پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نیروهای ویژه انگلیس از یگان‌های مخالفان سوری تحت حمایت غرب در برابر حملات داعش دفاع می‌کنند

نیروهای ویژه انگلیس از یگان‌های مخالفان سوری تحت حمایت غرب در برابر حملات داعش دفاع می‌کنند

روزنامه تایمز انگلیس به نقل از فرماندهان نظامی فاش کرد
گروه بین‌الملل مشرق – روزنامه تایمز انگلیس به نقل از فرماندهان نظامی فاش کرد که نیروهای ویژه انگلیس از یگان‌های مخالفان سوری تحت حمایت غرب در برابر حملات تروریست‌های داعش دفاع می‌کنند. به نظر می رسد این عملیات نخستین مشارکت نیروهای انگلیسی در خط مقدم جنگ در خاک سوریه باشد و نقش آنها تنها به آموزش مخالفان سوری در خاک اردن محدود نمی‌شود.

 

در همین راستا محمود صالح نماینده گروهی از مخالفان موسوم به “ارتش جدید سوریه” گفت که نظامیان انگلیسی به عناصر مسلح در زمینه اقدامات لجستیک و احداث پناهگاه های امن کمک می کنند.

انگلیس اعلام کرده است که یگانی که از طریق اراضی اردن وارد استان درعا شده، سهم عمده‌ای در مقاومت در برابر هجوم گسترده داعش به گروه‌هایی از ارتش آزاد سوریه داشته و موفق شده به این گروه در سامان‌دهی مجدد صفوف خود کمک کند.
در همین رابطه یک منبع دولتی اردن ضمن تایید تلویحی این مطلب گفت که چیزی که از اردن خواسته می‌شود، بازی با امنیت مرزها نیست، بلکه اردن می‌خواهد به مخالفان معتدل سوریه کمک کنند تا توازن قوا در عرصه میدانی ایجاد شود.
این اولین بار نیست که این رژیم سعی دارد نقش تأثیرگذار در روند بحران سوریه برای فرسایشی شدن بیشتر این درگیری ها ایفا کند، یک ماه پیش در روزنامه تلگراف در گزارشی فاش کرد که پول‌های به دست آمده برای حمایت‌های مالی از کشور جنگ‌زده سوریه توسط دپارتمان توسعه بین‌الملل انگلیس به این کشور ارسال می‌شود، اما مقدار زیادی از این پول ها بالغ بر 5 میلیون پوند به دست گروه‌های افراطی رسیده است.

