سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها

لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

 

******
گمانه‌زنی درباره حقوقدانان جدید شورای‌نگهبان/ ذره‌بین دولت روی مرخصی‌های بدون حقوق/ نخستين كارخانه كاشي و سراميك ایران هم تعطیل شدکیهاناعتماد عمومی با توقف پرداخت‌های نجومی تأمین می‌شود نه با فرافکنی

دولت به جای فرافکنی درباره حقوق‌های نجومی، با متخلفان برخورد قاطع کند تا اعتماد عمومی ترمیم شود.

روزنامه جوان در این زمینه نوشت: افکار عمومی به شدت در حال جبهه‌گیری در مورد هدررفت بی‌ضابطه منابع مالی کشور به خصوص در شرایط فعلی اقتصادی است. شاید زمانی که برخی فیش‌های حقوقی منتشرمی‌شد، کمتر کسی تصور می‌کردکه دامنه این افشاگری‌ها به جایی برسد که تمام مقامات دولتی در پی پاسخگویی به آن باشند.

نکته جالب اینجاست که اغلب این فیش‌های حقوقی در حوزه‌هایی پرداخت شده است که انتظار می‌رفت در صف اول ایجاد تحرک و تحقق اقتصاد مقاومتی باشند. حوزه‌هایی همچون بانک‌ها، بیمه‌ها یا صندوق‌ ملی توسعه که جدیدترین فیش‌های افشا شده متعلق به آن است و نقش اصلی را در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کنند و این مسئله عملاً ناکارآمدی این دستگاه‌ها را به خصوص در حوزه مدیریتی نشان می‌دهد.

شاید مهم‌ترین جنبه مثبت چنین اتفاقی مطالبه ایجاد شفافیت در فضای عمومی کشور باشد. واقعیت آن است که مدت‌هاست بحث شفافیت و همچنین رانت‌های اقتصادی به یکی از مشکلات مهم در بخش دولتی تبدیل شده است. با موج به وجود آمده در سطح جامعه می‌توان این انتظار را داشت که مطالبه شفافیت تبدیل به یک عزم ملی شود و تمام دستگاه‌ها به سمت شفافیت حرکت کنند.

وظیفه دولت برخورد قاطع با این پرداخت‌هاست و نه اینکه مانند برخی رسانه‌های زنجیره‌ای به دنبال انداختن تقصیر این پرداخت‌ها به گردن دولت گذشته باشد. پرداخت این مبالغ نه تنها به مدیران دولتی باید متوقف شود، بلکه پول‌های دریافتی غیرقانونی نیز باید مسترد شده و به خزانه کشور واریز شود. در کنار این گزارش روشن و صریحی از اقدامات صورت گرفته به مردم ارائه شود تا این حس در بین مردم تقویت شود که دولت به دنبال گذشتن از این مسئله نیست.

البته گزینه دیگری نیز در مقابل دولت موجود است و آن اینکه به فرافکنی روی آورده وتمام تقصیرها را متوجه دولت‌های پیشین کند. چنین راهی نه تنها موجب اقناع افکار عمومی نخواهد شد بلکه زمینه بدبینی مردم را فراهم خواهد آورد، اشتباهی که می‌تواند سبب ادامه این پرداخت‌های نجومی شود.

دولت کارنامه‌ای ندارد /مجبور است با منتقدان درگیر شود

عضو مشارکتی و فراری دفتر تحکیم می‌گوید کارنامه روحانی 3 سال پس از انتخاب ضعیف است و او اکنون به جای اینکه بر جنبه‌های ایجابی عملکرد دولتش مانور دهد، به تقابل با دلواپسان مشغول است و روی هراس‌افکنی علیه منتقدان سرمایه‌گذاری کرده است.

