چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهمترین موضوعات امروز که مورد توجه رسانه های بین المللی قرارگرفته

مهمترین موضوعات امروز که مورد توجه رسانه های بین المللی قرارگرفته

سفر وزیر دفاع روسیه به سوریه، ابراز نگرانی آمریکا از اقدامات روسیه در سوریه، درخواست دوباره بارزانی برای استقلال کردستان عراق، تلاش حزب جمهوری خواه آمریکا برای جلوگیری از نامزدی ترامپ، ادعای عدم رسیدگی بین المللی به شکایت ایران از آمریکا و احتمال سفر رئیس جمهور ایران به آلمان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 

به گزارش «تابناک»، سفر وزیر دفاع روسیه به سوریه، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته «آسوشیتدپرس»، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که به سوریه سفر کرده است، شامگاه شنبه با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

شکایت ایران از آمریکا رسیدگی نمی‌شود؟/ مرکل، مخالفت با سفر روحانی را کنار گذاشت

 

دفتر مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری سوریه در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود بشار اسد و شویگو در این دیدار درباره همکاری های دوجانبه دمشق و مسکو به ویژه در زمینه نظامی گفت و گو کردند. دو طرف همچنین راهکارهای مبارزه علیه گروه های تروریستی در سوریه را بررسی کردند. ژنرال شویگو که به عنوان فرستاده ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به سوریه سفر کرده است، ظهر دیروز نیز از پایگاه حمیمیم واقع در استان ساحلی لاذقیه بازدید کرد. پایگاه حمیمیم مقر فرماندهی یگان نیروی هوایی روسیه بوده و سامانه موشک های «اس 400» نیز در این پایگاه نظامی مستقر است.

شکایت ایران از آمریکا رسیدگی نمی‌شود؟/ مرکل، مخالفت با سفر روحانی را کنار گذاشت

این در حالی است که مقامات آمریکایی از اقدامات روس ها در سوریه ابراز نگرانی می کنند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت دفاع آمریکا امروز از نحوه ادامه حملات هوایی روس‌ها در سوریه بر خلاف میل واشنگتن انتقاد کرد. یکی از مقامات پنتاگون که نام و یا منصبش منتشر نشده، امروز گفته: «از ادامه حملات روسیه به شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا نگرانیم». آمریکا و هم پیمانان ترک و عربش، «احرارالشام» را یک گروه معارض میانه‌رو می‌داند؛ روسیه که وظیفه حمایت هوایی از نیروهای ارتش سوریه در برخی جبهه‌ها را دارد، اما معتقد است که احرارالشام تروریست است و آن را بمباران می‌کند. مقامات آمریکایی تاکنون بارها از اقدامات روسیه در سوریه انتقاد کرده و مدعی شده اند روس ها به جای مبارزه با گروه های تروریستی، مواضع «شورشیان میانه رو» را در سوریه هدف حملات خود قرار می دهند.

شکایت ایران از آمریکا رسیدگی نمی‌شود؟/ مرکل، مخالفت با سفر روحانی را کنار گذاشت

در مطلبی درباره عراق، شبکه خبری «سومریه نیوز» اظهارات رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق را بازتاب داده که بار دیگر از استقلال این اقلیم از عراق سخن گفته است. مسعود بارزانی از شهروندان اقلیم کردستان عراق خواست تا جنگ با داعش و مسأله «استقلال» را در اولویت قرار دهند و به اتهاماتی که حزب اپوزیسیون «تغییر» مطرح می‌کند، پاسخ ندهند. رئیس اقلیم کردستان عراق در پیامی خطاب به مردم این اقلیم گفت: «پیرامون کمپین رسانه‌ای و هتک‌ حرمت‌ علیه شخص من که از سوی جنبش تغییر و طرف‌های نزدیک به آن راه افتاده، من از شهروندان شریف در کردستان می‌خواهم تا برای دفاع از من به این کمپین‌ها کشیده نشوند و خود را دور نگه دارند. در این شرایط، باید مسأله استقلال و حمایت از پیشمرگ‌ها جهت بیرون راندن تروریست‌های داعش و بهبود وضعیت معیشتی مردمانمان و مبارزه با فساد از اولویت‌های اساسی ما باشد».

