پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » طرح «B» امريكا همزمان با شمارش معكوس پايان داعش در عراق

طرح «B» امريكا همزمان با شمارش معكوس پايان داعش در عراق

نيروهاي عراقي در آخرين مرحله عمليات فلوجه وارد اين شهر شده و برخي مناطق را از دست داعش آزاد كردند.

نيروهاي امريكايي براي جايگزين كردن داعش در عراق يك گروه جديد 900نفره‌  را در پايگاه عين الاسد آموزش مي‌دهند.

روزنامه گاردين در گزارشي نوشت: اگر فلوجه آزاد شود كار داعش در عراق تمام است. همزمان با دستور ابوبكر البغدادي، رهبر داعش به تروريست‌ها براي خروج از عراق برخي منابع اعلام كردند كه  شبكه الميادين نيز از اعمال فشار امريكا بر دولت عراق به منظور مداخله مستقيم اين كشور در نبرد فلوجه خبر داد.

در سيزدهمين روز عمليات نيروهاي عراقي عليه داعش در شهر فلوجه استحكامات اين گروه تروريستي درهم شكسته است و نيروهاي ارتش عراق توانسته‌اند پرچم اين كشور را بر بالاي ساختمان‌هاي منطقه الصقلاويه نصب كنند. جاسم المحمدي، مدير ناحيه الصقلاويه روز شنبه به شبكه السومريه نيوز گفت: «در اين عمليات دهها داعشي به هلاكت رسيدند. نيروها 5هزار غيرنظامي را از مناطق آزاد شده خارج و نيروهاي امنيتي اقدام به خنثي‌سازي بمب‌هاي كار گذاشته شده و منازل بمبگذاري شده در مناطق الصقلاويه كردند و به جست‌وجوي گسترده براي يافتن بازمانده‌هاي داعشي پرداختند.» عبدالوهاب الساعدي، فرمانده عمليات نظامي در فلوجه نيز به خبرگزاري فرانسه، اعلام كرد كه نيروهاي عراقي روز جمعه با ورود به شهرك الشهدا در جنوب فلوجه پيشروي‌هاي جديدي كسب كرده‌اند. همچنين منابع وابسته به نيروهاي مردمي عراق اعلام كردند: «نيروي هوايي عراق مراكز تجمع داعش را در جنوب روستاي خلف السلطان هدف قرار داده است و نيروهاي مردمي به كرانه رود فرات در جنوب شرق الصقلاويه رسيده‌اند.»

پايان كار داعش در عراق
همزمان با پيشروي نيروهاي عراقي در مواضع تكفيري‌هاي داعش در فلوجه، رسانه‌هاي غربي از پايان داعش در عراق سخن مي‌گويند. روزنامه گاردين روز شنبه در گزارشي مفصل به نبرد نيروهاي مردمي و ارتش عراق با تروريست‌هاي داعشي بر سر فلوجه پرداخته است. گاردين نوشت كه فلوجه قلب داعش است و اگر اين شهر از دست اين گروه تروريستي خارج شود، در حقيقت كار آنها در عراق تقريباً تمام شده است اما نكته اينجاست كه تسليم داعش در فلوجه به اين راحتي‌ها نيست. آنها تا پاي جان بر سر اين شهر- كه زماني كمينگاه تروريست‌ها در دوران پساصدامي بود- مي‌جنگند.   فلوجه اولين شهر عراق بود كه در ژانويه 2014 به دست تكفيري‌هاي داعش اشغال شد. با شكست داعش و عقب راندن آن از فلوجه راه براي آزادسازي موصل، مركز خلافت خودخوانده داعش در عراق هموار خواهد شد. همچنين با آزادي فلوجه يكي از مراكز كمك‌رساني به تكفيري‌ها از مرز سوريه قطع خواهد شد كه مي‌تواند در يكسره‌سازي كار داعش در عراق مؤثر باشد.
با تضعيف داعش در عراق، امريكا جايگزين‌هايي براي تحت فشار قرار دادن دولت بغداد در دست بررسي دارد. برخي شبكه‌هاي عراقي روز جمعه با استناد به اعترافات عناصر دستگيرشده داعش در عمليات فلوجه فاش ساختند كه 900 تروريست در يك پادگان زيرزميني مخفي در 25 كيلومتري پايگاه عين الاسد تحت نظر مربيان و مستشاران امريكايي سرگرم آموزش نظامي هستند. به گزارش شبكه تلويزيوني الغدير، رهبري اين تروريست‌ها را «رافع العيساوي» وزير دارايي سابق عراق كه به جرم اقدامات تروريستي دردادگاه‌هاي عراق به اعدام محكوم شده، برعهده دارد. نام اين گروه جديد «حماس عراق» نام دارد كه پيش از اين شاخه نظامي يكي از احزاب عراقي بوده است و گفته مي‌شود اين سازماندهي جديد حاصل كنفرانس دوحه قطر در سال گذشته ميلادي است. كنگره امريكا سال 2014 طرحي را تصويب كرد كه طبق آن واشنگتن مي‌تواند كردها و عشاير عراق را بدون مجوز دولت مركزي مسلح كند كه اين طرح به طور مستقيم تجزيه عراق را دنبال مي‌كند.  در دو سال گذشته نيروهاي عراقي بارها تصاير و فيلم‌هايي را منتشر كرده‌اند كه نشان مي‌دهد هواپيماهاي امريكايي تسليحات پيشرفته را از طريق هوا به تكفيري‌هاي داعش پرتاب مي‌كنند. امريكايي‌ها حتي در عمليات آزادسازي شهر الرمادي، مركز استان الانبار به جاي مبارزه با داعش، با بالگردهاي خود تعدادي از فرماندهان اين گروه را از اين شهر فراري دادند.

دستور خروج داعش از عراق
همزمان با شكست‌هاي داعش در فلوجه، رهبر اين گروه تروريستي دستور عقب‌نشيني از اين شهر را داده است. عمارالحكيم، رئيس مجلس اسلامي اعلاي عراق گفت: «نيروهاي عراقي به نامه‌اي از سركرده داعش خطاب به عناصر اين گروه در عراق دست يافته‌اند كه طي آن البغدادي از آنان خواسته عراق را به مقصد تركيه يا هر جاي ديگري ترك كنند.» عمار الحكيم در سخناني تأكيد كرد: «اين نامه نشان مي‌دهد روند شكست داعش در عراق آغاز شده است.» سخنگوي ائتلاف ضدداعش پيش از آغاز عمليات فلوجه در سخناني گفته بود كه داعش 40 درصد از مناطق تحت كنترل خود در عراق را از دست داده است.

فتواي آيت‌الله سيستاني درباره غنيمت گرفتن اموال داعش
آيت‌الله سيدعلي سيستاني، مرجع عاليقدر شيعيان عراق بر حرام بودن تعرض به اموال عناصر داعشي فراري در خانه‌هاي مناطق آزاد شده تأكيد كرد و آن را «ارث» اهالي آنها دانست. عبدالمهدي كربلائي نماينده مرجعيت ديني در كربلا در خطبه نماز جمعه با استناد به يكي از خطبه‌هاي امام علي (ع) گفت: «تنها غنيمت گرفتن اموال، تجهيزات و وسايلي جايز است كه عناصر داعش از آن در نبرد كمك مي‌گيرند.» سخنگوي وزارت خارجه امريكا گفت كه دولت متبوعه‌اش از پيام آيت‌الله سيستاني در خصوص لزوم حفظ جان و مال شهروندان فلوجه‌اي استقبال مي‌كند.
منبع : روزنامه جوان