جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » طرح پیشنهادی برای فدرالی کردن سوریه، براساس اراضی تحت کنترل دولت سوریه و گروه های مسلح و تکفیری

طرح پیشنهادی برای فدرالی کردن سوریه، براساس اراضی تحت کنترل دولت سوریه و گروه های مسلح و تکفیری

مرکز ” راند کورپوریشن ” آمریکا از یک طرح پیشنهادی برای فدرالی کردن سوریه، براساس اراضی تحت کنترل دولت سوریه و گروه های مسلح و تکفیری، پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری ” العهد”، طرحی که ” راند کورپوریشن ” جزئیاتی از آن را منتشر کرده است، پیشنهاد می کند که نظام فدرال در سوریه با حضور نیروهای کلاه آبی سازمان ملل، متشکل از آمریکا و هم پیمانانش، تشکیل شود.

بر اساس این طرح، منطقه غرب سوریه در دست دولت سوریه خواهد بود، درحالیکه مناطق شرقی واقع نزدیک مرزهای عراق تحت کنترل نیروهای بین المللی حافظ صلح به رهبری آمریکا و هم پیمانانش خواهد بود.اما هدف اصلی از اجرای طرح فدرالیسم در سوریه، قطع ارتباط ایران و لبنان و درنتیجه منزوی کردن حزب الله و تضعیف آن است که این اقدام در وهله اول درجهت خدمت به اسرائیل و آمریکا است؛ چرا که اسرائیل طی سال های گذشته و همچنان برای تقویت جبهه النصره درمنطقه اشغال شده جولان در سوریه تلاش کرده است.بر اساس این گزارش آمریکایی، همه منطقه در دایره نبرد میان روسیه و ایران و سوریه و حزب الله از یک سو و آمریکا و اسرائیل و هم پیمانان عرب و غربی آن ها از سوی دیگر واقع می شود.آمریکا پس از انتشار این گزارش، به عمد به نامه امضا شده از سوی پنجاه نماینده کنگره را منتشر کرد که در آن، از دولت اوباما می خواهند که مواضع ارتش سوریه را هدف حمله قرار دهد، اما این گزارش ها روسیه را نترساند و این کشور از سفر وزیر دفاعش به سوریه خبر داد و بخشی از نشست وی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را منتشر کرد.دراین گزارش که چهار نقطه نظر را برای تجزیه اداری سوریه ارائه کرده است، بر نیاز به دو منطقه فدرال در “الجزیره” و “عفرین” تاکید شده است. در پیشنهاد سوم هم راه حلی برای تجزیه طایفه ای و قومی مناطق میان سنی ها، علوی ها، عرب ها و کردها ارائه شده است.مرکز منتشر کننده این گزارش یعنی ” راند کورپوریشن ” که نزدیک به وزارت جنگ آمریکا ” پنتاگون” است، اعلام کرده است که این مطرح این پروژه، یکی از علل نشست وزرای دفاع ایران ، سوریه و روسیه در تهران بود که هفتۀ گذشته برگزار شد.

خبرگزاری اسپوتنیک روز چهارشنبه گزارش داد: گروهک های تروریستی جیش الاسلام و جبهه النصره توافق کرده اند که یک تیپ جدید علیه داعش تشکیل دهند.

به گزارش ایرنا، منابع محلی سوریه به این خبرگزاری گفته اند که ماموریت این تیپ، یورش به اردوگاه یرموک واقع در جنوب دمشق و پیکار با گروهک تروریستی داعش خواهد بود.تصمیم تشکیل تیپ مشترک پس از آن صورت گرفت که گروهک تروریستی داعش مناطق تحت کنترل جبهه النصره واقع در اردوگاه یرموک و یلدا را پس از درگیری شدید، اشغال کردند.اردوگاه فلسطینی نشین یرموک درجنوب دمشق چندماه است که به محل درگیری تروریست های داعشی وجبهه النصره تبدیل شده است و این درگیری ها جان صدها تن از مردم بی گناه را به خطر انداخته است.با وجود این که منابع محلی گفته اند، تشکیل این گروه جدید نظامی با هدف یورش به اردوگاه یرموک صورت خواهد گرفت، اما برخی دیگر تاکید کرده اند که این نیروها درصددند تا راه ارتباطی فرودگاه بین المللی دمشق با شهر را قطع کنند.
این خبرگزاری همچنین گزارش داد، منابع آگاه در منبج سوریه روز چهارشنبه اعلام کردند، طی درگیری نیروهای دمکرات کرد (پ.ی.د) با عناصر گروهک تروریستی داعش در منبج تاکنون یکهزار و 200 تروریست داعشی به هلاکت رسیده اند.
در ادامه تحولات امروز (چهارشنبه) منبج، نیروهای دمکرات کُرد حمله عناصر داعش به روستاهای نخیل، یاسطا در منبج را دفع کردند. در این هجوم دست کم 30 نفر از عناصر داعش به هلاکت رسیدند.

نیروهای دمکرات سوریه امروز (چهارشنبه) همچنین موفق شدند، روستاهای هدهد، حمدونیه، قنات، عوسجلی، تل حطابات را در منبج به کنترل خود درآورند.

کردهای سوری موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» از چند هفته گذشته منبج را محاصره و راه های ارتباطی داعش به این شهر را مسدود کردند.
نیروهای دمکراتیک سوریه از نیروهای کُرد، عرب، آشوری، ارمنی و ترکمن تشکیل شده اند و از حمایت یگان های مدافع خلق برخوردار هستند.

شهر منبج (واقع در 360 کیلومتری دمشق) که بین رقه و مرز سوریه و ترکیه قرار دارد، یک نقطه مهم و راهبردی به شمار می آید که از طریق آن برای داعشی ها در سوریه اسلحه، مهمات ، مواد غذایی و جنگجو ارسال می شود.

این شهر از سال 2014 در اشغال گروه تروریستی داعش است و طبق اعلام دیده بان حقوق بشر سوریه، هزاران نفر شهروند شهرمنبج در آغاز تشدید حمله های هوایی، از این شهر فرار کرده اند