شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » جنگنده‌های روسیه برای اولین بار تاسیسات مخابراتی و دو برج ارتباطی را در مرز سوریه-ترکیه منهدم کردند

جنگنده‌های روسیه برای اولین بار تاسیسات مخابراتی و دو برج ارتباطی را در مرز سوریه-ترکیه منهدم کردند

خبرنگار المیادین از سوریه گزارش کرد که با انهدام این تاسیسات، تماس اینترنتی گروه‌های رزمنده اپوزیسیون در شمال سوریه با سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) قطع شده است.

المیادین در این خبر به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

فلوجه کمربند محیط امنیتی عراق است و آزادسازی آن، باعث تقلیل توان عملیاتی و اضمحلال روانی تروریست ها در عراق خواهد شد. آزادی این شهر، راهبرد مقاومت را در عراق نهادینه می کند. ضمن آنکه آزادسازی فلوجه، بخشی از روند قدرت نمایی ایران در منطقه نیز خواهد بود.
به گزارش مشرق، دکتر رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک در دو یادداشت به ارزیابی آخرین تحولات عراق و سوریه پرداخت و نوشت:
اقدام آمریکا برای فاز اجرایی تجزیه سوریه
با پشتیبانی هوایی آمریکا، عملیات زمینی نیروهای کرد، برای تصرف شهر رقه آغاز شده است. این عملیات مشترک، در راستای فاز اجرایی تجزیه سوریه است. همزمان با این اقدام آمریکا، رزمنده های جبهة النصره و ارتش آزاد که از سوی اسرائیل، عربستان، ترکیه و قطر حمایت می شوند؛ حملات سنگینی را به ریف حلب آغاز نموده اند و عملا ارتش سوریه را وادار به درگیری در چند محور نموده اند.
عملیات مشترک آمریکا در محور رقه :
منابع میدانی از حمله هوایی بسیار دقیق بمب افکن های آمریکایی علیه مواضع گروه تروریستی تکفیری داعش در رقه و مناطق حاشیه آن مانند شهرک عین عیسی و … خبر می دهند. این حملات ناظر بر جدیت آمریکا برای به ثمر نشاندن طرحی چند منظوره است.
ارزیابی آخرین تحولات عراق و سوریه +نقشه
اهداف آمریکا از عملیات مشترک در محور رقه:
هدف آمریکا از عملیات مشترک، سیطره بر شهر رقه نیست؛ بلکه سیطره و تثبیت موقعیت کردها در مناطق شمالی استان رقه در طول نوار مرزی با ترکیه است که هم اکنون در اختیار داعش قرار دارد. اتصال کامل مناطق کردنشین استان حسکه در شمال شرقی سوریه تا شهر کردنشین عفرین در شمال استان حلب از دیگر اهداف عملیات مشترک آمریکا است. این طرح عملا مناطق کرد نشین سوریه را تحت کنترل آمریکا قرار می دهد.
نتیجه :
طرح آمریکا برای کنترل بر مناطق کردنشین سوریه، عملا فاز اجرایی تجزیه این کشور را کلید می زند و مقدمه بالکانیزه کردن منطقه- به ویژه عراق – است. این طرح یقینا مخاطرات امنیتی را متوجه ایران خواهد نمود.
آزادی فلوجه و تأثیر بر امنیت بغداد، کربلا و سامرا
علیرغم فشار آمریکا و تلاش آل سعود برای نا امن سازی بغداد، دولت عراق عملیات نظامی برای آزادسازی فلوجه را آغاز کرد. عملیات فلوجه تأثیر راهبردی بر محیط امنیتی عراق دارد.
اهمیت جغرافیایی و راهبردی فلوجه :
فلوجه در استان پهناور الانبار در 69 کیلومتری بغداد واقع شده و از شرق به بغداد، از شمال به سامرا، ازجنوب به کربلا و از غرب به الرمادی متصل می باشد. این شهر از 40 سال پیش، کانون تجمع هواداران بعثی صدام بوده است. فلوجه پایگاه اولیه القاعده (ابو مصعب الزرقاوی) عراق و خواستگاه اصلی نظامی، اعتقادی و میدانی تروریست های بعثی-تکفیری است. فلوجه کمربند راهبردی در محیط امنیتی عراق می باشد.
ارزیابی آخرین تحولات عراق و سوریه +نقشه
مراحل عملیات فلوجه :
عملیات ارتش و بسیج مردمی عراق در فلوجه با محاصره این شهر آغاز شد. در مرحله دوم، مناطق حاشیه و پیرامونی آزاد گردید. گشودن دروازه های خروج و تخلیه مردم از فلوجه، مرحله سوم عملیات است. عملیات آزادسازی شهر به صورت قطعه به قطعه در مرحله چهارم، در دست اقدام است. پاکسازی شهر و خنثی سازی تله های انفجاری مرحله پنجم عملیات خواهد بود.
دستاوردهای عملیات آزادی فلوجه :
تامین امنیت بیشتر بغداد (کاظمین)
ارتقاء امنیت ناحیه شمالی کربلا
تثبیت امنیت در الرمادی و استان الانبار
ارتقاء امنیت در سامرا و استان صلاح الدین
انسداد مسیر ارتباطی داعش با سعودی و اردن
نتیجه :
فلوجه کمربند محیط امنیتی عراق است و آزادسازی آن، باعث تقلیل توان عملیاتی و اضمحلال روانی تروریست ها در عراق خواهد شد. آزادی این شهر، راهبرد مقاومت را در عراق نهادینه می کند. ضمن آنکه آزادسازی فلوجه، بخشی از روند قدرت نمایی ایران در منطقه نیز خواهد بود.