جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بحران در بحرین از کجا هدایت میشود؟

بحران در بحرین از کجا هدایت میشود؟

سایت اطلاعاتی مشرق  نیوز مینویسد:حامیان آل خلیفه بدانند اهانت به آیت الله شیخ عیسی قاسم و استمرار فشارهای بیش از حد به مردم بحرین سرآغاز انتفاضه خونینی است که عواقب آن بعهده کسانی خواهد بود که به گستاخی حکام بحرین مشروعیت می دهند.

 

بحرین در آستانه انفجار امنیتی/ هزاران کفن پوش مقابل منزل شیخ قاسم +عکس و فیلمگروه بین‌الملل مشرق – مقامات رژیم آل خلیفه در بحرین دیروز تابعیت شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته شیعه این کشور را لغو کردند. این اقدام رژیم آل خلیفه با واکنش‌های بسیاری همراه شد و بحرینی‌ها که از شش سال پیش با جنایت ها و سرکوبگری های متعدد آل خلیفه مواجه بودند، در واکنش به آن خواستار برگزاری تظاهرات گسترده در روز سه شنبه شده اند.

رژیم آل خلیفه طی هفته‌های اخیر اقدامات سرکوبگرانه علیه اکثریت مردم بحرین و شخصیت‌های انقلابی،‌حقوقی و رسانه‌ای مخالف خود را تشدید کرده است که مهمترین آن اقدام غیر انسانی‌اش در اخراج زینب الخواجه از فعالان حقوقی،‌بازداشت مجدد نبیل رجب فعال معروف بحرینی، ادامه بازداشت شیخ علی سلمان،‌منحل کردن جمعیت الوفاق و جمعیت‌های التوعیه و الرساله،‌فراخوانی علماء و جلوگیری از برپایی نماز و اوج آن،‌سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم است. همچنین مقامات بحرین مدت محکومیت شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق را از 4 سال به 9 سال افزایش دادند.

به نظر می‌رسد عوامل رژیم آل خلیفه با ارزیابی نادرست از اوضاع داخلی این کشور تصور می کنند با لغو تابعیت و در نهایت اخراج شیخ عیسی قاسم می توانند دامنه انقلاب مردمی بحرین را برچیده و آن را به کلی از اذهان عمومی مردم پاک کند، اما به نظر می‌رسد این اقدام عجولانه شوکی برای انفجار اوضاع امنیتی در بحرین و تشدید رویکردهای انقلابی با محوریت علمای دینی خواهد بود.

بحرین در آستانه انفجار امنیتی/ هزاران کفن پوش مقابل منزل شیخ قاسم +عکس و فیلم

این همان چیزی است که در بیانیه بی‌سابقه و انقلابی سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده و تأکید شده که مقامات آل‌خلیفه برآورد درستی از خشم مردم ندارند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: بازداشت غیر قانونی شیخ علی سلمان و دیگر رهبران سیاسی و دینی بحرین در سایه سکوت مجامع بین المللی، آل خلیفه را به این گستاخی کشانده تا حریم روحانی بر جسته و رهبر دینی شیعیان بحرین، حضرت آیت الله شیخ عیسی قاسم را مورد تهدید قرار داده و تصورات نگران کننده ای در اذهان مردم منطقه و بحرین بوجود آورد.

بحرین در آستانه انفجار امنیتی/ هزاران کفن پوش مقابل منزل شیخ قاسم +عکس و فیلم
شیخ علی سلمان

به نظر می رسد آل خلیفه از حرکت مسالمت آمیز مردم سوء استفاده کرده و برآورد دقیقی از خشم مردم ندارد. یقینا آنها می دانند تجاوز به حریم آیت الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت. قطعا تاوان آن را آل خلیفه پرداخت خواهد کرد و نتیجه آن جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود.

این بیانیه می افزاید: حامیان آل خلیفه بدانند اهانت به آیت الله شیخ عیسی قاسم و استمرار فشارهای بیش از حد به مردم بحرین سرآغاز انتفاضه خونینی است که عواقب آن بعهده کسانی خواهد بود که به گستاخی حکام بحرین مشروعیت می دهند.

