شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شورای نگهبان مانع راه‌یابی دو منتخب دیگر مردم به پارلمان مجلس شورا شد

شورای نگهبان مانع راه‌یابی دو منتخب دیگر مردم به پارلمان مجلس شورا شد

شورای نگهبان قانون اساسی ایران، بار دیگر در این دوره، پس از انتخابات در ترکیب منتخبان مجلس شورا مداخله کرد و دو اصلاح طلب را از ادامه حضور در مجلس منع کرد.

این در حالی است که مجلس شورای ایران، در تازه‌ترین دوره خود، آغاز به کار کرده است.

به گزارش العربیه به نقل از خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران ایران، شورای نگهبان رای گیری در حوزه انتخابیه اهر را باطل و جای نفر چهارم و پنجم در حوزه انتخابیه تبریز را تغییر داده که در نتیجه آن دو نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان از راهیابی به مجلس دهم بازماندند.

سیامک ره پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان چهارشنبه اول ژوئن از ابطال انتخابات در اهر و هریس و جابه جایی آرای دو نفر در حوزه انتخابیه تبریز خبر داد.

بر اساس این گزارش، شورای نگهبان نتیجه دور دوم رای گیری در حوزه انتخابیه اهر و هریس را باطل کرده است. بنا بر این اقدام شورای نگهبان، بیت‌الله عبدالهی نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان که موفق به کسب آرای لازم شده بود، از راهیابی به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران، بازماند.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، با بازشماری آرای حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، ۳ نفر نخست این حوزه انتخابیه ابقا و ۲ نفر چهارم و پنجم این حوزه جابه‌جا شدند.

در نتیجه تصمیم گیری شورای نگهبان راهیابی محمداسماعیل سعیدی نامزد مورد حمایت اصولگریان به جای نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان به مجلس دهم است.

حوزه انتخابیه اهر یک نماینده در مجلس شورا دارد که بنا بر تصمیم شورای نگهبان، تعیین تکلیف این کرسی به انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس موکول شد.

اما حوزه انتخابیه تبریز ۶ کرسی در مجلس ایران دارد که در جریان دور دوم انتخابات بر سر ۴ کرسی رقابت شد. از این ۴ کرسی با تصمیم تازه شورای نگهبان یک نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان، ۲ نامزد مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان و یک نامزد مستقل در این انتخابات موفق به کسب آرای لازم برای ورود به مجلس دهم شدند.

دو هفته پیش هم شورای نگهبان صحت انتخابات در حوزه انتخابیه بندر لنگه، بستک و پارسیان را رد کرد و خالد زمزم نژاد که در فهرست مورد حمایت اصلاح طلبان قرار داشت و موفق به حد نصاب آرا شده بود، از راهیابی به مجلس بازماند.

مینو خالقی نیز از نامزدهای فهرست حامیان دولت در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی بود که موفق شد به عنوان برگزیده سوم اصفهان انتخاب شود، اما شورای نگهبان پس از برگزاری انتخابات، او را رد صلاحیت و آرای او را باطل اعلام کرد.