شکایت ایران از آمریکا رسیدگی نمی‌شود؟/ مرکل، مخالفت با سفر روحانی را کنار گذاشت

در مطلبی درباره انتخابات آمریکا، نشریه «تایم» از تلاش حزب جمهوری خواه برای جلوگیری از نامزدی دونالد ترامپ خبر داده است. بر اساس این گزارش، با آشکار شدن نشانه های شکست دونالد ترامپ در برابر هیلاری کلینتون دموکرات، حزب جمهوری خواه به دنبال یافتن راهی برای جلوگیری از نامزدی ترامپ برای انتخابات است. اعضای کمیته «مقررات کنوانسیون» حزب جمهوریخواه درصدد اعمال اصلاحاتی در قوانین هستند تا راهی برای شانه خالی کردن نمایندگان حزبی (دلیگت) از رأی دادن به ترامپ پیدا کنند. بنا بر پیشنهاد مطرح، می توان به نمایندگان حزبی وضعیت «معترض وجدانی» اعطا کرد تا آنان بتوانند از تعهد خود به رأی دادن به ترامپ مطابق با انتخابات درون حزبی شانه خالی کنند. بر اساس مقررات کنونی حزب جمهوری خواه، تقریباً تمام نمایندگان حزبی حاضر در گردهمایی یا کنوانسیون این حزب، ملزم به رأی دادن بر اساس نتایج انتخابات درون حزبی هستند.

شکایت ایران از آمریکا رسیدگی نمی‌شود؟/ مرکل، مخالفت با سفر روحانی را کنار گذاشت

اما بخشی از مطالب امروز نیز به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. سایت شبکه خبری «بی بی سی» با اشاره به شکایت ایران از آمریکا در موضوع توقیف 2 میلیارد دلار از دارایی های ایران، نوشته به احتمال زیاد، دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت خود را برای رسیدگی به این قضیه رد خواهد کرد. دولت ایران به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای ابطال رأی دیوان عالی آمریکا درباره تخصیص 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به قربانیان حوادث تروریستی توسط گروه‌های مورد حمایت ایران، اقدام به طرح دعوی در دیوان بین‌المللی دادگستری کرده است. این شکایت بر این اساس است که آمریکا پیمان دوستی دو کشور مورخ 1956 یا 1334 را نقض کرده و به احتمال زیاد دیوان بین المللی دادگستری، صلاحیت خود را برای رسیدگی به این قضیه رد خواهد کرد.

شکایت ایران از آمریکا رسیدگی نمی‌شود؟/ مرکل، مخالفت با سفر روحانی را کنار گذاشت

در نهایت، نشریه آلمانی «اشپیگل» از احتمال سفر رئیس جمهور ایران به آلمان خبر داده است. به نوشته این نشریه، ظاهراً آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، مخالفت اساسی خود با دیدار رئیس جمهور ایران و سفر وی به آلمان را کنار گذاشته است. احتمالاً روحانی، رئیس جمهور ایران در سال جاری میلادی به آلمان سفر می کند، اما جزئیات در این زمینه باید اعلام شود. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان و زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور، مدت هاست به صدراعظم آلمان فشار وارد می‌کنند که روحانی را به آلمان دعوت کند. همچنین بخش اقتصادی آلمان هم فشار شدیدی در این راستا بر صدراعظم این کشور وارد کرده است. ظاهراً این فشارها در این راستا نقش داشته است که مرکل موضع خود را برای دعوت از روحانی به‌ منظور سفر به آلمان تغییر دهد. تاکنون مرکل دیدار با روحانی در برلین را به دلیل حمایت از حزب‌الله در لبنان و سوریه و به رسمیت نشناختن اسرائیل رد می‌کرد.