علی افشاری در وبسایت رادیو زمانه و در تحلیلی با عنوان «آیا کلید روحانی زنگ زده بود» نوشت: 3 سال از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته و تقریباً 34 ماه از عمر دولت یازدهم سپری شده است. ارزیابی درست و جامع از عملکرد «دولت اعتدال» مستلزم در نظر گرفتن اهداف و وعده‌های انتخاباتی روحانی و ابزارهایی است که در اختیار دارد. نخستین مسئله که پس از حضور حسن روحانی در ساختمان خیابان پاستور خودش را نشان داد، عدم برآورد درست او از پیامدهای منفی میراث دولت‌های نهم و دهم، بزرگ‌نمایی و برخوردهای شعاری و غیر واقع‌بینانه در برنامه‌های ارائه شده در ایام تبلیغات انتخاباتی بود.

روحانی به جای تعدیل مواضع و توجیه پایگاه اجتماعی هدف، به رویکرد پوپولیستی ادامه داد و سعی کرد با گره زدن همه چیز به توافق جامع هسته‌ای امیدها را زنده نگاه دارد. اما اینک و پس از به جریان افتادن برجام، دولت یازدهم تحت فشار جریان‌های مختلف برای تحقق وعده‌ها است. وی ادامه می‌دهد: عملکرد دولت «مردان اعتدال» در پایان سال سوم چندان چنگی به دل نمی‌زند و دولت یازدهم در مجموع کارنامه ضعیفی دارد.

اکنون روحانی بیش از آنکه بر جنبه‌های ایجابی عملکرد دولتش مانور دهد، به تقابل با دلواپس‌ها مشغول است و بر روی هراس‌افکنی نسبت به بازگشت دوباره اصولگرایان افراطی در قوه مجریه سرمایه‌گذاری می‌کند. بزرگ‌نمایی و برخوردهای شعاری و دادن وعده‌های بزرگ همچنان چاشنی اصلی فعالیت دولت روحانی است که سعی می‌کند با «گفتار درمانی» و تقابل‌های کلامی موقعیتش در عرصه عمومی را حفظ کند.

وی ادامه می‌دهد: تصویری که روحانی و ظریف از برجام و پیامدهای آن ترسیم کردند با واقعیت‌ها تفاوت فاحشی دارد. قطعاً برجام تأثیر مثبتی در حل مشکلات دارد ولی بزرگ‌نمایی در خصوص نقش تحریم‌ها در معضلات اقتصادی و مبالغه بر سر مبالغ بلوکه شده، اینک گریبان دولت را گرفته است. از این به بعد به دلیل صورت‌بندی و مدیریت غلط در خصوص برجام، این فاکتور به نفع دولت عمل نمی‌کند، بلکه روحانی در چنبر انتظارات بالا برده شده، در موقعیت دفاعی قرار می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ملاحظات یاد شده دولت در شرایط مناسبی قرار ندارد و امید چندانی نمی‌رود که در آخرین سال، ‌دستاوردهای ملموسی داشته باشد.

نفوذ ایران در عراق بسیار بیشتر از آمریکاست

«نفوذ ایران در عراق بیشتر از نفوذ آمریکاست.»

پایگاه خبری میدل‌ایست آن‌لاین، به نقل از عدنان پاچه‌چی سیاستمدار کهنه‌کار عراقی نوشت: ایران به خاطر منافع خود از عراق حمایت می‌کند و نفوذش در عراق از آمریکا بیشتر است.

پاچه‌چی وزیر خارجه اسبق عراق با هشدار نسبت به نفوذ ایران گفت: این تأثیر بسیار بیشتر از تأثیر آمریکاست. به گفته وی ایران روابط محکمی با برخی دستگاه‌های حاکم بر عراق به خصوص نظامی و شبه نظامی دارد.

پاچه‌چی افزود: ایران از هوادارانش در عراق کمک می‌گیرد.

آقای جهانگیری! آن بخشنامه به کجا رسید که این یکی برسد؟!

