شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دیپلمات‌ها و حسام‌الدین آشنا میکوشیدند تا قاسم سلیمانی و جواد ظریف را«دو بال سیاست خارجی” بنمایانند

دیپلمات‌ها و حسام‌الدین آشنا میکوشیدند تا قاسم سلیمانی و جواد ظریف را«دو بال سیاست خارجی” بنمایانند

موضع‌گیری سریع و صریح علیه آنچه رجا نیوز “خط مقاومت در منطقه” – شامل رژیم ایران – عراق- لبنان- رژیم بشار اسد- شیعیان بحرین- حوثیهای من میخوانند-  در حالی علنی شد که دولتمردان، دیپلمات‌ها و شخص حسام‌الدین آشنا پیش‌تر تمام تلاششان بر این بود تا قاسم سلیمانی و محمدجواد ظریف را «دو روی یک سکه» و «دو بال سیاست خارجی» معرفی کنند تا اندکی از انتقاداتی که متوجه ضعف این وزارتخانه بود بکاهد.

گروه سیاسی- رجانیوز: به دنبال سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین، روز گذشته سردار قاسم سلیمانی بیانیه‌ای صادر کرد و طی آن هشدار داد که در صورت هرگونه تعدی به شیخ عیسی قاسم با مقاومت مسلحانه بی‌سابقه‌ای روبرو می‌شود که اسقاط رژیم بحرین گوشه‌ای از تبعات آن خواهد بود. این بیانیه فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران البته به مذاق دولتمردان و خصوصا تیم دیپلمات‌های منفعل وزات خارجه خوش نیامد؛ خصوصا این که هنوز جوهر حکم برکناری حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه خشک نشده بود!
به گزارش رجانیوز، در همین راستا حسام‌الدین آشنا این بیانیه سردار سلیمانی را چالشی تازه برای معاون جدید وزارت خارجه دانست و تلویحا این اقدام فرمانده سپاه قدس را چالش‌زایی و حریف‌طلبی برای سیاست‌های دولت تدبیر و امید تعبیر کرد. وی در توئیتی که بلافاصله پس از بیانیه قاسم سلیمانی منتشر شد، نوشت: «اولین چالش جدی برای معاونت جدید وزارت امور خارجه خلق شد؛ دو بیانیه، یکی سلب تابعیت و دومی سلب مشروعیت. معاون به قلب خسته تدبیر خوش آمدید.»
این موضع‌گیری سریع و صریح علیه خط مقاومت در منطقه در حالی علنی می‌شد که دولتمردان، دیپلمات‌ها و شخص حسام‌الدین آشنا پیش‌تر تمام تلاششان بر این بود تا قاسم سلیمانی و محمدجواد ظریف را «دو روی یک سکه» و «دو بال سیاست خارجی» معرفی کنند تا اندکی از انتقاداتی که متوجه ضعف این وزارتخانه بود بکاهد. لیکن این‌همانی سلیمانی-ظریف تنها تا جایی پابرجا و محترم ماند که تقاطع سلیمانی-ظریف در «برجام 2» به روی پرده نرفته بود.
پیش از این حسام‌الدین آشنا معتقد بود جایگاه سردار قاسم سلیمانی به عنوان «اسطوره دفاع از حرم و حریم» باید حفظ شود و نباید همچون قالیباف و رضایی «به کارزار کلید و گازانبر» کشیده شود!
با این حال چند صباحی بعد که دوگانه مقاومت-سازش برای دیگر بار رخ جلوه نمود، همان اسطوره دفاع از حرم و حریم، قربانی قتلگاه کلید و گازانبر شد!
البته حسام‌الدین آشنا در این مسیر تنها نبود؛ بلکه تا به اینجای کار، حمید ابوطالبی، سفیر ناکام ایران در سازمان ملل که سند زنده ناکارآمدی خط سازش است، هم مواضع مشابه مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور علیه سردار قاسم سلیمانی اتخاذ نمود. ابوطالبی در پاسخ به سردار سلیمانی نوشت: «راه حل بحران بحرين همان «سلميه، سلميه»ای است كه با فرياد مردم مظلومش به آسمان مي‌رود؛ همان سخن مسالمت‌آميزي كه راهبرد شيخ عيسي قاسم بوده است.»
