جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهم ترین رویدادها و خبرهایی که در رسانه های مختلف خارجی بدان ها پرداخته شده است.

مهم ترین رویدادها و خبرهایی که در رسانه های مختلف خارجی بدان ها پرداخته شده است.

ادعای یک سناتور جمهوری خواه مبنی بر نقش هیلاری کلینتون در به وجود آمدن داعش، بازگشت نیروهای زمینی روسیه به سوریه، کند شدن روند پیشروی های ارتش و نیروهای مردمی عراق در فلوجه و علل آن، آماده شدن داعش برای خروج از عراق و سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل به روسیه از جمله مهم ترین رویدادها و خبرهایی است که در رسانه های مختلف خارجی بدان ها پرداخته شده است.

 

در ادامه مواضع جمهوری خواهان و دموکرات ها علیه یکدیگر در آستانه انتخابات نهایی ریاست جمهوری آمریکا، باب کورکر سناتور ارشد جمهوری‌خواه گفته است که سیاست‌های هیلاری کلینتون در زمان ریاستش بر وزارت خارجه فاجعه‌بار بوده و به رشد گروه‌های تروریستی کمک کرده است.
داعش برای خروج از عراق آماده می‌شود/ سفر نتانیاهو به روسیه
به نقل از پایگاه «هیل» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با حضور در شبکه ای‌بی‌سی گفت: «زمانی که به تصمیماتی که او در سال 2011 گرفت فکر می‌کنیم، می‌بینیم که آن تصمیمات واقعاً فاجعه‌بار بودند». وی افزود: «لیبی را در نظر بگیرید، به نظرم خودش کتابچه‌ای است. تصمیماتی که نباید در سیاست خارجی گرفت، تصمیمات غیر قابل باوری که گرفته شد. بعد به خروج بی‌مهابا از عراق نگاه می‌کنید و بعد هم به تشویق معارضه سوریه».
داعش برای خروج از عراق آماده می‌شود/ سفر نتانیاهو به روسیه
رسانه ها و پایگاه های خبری زیادی نیز امروز به موضوع بازگشت نیروهای نظامی روسیه به خاک سوریه برای مبارزه با داعش پرداخته اند. در همین زمینه، شبکه خبری «سیریا نیوز» گزارش داد، روسیه قصد دارد نیروهای زمینی خود را برای مبارزه با گروه های تروریستی به این کشور اعزام کند. به نقل از این شبکه خبری سوری، آندری فیدوروف، معاون سابق وزیر خارجه روسیه مدعی شد، مسکو در حال بررسی طرح‌هایی برای استقرار مجدد نیروهای زمینی خود در سوریه است. در همین راستا، نشریه «اکسپرس» نیز نوشت: «پوتین در حال انتقام گیری است و نیروهای روسیه برای نابودی نیروهای اهریمنی داعش در پایتخت این گروه تروریستی در سوریه به پیش می روند. از سوی دیگر، نیروی زمینی باقی مانده روسیه در سوریه حمایت بسیار سنگینی از نیروهای ویژه روسی در میدان نبرد دریافت می کند و نیروی هوایی روسیه نیز در حال پشتیبانی هوایی با افزایش بمباران بی امان مقرها و تأسیسات داعش در سراسر سوریه است».
داعش برای خروج از عراق آماده می‌شود/ سفر نتانیاهو به روسیه
امروز نیز به مانند چند روز گذشته موضوع عملیات آزادسازی فلوجه در عراق نیز مورد توجه رسانه های مختلفی قرار گرفت. مهمترین موضوعی که بدان پراخته شد، چرایی و دلایل کند شدن روند پیشروی های ارتش و نیروهای مردمی عراق در فلوجه بوده است. در همین زمینه آمریکایی ها و برخی کشورهای منطقه از لزوم عدم مشارکت نیروهای بسیج مردمی (حشدالشعبی) در عملیات نهایی سخن گفتند. روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» مهمترین علت کند شدن روند پیشروی ارتش و نیروهای مردمی عراق را اختلاف بر سر حضور یا عدم حضور نیروهای شیعه در این عملیات دانسته است. از سوی دیگر، یکی از شاهزادگان ‌سعودی در توییتر خود اعلام کرد، ‌عملیات آزادسازی فلوجه‌ جنگ علیه‌ داعش نیست و جنگی است علیه‌ دین اسلام. با این حال، پایگاه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» مدعی شد که «هادی العامری» فرمانده سپاه بدر، گفته است: «تا زمانی که خانواده ها در فلوجه هستند، ما وارد شهر نخواهیم شد. قطعاً پس از آن وارد خواهیم شد و شهر را از شر این غده سرطانی خلاص خواهیم کرد. هیچ کس مانع ما نمی شود».
