جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها،

اخبار ویژه روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها،

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا  اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

 

 

******

نگاه نژادپرستانه اروپا به ترک‌ها/ رای پزشکیان و مطهری ارتباطی به اصلاح‌طلبان ندارد/ مقاله تکان دهنده صندوق بین‌المللی پول / هشدار برای دولت روحانی/ آمریکایی‌ها در برجام بیانیه می‌دهند و در زیر کار دیگری می‌کنندروزنامه کیهان:
آفتاب یزد: رای پزشکیان و مطهری ارتباطی به اصلاح طلبان ندارد
یک روزنامه زنجیره‌ای رای پزشکیان و مطهری برای نایب رئیسی مجلس را «قومی» و «شخصی» خواند و از اصلاح‌طلبان خواست مانند قصه برجام اشتباه نکرده و توقعات از اصلاح‌طلبان در مجلس را بیخودی بالا نبرند.
آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشت: مسعود پزشکیان را به دلیل سبقه‌اش اصلاح‌طلب می‌دانند اما آیا میزان رایی که او گرفته تماما اصلاح‌طلبی بوده است؟ یک بررسی ساده این موضوع را نشان نمی‌دهد. این نماینده آذری زبان مجلس در انتخابات مقدماتی توانست 154 رای کسب کند و این در حالی است که محمدرضا عارف از فراکسیون امید تنها قادر بوده 103 رای جذب نماید.
آفتاب یزد می‌افزاید این موضوع به نیکی نشان می‌دهد که 50 رای مسعود پزشکیان که منجر به آن شده او به هیئت رئیسه برسد دلایل غیرسیاسی دارد و بیشتر باز می‌گردد به اعتقادات قومی. چه بسا اگر جای وی مصطفی کواکبیان کاندیدا می‌شد میزان آرای وی دقیقا همان 103 رای محمدرضا عارف بود. در مورد نائب رئیسی علی مطهری نیز همین موضوع البته به نوع دیگرش مصداق دارد. اگرچه اصلاح‌طلبان این روزها خشنود به نظر می‌رسند اما رایی که او کسب کرده آنچنان دخلی به انسجام فراکسیون ندارد و ناشی از لابی‌های شخصی علی مطهری است.
از سوی دیگر اگر فراکسیون امید چنین کششی داشت که می‌توانست 150 نماینده را همراه خود سازد نباید 3 عضو جبهه پایداری در هیئت رئیسه مجلس حضور داشته باشند.
این روزنامه در ادامه نوشت: نباید سطح توقعات را از این مجلس بالا برد و تصور نمود که با مجلس ششمی دیگر روبرو هستیم.
نبایستی ماجرای برجام تکرار شود. برخی آنچنان خروجی و نتایج اجرای توافق هسته‌ای را بزرگ کردند که بعضا مردم را به اشتباه انداخت.
بایستی توقعات را کنترل کرد زیرا این مجلس یک مجلس کامل اصلاح‌طلب نیست و همین تعداد اعضای فراکسیون امید نیز نشان دادند انسجام لازم را ندارند و آنچنان تصمیمات فراکسیونی محترم  نیست!
به نظر می‌رسد این مجلس بیش از آنکه بخواهد مجلس اصلاح طلب یا اصولگرا باشد یک مجلس دولتی است.

بی‌بی‌سی: ریاکاری، اصلاح‌طلبان را از اینجا رانده و از آنجا مانده کرده است
شبکه دولتی انگلیس پس از 6 ماه حمایت همه جانبه از تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان، از عملکرد این طیف سلب مسئولیت کرد و آنها را متهم به ریاکاری از نوعی که نه اعتماد حاکمیت و نه اعتماد اپوزیسیون را جلب می‌کند، کرد.
وبسایت بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی نوشت: پس از ماه‌ها کشمکش و مجادله بر سر انتخابات مجلس شورا و خبرگان، احمد جنتی و علی لاریجانی به ریاست دو مجلس خبرگان و شورا رسیدند. نیروهای دموکراسی‌خواه پس از یک نبرد درونی فرساینده، خسته و وامانده به کناری افتاده‌اند و پرواز دوباره ستارگان اصول‌گرا را بر آسمان دو مجلس نظاره می‌کنند.