بخشنامه اول معاون اول رئیس جمهور درباره شناسایی و معرفی ویژه‌خواران پس از 2 سال و نیم به کجا رسیده که بخشنامه اخیر درباره شناسایی و معرفی مدیران دارای فیش‌های نجومی برسد؟

وبسایت الف با طرح این پرسش نوشت: پس از دستور رئیس جمهور به معاون اول خود مبنی بر انجام اقدامات لازم برای شناسایی و عزل کسانی که با سوء استفاده از امتیازات خاص، حقوق‌های میلیونی و درآمدهای غیرموجه را برای خود فراهم کرده‌اند، بلافاصله بخشنامه‌ای از سوی معاون اول محترم به قرار زیر صادر شد. «در اجرای دستور رئیس جمهور محترم و به منظور سامان‌بخشی به پرداخت‌ها و رسیدگی به موارد پرداخت‌های غیر متعارف ناشی از برخی مقررات تبعیض‌آمیز و نادرست و یا تخلف از مقررات، لازم است با فوریت فهرستی از مجموعه دریافتی متوسط یک سال اخیر مدیران ارشد آن دستگاه اعم از معاونین، ‌رؤسای سازمان‌های وابسته، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها و بانک‌ها و مؤسسات وابسته که به نحوی در انتخاب مدیران آن‌ها نقش دارید حداکثر ظرف مدت یک هفته (تا تاریخ 95/3/31) برای اینجانب ارسال نمایید»!

نویسنده می‌افزاید: نمی‌دانم چرا با رویت این بخشنامه به یکباره به یاد بخشنامه دیگری از سوی معاون اول محترم افتادم؛ بخشنامه‌ای که اتفاقاً آن هم در راستای اجرای دستور رئیس جمهور و بر مبنای شناسایی و معرفی ویژه‌خواران صادر شده بود؛ بخشنامه‌ای که در تاریخ 17 دی سال 1392 از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده؛ اجازه بدهید قبل از تفسیر و داوری نظری به آن هم بیندازیم.

«در اجرای دستور شماره 156667 مورخ 1392/10/4 ریاست محترم جمهوری مبنی بر شناسایی و پیگیری اشخاصی که با تبانی و کسب امتیازات خاص، زمینه سوء استفاده و درآمدهای غیرقانونی و غیرموجه را بویژه در شرایط تحریم فراهم کردند و برای حراست از حقوق مردم و بیت‌المال، مقتضی است کلیه دستگاه‌های اجرایی ظرف یک هفته پس از ابلاغ این بخشنامه نسبت به تهیه گزارش در خصوص موارد زیر به صورت دقیق و با ذکر مشخصات کامل اشخاص ذی‌ربط مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد:

1- هر اقدام خلاف قانون به ویژه در مسائل مالی و اقتصادی از قبیل تأمین ارز، مواد و تجهیزات، تأمین نیازها و کالاهای اساسی، صادرات و واردات

2- پرداخت هرگونه وجوه غیر قانونی به هر نحو و شکل

3- عدم ایفای تعهدات در اجرای قراردادها به هر شکل

4- سایر موارد مربوط به دستور ریاست محترم جمهوری (به تشخیص هر دستگاه)».

به یاد می‌آورم که پس از ابلاغ این بخشنامه نگارنده یادداشتی در نقد آن نوشتم و نسبت به باد خوردن آن به روی میز بعضی از مدیران ویژه‌خوار هشدار دادم؛ از نیشخند آنان در برخورد با بخشنامه گفتم و از عدم توفیق اینگونه حرکات نمایشی انتقاد کردم. طی این مدت هم؛ متأسفانه آثار و نتایج این اقدامات دولت را همه در فیش بعضی از مدیران ویژه‌خوار دیدند؛ امروز تقریباً برای همه ثابت شده که راه مبارزه با ویژه‌خواری از کانال نامه‌نگاری عبور نمی‌کند و باید طرحی نو درانداخت.