حضور نیروهای ‌ویژه انگلیسی در سوریه در حالی است که مجلس عوام این کشور امکان مشارکت ارتش در مأموریت‌های مبارزاتی در اراضی سوریه را رد کرده است، اکثریت مطلق اعضای مجلس عوام در رأی‌گیری اخیر خود هر نوع اختیار به دولت در این زمینه را رد کردند، این در حالی است که گفته می‌شود مشارکت یگان‌های ویژه در عملیات خارجی نیاز به موافقت پارلمان ندارد.
اهداف پشت پرده انگلیس از اولین حضور نظامی در سوریه/ آماده انتشار
تلاش برای فرسایشی کردن درگیری‌های سوریه
اخبار مربوط به حضور نیروهای ویژه انگلیس در سوریه در شرایطی منتشر می‌شود که دو روز پیش از حضور نیروهای ویژه انگلیس در لیبی خبر رسید. البته سخن‌گوی رسمی وزارت دفاع انگلیس هیچ واکنشی به این خبر از خود نشان نداده و جزئیاتی در رابطه با آن منتشر نکرد، به‌هرحال به نظر می‌رسد با افزایش دامنه درگیری‌ها در منطقه و باز شدن مجدد پای قدرت های استعماری به منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم، انگلیس نیز سعی دارد بار دیگر شانس خود را برای حضور در کنار آمریکا در پروژه‌های توسعه‌طلبانه منطقه‌ای امتحان کند. شانسی که البته براساس تجربه‌های گذشته به سمت شکست جدیدی پیش خواهد رفت.
ورود انگلیس به سوریه همزمان با شکست‌های تروریست‌ها در برابر ارتش سوریه و مقاومت، نشان می‌دهد که قدرت‌هایی نظیر آمریکا و انگلیس تمایلی به حل و فصل نهایی بحران در سوریه ندارند و با کمک به جریان‌هایی که آنها را مبارزان معتدل توصیف می‌کنند، سعی دارند دامنه مبارزات ضد دولتی در سوریه را افزایش داده و موازنه قدرت را به هم بزنند. این در حالی است که گروه‌های مذکور هیچ حد و مرز مشخصی با داعش و جبهه النصره ندارند. انگلیسی‌ها نیز مانند آمریکا و برخی متحدان منطقه ای این کشور تمایلی به ریشه کن شدن گروه‌های تروریستی و پیروزی محور مقاومت ندارند، لذا ورود سخت افزاری انگلیس به بحران سوریه، سناریوی حمایت از این گروه ها و استمرار بحران در سوریه را تقویت می‌سازد.
اهداف پشت پرده انگلیس از اولین حضور نظامی در سوریه/ آماده انتشار
انگلیس و سناریوی فدرالیته کردن سوریه
در حال حاضر ایده ای که برای آینده نظام سیاسی سوریه از سوی آمریکا، انگلیس و روسیه پیگیری می شود، نظام فدرال است. تقویت حضور نظامی انگلیس در سوریه را نیز می توان در این قالب تفسیر کرد. بر اساس این سناریو طرف‌های مذکور تلاش دارند سوریه را به سه واحد فدرال علوی، سنی و کردی تقسیم کنند. این در حالی است که برآورد مجموعه تحولات سوریه نشان می‌دهد كه احتمال و قوع این سناریو بسیار کم است.
در سایه استمرار روند فعلی موازنه قوا در عرصه میدانی احتمال باقی ماندن نظام حاكم در سوریه بیش از سقوط آن است ، این چیزی بود که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در سخنرانی دیروز خود آن اشاره کرد. از سوی دیگر حتی در صورت سقوط نظام حاكم نیز احتمال هرج‌ومرج سیاسی و امنیتی یا تشکیل دولت‌های خود خوانده افراطی در این منطقه بیشتر بوده و منافع قدرت‌های استعماری در منطقه به ویژه در زمینه تأمین امنیت رژیم صهیونیستی با چالش‌های اساسی مواجه خواهد شد.
نتیجه گیری
البته بر کسی پوشیده نیست که استفاده از شعارها و ابزارهایی نظیر مبارزه با تروریسم، تلاشی واهی برای سرپوش گذاشتن بر رویکردهای منفعت طلبانه و توطئه آمیز این کشورها در منطقه است، چرا که تنها راه مبارزه واقعی و جدی با تروریسم منطقه‌ای و ریشه کن کردن گروه‌های تروریستی و تکفیری به جای اقدامات خودسرانه، این است که این قدرت‌ها در کنار نظام و ارتش سوریه و محور مقاومت قرار بگیرند و کانال‌های تأمین مالی و تسلیحاتی آن را بسته و مجازات‌هایی را بر ضد حامیان منطقه‌ای تروریست ها که در روز روشن از کمک های بی سابقه خود به تروریست ها دریغ نمی کنند، اعمال کنند.

دانلود
اقدام انگلیس با هر بهانه ای که صورت گرفته باشد ، نقض حاکمیت یک عضو رسمی سازمان ملل است. این اقدام بدعتی خطرناک در عرصه جهانی مبنی بر مداخله نظامی در کشورهای دیگر را ایجاد می‌کند و حهان را به سمت نا امنی بیشتر اقدامات خودسرانه سوق می دهد.
بی‌شک اقدام آمریکا و انگلیس در حمایت از گروه‌های مسلح در سوریه یک نتیجه آشکار خواهد داشت و آن استمرار بحران پنج ساله سوریه است که در نتیجه آن تاکنون بیش از 470 هزار نفر کشته و بیش از هفت و نیم میلیون آواره و بی خانمان بر جای گذاشته است.