گاردگیری سخت دولت تدبیر و امید علیه فرمانده نیروی قدس سپاه به عنوان سمبل مقاومت نشان داد که تمام جوسازی‌های گذشته‌شان در همسان‌سازی ظریف و سلیمانی، جزر و مد گذرایی بود تا فشار نقدهای وارده به برجام را به حاشیه برده و راه را برای «برجام منطقه‌ای» هموار کند.
2114600_1
گروه بین‌الملل-رجانیوز: اقدام خصمانه رژیم آل خلیفه مبنی بر سلب تابعیت از آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است.
به گزارش رجانیوز حزب‌الله و مجلس اعلای لبنان، نوری‌المالکی و جریان العمل بحرین در بیانیه‌های جداگانه به این اقدام اعتراض کردند و 252 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران نیز سلب تابعیت از آیت‌الله عیسی قاسم را محکوم کردند.
اما به یقین می‌توان بیانیه بی‌سابقه حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را دقیق‌ترین و قاطعانه‌ترین واکنش به این اقدام رژیم آل خلیفه دانست. در بخشی از این بیانیه که رسانه‌های خارجی آن‌را نادر توصیف کرده‌اند آمده است: «یقینا آنها می دانند تجاوز به حریم آیت الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت.»
انتشار این بیانیه بازتاب فراوانی در رسانه‌های بین‌المللی داشت و  از بی‌بی‌سی فارسی گرفته تا گاردین و رویترز و شبکه خبری دویچه وله در گزارش‌هایی جداگانه به این نامه پرداختند که خود حکایت از اهمیت دوچندان آن دارد.
اما در این بین حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در توییتر خود پیامی تعجب برانگیز و ناشیانه‌ای را منتشر کرد که به جای حمایت از رویکرد سردار سلیمانی به طور غیر مستقیم به انتقاد از سردار مقاومت پرداخته است.
ابوطالبی در بخشی از پیام خود واکنش قاطع به تحولات بحرین را به نفع کشور حامی داعش خواند و نوشت: آگاه باشیم که خشونت‌پروری صرفاً به نفع کشور حامی داعش است. باید آگاه بود مارپیچ بحران آفرینی برای نا‌امن‌سازی منطقه و تخریب روابط و حضور قدرت ها در حال نقش آفرینی است باید آن را با درایت دفع کرد نه با خشونت.
نگته جالب توجه اینجاست که ابوطالبی پا را فراتر از این گذاشت و مدعی شد حتی خود آیت الله عیسی قاسم نیز مخالف این رویکرد است.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در این باره می‌نویسد: نقطه قوت مردم آن کشور و عامل پیروزی آن، حرکت مسالمت آمیز مدنی است. نه شیخ عیسی تنش را می پسندد نه مردم خشونت را.
درهمین باره چند نکته را باید به آقای ابوطالبی و  دیگر هم‌کیشان  وی یادآور شد؛
1- سابقه ورود دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم به مسائل منطقه‌ای تداعی‌کننده وضعیتی سراسر ضعف و ناکارآمدی است. دیپلماسی مبتنی بر تنش‌زدایی دولت یازدهم آن‌قدر نسبت به وضعیت شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان بی‌تفاوت بود که در نهایت رژیم آل‌سعود این روحانی برجسته را به شهادت رساند؛ بدتر آن‌که این ناکارآمدی و انفعال حتی بعد از شهادت مظلومانه شیخ نمر نیز  ادامه پیدا کرد تا جایی که دولت قادر به کنترل احساسات مردم نشد و تظاهر کنندگان به سفارت عربستان در تهران و مشهد حمله کردند. این درحالی است که وزارت امورخارجه در اولین فرصت به حملات تروریستی پاریس واکنش نشان داده بود که به خودی خود پراهمیت بودن این مسئله را نزد دیپلمات‌های دولت تدبیر مشخص می‌سازد.