نویسنده بی‌بی‌سی می‌افزاید: ما تاکنون سه عهد با اصلاح‌طلبان بسته‌ایم، عهد اول در سال 76، که فرجام خوشی نداشت و وعده و وعیدها به جایی نرسید. عهد دوم در سال 84 بود که با شکست کاندیدای اصلاح‌طلب عهد نو مرده به دنیا آمد. عهد سوم سال 88 بود: پیش و به خصوص پس از انتخابات. ائتلاف 88 شکست خورد و اهدافی که موتلفان را گرد آنها جمع کرده بود فرو ریخت. سال 92 هم اکثریت اصلاح‌طلبان به حسن روحانی رای دادند. چنین پیدا بود که عصری جدید آغاز شده است. اما متاسفانه عهد عصر جدید هرگز برای همگان توضیح داده نشد، ما نمی‌دانیم در وضعیت جدید سیاسی براساس چه اهدافی  باید گرد اصلاح‌طلبان و متحدان آنان جمع بشویم. هر گروه سیاسی که می‌خواهد طرحی جدید در افکند باید این طرح را به طرق مختلف برای مردم توضیح دهد و این فرصت را به شهروندان بدهد که این طرح را بحث بگذارند و آن را قضاوت کنند. متاسفانه اصلاح‌طلبان نه در داخل و نه در خارج (‌که فضای آزادتری دارند) چنین نمی‌کنند.
اصلاح‌طلبان به ما می‌گویند اصول ما همان است، عهد ما همان عهد قدیم است، تنها تاکتیک‌ها تغییر کرده است. پرسش: اصول مشترک ما، عهد قدیم ما، «دموکراسی و حقوق‌بشر» بود. تاکتیک شما اما در انتخابات مجلس خبرگان رای به دشمنان دموکراسی و معروف‌ترین چهره‌های ناقض حقوق‌بشر بود. این چه وسیله‌ای است که نه تنها هیچ تناسبی با هدفش ندارد که با آن در تضاد مطلق است؟ این چه تاکتیکی است که نه تنها ما را به اصول نزدیک نمی‌کند که درست در جهت خلاف آن اصول حرکت می‌کند؟ درست است، تاکتیک می‌تواند در سیاست تغییر کند اما نه تا جایی که دیگر مطلقا بر ضد اصول باشد.
بنابراین ادعای ثابت ماندن اصول و تغییر در تاکتیک سخنی لغو و بیهوده است. اصلاح‌طلبان می‌توانستند با شرکتی حداقلی در انتخابات مجلس شورا تعهد خود را به اصول دموکراسی‌خواهی نشان دهند. اما آنان در انتخاباتی شرکت کردند (مجلس خبرگان) که نتیجه‌اش کاملا از قبل مهندسی شده بود و همه می‌دانستند که آنها بختی ندارند.
در ادامه این تحلیل آمده است: متاسفانه باید گفت اصلاح‌طلبان در بخشی از «اصول» خود تجدیدنظر کرده‌اند؛ دموکراسی برای آنها دیگر در اولویت نیست. اصلاح‌طلبان دچار ریاکاری دوسویه‌اند: از طرفی می‌کوشند وفاداری  خود را به بخش مسلط حکومت ثابت کنند و از طرفی دیگر می‌کوشند به دموکراسی‌خواهان بیرون از حکومت و رای‌دهندگان بگویند طالب دموکراسی و حقوق‌بشر هستند. نه اعتماد گروه اول را می‌توانند کاملا جلب کنند و نه اعتماد گروه دوم را.  منظور اشاره به جای‌گیری آنان میان دو گروه و بازی دوگانه ناشیانه آنها است. بخش مسلط حکومت از نیت حقیقی اصلاح‌طلبان آگاه است. بسیاری از اصلاح‌طلبان به ولایت‌فقیه و بسیاری دیگر از اصول ایدئولوژی رسمی جمهوری اسلامی اعتقاد ندارند. تظاهر تاکتیکی فایده‌ای ندارد. از طرفی دیگر در برابر دموکراسی‌خواهان خارج از حکومت نیز ادعا می‌کنند به دموکراسی، ارزش‌های لیبرال و حتی حکومت سکولار اعتقاد دارند. در اینجا هم چنانکه رفت، تردیدهای جدی وجود دارد. ریاکاری ساختاری و بندبازی مدام این خطر را دارد که شما به تدریج در دام بی‌اصولی و هیچ‌انگاری بیفتید و از هر ریسمان آویخته بیاویزید. در درازمدت چنین وضعیتی یک گروه سیاسی را به نابودی می‌کشاند.

وعده‌های خوش‌رنگ و لعابی که هیچ کدام عملی نشد
مقایسه اظهارات رئیس‌جمهور در سفر به ارومیه با وعده‌های انتخاباتی وی، نوعی تناقض و شانه خالی کردن از عمل به مسئولیت‌ها و وعده‌ها را نشان می‌دهد.
حسن روحانی در جریان سفر به ارومیه گفت: «اصولا، احداث فرودگاه، کشیدن خط آهن، ساخت مسکن یا احداث اتوبان به عهده دولت نیست بلکه دولت موظف به بهبود شرایط سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار و ارتقای روابط کشور با دولت‌های خارجی است تا امکانات لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم آورد.»
به گزارش جهان‌نیوز، اهمیت این بخش از اظهارات روحانی زمانی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم و بررسی کنیم روحانی و همکارانش قبل از انتخابات ریاست جمهوری و حتی در دوران جلوس بر این مسند چه وعده‌هایی در همین حوزه‌ها به مردم داده بودند:
* دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند.
