پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موضوعات مهم امروز

موضوعات مهم امروز

برگزاری مراسم ارتحال و سخنرانی رهبر انقلاب، صعود والیبالیست ها به المپیک و همچنین درگذشت محمدعلی کلی در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که پایان نشست اوپک در وین و آینده قیمت بنزین، از دیگر موضوعات مهم امروز است.


روزنامه های اصولگرا و اصلاح طلب سخنان رهبر انقلاب در حرم امام (ره)  و نیز بخشی از بیانات رهبر انقلاب را در کانون توجه خود قرار داده اند. روزنامه های اصلاح طلب بیشتر بر موضوع اتحاد میان ملت و دولت و روزنامه های اصولگرا بر موضوع انقلاب گری تأکید کرده اند.


روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «مرگ «محمدعلي» كه بهترين و محبوب‌ترين بود » نوشت: «ليلا علي، دختر محمدعلي که خود نيز در گذشته قهرمان بوکس زنان جهان بود، چند ساعت قبل از مرگ پدرش عکسي از خود به همراه پدر و فرزندش منتشر کرد و نوشت: «من اين عکس پدر و دخترم را دوست دارم. از همه محبت‌ها و دعاهايي که براي پدرم مي‌کنيد متشکرم. من عشق شما را نسبت به خودمان احساس کردم و آن را ستايش مي‌کنم.» جدا از اينکه محمدعلي سه بار قهرمان جهان شده بود، محبوبيت او به خاطر فعاليت‌هاي اجتماعي‌اش بود. محمد علي در ژانويه 1942 در لوئيز ويل شهري از ايالت کنتاکي متولد شد. او از 12 سالگي بوکس آماتور را آغاز کرد و در سال 1964 با ناک‌اوت کردن ساني ليتون، قهرمان سنگين‌وزن جهان شد. او در همان سال به دين اسلام گرويد و نامش را از کاسيوس کلي به محمدعلي تغيير داد».
پاسخ به اتهام بی بی سی/ طرح جديد براي افزايش قيمت سوخت!
روزنامه شرق در گزارشی به اتهام اخیر بی بی سی علیه امام پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «پاسخ به يك اتهام » نوشت: « دو روز مانده به بیست‌وهفتمین سالگرد ارتحال امام، شبکه بی‌بی‌سی فارسی در برنامه خبری خود در گزارشی با عنوان «پیام محرمانه آیت‌الله خمینی به دولت کندی، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، چه بود؟» ادعا کرد، «به اسنادی دست یافته که از تماس‌های سِری آیت‌الله خمینی، با دولت‌های جان اف کندی و جیمی کارتر حکایت دارد». به گزارش جماران، شبکه متعلق به دولت انگليس مدعی شده بود که «بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران آمریکا را شیطان بزرگ می‌خواند و می‌گفت تمام گرفتاری‌ها از آمریکاست.
اما آیت‌الله خمینی دست‌کم دوبار با رؤسای جمهوری آمریکا تماس مستقیم برقرار کرده بود» .بی‌بی‌سی فارسی در گزارش خود مدعی شده است که فردی به نام حجت‌الاسلام کمره‌ای پیام‌رسان امام خمینی به سفارت آمریکا بوده است. این ادعای بی‌بی‌سی اگرچه در عالی‌ترین سطوح مقامات نظام، یعنی مقام معظم رهبری، طی سخنرانی در حرم امام تکذیب شد و البته سیدحسن خمینی هم در برنامه زنده تلویزیونی خود این ادعا را رد کرد، اما برخی تاریخ‌نگاران و تاریخ‌پژوهان هم به این ادعا بر اساس مستندات تاریخی پاسخ دادند و البته آن را تکذیب کردند؛ اگرچه در این تکذیبیه‌ها تفاوت نگاه به آقای کمره‌ای دیده می‌‌شود. چه، عبدالله شهبازی او را فردی نزدیک به رژیم پهلوی می‌‌داند و عبدالله مهاجرانی نگاه دیگری دارد. در رأس همه این تکذیبیه‌ها اما شاید بتوان به دلایل دکتر ابراهیم یزدی اشاره کرد که تأکید دارد امام خمینی پیامی برای کارتر ارسال نکرده بود بلکه این کارتر بود که پیام‌هایی را ارسال کرده بود و عدد آن هم به پنج می‌‌رسد.»
روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود خود به تایید حکم اعدام محمد مرسی واکنش نشان داده است و نوشته:
« گفت: تازه چه خبر؟
گفتم: دولت آمریکایی مصر، حکم اعدام «محمد مرسی» رئیس‌جمهور سابق مصر را تائید کرد.
گفت: محمد مرسی که با انقلاب مردم مصر به ریاست‌جمهوری رسیده بود دولت کودتایی مصر چگونه جرأت کرده حکم اعدام برای او صادر کند؟!
گفتم: با انقلاب مردم مصر سرکار آمده بود ولی به جای اینکه انقلابی عمل کند، به آمریکا اعتماد کرد و برای شیمون ‌پرز نماینده ویژه فرستاد، و عوامل آمریکا را به حاکمیت راه داد و… نهایتا با کودتای آمریکایی برکنار شده و به زندان افتاد.
گفت: به این می‌گویند، «آخر و عاقبت اعتماد به آمریکا»!
گفتم: گرگی با یک شتر طرح دوستی ریخته بود، یک روز که شتر از خانه بیرون رفته بود، آقاگرگه بچه‌های شتر را خورد و هنگامی که شتر به خانه بازگشت با گریه به او گفت؛ متاسفانه امروز دو تا از بچه‌ها را یک حیوان درنده، خورده است! شتر با نگرانی گفت؛ بچه‌های من یا بچه‌های تو را؟ و گرگ گفت؛ من و تو نداریم! دو تا از همان پا پهن‌ها را دریده است!»
روزنامه اعتماد در گزارشی به قلم رضا زندی با عنوان « بازگشت‌ایران به بازی نفتي بزرگان » نوشت: «١٠ ماه پيش به وزير نفت نيجريه قول دادم كه از كانديداي آنها براي احراز پست دبيركلي در اوپك حمايت كنيم. البته اندونزي هم از دوستان ايران است». اين را بيژن زنگنه دقايقي پيش از آغاز جلسه افتتاحيه اوپك گفت. نمايندگان نيجريه و اندونزي دو كانديداي جدي دبيركلي اوپك بودند. رايزني‌ها براي انتخاب دبيركل اوپك، پش از جلسه آغاز شده بود. «سعودي‌ها پيش از اجلاس اوپك در حركتي عجيب از نامزدي اندونزي براي دبيركلي اوپك رونمايي كردند و اين موضوع شايبه‌هايي را براي بقيه اعضا ايجاد كرد.» اين را يك منبع آگاه نزديك به اوپك به «اعتماد» گفت. منبع مطلع ديگري مي‌گويد: «معلوم است كه دبيركل اوپك نمي‌تواند سياست‌هاي بزرگ‌ترين توليدكننده اين سازمان را ناديده بگيرد، عربستان هم به نامزد نيجريه بي‌ميل نبود…
وگرنه محمد باركيندو انتخاب نمي‌شد اما او مسلما كانديداي اول سعودي‌ها نبود. » مهره ايران بالاخره پس از سال‌ها از حصار درآمد و بازي كرد. اگر برجام نبود، اگر تحريم‌ها تشديد مي‌شد و صادرات نفت ايران به مرور از يك ميليون بشكه هم كمتر مي‌شد، آن وقت ايران ابزار قدرتي در اوپك نداشت. پس بعيد بود بتواند در انتخاب دبيركل اوپك بازيگري كند آن هم «بازيگري» موثر. حداكثر شايد مي‌توانست با راي نفعي‌باعث انتخاب نشدن دبيركل اوپك شود. قدرت هر كشور در اوپك، به‌واسطه بشكه‌هاي نفتي است كه توليد مي‌كند. «توليد نفت ايران در حال حاضر ٣ ميليون و ٨٠٠ هزار بشكه در روز است و به زودي به ميزان قبل از تحريم‌ها مي‌رسيم.» اين را وزير نفت به‌هنگام ورود به وين گفت. بازي موثر ايران در اجلاس ١٦٩ از هتل كوبورگ آغاز شد»
روزنامه قانون نیز در گزارشی با تیتر «افطار با رَبّنا » به بازگشت ربنای شجریان به تلویزیون در ایام رمضان پرداخته است و نوشت: « هفته پيش بود كه خبري به سرعت منتشر شد و دهان به دهان پيچيد كه:« ربناي استاد شجريان امسال از شبكه يك پخش خواهد شد». تمامي سايت هاي خبري و گروه‌هاي مختلف فضاي مجازي اين خبر را به نقل از سايت منتشر كننده باز نشر كردند و براي شكستن اين دلتنگي تيترهاي عاطفي زدند. سیدفضل‌ا… شریعت پناهی، مدیر شبکه یک سیما در گفت و گویی اعلام کرده بود با توجه به صحبت‌های انجام گرفته، ماه رمضان امسال صدای ربنای استاد شجریان هنگام افطار از تلویزیون پخش می‌شود.