لذا بهتر است حمید ابوطالبی و سایر دولت‌مردان سعی نکنند تدبیر به کار رفته خود! در قضایای مشابه منطقه‌ای را در مسئله بحرین مجدداً خرج کنند و به بیشتر به حوزه‌هایی ورود پیدا کنند که دانش و تدبیر لازم را برای نظریه‌پردازی و اقدام در آن داشته  باشند.
2- تلاش چند ساله دولت یازدهم برای حل مسئله هسته‌ای به امضای برجام انجامید که امروزه با گذشت یک سال از اجرای آن و باوجود تعلیق غنی‌سازی بیست درصد، بتن‌ریزی در محفظه‌های راکتور اراک، کاهش سانترفیوژها به پنج هزار عدد و تبدیل فردو به یک مرکز آموزشی و تحقیقاتی نه‌تنها  بسیاری از تحریم‌ها همچنان پابرجا مانده است بلکه روز به روز اقدمات ضدایرانی آمریکا رو به افزایش است به طوری که برخی از مقامات دولتی چون ولی‌الله سیف نیز اعتراف کرده‌اند که ثمرات اقتصادی برجام تقریباً هیچ  بوده است.
لذا زمانی که برجام یک با شکست کامل مواجه شده است ورود به مسائل منطقه‌ای و کلیدزدن برجام دو توسط حمید ابوطالبی آن هم به قیمت تضعیف حاج قاسم سلیمانی اسطوره مقاومت اسلامی اقدامی نابخردانه و ناشیانه محسوب می‌شود.
به همین جهت مناسب است معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و سفیر ناکام ایران در سازمان ملل به جای نظریه‌پردازی در مسائل منطقه‌ای به بازنگری در آراء خود بپردازد زیرا در غیر این صورت ممکن است ذلتی که از کدخدا‌ستایی نصیب خودش شده را به عرصه‌های کلان‌تری چون مسائل منطقه‌ای هم تعمیم دهد.
خالق تئوری «سرهنگ – حقوق دان» این روزها شمشیر خود را برای «سردار» از رو بسته و با رقیب تراشی برای رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال حمله گازانبری به «حاج قاسم» است.
خالق تئوری «سرهنگ – حقوق دان» این روزها شمشیر خود را برای «سردار» از رو بسته و با رقیب تراشی برای رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال حمله گازانبری به «حاج قاسم» است.
به گزارش مهر،  «تجاوز به حریم آیت الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله ای از آتش را در بحرین پدید خواهد آورد.» این جمله هشدار آمیز بیانیه سرلشگر سلیمانی خطاب به رژیم آل خلیفه بود.
این بیانیه شدید لحن سردار غیور ایرانی در پی لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم توسط رژیم آل خلیفه بحرین صادر شد. بیانیه ای که موجی از واکنش‌ها را در منطقه آفرید و رسانه های مختلف جهان را به عکس العمل واداشت.
العربیه در تحلیل بیانیه فرمانده نیروی قدس، این بیانیه را به برکناری امیر عبدالهیان ربط داده و آورده است: «به نظر می‌رسد برکناری امیرعبداللهیان از سمت معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، قاسم سلیمانی را بر آن داشت تا خود به طور مستقیم وارد عرصه “دیپلماسی” جنگ شده و بیانیه‌هایی تهدیدآمیزعلیه برخی کشورهای عربی صادر کند.»
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی این هشدار را «بیانیه نادر ژنرال برجسته ایرانی» خواند. در گزاش این رسانه غربی آمده است: «یک ژنرال ارشد ایرانی به بحرین هشدار داد که لغو تابعیت رهبر معنوی شیعیان این کشور  سبب شورش مسلحانه در این پادشاهی با اکثریت شیعیان خواهد شد در حالی که ایران حضور و مداخله نظامی خود در عراق و سوریه را تقویت کرده است، او نقش برجسته‌ای کسب کرده اما به ندرت درباره موضوعات سیاسی حرف می‌زند».