* همین کارخانه‌های موجود در کشور اگر به جای 20 درصد توان با 60 درصد توان کار کنند، بخش عظیمی از مشکلات اشتغال‌زایی در کشور برطرف می‌شود.
* مشکل بیکاری سبب شده است از هر 5 ازدواج یکی به طلاق منجر شود، با رونق اقتصادی و ریشه‌کن کردن بیکاری جلوگیری از این کار امکان‌پذیر است.
* کارخانه‌های کشور بین 20 تا 40 درصد در حال فعالیت هستند، ما باید همه مراکز تولیدی را به فعالیت کامل 100 درصدی برسانیم و این کار امکان‌پذیر است.
* برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست.
حال اگر از وعده‌های شیرین رئیس‌جمهور در روزهای پرهیاهوی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهور گذر کنیم به تناقضات جالبی می‌رسیم.
روحانی در حالی با اظهارات اخیرش از زیر بار «احداث فرودگاه، کشیدن خط آهن، ساخت مسکن و احداث اتوبان» توسط دولت شانه خالی کرده که در پایان همان سفر دو روزه و در مصاحبه با اصحاب رسانه‌های استانی «بر احداث زیرساخت‌های لازم توسعه گردشگری، همچون احداث فرودگاه‌ها، هتل‌های مجهز و خط ریلی و زمینی تاکید کرد.» احتمالا پاسخ قابل پیش‌بینی درباره تناقض موجود، این جمله خواهد بود که ساخت همه این بخش‌ها به طور مطلق به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
مدتی پیش اما رئیس‌جمهور، در سفر یک روزه خود به چابهار از روند احداث خط آهنی که چابهار را از مسیر زاهدان به مشهد متصل می‌کند، بازدید کرد و بر تسریع روند ساخت این خط آهن یک هزار و 380 کیلومتری تاکید کرد.
رئیس‌جمهور در نخستین ماه‌هایی که بر صندلی قوه مجریه کشور تکیه زد (7 اسفند 92)، طی سفری به جاسک و سخنرانی برای مردم گفت: برای آبادانی این منطقه مهم و استراتژیک در کنار دریای عمان نیاز به فرودگاه داریم که در همین دولت برای توسعه فرودگاه اقدام خواهیم کرد و قدم به قدم برای طراحی یک فرودگاه بین‌المللی پیش خواهیم رفت.
جهان‌نیوز در ادامه می‌افزاید: با فرض اینکه وظیفه دولت احداث فرودگاه، اتوبان، خط آهن و مسکن برای مردم نباشد و تنها وظیفه دولت به اعتقاد آقای روحانی «بهبود شرایط سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار و ارتقای روابط کشور با دولت‌های خارجی است تا امکانات لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم آورد» باشد، چه نمره‌ای به کارنامه تلاش‌ها برای انجام این وظایف می‌شود داد؟ آیا تولیدکنندگان از وضعیت فعلی اقتصاد غرق شده در رکود راضی‌اند؟ غیر از این است که افزایش واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی، کمر شکسته تولید در دولت قبل را شکسته‌تر کرد؟ آیا با وجود بهره بالای بانکی و پرداخت سودهای بی‌دغدغه به صاحبان سرمایه بدون ریسک و با تضمین دولت و از طرفی اوضاع اسفبار تولید و صرفه اقتصادی واردات کالا، می‌توان به دولت تدبیر نمره قبولی در «بهبود شرایط سرمایه‌گذاری» داد؟
بخش خصوصی هم این روزها حلوایی است که با نام بردن از آن، دهان مردم شیرین نمی‌شود. مظلوم‌ترین نهاد اقتصادی کشور، بخش خصوصی است که همواره حقوقش به درستی ادا نشده و روز به روز ضعیف‌تر می‌شود. اصولا فضای کسب و کار در کشور ضد رونق بخش خصوصی است و دولت نیز آن قدر عمرش را سرگرم انتظار برای تحقق توافق هسته‌ای و رفع تحریم کرد که از تلاش برای بهبود کسب و کار در کشور حداقل در بخش آیین‌نامه‌ها و ارائه لوایح لازم به مجلس غافل ماند، مسئله‌ای که هیچ ارتباطی با تحریم نداشت.
مقاله تکان دهنده صندوق بین‌المللی پول /هشدار برای دولت روحانی
یک روزنامه اصلاح‌طلب ضمن انتشار «مقاله‌تکان‌دهنده» نشریه صندوق بین‌المللی پول، نسبت به دنباله‌روی دولت یازدهم از سیاست‌های لیبرالیستی و کاپیتالیستی این صندوق هشدار داد.