بسیار ساده‌انگارانه است که تصور کنیم دولت از حجم پرداختی به مدیران و کارکنان خود بی‌اطلاع بوده باشد؛ به فرض محال که نمی‌دانسته؛ که البته خود ایرادی اساسی است؛ چرا از ذی‌نفعان سؤال می‌کنید؟ چرا نامه شناسایی ومعرفی یک ویژه‌خواران را بعضاً برای خود او ارسال می‌کنید؟

بخشنامه اول دولت چه مقدار خروجی داشت که این دومی را صادر کردید؛ مدیری که حقوق ده‌ها میلیونی و صدها میلیونی می‌گرفته چه خواهد کرد؟ خود را به شما معرفی خواهد کرد؟ یا با سندسازی همه را کمافی‌السابق دور خواهد زد و سرکار خواهد گذاشت؟

توقیف رسانه‌های منتقد دولت نشانه نگاه ابزاری به آزادی بیان است

یک روزنامه حامی دولت نسبت به هزینه برخورد با مطبوعات منتقد دولت هشدار داد.

هفت صبح با اشاره به توقیف سایت جهان‌نیوز نوشت: صدور دستور توقف فعالیت سایت جهان‌نیوز، براساس مصوبه هیئت نظارت بر مطبوعات، در روزهای اخیر، مورد توجه سیاسیون و رسانه‌ها قرار گرفته است. این توجه به دلیل چند نکته بوده است. نخست اینکه جهان‌نیوز، سایت مربوط به جریانی از اصولگرایان است.

جنبه مهم‌تر ماجرا مربوط به اصل صدور حکم توقیف است. دولت حسن روحانی، بارها تلاش کرده که نشان دهد در حوزه‌های مختلف از جمله تعامل با رسانه‌ها، متفاوت قبل عمل می‌کند اما چند بار توقیف نشریه نه دی در کنار توقیف یالثارات و حالا هم جهان‌نیوز نشان می‌دهد که دولت روحانی هم در حال بازی در همان زمینی است که دولت قبل در آن بازی کرده است.

ماجرای جهان‌نیوز البته از یک سوی دیگر هم قابل توجه و بلکه مایه نگرانی است و آن اینکه نکند توجه دولت یازدهم به مفاهیم کلانی مثل آزادی بیان و مطبوعات، بیش از اینکه مبتنی بر یک شناخت باشد بر پایه سودنگاری و عملگرایی باشد چرا که در این صورت می‌توانیم برخوردهایی از این دولت با رسانه‌های مخالف ببینیم که کمترین نسبتی با شعارها و حتی پایگاه معرفتی ادعا شده دولت ندارد.

عضو کارگزاران: چالش سنگین دولت عدم رعایت برجام از سوی آمریکاست

عضو شورای مرکزی کارگزاران می‌گوید اجرایی نشدن برجام و دیده نشدن آثار، چالش مهم دولت است.

یدالله طاهرنژاد در مصاحبه با اعتماد گفت: چالش‌های سنگینی پیش‌روی دولت آقای روحانی وجود دارد. در حال حاضر چالش عمده پیش روی دولت روحانی عملیاتی شدن برجام است. توافقی که با شش کشور غربی صورت گرفت باید عملیاتی شود و آثار آن در حوزه‌های اقتصادی و نهایتاً در معیشت مردم خود را نشان دهد. به نظر می‌رسد که به دلیل عدم رعایت مفاد این تفاهمنامه از سوی برخی کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا دولت تحت فشار قرار گرفته است. باید هر چه زودتر تلاش شود با به کارگیری عوامل دیپلماتیک، موانع اجرای برجام از میان برداشته شود تا دولت بتواند ابزار کافی برای ایجاد رونق اقتصادی را فراهم کند.

وی چالش دیگر را برخی اعضای کابینه معرفی کرده و می‌گوید: امید است دولت با همراهی مجلس در بخش‌هایی از دولت که کارآمدی لازم وجود ندارد تغییراتی ایجاد کند و بتواند نفس و خون تازه‌ای در رگ‌های اجرایی دولت بدمد و بخش‌هایی از دولت که همگام و همفکر نیستند سریع‌تر جراحی شود.

مدیران متخلف را عزل کنید /مردم حقوق‌های نجومی را نمی‌پذیرند

یک سایت حامی دولت از این نهاد خواست برای حفظ اعتبار خود با حقوق‌های نجومی برخی مدیران متخلف برخورد نماید و مرتکب لاپوشانی نشود.