اما بیانیه این ژنرال ایران که همزمان شده بود با تغییرات در وزارت خارجه واکنش دولتی ها را برانگیخت.
حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در تقابل با بیانیه سردار سلیمانی درباره تحولات بحرین نوشت: راه حل بحران همان “سلمیه ، سلمیه” ای است که راهبرد شیخ عیسی بوده . نه شيخ عيسی تنش را می پسندد، و نه مردم خشونت را.
وی که گفته می شود بعد از آمریکا، فرانسه هم حاضر نشد بعنوان سفیر او را بپذیرد، ادامه داد: باید در مقابل اقدام رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم  عالم بحرینی هشيار باشيم چرا که اين اقدام، دامی است برای تحريك به خشونت وتخريب روابط درمنطقه؛ وآگاه باشيم كه خشونت پروری صرفا به نفع كشورحامی داعش است.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در ادامه حرکت مسالمت آمیز را برای رسیدن به پیروزی برای مردم بحرین تجویز می کند و می گوید: نقطه قوت مردم  بحرین و عامل پيروزی شان را حركت مسالمت آميز مدنی است؛ نه شيخ عيسی تنش را می پسنديد، ونه مردم خشونت را؛ علت پيروزی هم همين بوده است.
اما پس از او حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم تازگی شمشیر خود را برای سردار از رو بسته است در واکنش به این بیانیه حاج قاسم در تویئت خود نوشت: اولین چالش جدی برای معاونت جدید وزارت امور خارجه خلق شد؛ دو بیانیه :یکی سلب تابعیت و دومی سلب مشروعیت. معاون  به قلب خسته تدبیر خوش آمدید.
آشنا در توئیت خود بیانیه حاج قاسم هم ردیف با بیانیه آل خلیفه قرار داده و آنرا  یک چالش برای معاون جدید وزارت خارجه تلقی می کند و با خوش آمد گویی به جابری انصاری اینطور وانمود کرده است که درکارهای دولت دخالت می شود.
اما هنوز یک ماه بیشتر از پست فیس بوکی خالق تئوری «گازانبر- کلید» و «سرهنگ – حقوق دان» درباره حاج قاسم نگذشته است. پستی که با انتشار فیلمی از سخنرانی سردار سلیمانی نوشته بود: بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره ای دفاع از حریم و حرم بماند؛ نگذاریم او را چون محسن و باقر به کارزار کلید و گازانبر بکشانند.» جمله ای که واکنش های زیادی در پی داشت و آقای مشاور مجبور شد حرف خود را پس بگیرد و بگوید صحبت هایش از سر دلسوزی بوده است.
در آن پست، آقای مشاور که با رقیب تراشی برای روحانی توصیه داشت سردار وارد کارزار کلید و گازانبر یعنی سیاست نشود، حال چگونه به خود اجازه داده است در امور نظامی سردار دخالت کند.
دستگاه دیپلماسی ما اگر كارآزموده باشد بيش از آنكه از نامه سردار سليمانی و قدرت نمايی ايران در منطقه در هراس باشد باید از آن در راستای تامين امنيت ملی استفاده کند. همچنانکه روز گذشته وزارت اطلاعات بیانیه داد تروریست ها در عمق کشور شناسایی شده‌اند و خطر نفوذ آنها تا پایتخت هم آمده است و تنها قدرت نمایی امثال حاج قاسم هاست که نظام جمهوری اسلامی توانسته امنیت را در این منطقه پرآشوب به مردم خود ارزانی دارد. لذا همانگونه که آشنا خود تاکید داشته است در کار سرهنگ دخالت نکند و به امور حقوقی و اجرایی کشور بپردازد. هنوز پرونده ماجرای فیش های نجومی باز است.