داعش برای خروج از عراق آماده می‌شود/ سفر نتانیاهو به روسیه
از سوی دیگر، به رغم کند شدن روند پیشروی ها در فلوجه، خبرها حاکی از آن است که داعش در حال آماده سازی برای خروج از عراق است. بنا به ادعای رسانه های کُردی، ابوبکر البغدادی سرکرده خودخوانده گروه تروریستی تکفیری داعش از عناصر خود در عراق خواسته است که خود رابرای انتقال هرچه سریع تر از این کشور به مکان دیگری مهیا کنند. رئیس مجلس اسلامی عراق نیز از دستیابی رزمندگان عراقی به نامه ای با مهر و امضای ابوبکر البغدادی خبر داد که دستور مذکور در آن نامه خطاب به عناصر این گروه تروریستی در عراق، عنوان شده بود. در همین زمینه، روزنامه «گاردین» در راستای بیرون راندن داعش از عراق، به اهمیت فوق العاده عملیات آزادسازی فلوجه اشاره کرده و نوشته، اگر تروریست ها کنترل این شهر را از دست بدهند داعش به پایان می رسد. این روزنامه انگلیسی به نقل از افراد حاضر در نبرد فلوجه نوشته، این شهر قلب داعش است و در صورت شکست در فلوجه کار داعش تمام خواهد بود.
داعش برای خروج از عراق آماده می‌شود/ سفر نتانیاهو به روسیه
در نهایت باید به خبر سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل به روسیه اشاره کرد. روزنامه «رای الیوم» به نقل از دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که نخست وزیر این رژیم امروز دوشنبه سفر کاری خود به مسکو را آغاز می‌کند. دفتر نخست وزیری روسیه، هدف از این ملاقات را گفت وگوی دو طرف بر سر مسائل جاری سوریه و همچنین گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط مجدد دیپلماتیک میان دو طرف عنوان کرده است. گفتنی است، این سومین سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو از سپتامبر سال گذشته میلادی است. دفتر نخست وزیری رژیم اسرائیل از ذکر جزئیات این سفر خودداری کرده و تنها به گفت وگو بر سر مسائل سوریه به عنوان بخش مهمی از مسائل مورد بحث میان دو طرف اشاره کرده است.

دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو، روز دوشنبه به مسکو می‌رود تا با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه درباره پاره‌ای از مسائل به‌ویژه سوریه گفت‌وگو کند.به گزارش تسنیم طبق بیانیه دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، سفر نتانیاهو به مسکو دو روز به طول خواهد انجامید.این سومین سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو از اول سپتامبر گذشته است.

در ادامه این بیانیه آمده است، نتانیاهو و پوتین «اجرای تدابیری، که در سفر ماه آوریل نتانیاهو به مسکو درباره آنها توافق شد را بررسی خواهند کرد. نتانیاهو و پوتین همچنین درباره «پرونده‌های منطقه‌ای از جمله مسائل مربوط به تروریسم بین‌المللی، اوضاع سوریه و مناطق همجوار آن و نیز فرآیند دیپلماتیک بین اسرائیل و فلسطینی‌ها» تبادل نظر خواهند کرد.

نتانیاهو در جریان سفر اخیرش به مسکو در 21 آوریل گذشته، با پوتین درباره هماهنگی نظامی بین اسرائیل و روسیه به منظور پرهیز از رویارویی‌ جنگنده‌های روسی و اسرائیلی در حریم هوایی سوریه گفت‌وگو کرد.