بحرین در آستانه انفجار امنیتی/ هزاران کفن پوش مقابل منزل شیخ قاسم +عکس و فیلم

بحرین در آستانه انفجار امنیتی/ هزاران کفن پوش مقابل منزل شیخ قاسم +عکس و فیلم

بحرین در آستانه انفجار امنیتی

ملت بحرین در اعتراض به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم در منطقه الدراز واقع در غرب منامه پایتخت این کشور تظاهرات خودجوشی را بر پا کردند. مساجد منطقه الدراز واقع در غرب منامه از ملت بحرین خواستند تا در مقابل منزل شیخ عیسی قاسم تجمع کنند.  در همین راستا جمع کثیری از مردم بحرین در برابر منزل مسکونی شیخ عیسی قاسم تجمع کردند که نیروهای امنیتی با گاز اشک آور اقدام به متفرق کردن تجمع کنندگان کرد. نیروهای امنیتی با انواع خودروهای زرهی به سمت منطقه الدراز زادگاه شیخ عیسی قاسم که به دنبال شنیدن خبر لغو تابعیت او ناآرام شده هجوم برده و این منطقه را محاصره کرده اند.

با این وجود “ضیاء البحرانی” یکی از رهبران “ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه در گفت و گو با شبکه خبری العالم گفت که دهها هزار نفر در برابر خانه شیخ عیسی قاسم در منطقه الدراز تحصن کرده اند تا مانع ادامه حماقت رژیم آل خلیفه علیه وی شوند، آنان برای دفاع از دین، عقیده و کرامت شان کفن پوشیده اند و می خواهند سرنوشت شان را خود رقم زده و نظام سیاسی جدیدی را برای مملکت خود انتخاب کنند.

البحرانی تصریح کرد، آل خلیفه جنایت شنیعی را با لغو تابعیت شیخ قاسم مرتکب شد و امور را به سمت و سویی بسیار خطرناک سوق داده است.

منابع خبری بحرین می‌گویند که نیروهای امنیتی میدان «سار» را بسته‌اند تا مردم دیگر نقاط نتوانند خود را به تحصن مقابل منزل شیخ عیسی قاسم در روستای الدراز برسانند.

بحرین در آستانه انفجار امنیتی/ هزاران کفن پوش مقابل منزل شیخ قاسم +عکس و فیلم

بحرین در آستانه انفجار امنیتی/ هزاران کفن پوش مقابل منزل شیخ قاسم +عکس و فیلم

دولت بحرین همچنین سرعت اینترنت را بشدت کاهش داده تا مانع اطلاع‌رسانی و ارسال عکس و فیلم از تجمعات مردمی در اعتراض به این مسئله شود. «سید مجید المشعل» رئیس شورای علمای اسلامی بحرین اعلام کرد که تجمع و تحصن مقابل منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم نامحدود خواهد بود.

مردم بحرین به خوبی در سال‌های گذشته متوجه شدند که تنها با دولت و اقلیت سرکوبگر در این کشور مواجه نیست، بلکه با رژیمی تقابل می کند که از حمایت‌های اشغالگران سعودی و اماراتی و نیروهای نظامی اردن برخوردار بوده و سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس و همچنین مؤسسات شبه‌ نظامی رژیم صهیونیستی نیز به شدت از آن حمایت می‌کنند تا مانع از رسیدن ملت به این آزادی و عدالت و ثبات دایمی و استقلال واقعی خود شوند.

انقلابیون بحرین در پنج سال گذشته با وجود مشکلات و سختی های زیاد هرگز پا را از اعتراضات مسالمت آمیز فراتر نگذاشته و تلاش کردند با تجمعات آرام، دولت را به پذیرش مطالبات برحق خود قانع کنند، اما به نظر می رسد رژیم آل خلیفه زبان صلح و پیام تظاهرات مسالمت آمیز را نمی تواند درک کند.

بحرین در آستانه انفجار امنیتی/ هزاران کفن پوش مقابل منزل شیخ قاسم +عکس و فیلم

واکنش ها به سرکوبگری جدید آل خلیفه

ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین در پی این اقدام مقامات ال خلیفه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم تلاشی برای راه اندازی جنگ طائفه ای و مذهبی توسط رژیم آل خلیفه است.