روزنامه 7 صبح در تیتر صفحه اول خود (لیبرال‌ها چپ شدند- مقاله‌تکان‌دهنده نشریه صندوق بین‌المللی پول که نسخه لیبرالیسم را پیچیده است) نوشت: انقلاب اگر به حساب نیاید، بدون شک یک تحول مهم است. این که دو پژوهشگر صندوق بین‌المللی پول و یک اقتصاددان دیگر در نشریه این سازمان به نام فاینانس و توسعه، مقاله‌ای بنویسند و در آن از «نئولیبرالیسم انتقاد کنند و آن را به «اشباع فروش» ایده‌اش متهم کنند.
جاناتان دی.استری،پراکاش لونگانی و دیوید فورسری، در این مقاله معتقدند نئولیبرالیست‌ها، آن‌قدر نسخه خود را فروخته‌اند که از حد و حدود مفید خارج شده است. آنها به طور مشخص به دو سیاستی که توسط نئولیبرالیسم به کشورها توصیه می‌شود  انتقاد دارند. نخست آزادسازی حساب سرمایه که به معنای حذف مقرراتی است که مانع نقل و انتقال سرمایه بین کشورها می‌شود و دوم سیاست‌هایی که دولت‌ها برای کاهش بدهی‌های خود اعمال می‌کنند و نمونه‌های آن را در سال‌های اخیر در اروپا دیدیم و عنوان دیگر آن ریاضت اقتصادی است.
سه اقتصاددانی که این مقاله را نوشتند اعتقاد دارند این دو سیاست، باعث سه نتیجه می‌شود که در نهایت به مردم و کشورها ضرر وارد می‌کند، نخست اینکه اگر حتی با اجرای این سیاست‌ها رشدی هم به وجود بیاید، این رشد در همه کشورها نخواهد بود و به تعبیر دیگر، اجرای سیاست در کشورهای مختلف، نتایج مختلف خواهد داشت. دوم اینکه هزینه‌هایی که این طرح‌ها به خصوص در حوزه افزایش نابرابری بین مردم دارد بسیار قابل توجه است و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. سوم اینکه این افزایش نابرابری خود باعث می‌شود سطح و ثبات رشد در جامعه کاهش پیدا کند. از این منظر چاقو، این بار دسته خودش را خواهد برید، چرا که هدف از اجرای سیاست‌ها افزایش رشد است ولی نابرابری به عنوان مانعی برای رشد ظاهر می‌شود.
7 صبح می‌افزاید: اهمیت این مقاله در چارچوب اقتصاد جهانی از این روست که با چشم‌پوشی از تفاوت‌هایی که میان لیبرال‌ها و نئولیبرال‌ها هست، وظیفه دولت از منظر این اندیشه‌ها این است که از شانس مساوی برای همه در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی و تامین امنیت بازار آزاد برای ایجاد و نگهداری رقابت کامل توسط دولت حمایت کنند و از این منظر است که هر دوی آنها به کمترین دخالت دولت در اقتصاد اعتقاد دارند. با این حال اگر نابرابری به عنوان یک دغدغه برای دولت دربیاید دولت لاجرم باید در اقتصاد دخالت کند تا حداقل بتواند به هدف رشد اقتصادی خود دست پیدا کند. اهمیت این مقاله همچنین برای ایرانیان این است که دولت یازدهم، دست کم یکی از آن سیاست‌ها یعنی سیاست آزادسازی سرمایه را در پیش گرفته و از سوی منتقدان هم به اجرای سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول به عنوان نهاد تجویزکننده این سیاست‌ها متهم می‌شود. ضمن اینکه نشانه‌هایی از همکاری دولت با صندوق بین‌المللی پول وجود دارد مثل سفر «دیوید لیپتون» معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول (IMF)، در روزهای پایانی اردیبهشت به کشورمان.
نگاه نژادپرستانه اروپا به ترک‌ها/ رای پزشکیان و مطهری ارتباطی به اصلاح‌طلبان ندارد/ مقاله تکان دهنده صندوق بین‌المللی پول / هشدار برای دولت روحانی/ آمریکایی‌ها در برجام بیانیه می‌دهند و در زیر کار دیگری می‌کنندروزنامه وطن امروز:
آمریکایی‌ها در برجام بیانیه می‌دهند و در زیر کار دیگری می‌کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها در برجام بیانیه می‌دهند و در زیر کار دیگری می‌کنند. علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین لبنان، با اشاره به اولویت کشور در بحث اقتصادی گفت: بدعهدی آمریکایی‌ها در موضوع برجام باعث شده بانک‌های آمریکایی نتوانند با بانک‌های ما وارد تعامل شوند، آنها کم‌کاری کرده و کار خود را درست انجام ندادند. وی ادامه داد: ما نیازمند بیانیه نیستیم، آقای کری می‌گوید «ما بیانیه داده‌ایم و این بانک‌ها خود راضی به مراوده نیستند»، در حالی که ما می‌دانیم در عالم سیاست بیانیه داده و در زیر کار دیگر می‌کنند، از این رو ما احتیاج داریم این اقدام اقتصادی صورت گیرد. رئیس مجلس با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها در موضوع برجام، درباره مسائل بانکی مقصرند، گفت: اگر این مساله حل نشود به‌طور حتم مشکل برای آنها ایجاد خواهد شد، یعنی وقتی مسائل اقتصادی ایران مطابق برجام حل نشود، یعنی آمریکایی‌ها به توافقات‌شان عمل نکرده‌اند، از این رو ممکن است به تجدیدنظر برسد. لاریجانی تأکید کرد: ما فعلاً به‌دنبال این هستیم از مسیری که در برجام آمده، اختلافات حل شود اما شرایط داخلی ایران می‌تواند
تغییر کند.

