جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موافقت رییس جمهور روسیه با طرح آمریکا. ظریف نیز ازآمادگی ایران برای نرمش درسوریه خبرداد

موافقت رییس جمهور روسیه با طرح آمریکا. ظریف نیز ازآمادگی ایران برای نرمش درسوریه خبرداد

پایگاه خبری – تحلیلی المانیتور، از قول برخی منابع که هفته جاری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در اوسلو، بلژیک دیدار کرده‌اند گزارش داد که دیپلمات ارشد ایرانی اظهاراتی دال بر اختیارات بیشترش نسبته به گذشته در مسئله سوریه و آمادگی ایران برای انعطاف‌پذیری بیشتر نشان داده است.

 

المانیتور از قول برخی منابع  خبری – تحلیلی آمریکایی مدعی شده وزیر خارجه ایران اظهاراتی دال بر تغییر سیاست ایران در قبال سوریه مطرح کرده است.  

به گزارش بولتن نیوز،یک رسانه آمریکایی به نقل از برخی منابع مدعی شده ایران سیاستش در قبال سوریه را تغییر داده است.  به نوشته المانیتور، فشارهای داخلی هم در تهران و هم در واشنگتن برای تغییر رویه در قبال سوریه و سرعت بخشیدن به فرایند راه حل سیاسی در شرایطی اتفاق افتاده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا و ظریف در اوسلو برای رایزنی درباره اجرای برجام و سوریه دیدار کردند. یک منبع غیردولتی که در حاشیه نشست اوسلو با ظریف دیدار کرده بود به شرط عدم افشای نام گفت: «چیزی که ظریف ظاهراً بیان می‌کرد این بود که او در قبال سوریه اختیار بیشتری نسبت به آنچه تا به حال داشته، دارا است. به نظر می‌رسید نکته‌ای که او پیشنهاد می‌کرد این بود که ایران آماده نشان دادن انعطاف‌پذیری بیشتر درباره نحوه پرداختن به مسئله (بشار اسد) است.» منبع: خبرگزاری فارس

موافقت رییس جمهور روسیه با طرح آمریکا در گنجاندن معارضان سوری در بدنه دولت؛
رییس جمهور روسیه با طرح آمریکا در گنجاندن معارضان سوری در بدنه دولت موافقت کرد.
به گزارش بولتن نیوز،ولادیمیر پوتین — رییس جمهور روسیه — گفت با پیشنهاد آمریکا مبنی بر گنجاندن بخش هایی از گروه های معارض سوری در ساختار دولت کنونی این کشور موافق است.
بر این اساس، ولایمیر پوتین از موافقت با پیشنهاد آمریکا مبنی بر گنجانده شدن بخش هایی از گروه های معارض سوری در ساختار دولت کنونی سوریه خبر داد و افزود بشار اسد ، رییس جمهور سوریه نیز بر فرآیندی سیاسی برای تعیین تکلیف آینده کشورش تاکید دارد.
خبرگزاری رویترز مدعی شد: این سخنان پوتین پس از بیانیه فرستاده ویژه سازمان ملل، استفان دی میستورا ایراد شده است. دی میستورا هشدار داده بود تا وقتی که مقام های همه طرف های درگیر بر سر پارامترهای انتقال سیاسی قدرت در سوریه پیش از مهلت نهایی روز نخست اوت به توافق نرسند دور تازه گفتگوهای صلح برگزار نخواهد شد.
پوتین در گردهمایی سالیانه اقتصاد بین المللی در سن پترزبورگ گفت: « پیشنهاد آمریکا را کاملا می پذیریم. باید درباره احتمال گنجانده شدن نمایندگانی از گروه های معارض در ساختار کنونی حاکمیت در سوریه فکر کنیم.»
رئیس جمهور روسیه در عین حال گفت نباید خیلی شتابزده بلکه بر اساس واقعیت های موجود اقدام کنیم و افزود: « مهم ترین مسئله پیش روی سوریه این نیست که اسد هر سانتی متر از قلمرویی را که از دست داده بازپس بگیرد (گرچه بازپس گیری سرزمینی مهم است) اما باید اعتماد مسئولان را نیز با خود همراه کند.»
پوتین همچنین تاکید کرد اگر اوضاع کنونی ادامه پیدا کند سقوط کشور سوریه اجتناب ناپذیر خواهد بود.
طارق احمد، یکی از اعضای گروه حمیمیم از معارضان دولت سوریه نیز گفت پیشنهاد گنجانده شدن نمایندگانی از گروه های معارض در ساختار دولت ثبات نظام سیاسی را تضمین و تلاش ها را در مقابله با تروریسم تقویت می کند.
وی افزود: «هم اکنون آنچنان که توافق شده گروه های مخالف و دولت در حال گفتگو هستند، می خواهیم با دولت ائتلافی تشکیل بدهیم تا دولتی فراگیر ایجاد شود که دربرگیرنده معارضان و دولت کنونی سوریه باشد و همه ملت را نمایندگی کند.»