جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سرانجام سرنوشت پرونده پارازیت و آسیب زا بودن آن با رای دادگاه مشخص شد.

سرانجام سرنوشت پرونده پارازیت و آسیب زا بودن آن با رای دادگاه مشخص شد.

از سال 92 که دولت جدید روی کار آمد، رئیس سازمان محیط زیست مسئله پارازیت‌ها را به عنوان یکی از دغدغه‌هاش پیگیری کرد.

موضوعی که حالا به سرانجام رسیده و حکم دادگاه همه چیز را مشخص کرد.

*ابتکار پارازیت را به هیات وزیران برد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، از بررسی موضوع مقابله با پارازیت‌ها در هیأت وزیران خبر داد و گفت: موضع سازمان حفاظت محیط زیست در قبال جنگل‌تراشی و تغییر کاربری زمین‌ها شفاف بوده و در راستای این مهم قوانین منسجمی در حال تنظیم است.

معصومه ابتکار با یادآوری تشکیل کمیته‌ای در وزارت ارتباطات برای بررسی موضوع پارازیت‌ها، اظهار داشت: در این رابطه جلساتی با مسئولان و کارشناسان در ارتباط با امواج و پارازیت‌ها داشته‌ایم و همچنان پیگیری‌ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بررسی موضوع امواج و پارازیت‌ها در وزارت ارتباطات با ابهاماتی چون چگونگی اندازه‌گیری، منابع، آثار و عوارض آن و بحث ابعاد مختلف موضوع همراه است، افزود: تا زمانی که ابهامات این موضوع مشخص نشود نمی‌توان گامی در راستای مقابله با پارازیت‌ها برداشت.

وی ادامه داد: خوشبختانه در جلسه با مسئولان وزارت ارتباطات به این نتیجه رسیدیم که موضوع بررسی پارازیت‌ها و راه مقابله با آن در سطح وزرا با تشکیل جلسه بررسی شود.

ابتکار در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برنامه سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی چیست، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بارها مواضع خود را در این باره گفته این سازمان با بهره برداری تجاری از جنگل‌های طبیعی کشور حتی با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مخالف است و آن را بر خلاف مصالح عمومی کشور می‌داند.

وی ادامه داد: ما امیدواریم بتوانیم مقررات جدی‌تری را در خصوص جلوگیری از پدیده تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی وضع کنیم تا بدین ترتیب جلوی چنین پدیده‌هایی را گرفته و ساماندهی چنین اموری را به دست بگیریم.

ابتکار با بیان اینکه جنگل تراشی علت بروز سیل در بسیاری از نقاط کشور است، افزود: با ورود سازمان محیط زیست به این مهم خسارات بلایای طبیعی نیز کاهش خواهد یافت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه اقداماتی در راستای جلوگیری از جنگل تراشی و تغییر کاربری زمینهای کشاورزی در کشور در حال انجام است که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح کاداستر، اعلام مقررات مالی و مالیاتی و تشدید نظارتها اشاره کرد.

*ابهام ها در منشاء پارازیت‌

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر پیگیری دولت یازدهم درباره بحث نظارت بر پارازیت ها، ابهامات موجود در این بخش را یکی از موانع نظارت و پایش امواج بیان کرد.

معصومه ابتکار گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در ورود به بحث آثار زیست محیطی امواج، اقداماتی را برای توانمندسازی در بحث نظارت انجام می دهد و این رویکردی است که دولت یازدهم با جدیت پیگیری می کند. البته در دولت هشتم اقداماتی صورت گرفت که ناتمام ماند.

ابتکار گفت: این دولت از ابتدای روی کار آمدن به این موضوع توجه داشته و به این منظور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کارگروهی تشکیل شد و طی بررسی ها و جلساتی یک متن مشترک تهیه شده است.

وی افزود: این که موضوع را به تشویش اذهان عمومی تبدیل کنیم فایده ای ندارد، اما باید موضوع پیگیری شود و دولت یازدهم نیز در این زمینه باید شفاف پاسخگو باشد و یا آنکه اعلام کند از حیطه نظارت دولت خارج کرده اند و اختیاراتی ندارد.

ابتکار با بیان اینکه قطعا سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر این موضوع خواهد بود، درخصوص اعلام اعداد و رقم نتایج پایش ها در مورد پارازیت ها نیز گفت: کمیته ای خاص بحث پارازیت ها تشکیل شد و پایش هایی را انجام داد، اما در همان زمان اعلام کرد به دلیل عدم قطعیت و نامشخص بودن تعداد مراکز و محل ها نمی توان اعداد و رقم را با قطعیت اعلام کرد.

وی تاکید کرد: در آن زمان آقای واعظی که مسئولیت را در کمیته به عهده داشتند اعلام کردند در این موضوع نگرانی دارند و این امر باید تحت کنترل باشد.

به گفته رییس سازمان محیط زیست، در مسئله پارازیت ها وزارتخانه های ارتباطات و وزارت بهداشت مسئولیت دارند اما ابهامی که در مسئله هست کار را به اینجا رسانده است.

*پارازیت، سرطان زا نیست

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا پارازیت در شیوع و بروز سرطان تاثیرگذار است گفت: مطالعات زیادی در مورد امواج رادیویی با فرکانس های مختلف انجام شده که نشان می دهد پارازیت، سرطان زا نیست.