«شکست» عارف اصلاح‌طلبان را به «کما»ی سکوت برد
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: شکست عارف در انتخابات هیات‌رئیسه موقت مجلس دهم، اصلاح‌طلبان را به کمای سکوت برد تا اجازه دهند نمایندگان با رأی خود رئیس را مشخص کنند. سیدحسین نقوی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره ترکیب هیات‌رئیسه مجلس دهم افزود: در انتخاب رئیس، آرایش سیاسی تعیین‌کننده بود و در مابقی جایگاه‌ها عواملی دیگر از جمله «لابی‌گری» در رأی نمایندگان تاثیر گذاشت و رقابت فقط در انتخاب رئیس مجلس اتفاق افتاد. به گفته وی، اینکه فراکسیون ولایت اکثریت مجلس را داشته باشد اما نامزدهای این فراکسیون در جایگاه‌های دیگر هیات‌رئیسه رأی نیاورند، نشان از ایراد در کارکرد فراکسیون دارد. نقوی ادامه داد: فراکسیون ولایت بیش از  170 عضو دارد ولی کاندیدای نایب‌رئیسی 130 رأی می‌آورد، خب! این آمار قابل قبول نیست و گویای مشکلاتی در فراکسیون است. نماینده مردم ورامین درباره گمانه‌زنی‌های اصلاح‌طلبان  قبل از انتخابات  مجلس دهم درباره ریاست عارف یادآور شد: شکست آقای عارف در انتخابات هیات‌رئیسه موقت مجلس، آنها را به «کما»ی سکوت برد تا اجازه دهند هر کدام از نمایندگان با رأی خود رئیس مجلس دهم را مشخص کنند.

مرکز پژوهش‌ها هم  به لاریجانی می‌رسد
اصلاح‌طلبان که برای جبران شکست در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس دهم به دنبال گرفتن مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین کمیسیون‌هایی مثل کمیسیون اصل 90 هستند؛ گویا در این حوزه نیز به در بسته خورده‌اند به گونه‌ای که برخی خبرها از ریاست مجدد کاظم جلالی بر مرکز پژوهش‌ها خبر می‌دهد.  کاظم جلالی با برنامه قبلی علاوه بر عدم شرکت در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس، تمایلی هم به حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ندارد. پس از شکست سنگین عارف در انتخابات ریاست مجلس دهم، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس و از اعضای فراکسیون امید مدعی شد با پیشنهاد علی لاریجانی به رئیس فراکسیون امید، عارف در مجلس دهم متصدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خواهد شد. این خبر بلافاصله با پوشش ویژه خبری رسانه‌های اصلاح‌طلب مواجه شد و برخی کارشناسان دلیل این تمایل را بودجه مرکز پژوهش‌ها و همچنین نفوذ این مرکز در دستگاه‌های اجرایی و تقنینی دانستند. با این حال اما «نسیم آنلاین» گزارش داده است براساس اخبار دریافتی کاظم جلالی گزینه بسیار محتمل ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دوره دهم خواهد بود. جلالی با برنامه قبلی علاوه بر عدم شرکت در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس، تمایلی هم به حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ندارد. براساس این گزارش، کاظم جلالی ترجیح داده است در مجلس دهم نیز در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به فعالیت خود ادامه دهد. کاظم جلالی از نمایندگان وابسته به علی لاریجانی در مجلس دهم است.
نگاه نژادپرستانه اروپا به ترک‌ها/ رای پزشکیان و مطهری ارتباطی به اصلاح‌طلبان ندارد/ مقاله تکان دهنده صندوق بین‌المللی پول / هشدار برای دولت روحانی/ آمریکایی‌ها در برجام بیانیه می‌دهند و در زیر کار دیگری می‌کنندروزنامه خراسان:

پای مجلس و دولت به دعوا با بانک خارجی باز شد
بر اساس درخواست یک مقام مسئول در دولت از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری، مقرر شده با توجه به اختلاف یک بانک دولتی با یک مجموعه صنعتی مستقر در کشور همسایه ایران درباره تامین مالی طرح احداث یک کارخانه بزرگ و به تبع آن خودداری یک بانک این کشور از پرداخت وجه ضمانت‌ نامه‌ های صادر شده توسط بانک ایرانی، موضوع مورد حمایت و پیگیری مسئولان دولتی قرار بگیرد که بر این اساس، مقرر شده در صورت نیاز و با توجه به اصل 139 قانون اساسی، این موضوع به‏ تصویب‏ مجلس‏ نیز برسد.