عصر ایران نوشت: آبروی دولت نباید به حقوق نجومی چند مدیر- ولو با توجیهات قانونی که آنان را از مجازات قانونی و محکومیت در دادگاه برهاند- گره بخورد. مهم‌ترین توجیهات ارایه شده این است که مجمع فلان بانک افزایش حقوق مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره  را پیش‌تر تصویب کرده بود و اعداد انتشار یافته همان مابه التفاوت‌های واریز شده به حساب مشمولان افزایش است یا گفته شده بانک فلان خصوصی است و حقوق و پاداش مدیرعامل را مجمع تعیین می‌کند.

در نگاه مردم شفافیت و روشن بودن حساب و کتاب یک ارزش بزرگ به حساب می‌آید و بی‌گمان یکی از رازهای ماندگاری نام‌های سیاستمداران شاخص و محبوب، پاک‌دستی  است. مدیران نباید آن قدر حقوق بگیرند که جامعه احساس تبعیض کند. با احساس تبعیض هم شاید بتوان کنار آمد اما این دیگر تحقیر است.

صریح و روشن این که چند مدیر با نوع دریافتی خود و ابهام و شایبه‌ای که ایجاد کردند به اعتماد عمومی خدشه وارد ساختند و ضرورت دارد هر چه زودتر فرمان رئیس‌جمهوری که در نامه به معاون اول تصریح شده بود به اجرا درآید که در آن خواسته شده بود این موارد شناسایی و وجوه دریافتی مسترد و مدیران متخلف عزل شوند.

عصر ایران می‌افزاید:  منتظر اطلاعیه رسمی دولت در معرفی این افراد هستیم. ادعای خصوصی بودن این بانک یا آن بانک در حالی که اختیار تعیین ساعت کار و نرخ سود سپرده خود را هم ندارند و همه سهام‌شان متعلق به سازمانی است که مدیر آن را دولت تعیین می‌کند ممکن است توجیه قانونی دریافت حقوق و پاداش برای رهایی از انگ برداشت غیرقانونی به حساب آید اما نزد افکارعمومی مسموع نیست.

گمانه‌زنی درباره حقوقدانان جدید شورای‌نگهبان/ ذره‌بین دولت روی مرخصی‌های بدون حقوق/ نخستين كارخانه كاشي و سراميك ایران هم تعطیل شدخراسان

واگذاری 30 هزار متر از اراضی سازمان جنگل ها به وزارت ورزش

بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح دولت که طی روزهای اخیر به تایید حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز رسیده است، مقرر شده به استناد ماده 69 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، حق بهره برداری از 30 هزار متر مربع از اراضی متعلق به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای استفاده به عنوان فضای ورزشی، در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد و سند جدید به منظور نگهداری در خزانه اسناد، به وزارت اقتصاد ارسال شود.

ذره بین دولت روی مرخصی های بدون حقوق

بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول به تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، از آن ها خواسته شده است با توجه به ضرورت اطلاع از وضعیت مرخصی مستخدمانی که از مرخصی های بدون حقوق استفاده کرده یا می کنند، مدیران مربوطه در اسرع وقت با تهیه فهرستی برای اعلام تعداد، وضعیت استخدامی، سنوات خدمت، جمع مدت استفاده از این نوع مرخصی و تاریخ شروع و پایان آن اقدام کنند.

گمانه‌زنی درباره حقوقدانان جدید شورای‌نگهبان/ ذره‌بین دولت روی مرخصی‌های بدون حقوق/ نخستين كارخانه كاشي و سراميك ایران هم تعطیل شدجمهوری اسلامی

دخالت تازه سفیر سعودی در عراق با اتهام زنی علیه ایران

* سفیر عربستان سعودی در عراق برای سرپوش گذاشتن بر دخالت‌های خود در امور داخلی این کشور، به اتهام‌زنی علیه ایران روی آورده است. ثامرالسبهان در گفت‌وگو با روزنامه سعودی “الریاض” گفت: حمله رسانه‌ای ایران و همراهانش در عراق به عربستان با هدف بستن سفارت عراق و درخواست برای اینکار صورت می‌گیرد و باوجود رویکرد طائفه‌ای ایران، هیچ صدایی از مسئولان در عراق در محکومیت یا درخواست از ایران برای عدم دخالت در امور داخلی عراق نشنیده‌ایم. برخلاف گفته سفیر سعودی، مسئولان عراقی بارها بر نقش سازنده ایران در کمک به کشورشان بویژه در امر مبارزه با تروریسم تاکید کرده‌اند.

وزارت خارجه عراق دو روز پیش ثامرالسبهان سفیر سعودی در بغداد را به دلیل اظهارات مداخله جویانه وی، احضار کرد. احمد جمال سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد: به سفیر سعودی ابلاغ شد که به قوانین و پیمان‌های بین‌المللی درخصوص نوع برخورد سفرا با رسانه‌ها و بیان سخنانی که بر روی افکار عمومی اثر می‌گذارد، احترام بگذارد. وی بر لزوم مداخله نکردن در امور داخلی عراق تاکید کرد و گفت: هرگز به هیچ سفیری اجازه نمی‌دهیم که از ماموریت دیپلماتیک خودش جهت فتنه انگیزی در عراق استفاده کند و از این رو، وزارت خارجه عراق براساس موافقتنامه وین درباره روابط دوجانبه، تدابیر مناسب را اتخاذ خواهد کرد.

آمریکا هم از همجنس‌گرایان خون نمی‌گیرد

* یک نماینده کنگره آمریکا می‌گوید: قانون منع همجنسگرایان از اهدای خون سیاستی “ورشکسته از نظر اخلاقی” است. ژارد پلیس در مصاحبه با شبکه “سی‌ان‌ان” مدعی شد؛ خون همجنسگرایان نیز همان خونی است که در رگهای سایر افراد جریان دارد و قانون منع همجنسگرایان از اهدای خون یک “سیاست ورشکسته از نظر اخلاقی” است که بعد از حمله اورلاندو یک بار دیگر نمود پیدا کرد، زیرا تعدادی از همجنسگرایان داوطلب اهدای خون بودند، اما از آنان استقبال نشد و خون آنها را قبول نکردند. وی افزود: اساس این قانون به 30 سال قبل باز می‌گردد که بحران شیوع ایدز، نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده بود، اما حالا همه نمونه‌های خون قبل از استفاده به صورت امن و قابل اعتماد مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

این نماینده کنگره در تلاش است تا ممنوعیت ایجاد شده از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا “FDA” برای اهدای خون توسط همجنسگرایان را تغییر دهد. این قانون در سال 1393 اصلاح شد و بر اساس آن، همجنسگرایانی که یک سال از آخرین ارتباط جنسی آنها گذشته باشد، مجاز به اهدای خون هستند!

کشوری که بزرگترین مقصد تجارت جنسی ارزان در دنیاست

* مالزی، با اجرای سیاست توسعه براساس الگوی غربی، پیشگام فحشا شده است. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه آلمانی “دی ولت” با انتشار گزارشی درباره رشد تجارت جنسی در مالزی نوشت این کشور با گذر از تایلند و فیلیپین به اولین مقصد تجارت جنسی ارزان در دنیا تبدیل شده است. این گزارش می‌افزاید: هر چند مالزی کشوری با اکثریت مسلمان است و قوانینی علیه آزادی فحشا دارد و حتی فحشا در این کشور غیرقانونی است، اما هیچ یک از این محدودیت‌ها مانع شکوفایی تجارت فحشا در این کشور نشده و اکنون ارزش تجارت جنسی در مالزی به 854 میلیون یورو رسیده است.