این بیانیه تاکید کرد که رژیم آل خلیفه اینگونه اقدام ها را به دستور اربابان آمریکای و انگلیسی انجام می دهد، درحالی که مردم ما بیش از پیش مصمم به مقابله به استعمار آمریکا و انگلیس هستند. انقلابیون 14 فوریه خاطرنشان کردند که آیت الله شیخ عیسی قاسم ، نماد مسلمانان شیعه بحرین است و اهانت به وی نقض تمام خطوط قرمزها به شمار می آید.

در این بیانیه تصریح شده است: ما به انگلیس و امریکا هشدار می دهیم و بگذارید همگان از دور و نزدیک بدانند که تعرض به محضر آیت الله عیسی قاسم، عبور از تمام خطوط قرمز و نیزجنایتی بزرگ است که نمی توان تحت هیچ شرایطی با منطق بی مبالاتی با آن برخورد کرد؛ از این رو ما در ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه به وظایف شرعی خود درقبال هرگونه حماقت نسنجیده عمل خواهیم کرد و تاکید می کنیم که پیامدها آنگونه که رژیم جنایتکار آل خلیفه و حامیانش پیش بینی کردند، نخواهد بود.

ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه در این بیانیه تاکید کرد که شیخ قاسم خط قرمز ما است. فرزندان این ملت بزرگ منش برای هرگونه احتمال اقدام تجاوزکارانه آتی آماده باشند، برای حفظ دین و عزت و کرامت، جان ها بی ارزش می شوند. و اگر (آیین) خدا را یاری کنید، خداوند شما را یاری می‌کند، خداوند قوی و شکست ناپذیر است.

بحرین در آستانه انفجار امنیتی/ هزاران کفن پوش مقابل منزل شیخ قاسم +عکس و فیلم

مرکز حقوق بشر بحرین در واکنش به اقدام آل خلیفه در سلب تابعیت روحانی برجسته شیعه بحرین اعلام کرد: تصمیم حکومت در لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم چهره بحرین را عوض خواهد کرد.

حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرینی را محکوم کرد. این بیانیه از ملت بحرین خواست تا نهایت خشم خود از اهانت به شخصیت‌های محبوب را قاطعانه بیان کنند. حزب الله تاکید کرد که حکومت بحرین به پایان خط رسیده است.

در لبنان علاوه بر حزب الله، حزب التوحدی العربی، مجلس اسلامی اعلای شیعیان، جمعیت علمای صور، جبهه عمل اسلامی، جنبش اصلاح و وحدت و شخصیت هایی از جمله شیخ عفیف النابلسی نیز این اقدام سرکوبگرانه را محکوم کردند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور بیانیه ای، اقدام دولت بحرین در سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم و تشدید رویکردهای امنیتی علیه رهبران دینی و ملی، ضدیت با اعتقادات و مبانی دینی و دستبرد به اموال و وجوهات شرعی مردم بحرین را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه این اقدامات، امید به اصلاح امور از طریق گفتگو و روش های مسالمت آمیز را از بین می برد، به دولت بحرین توصیه می کند با پایان دادن به برخوردهای فراقانونی، از تخریب همه پلهای ارتباط با مردم و رهبران میانه روی این کشور پرهیز و با پذیرش واقعیت های کشور و برگزاری گفتگوهای جدی ملی به بحران جاری در بحرین خاتمه دهد.

اقدام رژیم بحرین در سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم به اندازه ای با کوچکترین مبانی حقوق بشر مغایرت دارد که وزارت خارجه آمریکا هم وادار به واکنش نشان دادن در برابر آن شد. آمریکا که حمایت های مادی و معنوی‌اش نقش عمده ای در جسارت آل خلیفه برای استمرار سرکوبگری در بحرین دارد، از طریق جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه در بیانیه‌ای لغو تابعیت این روحانی برجسته را محکوم و ادعا کرد که اقدام رژیم منامه موجب نگرانی واشنگتن شده است.

در این بیانیه آمده است: «کماکان از اقدام حکومت بحرین برای سلب خودسرانه تابعیت شهروندانش، نگرانی عمیق داریم.» این بیانیه به علاوه از عدم فراهم‌سازی امکان دفاع برای شیخ عیسی قاسم در برابر اتهامات وارده و صدور حکم از طریق فرایندهای قانونی غیرشفاف، ابراز نگرانی ‌کرد.