مجوز ویژه برای اعطای تسهیلات به تعاونی های مسکن
در حالی که بر اساس مصوبه مهرماه سال 93 هیئت دولت مقرر شده بود، بانک مرکزی در راستای اجرای کامل سیاست های دولت برای خروج غیر تورمی از رکود، بانک ها و مؤسسات اعتباری را ملزم کند برای کسب اطمینان از تأمین حداقل 25 درصد کل دارایی های شرکت ها در زمان دریافت تسهیلات توسط حقوق صاحبان این شرکت ها اقدام کنند، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی، شرکت های تعاونی مسکن از این الزام مستثنی شده اند.
نگاه نژادپرستانه اروپا به ترک‌ها/ رای پزشکیان و مطهری ارتباطی به اصلاح‌طلبان ندارد/ مقاله تکان دهنده صندوق بین‌المللی پول / هشدار برای دولت روحانی/ آمریکایی‌ها در برجام بیانیه می‌دهند و در زیر کار دیگری می‌کنندروزنامه شرق:  
رضا ضراب به دنبال حبس خانگی
خبرآنلاین: وکیل رضا ضراب به دادگاهی که به‌تازگی بررسی آزادی موکلش را آغاز کرده پیشنهاد داده به‌جای زندان، او را در حبس خانگی در آپارتمانی مجلل در منهتن تحت‌الحفظ نگهداری کنند. به گزارش «دویچه وله»، دادگاهی در نیویورک رسیدگی به پرونده آزادی رضا ضراب با وثیقه ۵۰میلیون‌دلاری را آغاز کرده است. نخستین جلسه دادگاه ضراب در اردیبهشت در نیویورک برگزار شد ولی وی اتهامات مربوط به برنامه‌ریزی توطئه برای انجام صدها میلیون دلار مبادلات مالی برای کمک به ایران را رد کرد. دادستان‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که شرایط اعلام‌شده از سوی وکلای ضراب برای وثیقه، تلاشی از سوی وی برای استفاده از ثروت و دارایی هنگفتش است تا از حضور در دادگاه خودداری کند، اقدامی که غیر از عده‌ای موکلان ثروتمند، از عهده کسی برنمی‌آید.

مصطفی تاج‌زاده از زندان آزاد شد
ایلنا: وکیل تاج‌زاده از آزادی موکل خود خبر داد. هوشنگ پوربابایی، با اشاره به آزادی مصطفی تاج‌زاده گفت: در پی اتهام جدیدی که درباره غیبت موکلم از مرخصی به او منتسب شده بود دادگاه بدوی موکلم را به چهار ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود که البته آقای تاج‌زاده هم در دادگاه بدوی حاضر نشد. در همین راستا بنده از حکم صادرشده تجدیدنظرخواهی کردم و شعبه ۴۸ دادگاه تجدیدنظر آقای تاج‌زاده را به ۲۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم کرد و دیگر اتهام حبس در میان نبود. او افزود: با توجه به اینکه درباره پرونده سابق آقای تاج‌زاده هم هفت سال محکومیت طی شده بود، او باید اواسط اردیبهشت‌ماه آزاد می‌شد که با احتساب ایام حضورنداشتن در زندان، حکم آزادی او را ۱۵ خرداد تعیین کردند. حکم آزادی آقای تاج‌زاده جمعه ساعت ٢٢:٣٠ به ایشان ابلاغ شد و او بعد از هفت سال برای همیشه زندان را ترک کرد. من صبح شنبه با ایشان تماس داشتم و از هر نظر شرایط موکلم مناسب بود.

واکنش سردار جزایری به اظهارات یک نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا
سپاه نیوز: سردار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، در واکنش به اظهارات اخیر یک مقام آمریکایی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور مبنی بر اینکه «آمریکا در صورت لزوم علیه ایران اقدام نظامی خواهد کرد»، اعلام کرد: ما آماده‌ایم در نبرد واقعی و مستقیم، بشریت را از شر سیاست‌های جنگ‌طلبانه و سلطه‌گرانه آمریکا نجات دهیم. او افزود: هرچند سخن‌گفتن از روی‌میزبودن همه گزینه‌های علیه ایران در روزگار امروز ایالات متحده، یک نمایش تبلیغاتی است؛ اما ایران اسلامی مهیای مقابله قاطعانه و سخت با هر گزینه آمریکایی است.