روزنامه “دی ولت” گزارش داده است که اکنون خانه‌های فحشای کوچک و سالن‌های ماساژی که خدمات جنسی هم ارائه می‌کنند، در سراسر مالزی گسترش یافته‌اند. صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فرهنگی نابسامان مالزی در این زمینه، نتیجه سیاست توسعه این کشور، براساس الگوی غربی، در سال‌های اخیر است.

گمانه‌زنی درباره حقوقدانان جدید شورای‌نگهبان/ ذره‌بین دولت روی مرخصی‌های بدون حقوق/ نخستين كارخانه كاشي و سراميك ایران هم تعطیل شدآرمان

انتقال ۴۷ زنداني ايراني از كويت به تهران

شنیده شد که مقامات كويت ۴۷ زنداني ايراني را بر اساس يك توافق قانوني و قضائي ميان دو كشور كه در سال ۲۰۰۴ امضا شده بود، به تهران تحويل دادند. تابناك نوشت؛ «عليرضا عنايتي» سفير ايران در كويت اعلام كرد: عمليات انتقال زندانيان ميان كويت و ايران براي نخستين بار انجام شد، اين يك تصميم حكيمانه از دو طرف بود.

بر اساس اين گزارش، وي در ادامه از شيخ «صباح احمد جابر الصباح» امير كويت و تمامي كساني كه در اين موضوع نقش ايفا كردند، قدرداني كرد. وزارت كشور كويت نيز با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: انتقال زندانيان با خطوط هوايي ايراني انجام شد و نمايندگاني از وزارت كشور و دادگستري كويت و ايران در مراسم انتقال اين زنداني‌ها حضور داشتند.

تعطيلي نخستين كارخانه كاشي و سراميك

شنیده شد که رئيس انجمن توليد‌كنندگان كاشي و سراميك كشور با بيان اينكه اكثر كارخانجات كاشي و سراميك كشور در مسير تعطيلي قرار گرفته‌اند گفت: خط توليد نخستين كارخانه كاشي و سراميك كشور فعلا تعطيل شده است. تسنيم نوشت؛ بهنام عزيزاده اظهار داشت: اخيرا اخباري مبني بر تعطيلي كارخانه ايرانا مطرح شده است كه بايد بگويم اين كارخانه به عنوان نخستين واحد توليدي كاشي و سراميك به دليل مشكلات فعلا خط توليد خود را تعطيل كرده است.

پرونده پارازيت‌هاي ماهواره‌اي مختومه شد

شنیده شد که پرونده شكايت از سازمان تنظيم مقررات راديويي مبني بر آسيب‌زابودن امواج پارازيت‌هاي ماهواره‌اي با صدور قرار منع تعقيب در شعبه هفتم بازپرسي دادسراي كاركنان دولت و تاييد آن در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه كاركنان دولت، مختومه شد. تسنيم نوشت؛ مصطفي ترك‌همداني وكيل دادگستري و شاكي پرونده آسيب‌زا بودن پارازيت‌هاي ماهواره‌اي اظهار كرد: دو سال پيش به اتفاق فرد ديگري، شكايتي را مبني بر آسيب‌زا بودن پارازيت‌هاي ماهواره‌اي مطرح كرديم كه اين شكايت منجر به استعلام دادسرا از سازمان انرژي اتمي و سازمان حفاظت محيط زيست شد.

جوانفكر به ۹۱ روز حبس محكوم شد

شنیده شد که وكيل علي‌اكبر جوانفكر گفت: موكلم به جرم تمرد از دستور مقام قضائي به ۹۱ روز حبس محكوم شد. ايلنا نوشت؛ قهرمان شجاعي با اشاره به ابلاغ حكم علي‌اكبر جوانفكر اظهار داشت: موكلم به جرم تمرد از دستور مقام قضائي به ۹۱ روز حبس محكوم شد. او با بيان اينكه اين حكم، حكم بدوي است، عنوان داشت: به اين حكم اعتراض داريم و اعتراضمان را قطعا ثبت خواهيم كرد.

گمانه‌زنی درباره حقوقدانان جدید شورای‌نگهبان/ ذره‌بین دولت روی مرخصی‌های بدون حقوق/ نخستين كارخانه كاشي و سراميك ایران هم تعطیل شدایران

احتمال دعوت رسمی مرکل از روحانی

یک نشریه آلمانی در گزارشی با اشاره به افزایش روابط تهران و برلین پس از اجرای توافق هسته‌ای، ‌از احتمال دعوت «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای انجام یک سفر رسمی به آلمان خبر داد و نوشت: «فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه و زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان (هر دو از حزب سوسیال دموکرات) از مدت‌ها قبل به صدراعظم کشورشان (از حزب دموکرات مسیحی) فشار می‌‌آورند تا حسن روحانی را برای دیداری رسمی از این کشور دعوت کند.»بر اساس این گزارش، صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاران آلمانی نیز بارها از مرکل خواسته‌اند راه را برای چنین سفری باز کند. صدراعظم آلمان تاکنون با سفر روحانی به کشورش به خاطر حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله لبنان و دولت اسد و همچنین به رسمیت نشناختن اسرائیل مخالفت ورزیده است.

دعوت به مناظره سعودی هاو پاسخ دفتر آیت‌الله مکارم

دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی در اطلاعیه‌ای، درخصوص دعوت مناظره هیأت کبار علمای سعودی با عقلای شیعه در عربستان سعودی یا عراق توضیح داد و اعلام کرد: «این طرز دعوت که متکبرانه و غیر مؤدبانه است نشان می‌دهد آنها آماده مناظره صحیح و منطقی نیستند.» به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه تأکید شده: «هرگاه علمای سعودی آمادگی داشته باشند که گفت‌و‌گو در فضایی مؤدبانه و منطقی  برای حل مشکلات اعتقادی صورت گیرد علمای شیعه کاملاً آمادگی دارند که در عراق یا لبنان این جلسه برگزار شود، براساس قرآن و سنت نبوی و دلیل عقل قطعی، زیرا قرآن مجید در 70 آیه دلیل عقل را حجت شمرده است. امیدواریم چنین جلسه ای عادلانه و عاقلانه تشکیل شود و در تخفیف اختلافات شیعه و اهل سنت مؤثر گردد و به وحدت مسلمین کمک کند.»

محکومیت علی‌اکبر جوانفکر به 91 روز حبس

وکیل‌مدافع علی‌اکبر جوانفکر از محکومیت موکلش و سه خبرنگار دیگر هر کدام به 91 روز حبس تعزیری خبر داد. قهرمان شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: قطعاً به حکم صادره اعتراض خواهیم کرد. قهرمان شجاعی وکیل‌مدافع جوانفکر 26 دی ماه سال گذشته گفته بود: این پرونده با شکایت دادستانی تهران تشکیل شده و اتهام موکلم تمرد در برابر مأموران قضایی عنوان شده است. جلسه بعدی رسیدگی به پرونده «علی‌اکبر جوانفکر» یکشنبه – نهم خردادماه – در شعبه 1057 دادگاه ویژه کارکنان دولت برگزار شد.

گمانه زنی درباره حقوقدانان جدید شورای نگهبان

26 روز دیگر مأموریت 6 عضو حقوقی و فقهی شورای نگهبان به پایان می‌رسد.به گزارش تسنیم سیامک‌ ره‌پیک، محمد سلیمی و محمدرضا علیزاده سه عضو حقوقی شورای نگهبان هستند که 26 تیرماه مأموریت‌شان در شورای نگهبان به پایان خواهد رسید و شنیده‌ها از معرفی احتمالی برخی گزینه‌های جدید مانند عباسعلی کدخدایی و فیروز اصلانی از سوی رئیس دستگاه قضا به مجلس شورای اسلامی تا چند روز دیگر حکایت دارد. وضعیت مأموریت آیات جنتی، مدرسی یزدی و حجت‌الاسلام شب‌زنده‌دار در شورای نگهبان نیز باید توسط رهبر معظم انقلاب تعیین تکلیف شود.