مدیر شبکه یک سیما در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به پخش صدای استاد «محمدرضا شجریان» از تلویزیون در ماه رمضان گفته بود: هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است. هفته گذشته، در جلسه مدیران سیما با ریاست آقای علی اصغر پورمحمدی صحبت‌هایی انجام گرفت مبنی بر اینکه ماه رمضان امسال ربنای استاد شجریان از تلویزیون پخش شود.شریعت پناهی ادامه داد: در آن جلسه تصمیمی مبنی بر اینکه همه شبکه‌ها ربنا را پخش کنند یا یک یا چند شبکه خاص، گرفته نشده بود.او همچنین با اشاره به تغییر معاون سیما و جایگزینی مرتضی میرباقری به جای علی اصغر پورمحمدی، گفت: باید منتظر ماند و دید که نظر معاون جدید سیما چیست.مدیر شبکه یک با بیان اینکه باید منتظر تصمیم قطعی معاون جدید سیما ماند، گفت: من فکر می‌کنم امسال صدای استاد شجریان پخش می‌شود.
پاسخ به اتهام بی بی سی/ طرح جديد براي افزايش قيمت سوخت!.
شریعت پناهی همچنین با اشاره به برنامه‌های رمضانی شبکه یک نيز اعلام كرده بود: شبکه یک در دوره ریاست آقای سرافراز بر صداوسیما، برنامه‌ریزی ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان را برای تولیدی‌ها و پخش زنده انجام داده بود اما با حضور آقای علي‌عسگری به عنوان رئیس جدید، ایشان ماموریت‌های جدیدی مثل ویژه برنامه‌های افطار به ما داد.او یادآور شد: 50درصد برنامه‌های ویژه رمضان شبکه یک تغییر کرده است و ما مترصد برگزاری جلسه‌ای با حضور آقای میرباقری، معاون جدید سیما هستیم تا برنامه‌های قطعی اعلام شود».
همچنین این روزنامه در گزارشی دیگر با تیتر «طرح جديد براي افزايش قيمت سوخت! » می نویسد: «بحث برندسازی در تمام بخش‌های اقتصادی در دنیا مطرح است به این معنا که مثلا مصرف‌کننده به یک نام و نشانی به دلیل اینکه خدمات خوب ارائه می‌دهد، اعتماد و آن برند به اصطلاح سرقفلی پیدا می‌کند. دکتر محمود خاقانی، کارشناس حوزه نفت و انرژی که در این باره با «قانون» به گفت‌وگو نشسته است، می‌گوید: بحث برند سازی بنزین مثل این می‌ماند که به طور مثال یک تعمیرگاه ماشین با نام «حسن» که خدمات بسیار خوبی ارائه می‌دهد، پس از مدتی به ارائه خدمات خوب و با دقت، شهرت بسیاری پیدا می‌کند و مشهور می‌شود. حال اگر شخص دیگری تصمیم بگیرد که تعمیرگاه دیگری با همین نام تاسیس کند، باید به تعمیرگاه «حسن» حق استفاده از نام او را پرداخت کند. این معنای برندسازی است. در مورد بنزین نیز به نظر می‌رسد برخی شرکت‌های نفتی قصد بازگشت به بازار ایران را دارند، منتها نه در بخش بالادستی بلکه در بخش پایین‌دستی.
به همین ترتیب است که مثلا به یک جایگاه بنزین مجوز داده می‌شود که تحت عنوان جایگاه بنزین «شل» فعالیت کند و دیگری با نام «توتال». سپس این جایگاه‌ها در کنار ارائه بنزین فعالیت‌های دیگری از قبیل تعویض روغن، تنظیم باد چرخ ماشین، خدمات کارواش و شست و شوی ماشین و … را ارائه می‌دهند و ممکن است که بنزین را نیز به مبلغی اضافه‌تر از پمپ بنزین‌های دولتی بفروشند. در واقع صنعت نفت در نظر دارد که در بخش پایین‌دستی رقابتی اینچنینی ایجاد کند و به دلیل اینکه در حال حاضر پالایشگاه‌ها نیز در کشور ما خصوصی شده‌اند، این اقدام صنعت نفت قابل درک است، ولی اینکه این اقدام در بازار و در عمل چقدر موفق باشد، به نحوه اجرای آن بستگی دارد. در حال حاضر مشکلی که برای مصرف‌کننده وجود دارد این است که صدای او شنیده نمی‌شود، زیرا مصرف‌کنندگان به خاطر نداشتن اتحادیه نمی‌توانند در مقابل تامین‌کنندگان و عرضه‌کنندگان خدمات و کالا از خود دفاع کنند، بنابراین کسانی که در بخش تولید و بازرگانی از جمله مجموعه‌های اتاق‌های بازرگانی و بانک‌ها و … فعالیت می‌کنند، می‌توانند هر چیزی را که بخواهند به مصرف‌کننده تحمیل کنند».