معاون تحقیقات و فن آوری وزیر بهداشت با اشاره به این که پارازیت عوارض دیگری دارد، ادامه داد: آلودگی هوا، ذرات معلق و آلودگی هایی که از اگزوز خودروها به وجود می آید بسیار خطرناک هستند.

*اثرات پارازیت بر سلامتی مردم بررسی شود

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم کم شدن پارازیت‌ها در کشور گفت که باید با تشکیل کارگروه تخصصی مشخص شود که چه میزان پارازیت‌ها برای سلامتی مردم اثر می‌گذارد.

حمیدرضا عزیزی فارسانی با بیان اینکه صد در صد در کشور پارازیت‌ وجود دارد گفت: تاثیرات پارازیت برای سلامتی مردم باید مورد بررسی قرار گیرد. چون اگر امواج پارازیت و حجم آن نیاز باشد قطعا بر روی سیستم بدن تاثیر می‌گذارد. مشخص شدن دقیق این موضوع به مطالعه تحقیقاتی نیاز دارد.
وی با بیان این که اثرات پارازیت‌ها در سلامتی مردم بی تاثیر نیست باید پارازیت‌ها به جای زیاد شدن، به تدریج از بین رود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد:‌ باید کارگروهی تخصصی در خصوص تاثیرات پارازیت برای سلامتی مردم تشکیل شود قطعا نتایج این کارگروه را می‌توان در کمیسیون بهداشت مورد بررسی قرار داد تا میزان اثرات زیان‌بار پارازیت‌ها بر روی سلامتی مردم مشخص شود. قطعا باید پارازیت‌ها حذف و یا حداقل کم شده و در حداستاندارد قرار گیرد و یا آنکه به صورت کلی حذف شود. ورود مجلس به این موضوع ضروری است.

عزیزی فارسانی با بیان اینکه به جای پارازیت‌ بر روی کانال‌های ماهواره‌ای باید فرهنگ استفاده از ماهواره را در کشور نهادینه کرد گفت: باید به فرزندانمان نحوه درست استفاده از ماهواره و اینترنت و به صورت کلی تکنولوژی را یاد بدهیم. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تعاملات ارتباطی بسیار سریع است. بهتر است نحوه استفاده از اینترنت را آموزش دهیم تا کشور و جامعه از آسیب‌ها در آمان باشد.

وی افزود: از آنجا که صادر کردن فرهنگمان به استفاده از تکنولوژی ضروری است باید در وهله اول نحوه درست استفاده از تکنولوژی را در کشور آموزش دهیم. قطعا بهتر است به جای صرف هزینه برای پارازیت برای کانال‌های ماهواره‌ای، بر روی فرهنگ سازی استفاده درست از این کانال‌ها هزینه کنیم.

*پرونده پارازیت‌های ماهواره‌ای مختومه شد

پرونده شکایت از سازمان تنظیم مقررات رادیویی مبنی بر آسیب‌زا بودن امواج پارازیت‌های ماهواره‌ای با صدور قرار منع تعقیب در شعبه هفتم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت و تائید آن در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کارکنان دولت، مختومه شد.

مصطفی ترک‌همدانی وکیل دادگستری و شاکی پرونده آسیب‌زا بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای اظهار کرد: دو سال پیش به اتفاق فرد دیگری، شکایتی را مبنی بر آسیب‌زا بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای مطرح کردیم که این شکایت منجر به استعلام دادسرا از سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست شد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در این پرونده، سازمان تنظیم مقررات رادیویی طرف شکایت بود افزود: سازمان تنظیم مقررات رادیویی زیر مجموعه وزارت ارتباطات است و مطابق یک آئین‌نامه، تمام فرکانس‌های موجود در کشور بایستی تحت‌نظر این سازمان باشد.

ترک‌همدانی توضیح داد: سازمان تنظیم مقررات رادیویی در پاسخ به استعلام‌ها گفته بود که امواج پارازیت در صلاحیت این سازمان نیست و در صلاحیت سازمان انرژی اتمی است. سازمان انرژی اتمی نیز به استعلامات دادسرا پاسخ داد و در نهایت بین یازپرس پرونده و معاون دادیار اظهارنظر بر سر منع تعقیب یا پیگیری بیشتری موضوع اختلاف بوجود آمد.

وی با بیان اینکه بازپرس پرونده به صدور قرار منع تعقیب معتقد بود گفت: معاون دادستان تهران به نظر بازپرس پرونده ایراد گرفت و در نهایت پرونده پس از تحقیقات کامل‌تر برای رفع اختلاف بین بازپرس و معاون دادیار اظهارنظر، به دادگاه ارسال شد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: شعبه 1058 دادگاه کارکنان دولت از دو مرجع دیگر شامل سازمان پزشکی قانونی و سازمان محیط زیست استعلام کرد که هر دو سازمان در خصوص آسیب‌زا بودن انتشار پارازیت برای انسان، توضیحاتی را ارائه کردند اما در نهایت به دلیل مشخص نبودن عنصر مادی جرم، دادگاه صدور قرار منع تعقیب را تایید کرد و پرونده با قطعی شدن قرار منع تعقیب، مختومه شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران