شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سه نظرسنجي از افزايش حمايت‌ها از اتحاديه اروپا حكايت دارد

سه نظرسنجي از افزايش حمايت‌ها از اتحاديه اروپا حكايت دارد

مثل اينكه تبليغاتي از تهديد و هشدار گرفته تا وعده آينده بهتر و فضاي پس از ترور يك نماينده ‏حزب كارگر به‌دست يك افراطي طرفدار جدايي از اتحاديه، نظر بيشتر مردم انگليس را به سمت ماندن ‏در اتحاديه اروپا چرخانده است.

 

مثل اينكه تبليغاتي از تهديد و هشدار گرفته تا وعده آينده بهتر و فضاي پس از ترور يك نماينده ‏حزب كارگر به‌دست يك افراطي طرفدار جدايي از اتحاديه، نظر بيشتر مردم انگليس را به سمت ماندن ‏در اتحاديه اروپا چرخانده است. نظرسنجي‌هاي قبلي نشان مي‌داد طرفداران خروج از اتحاديه اروپا در جزيره اكثريت را به دست آورده‌اند، ولي نظرسنجي‌هاي جديدي كه در رابطه با همه‌پرسي روز پنج‌شنبه ‏خروج از اتحاديه صورت گرفته است، از اكثريت يافتن موافقان ماندن لندن در اتحاديه حكايت دارد. ‏

به گزارش «جوان» دست و پا زدن مقامات دولت انگليس توانسته حمايت روزنامه‌هاي ‏مطرح اين كشور را از عدم خروج از اتحاديه به دست آورد.  كار به آنجا كشيده كه روز دوشنبه روزنامه راستگراي ميل، خوانندگان خود را به ماندن ‏تشويق كرده است، رويترز گزارش داد كه بر اساس آراي منتشر شده از دو نظرسنجي در روز شنبه كمپين ‏ماندن در اتحاديه اروپا توانسته پيشروي خود را تحكيم كند. ‏ بر اساس اين گزارش نظرسنجي سومي از تغييرات به نفع ماندن حكايت دارد. يكي از مسئولان اين نظرسنجي‌ها به رويترز گفته است كه «‏بازگشت به ماندن به نظر مي‌رسد با قدرت حمايت مي‌شود.» اين در حالي است كه فعاليت تبليغاتي براي همه‌پرسي روز پنج‌شنبه به احترام خانم «جو كاكس»، نماينده حزب كارگر كه ‏دو روز پيش توسط يك جريان افراط‌گرا ترور شد، براي سه روز متوقف شده است.

خروج، بازگشتي وجود ندارد
نخست‌وزير انگليس كه خود از پيش‌برندگان طرح همه‌پرسي خروج بوده است، مدت مديدي است كه كارش شده هشدار به مردم انگليس. ديويد ‏كامرون، در مقاله روز گذشته خود در ساندي تايمز، با اعلام هشدار نسبت به غيرقابل ‏بازگشت بودن نتيجه همه‌پرسي نوشت: تصميم به خروج از اتحاديه اروپا يك اشتباه بزرگ ‏است و موجب ناتواني انگليس و بي‌ثباتي آن خواهد شد. ‏ «ديويد كامرون» ضمن ابراز تأسف از كشته شدن «جو كاكس» از مردم انگليس خواست براي ‏آنچه اين نماينده 41 ساله مبارزه مي‌كرد پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شوند و در ادامه آورد: موافقت با طرح ‏خروج احتمالاً انگليس را فقيرتر و آن را وارد دوران ركود مي‌كند. ‏ از سوي ديگر جرج آزبورن وزير دارايي انگليس روز يك‌شنبه در مصاحبه با شبكه تلويزيوني «‌اي تي ‏وي » اعلام كرد، پيامدهاي خروج اين ‏كشور از اتحاديه اروپا مي‌تواند از اكثر ‏سناريوهايي كه دولت انگليس پيش‌بيني كرده است ‏بدتر باشد. ‏
‏    ‏
واكنش‌هاي خارجي و نظر شاذ ترامپ ‏
در حالي كه عمده مقامات كشورهاي غربي و غيرغربي از جمله مقامات دولت امريكا مدتي است بر فشار رسانه‌اي اقناع مردم انگليس به ماندن در اتحاديه افزوده‌اند، نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري امريكا ‏ كه از ارائه نظرات شاذ ابايي ‏ندارد، از خروج انگليس ‏ از اتحاديه اروپا حمايت كرد. ‏ دونالد ترامپ در مصاحبه با ساندي‌تايمز گفت: «البته من شهروند بريتانيا نيستم و (حمايت از خروج) تنها عقيده و نظر من ‏است. من شخصاً به دلايل بسياري از جمله ‏موضوعات مربوط به بوروكراسي، از خروج حمايت مي‌كنم.» ‏ اما در ادامه واكنش‌هاي جهاني جين اسلبورن، وزير امور خارجه لوكزامبورگ، در مصاحبه با يك روزنامه آلماني هشدار داد، ‏خروج انگليس از اتحاديه اروپا ‏مي‌تواند خروج دومينووار ديگر كشورهاي عضو از اين اتحاديه را كليد بزند. ‏ اين مقام اروپايي افزود: يكي از بزرگ‌ترين اشتباهات ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس، حتي فكر كردن به برگزاري همه‌‏‏پرسي براي خروج يا ادامه حضور انگليس در اتحاديه اروپا بوده است. ‏ در همين حال «كريستين لاگارد» رئيس صندوق بين‌المللي پول كه ناظر بر گسترش ‏همكاري‌هاي پولي و تسهيل رشد متوازن ‏‏بازرگاني ‏بين‌الملل است نيز هشدار داد خروج انگليس مي‌تواند رشد جهاني را با اختلال مواجه سازد‎‎. وي گفت: «من طي سه يا چهار ماه اخير در هر نشستي كه با رهبران، سياستگذاران و افراد ديگر داشته‌ام، در مورد ‏تأثيرات اين ‏خروج از من سؤال  پرسيده‌اند. همه از مشكلات آن سخن مي‌گويند ولي كسي از مزايا و خوبي‌هاي آن نمي‌‏گويد.»

منبع : روزنامه جوان