روزنامه ایران نیز در یادداشتی به قلم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور با عنوان « به سوی طبیعت؛ برای زندگی همراه شو عزیز » نوشت: « دولت یازدهم در جمهوری اسلامی ایران از آغازین روزهای کار خود با مصوبه تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه به مسأله محیط زیست توجه نشان داد و در ادامه آن احیای تالاب‌های کشور را که بسیاری از آنها دارای تراز جهانی در کنوانسیون رامسر بوده یا در شمار ذخیره‌گاه‌های زیست کره هستند در دستور کار قرار داد. برای تالاب‌هایی که متأسفانه در آغاز کار دولت رو به خشکی و نابودی گذاشته بودند، برنامه احیا تدوین شد و مهم‌ترین اقدام در این زمینه سال گذشته با ابلاغ حقابه زیست محیطی رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دشت‌های کشور توسط وزیر محترم نیرو صورت گرفت. با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مجدانه سازمان حفاظت محیط زیست امروز شاهد بهبود وضعیت تالاب‌هایی مانند هورالعظیم (که بخش‌های عمده‌ای از آن آبگیری شده)، شادگان، گاوخونی (که بعد از سال‌ها خشکی مطلق جرعه‌ای آب نوشیده)، تالاب هامون (که علاوه بر آبگیری حدود 40 درصدی، امسال به عنوان ذخیره گاه زیست کره یونسکو ثبت شد) و آغاز احیای تالاب انزلی هستیم. برنامه احیای پریشان، بختگان و جازموریان نیز که شرایط بسیار دشواری دارند، در دستور کار قرار گرفته است. لازم به یادآوری است که براساس ارزشگذاری‌های جهانی، ارزش هر هکتار تالاب تا 40 برابر یک هکتار زمین کشاورزی است، ولی متأسفانه تالاب‌های ایران به دلیل مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی با مصرف بالای آب و بهره‌وری پایین، در خطر نابودی اند. نادیده گرفتن حقابه‌های طبیعت و در کنار آن روند رو به کاهش بارندگی و روند فزاینده دما که به تعبیر بسیاری کارشناسان نمایش آشکار تغییر اقلیم در ایران است، برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت کشاورزی پایدار و سازگار با تغییر اقلیم را از اولویت‌های اصلی کشور قرار داده و مورد تأکید ریاست محترم جمهوری و دولت است. در کنار این مهم، سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ سرمایه‌های طبیعی و میراث ژنتیک کشور، گسترش مناطق تحت حفاظت خود را از دوران دولت‌های هفتم و هشتم با مطالعات مدیریت این مناطق آغاز کرد و پس از وقفه‌ای چند ساله از ابتدای این دولت، اجرای آن را براساس امضای تفاهمنامه با استانداران دنبال کرده است. از دستاوردهای آشکار این اقدام، تنظیم ردیف‌های بودجه مستقل برای مناطق در استان‌ها و آغاز مراحل اجرایی شدن برنامه‌های مدیریت در سال‌جاری با محوریت مشارکت جوامع محلی و توجه به روستاهای اطراف این مناطق برای توان افزایی و مشارکت آنها، همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حفاظت از زیست بوم‌ها و گونه‌های ارزشمند تنوع زیستی ایران است. در این زمینه همچنین پایش هوشمند مناطق، آموزش، ارتقای سطح توانمندی و جایگاه اجتماعی محیط‌بانان به عنوان صف نخست دفاع از طبیعت مد نظر قرار دارد. امید است این اقدامات با قوت تداوم یابد و حرکتی که منطبق با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی ما و همگام با جامعه جهانی است با اقبال عمومی مردم به ثمر بنشیند… امروز باید گفت: برای حفاظت از طبیعت و سیاره مسکون همراه شو عزیز…».