دیدار فرمانده و مسئولان حفاظت سپاه با سیدحسن خمینی
جماران: در آستانه بیست‌وهفتمین سالروز رحلت جان‌گداز امام امت، خمینی کبیر(س)، فرمانده و مسئولان حفاظت سپاه با یادگار گرامی امام در جماران دیدار کردند. در این دیدار سردار سرتیپ پاسدار علی‌اصغر گرجی‌زاده، فرمانده حفاظت سپاه و سپاه حفاظت انصارالمهدی(عج) به همراه جانشین و سایر مسئولان این نیرو ضمن تسلیت سالگرد رحلت امام راحل، با حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سیدحسن خمینی گفت‌وگو کردند. سردار گرجی‌زاده در این دیدار صمیمانه خاطراتی را از دوران دفاع مقدس و رحلت امام خمینی بیان کرد. در پایان نیز نماز مغرب و عشا به امامت یادگار امام اقامه شد.
نگاه نژادپرستانه اروپا به ترک‌ها/ رای پزشکیان و مطهری ارتباطی به اصلاح‌طلبان ندارد/ مقاله تکان دهنده صندوق بین‌المللی پول / هشدار برای دولت روحانی/ آمریکایی‌ها در برجام بیانیه می‌دهند و در زیر کار دیگری می‌کنندروزنامه جمهوری اسلامی:
اختلال در سخنرانی سید حسن خمینی
عده‌ای با ایجاد همهمه و سر و صدا در سخنرانی روز جمعه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در مرقد مطهر امام خمینی(ره) اختلال ایجاد کردند. این عده که در اطراف مرقد بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و رو به تریبون مستقر شده بودند، علاوه بر ایجاد سر و صدا اقدام به تکان‌دادن چفیه‌هایی در هوا می‌کردند که باعث ایجاد بی‌نظمی و هیاهو شدند. این اقدام که در سال‌های گذشته نیز به نوعی تکرار شده بود، موجب تعجب حاضرین بخصوص کسانی شد که به تریبون نزدیک‌تر بودند.
دست به دست شدن سخنان روحانی در فضای مجازی
بخشی از سخنان اخیر رئیس‌جمهور روحانی که به غارت بیت‌المال توسط بابک زنجانی مربوط می‌شود، این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود. آقای روحانی در این باره گفت: شما دیدید از فضای تحریم یک آدم توانست 2 میلیارد و هفتصد میلیون دلار پول نفت و غیرنفت را بخورد. حالا می‌گویند محکوم شده است به اعدام، پول‌ها کجا رفت؟ اعدام که مشکل را حل نمی‌کند؟ مردم می‌خواهند بدانند این پول کجا رفته است؟ چه کسانی او را حمایت کردند؟ چه کسانی توانستند فضایی را به وجود بیاورند که او بتواند این همه اموال را در اختیار بگیرد؟ خواست مردم این نیست که این آدم اعدام بشود یا نشود. ما وارد حکم قضایی نمی‌شویم و خودشان می‌دانند؛ به هر حال دادگاه هست و به یک حکمی می‌رسد. اما خواست مردم این است که او چطور توانست نفت بفروشد؟ چرا به او اجازه دادند؟ چه کسی به او اجازه داد؟ این پول کجا رفت؟
وکیل ضراب: موکلم مرد خانواده است
با درخواست وکیل مدافع رضا ضراب از دادگاه نیویورک برای بازداشت خانگی وی بجای اعزام به زندان و ارائه وثیقه پنجاه میلیون دلاری و وجه تضمین نقدی ده میلیون دلاری و مرد خانواده نامیدن وی (که شوهر سوم یک خواننده ترک است)؛ اعتراض گروه‌های مدافع حقوق تهیدستان به این درخواست بلند شده است. وکیل ضراب حتی تامین هزینه نگهبانان و انتقال وی به دادگاه را نیز تقبل کرده است. وکیل ضراب می‌گوید او با همسر و دخترش برای تفریح به دیسنی‌لند میامی رفته بود و او مرد خانواده است. روزنامه نیویورک تایمز این عمل را درخواست برای زندانی شدن در قفس طلایی نام‌گذاری کرده است و ازافسردگی و تنش‌های مردمی گفته است که مجبورند به علت نداشتن وثیقه‌های حتی کم تا زمان رسیدگی به اتهامات خود در زندان باقی بمانند. بخشی از ثروت ملی کشورمان در بازی‌های به اصطلاح تحریم و جابجایی پول در اختیار وی قرار گرفته بوده است. وی قبلاً نیز در یک پرونده رشوه شصت و سه میلیون دلاری به حزب حاکم در ترکیه بازداشت شده بود.
نگاه نژادپرستانه اروپا به ترک‌ها
مجلس آلمان با تایید نسل کشی ارامنه در ترکیه عثمانی و ماجرای مرموز و تحریف شده مربوط به بیش از یک قرن پیش؛ به ترک‌ها مجددا نشان داد که نگاه اروپایی و آلمانی همچنان نژادگرایانه است و ترکیه فقط بدون اسلام و مسلمانان می‌تواند امید ورود به اتحادیه اروپایی را داشته باشد. اقتصاد کنونی آلمان اکنون با تکیه بر نیروی انسانی ملت ترک مهاجر می‌چرخد که تاکنون نتوانسته‌اند از ویزای شنگن اروپایی و شرایط حداقل انسانی در اروپا برخوردار شوند! مجلس آلمان در بیانیه خود هیچ اشاره‌ای به کشتار انسان‌های بیگناه در دوران جنگ جهانی و کوره‌های آدم سوزی آلمانی و یا حتی مسلمان‌کشی و نسل‌کشی ارامنه در سال‌های اخیر به ویژه در خوجالی آذربایجان نکرده است.
