شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهمترین موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

مهمترین موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

تحلیل روزنامه آمریکایی درباره اقدامات لازم آمریکا در قبال ایران، ادعای نرمش مواضع ایران در قبال سوریه، ادعاهای جدید وزیر خارجه سعودی علیه ایران، موضع روسیه در قبال عادی سازی روابط با ترکیه و دیدگاه ولادیمیر پوتین درباره سامانه موشکی ناتو در اروپا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. روزنامه «واشنگن پست» با انتشار مطلبی به بررسی اقداماتی پرداخته که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا باید پیش از خروج از کاخ سفید در قبال ایران انجام دهد. این روزنامه می نویسد، اوباما پیش از آنکه پست خود را ترک کند، باید گام‌هایی را برای ارتقای روابط میان دو کشور بردارد. آشکارترین اقدام می‌تواند برقراری دوباره روابط دیپلماتیک باشد؛ هرچند هنوز مشخص نیست که نظام ایران تا چه اندازه برای چنین گامی آماده باشد، این گام در آمریکا جنجال زیادی بر پا خواهد کرد. از آن کوتاه تر، دولت اوباما و دولت ایران می‌توانند دیپلمات‌های میان رتبه خود را برای ارتباط با یکدیگر قرار دهند. در اقدامی دیگر، آمریکا می‌تواند به راحتی به دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک در مقر سازمان ملل، اجازه دهد به واشنگتن سفر کنند. تعامل آمریکا و ایران باید به صورت ویژه‌ای بر مبارزه با داعش تمرکز داشته باشد؛ اما این تعامل می‌تواند بر مسیرهای ثبات سازی منطقه نیز متمرکز شود.

ادعای نرمش مواضع ایران در قبال سوریه/ اتهامات جدید وزیر خارجه سعودی علیه ایران

در همین حال، پایگاه اینترنتی «المانیتور» مدعی احتمال نرمش ایران در مواضع خود در قبال سوریه شده است. این سایت از قول برخی منابع که هفته جاری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در اوسلو، بلژیک دیدار کرده‌اند، گزارش داد که دیپلمات ارشد ایرانی اظهاراتی دال بر اختیارات بیشترش نسبت به گذشته در مسأله سوریه و آمادگی ایران برای انعطاف‌پذیری بیشتر نشان داده است. فشارهای داخلی هم در تهران و هم در واشنگتن برای تغییر رویه در قبال سوریه و سرعت بخشیدن به فرایند راه حل سیاسی در شرایطی اتفاق افتاده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا و ظریف در اوسلو برای رایزنی درباره اجرای برجام و سوریه دیدار کردند. یک منبع غیردولتی که در حاشیه نشست اوسلو با ظریف دیدار کرده بود به شرط عدم افشای نام گفت: «چیزی که ظریف ظاهراً بیان می‌کرد این بود که او در قبال سوریه اختیار بیشتری نسبت به آنچه تا به حال داشته، داراست».

ادعای نرمش مواضع ایران در قبال سوریه/ اتهامات جدید وزیر خارجه سعودی علیه ایران

ادعاهای جدید وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران، موضوعی است که «المیادین» به آن پرداخته است. عادل الجبیر در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن اظهار داشته، ایران باید از دخالت در امور کشورهای دیگر دست برداشته و به قوانین آن‌ها احترام بگذارد. این مقام سعودی همچنین ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت، ایران از زمان انقلاب اسلامی پیوسته از تروریسم حمایت کرده است. وی درباره دیگر موضوعات هم اظهارنظر کرده و گفته گزارش سازمان ملل در خصوص کشتار کودکان یمن توسط عربستان سعودی بر مبنای مغالطه بوده است. جبیر در مورد سوریه نیز گفته که موضع کشورش در خصوص ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد. درباره موضوع نقش عربستان در واقعه 11 سپتامبر نیز این مقام سعودی گفته، ادعاهای آمریکا مبنی بر دست داشتن عربستان در این حملات بی‌اساس و نادرست است.

ادعای نرمش مواضع ایران در قبال سوریه/ اتهامات جدید وزیر خارجه سعودی علیه ایران

در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه را درباره موضوع عادی سازی روابط این کشور با ترکیه بازتاب داده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته: «روسیه هیچ پیشرفتی برای عادی سازی روابط با ترکیه نمی بیند». زاخارووا در خصوص پیام تبریک مقامات ترکیه برای رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر امور خارجه روسیه به مناسبت روز ملی این کشور افزود: «ترکیه تاکنون هیچ پاسخ مناسبی به شروط روسیه برای بهبود روابط نداده است و ما مقدمات اولیه عادی سازی روابط با ترکیه را نمی بینیم». وی اظهار داشت: «اظهارات مقامات ترک مبنی بر این که اجازه نمی دهند دریای سیاه به دریاچه روس ها تبدیل شود، هیچ کمکی به بهبود روابط مسکو – آنکارا نمی کند». زاخارووا خاطرنشان کرد: تکرار چنین اظهاراتی هرگز به بهبود روابط و برقراری صلح و ثبات در منطقه منجر نمی شود.

ادعای نرمش مواضع ایران در قبال سوریه/ اتهامات جدید وزیر خارجه سعودی علیه ایران

در نهایت، خبرگزاری فرانسه اظهارات رئیس جمهور روسیه را درباره سامانه موشکی ناتو در اروپا بازتاب داده است. ولادیمیر پوتین اعلام کرد کشورش سامانه موشکی آمریکا مستقر در شرق اروپا را خطری بزرگ تلقی می کند. وی گفت: «روسیه با تقویت توان موشکی و تهاجمی خود مجبور به واکنش خواهد بود». پوتین به مسئولان نهادهای رسانه ای بین المللی در مجمع بین المللی اقتصادی در سن پترزبورگ اعلام کرد: «ما توانمندی موشکی و هجومی خود را برای حفظ توازن و تعادل افزایش خواهیم داد». وی در ادامه گفت: «هدف دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس از برگزاری همه پرسی در خصوص ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا باج خواهی و تهدید اروپاست». در مورد سوریه نیز پوتین اشاره کرد که با پیشنهاد آمریکا مبنی بر گنجاندن بخش هایی از گروه های معارض سوری در ساختار دولت کنونی این کشور موافق است