سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آیت الله محسن اراکی: خطر نفوذ در حوزه ها بسیار زیاد است

آیت الله محسن اراکی: خطر نفوذ در حوزه ها بسیار زیاد است

آیت‌الله محسن اراکی دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روز گذشته در گفت‌و‌گو با رادیو معارف، اظهار داشت: حوزه علمیه مسئولیت بسیارسنگینی بر دوش دارد و مهمترین مسئولیت حوزه علمیه و علمای دین این است که وارث انبیاء هستند و مسئولیتی که انبیاء الهی داشتند آنها نیز این  مسئولیت را بر عهده دارند.به طور قطع بخش اعظم حوزه حضور جدی در صحنه‌های انقلاب داشته است؛ الان نیز این راه ادامه دارد. البته بخش عظیمی از کارها به ویژه در زمینه تئوری‌پردازی هنوز انجام نشده است.خدای متعال می‌فرماید ما انبیاء را برای دعوت مردم به ولایت خدا و اعتراض بر ولایت طاغوت فرستاده‌ایم به عبارت دیگر رُسُل برای الغای حاکمیت طواغیت و برقرار‌کردن حکومت الهی ارسال شده‌اند.

روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، هفته قبل ۳۱۳ تن از اساتید درس خارج و سطوح عالی حوزه علمیه قم در باب ضرورت «حوزه انقلاب میثاق‌نامه‌ای با مقام معظم رهبری منتشر کردند.

 

گروه فرهنگی- رجانیوز: آیت الله اراکی با اشاره به آیه شریفه « وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» (ما در هر امتی رسولی فرستادیم که خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید)، گفت:  خداوند در این آیه می‌فرماید ما برای هر امتی رسول فرستادیم تا به فرمان خدا عمل کنید و به فرمان طاغوت عمل نکنید، بنابراین این پیام، پیام انقلاب است.

دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: پیام امام و انقلاب همان پیام رُسُل و انبیاء الهی است؛ که ای مردم به فرمان الهی تن در دهید و از فرمان طاغوت اطاعت نکنید و با حاکمیت طاغوت مبارزه کنید. بنابراین مأموریت حوزه‌ها نیز همین مسئله است و همه مأموریت‌های حوزه‌ها، مراجع، اساتید، طلاب و فضلا در همین دو جمله « أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» خلاصه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی پیامش جز پیام انبیاء و رُسُل نبود، بنابراین حوزه نیز باید انقلابی باشد و اگر حوزه انقلابی نباشد به این معنی است به وظیفه‌اش عمل نکرده است. اگر بنا باشد حوزه به وظیفه‌اش که همان وظیفه انبیاء و رُسُل الهی است،عمل کند باید انقلابی باشد.

آیت‌الله اراکی اظهار داشت: انقلابی بودن هم در همین دو جمله خلاصه می‌شود؛ اولا فرمان خدا را اجرا کنید و دوم اینکه از فرمان طاغوت سرپیچی کنید و به فرمانش تن در ندهید یعنی با طاغوت مقابله کنید و از نفوذ طاغوت در تشکیلات خود و در زندگی خود جلوگیری نمایید و اجازه ندهید طاغوت نفوذی در زندگی و سیستم‌های مدیریتی و حاکمیتی شما داشته باشد این همان انقلابی بودن است.

وی افزود: اینکه مقام معظم رهبری تأکید دارند که حوزه انقلابی باشد، منظور این است که حوزه باید اصالت خود را بشناسد و به آن عمل کند؛ لذا حوزه اعلام کرد که مطیع مقام معظم رهبری هستیم و هر رفتار ضد انقلابی در حوزه نظیر عمل نکردن به مسئولیت‌های حوزویان، خارج کردن حوزه از نقش اصلی آن، قصور در انجام مسئولیت‌ها و مأموریت‌ها به معنی خیانت در امانتی است که بر عهده حوزویان گذاشته شده است.

آیت‌الله اراکی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیا حوزه علمیه به وظیفه انقلابی خودش بر اساس آنچه برایش تعریف شده عمل می کند یا نه، گفت: به طور قطع بخش اعظم حوزه حضور جدی در صحنه‌های انقلاب داشته است؛ از آغاز حرکت انقلاب به رهبری امام راحل همواره حوزویان همراه امام در صحنه‌ها حضور داشتند و پس از پیروزی انقلاب حوزویان در تدوین قانون اساسی، در تأسیس نهاد‌های اصلی نظام، تدوین تئوری‌ها و سایر حوزه‌ها همکاری جدی داشتند.