زنجیره سلب تابعیت در بحرین

بحرین در میان کشورهای عرب زبان و همچنین در بُعد جهانی رتبه نخست سلب تابعیت شهروندان به عناوین سیاسی به ویژه مخالفت مسالمت آمیز با دولت را به خود اختصاص داده است. این موضوع باعث شده است که بحرین از سوی سازمان های حقوق بشر منطقه ای و جهانی به شدت مورد انتقاد قرار گیرد.

فروردین گذشته بود که «نضال آل سلمان» از مرکز حقوق بشر بحرین گفت، از سال 2012 تاکنون 280 نفر سلب تابعیت شده‌اند و حدود 200 مورد آن فقط در سال 2015 صورت گرفت و در میان افرادی که سلب تابعیت شده‌اند اساتید دانشگاه، رهبران مذهبی، تجار و نیز نمایندگان سابق پارلمان قرار دارند. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از سلب تابعیت افراد در بحرین به شدت انتقاد کرده است. بر اساس اعلام مرکز حقوق بشر بحرین، بیش از سه هزار نفر نیز به اتهام شرکت در تظاهرات ضد دولتی یا تحریک به تنفر از نظام حاکم، زندانی شده اند.

شیخ عیسی قاسم کیست؟
آیت الله حاج شیخ عیسی احمد قاسم الدرازی البحرانی از برجسته‌ترین علما و رهبران سیاسی بحرین است که در روستای “دَراز”، از روستاهای اطراف منامه در پایتخت بحرین دیده به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی خود را در مدارس این روستا به پایان رساند.

وی تحصیلات علوم دینی خود را در بحرین در دهه 1960 میلادی با حضور در محضر شیخ “علوی الغریفی” آغاز کرد و سپس راهی نجف اشرف شد تا به تحصیل علوم دینی و از جمله فقه در آن بپردازد. وی از جمله دانش‌آموختگان آیت الله شهید “سید محمدباقر صدر” است.

شیخ عیسی قاسم پس از دفاع مقدس، راهی ایران شد و از محضر اساتیدی مانند آیت الله فاضل لنکرانی و سید محمود شاهرودی استفاده کرد. سفر شیخ به ایران در شناسایی او به عنوان عالمی متدین و شجاع تاثیر بسیار داشت و رهبر معظم انقلاب با همین شناخت شیخ را به عنوان نماینده بحرین در مجمع جهانی اهل بیت برگزیدند.

شیخ عیسی قاسم تا سال اواخر سال 1379 در ایران حضور داشت و سپس برای نقش آفرینی در تحولات بحرین به زادگاه خود بازگشت. با آغاز فعالیت برای تأسیس پارلمان بحرین که قصد داشت پس از شکل‌گیری کشور، کار تدوین قانونی اساسی بحرین را به انجام برساند، مردم بحرین از شیخ قاسم خواستند با بازگشت به این کشور خود را برای حضور در این پارلمان کاندیدا نماید و در عمل شیخ عیسی موفق شد با بالاترین رأی به پارلمان بحرین راه یابد و در کنار جریان اسلامگرای پارلمان، نقش مهمی در تدوین مواد و بندهای اسلامی در قانون اساسی بحرین ایفا کند.

حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله شیخ عیسی قاسم را “ستاره‌ای در آسمان تشیع” توصیف نموده و فرمودند: اینجانب به وجود شیخ افتخار می‌کنم.

با آغاز قیام مردمی بحرین در 14 فوریه گذشته، شیخ عیسی قاسم که رهبر معنوی جنبش الوفاق بحرین به ریاست شیخ “علی سلمان” و از جمله جنبش‌های معارض بحرینی است، رهبری و هدایت مردم این کشور را جهت تبیین اعتراضات مسالمت‌آمیزشان نسبت به ظلم و ستم آل خلیفه و مطالبه حقوق برحقشان از این خاندان جائر بر عهده گرفت و هرگاه آل خلیفه با ترفند و توطئه‌ای خواسته تا با فریب مردم و به بهانه انجام مذاکرات و گفت وگو با معارضان آتش قیام آنها را فرو بنشاند، شیخ عیسی قاسم در کنار دیگر علمای این کشور با روشنگری‌های خویش، این ترفند آل خیلفه را نقش بر آب ساخته است.