نگاه نژادپرستانه اروپا به ترک‌ها/ رای پزشکیان و مطهری ارتباطی به اصلاح‌طلبان ندارد/ مقاله تکان دهنده صندوق بین‌المللی پول / هشدار برای دولت روحانی/ آمریکایی‌ها در برجام بیانیه می‌دهند و در زیر کار دیگری می‌کنندروزنامه ایران:
اختلال در سخنرانی سید حسن خمینی
عده‌ای با ایجاد همهمه و سر و صدا در سخنرانی سیدحسن خمینی در مراسم سالروز ارتحال امام خمینی(ره) اختلال ایجاد کردند. به گزارش ایرنا،
براساس تصاویری که از شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، عده‌ای که در اطراف مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی و رو به تریبون مستقر شده بودند، علاوه بر ایجاد سر و صدا اقدام به تکان دادن چفیه هایی در هوا می‌کردند که باعث ایجاد بی‌نظمی و هیاهو شد. این اقدام که در سال‌های گذشته نیز به نوعی تکرار شده بود، موجب تعجب حاضرین بویژه کسانی شد که  نزدیک تریبون نشسته بودند. این افراد که اغلب از مسئولان کشوری و لشکری هستند در مواردی درگوشی حرف می‌زدند که گمان می‌رود واکنشی به سر و صدای ایجاد شده بوده است. سر و صدای این افراد در پایان سخنرانی سید حسن خمینی کمتر شنیده می‌شد. رهبر معظم انقلاب، سوم خرداد جاری، در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه امام حسین(ع) تأکید کردند:« گاهی برخی افراد و جوان‌هایی که ممکن است صالح و مؤمن هم باشند، به دلیل مخالفت با یک فرد یا یک جلسه سخنرانی، هیاهو و جنجال به‌راه می‌اندازند و آن مجلس را بر هم می‌زنند، در حالی‌که من از قدیم با این کارها که هیچ فایده‌ای نیز ندارد، موافق نبوده و نیستم.»
واکنش کری به سانسور ویدئویی درباره ایران
«جان کری» روز جمعه،حذف بخشی از ویدئوی سخنگوی وزارت خارجه این کشور درباره توافق هسته‌ای ایران در سال 2013 را «احمقانه، خام و بیجا» توصیف کرد. به گزارش ایسنا به نقل از «سی ان ان»، وزیر خارجه امریکا تصریح کرده به دنبال آن است تا متوجه شود چه کسی در وزارت خارجه امریکا مسئول چنین اقدامی است و افزود تمایلی ندارد کسی که مرتکب چنین کاری شده است، در وزارت خارجه امریکا فعالیت داشته باشد.  چهارشنبه هفته گذشته جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا سرانجام یک ماه پس از حذف بحث برانگیز دقایقی از نشست خبری جن ساکی، سخنگوی وقت این وزارتخانه در دسامبر سال 2013 از میان ویدئوهای مربوطه تنها گفت که یک مقام امریکایی ناشناس در یک تماس تلفنی این درخواست را مطرح کرد. دقایق حذف شده از این ویدئو حاوی سؤالاتی درباره یک نشست خبری قدیمی در سال 2012 بوده است که در آن ویکتوریا نولاند، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه امریکا گفت‌وگوهای محرمانه میان تهران و واشنگتن را درباره یک توافق هسته‌ای احتمالی تکذیب کرده است.
مصطفی تاج‌زاده آزاد شد
وکیل مدافع مصطفی تاج‌زاده از آزادی موکلش در جمعه شب خبر داد. به گزارش ایسنا، هوشنگ پوربابایی گفت: «همان‌گونه که سابقاً هم گفته شده بود که آقای تاج زاده 15 خرداد آزاد می‌شود، وی پس از اتمام دوران محکومیتش از زندان آزاد شد». تاج‌زاده از 23 خرداد سال 88 در زندان بوده است.
«رضا ضراب» به دنبال حبس خانگی
«بنجامین برافمن» وکیل رضا ضراب (شریک بابک زنجانی)درخواست کرده که موکلش در حبس خانگی باشد و گارد مسلح امنیتی و دوربین‌ها و حسگرها به طور 24 ساعته وی را تحت نظر داشته باشند. به گزارش فارس به نقل از وال‌استریت ژورنال، اما دادستان‌ها شرایط پیشنهادی ضراب برای وثیقه را تلاش وی برای استفاده از ثروت هنگفتش جهت گریز از دادگاه با ظاهرسازی دانستند.