وی افزود: الان نیز این راه ادامه دارد. البته بخش عظیمی از کارها به ویژه در زمینه تئوری‌پردازی هنوز انجام نشده است، بنابراین برای اینکه ما بتوانیم یک جامعه سراسر اسلامی داشته باشیم باید یک سیستم جامع و فراگیری داشته باشیم که این سیستم در همه بخش‌هایش اسلامی باشد و الان با شرایطی که جامعه معاصر پیدا کرده ما در هر بخش از زندگی اجتماعی نظیر محیط زیست، بهداشت، آموزش و پرورش، حقوق و … نیاز به تئوری مفصل استخراج شده از دین داریم که حوزویان باید تئوری‌های مربوط را تدوین و ارائه کنند البته مقداری از آن تاکنون انجام گرفته ولی بخش اعظمی از آن باید با تلاش حوزویان در آینده انجام گیرد و امیدواریم همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب شاهد یک سیستم اسلامی مبتنی بر سیستم حاکمیتی اسلامی باشیم که همه بخش‌هایش بر مبنای تئوری‌های اسلامی برخواسته از منابع دینی که به وسیله حوزویان تدوین و ارائه می شود، راه اندازی شده باشد.

دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب پیرامون علت نوشتن این نامه به مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حوزه انقلابی می ماند، اظهار داشت: همانگونه که خطر نفوذ در سیستم حاکمیتی، نهاد‌های حکومتی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد این خطر نفوذ در حوزه‌ها هم وجود دارد، بنابراین باید خطر نفوذ را گوشزد کرد باید مدیریت حوزه‌ها و نهاد‌های حوزوی و عناصر فعال حوزه‌ها خود را آماده کنند که هوشیارانه مسیر حوزه‌ها را در راستای انجام وظایف حوزوی آن چنان ادامه دهند که راه بر هر گونه نفوذی بسته شود.

وی افزود: الان دورانی است که دشمن بنا دارد که از هر طریقی این ساختار انقلاب اسلامی و ساختار حاکمیتی انقلاب را مورد هجوم قرار دهد و قطعا یکی از محوری‌ترین نهاد‌های اسلامیت نظام اسلامی، نهاد حوزه است که با نفوذ در حوزه قطعا اسلامیت نظام و حتی جمهوریت نظام هم مختل خواهد شد؛ لذا این نامه نوشته شد تا هم اعلان آمادگی برای امتثال فرمان‌های مقام معظم رهبری در راستای انقلابی ماندن و انقلابی‌تر شدن حوزه‌ها باشد و هم هشداری به دشمن باشد که حوزه و نهاد‌های حوزوی بیدارند و امکان نفوذ در حوزه نخواهد بود.

آیت الله اراکی پیرامون اینکه رهبر معظم انقلاب در خصوص انقلابی ماندن حوزه به چه نکاتی توجه داشتند، اظهار داشت: انقلابی ماندن در چند بعد است اولا حضور در صحنه‌های انقلاب است به هر حال این انقلاب با همت حوزه‌ها و حضور و حمایت اقشار مختلف مردم و با رهبری مرجعیت و روحانیت شکل گرفت و هم چنان باید این حضور تداوم پیدا کند.

وی با بیان اینکه باید حوزه‌های علمیه در همه صحنه‌های مورد نیاز انقلاب حضور جدی داشته باشند، افزود: در صحنه نظریه پردازی، صحنه‌های سیاسی نظیر توجیه مردم، تحلیل مسائل سیاسی و ارائه راهکار و حضور در عرصه فرهنگی و اجتماعی بسیار لازم و ضروری است.

دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: در عرصه فرهنگی امروز با یک تهاجم فرهنگی گسترده‌ای روبرو هستیم از فضای مجازی گرفته تا ماهواره‌ها، کتاب‌ها، برنامه‌های آموزشی، فیلم‌ها و موسیقی ابزاری برای تهاجم شده‌اند و باید حوزه‌ها در این عرصه‌ها فعال باشند و علاوه بر اینکه با تهاجم دشمن مقابله می‌کنند باید تهاجم معکوس علیه دشمن را نیز آغاز کنند ،بنابراین این کارهایی است که حوزه‌ها باید انجام دهند تا حوزه انقلابی بماند و همان نقشی را که از آغاز انقلاب شروع کرده‌اند همچنان تا رسیدن به مقصد نهایی ایفا کنند.