شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » به عوض تحذیف و کنارگذاشتن آقای خمینی، مکتبش را تحریف میکنند

به عوض تحذیف و کنارگذاشتن آقای خمینی، مکتبش را تحریف میکنند

تحریف اصول مکتب ساده تر از تخریب شخصیت صاحب مکتب است

 

امام جمعه موقت اهواز با تأکید بر ضرورت بازشناسی شخصیت و اندیشه های امام راحل(ره)، پروژه تحریف امام از درون را ثمره سیاست شکست خورده سانسور و انکار اندیشه های امام خمینی(ره) دانست.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه ــ عباس بنشاسته: به مناسبت ایام رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) و نهضت ۱۵ خرداد، با حجت الاسلام میراحمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز، گفتگویی انجام داده ایم. اصول گفتمان امام خمینی(ره)، ضرورت بازخوانی و بازشناسی اندیشه های امام(ره) و علل شکل گیری پروژه تحریف اندیشه های امام، از جمله محورهای مصاحبه پیش روست؛

*به عنوان اولین سوال بفرمایید سیرت و صورت انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی(ره) چگونه است و انقلاب اسلامی از منظر ایشان چگونه تحلیل می شود؟

در همین ابتدای سخن عرض کنم واقعا انقلاب اسلامی دارای یک صورت و یک سیرت است. انقلاب اسلامی یک پدیده عجیب و یک واقعیت غیر قابل انکار در دنیای معاصر است. سیرت انقلاب اسلامی همان چیزی است که حضرت امام(ره) بارها از آن با عنوان پدیده عظیم انقلاب اسلامی و موهبت انقلاب اسلامی برای جهانیان نام برده است. سیرت انقلاب اسلامی را در فرمایشات حضرت امام وقتی بررسی می کنیم می بینیم امام در سالگرد پیروزی ۲۲ بهمن در یکی از سالها فرمودند که ۲۲ بهمن سرآغاز حکومت الله در زمین است.

امام(ره) انقلاب اسلامی ایران را سرآغاز پیروزی حکومت الله در زمین می دانند. حضرت امام(ره) به صراحت فرمودند هدف ما تشکیل حکومت جهانی اسلام است. حضرت امام فرمودند جهان اسلام در انتظار به ثمر نشستن کامل انقلاب اسلامی در سطح جهان است  و این نکته بسیار بسیار مهمی است که نباید از آن غافل بشویم. پس انقلاب اسلامی در صورتش یک تحول در سطح کشور ایران و تغییر یافتن رژیم حاکم به یک حکومت مردمی است اما در سیرت خودش یک تحول بزرگ در جهان بین الملل بوده است و بر اساس همین واقعیت انقلاب اسلامی و این سیرت نورانی است که حضرت امام با اطمینان فرمودند که اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد.

در واقع سیرت انقلاب اسلامی محدود در مرزهای ایران نبوده گرچه صورت انقلاب اسلامی محدود به مرزهای ایران بود. سیرت انقلاب اسلامی همان واقعیتی است که حضرت امام با همین تعبیر یا قریب به این تعبیر فرمودند: که این قرن، قرن اسلام است و فرمودند: اسلام ابرقدرت ها را به خاک مذلت خواهد نشاند، به چه صورت؟ از پایگاه انقلاب اسلامی! انقلاب اسلامی که ام القرای آن ایران اسلامی بوده اما دایره اثرگذاری اش بسیار فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی و ایران اسلامی است.

من در یک جمله برای پایان سخنم در بخش سئوال اول شما این را عرض بکنم که این نکته ای که حضرت امام به صراحت آن را مطرح کردند و بر آن تاکید کردند عبرت آموز و رهگشاست و همه دوستداران و یاران انقلاب اسلامی نسبت به این نکته باید حساس باشند و الزامات آن را رعایت بکنند و در صدد تقویت این الزامات باشند. حضرت امام(ره) در یکی از بیانات شریفشان تقریبا یک ماه و ۱۰، ۱۲ روز  قبل از رحلتشان فرمودند: به مسئولان نظام جمهوری اسلامی تذکر می دهم که این انقلاب محدود به مرزهای ایران نیست. این انقلاب نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت(ص) است.

*ویژگی های گفتمان امام خمینی(ره) و محوری ترین اصول گفتمانی حضرت امام چه بوده است؟

اصلی ترین ویژگی حضرت امام و اصلی ترین ویژگی گفتمان حضرت امام خمینی(ره) که امروز گفتمان غالب در جهان بین الملل اسلامی است، خداباوری و دین باوری است. اعتقاد عمیق و آگاهانه امام به آموزه های فقهی، سیاسی و اخلاقی شریعت اسلام. باور عمیق به آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت(ع). در واقع باید بر همین اساس گفت که گفتمان امام(ره) یک گفتمان قرآن محور و فقه محور و اخلاق محور است.

به تعبیری دیگر، گفتمان امام خمینی(ره) تلاقی قرآن عترت است. مهمترین سفارش پیامبر اکرم(ص) قبل از رحلتشان این بود: کتاب الله و عترتی. پیامبر به دو چیز مهم امتش را سفارش کرد. قرآن و عترت. امام و افکار امام، امام و شخصیت امام، امام و اندیشه های امام و لذا امام و انقلابش و گفتمانش تلاقی قرآن عترت بوده است. امام تجلی باورهای قرآنی است. امام تجلی آموزه های عترت(ع) است. در واقع در اندیشه امام(ره) خصلت هایی را می بینیم که این خصلت ها و این صفات همه در واقع تجلی صفات قرآنی و صفات اهل بیت عصمت و طهارت هستند.

*اکنون بیش از نیم قرن از آغاز نهضت امام می گذرد. امام سال ۱۳۴۱ و ۴۲ قیام خودشان را آغاز کردند و ما الان در سال ۱۳۹۵ هستیم. ۲۸ سال از رحلت حضرت امام(ره) و بیش از ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دارد می گذرد و این سئوال برای ما مطرح می شود که چرا ما امروز هم باید به امام بپردازیم. چرا باید اندیشه های امام را مورد بررسی و کند و کاو و پژوهش قرار دهیم؟

به صراحت عرض می کنم ما امروز به شدت نیازمند به تفسیر و تالیف و پژوهش و بازخوانی دوباره حضرت امام(ره) و شخصیت نورانی ایشان و اندیشه های والای ایشان هستیم. به شدت نیازمندیم.

در همین راستا این تکلیف بسیار مهم و عظیمی است که بر دوش ما است که این شخصیت والا و اندیشه نورانی را هم به نسل جوان خودمان و بلکه به نسل جوان منطقه و بلکه به جهانیان معرفی بکنیم. پیام حضرت آقا به جوانان غربی را باید در همین راستا تفسیر و تحلیل کرد. این پیام ناشی از احساس وظیفه ای است که ایشان نسبت به انتقال اندیشه های نورانی حضرت امام(ره) به جهانیان داشتند که همان اندیشه اسلام ناب محمدی(ص) است.

در همین رابطه من دو سه نکته را باید عرض بکنم؛ ما قطعا و حتما در این رابطه دچار غفلت هایی شده ایم. متاسفانه ما در تاریخ نگاری قیام حضرت امام و پیروزی انقلاب اسلامی تا حدی موفق بودیم اما در تحلیل و رصد آثار مهم این قیام بزرگ الهی و دایره نفوذ و عمق نفوذش و انتقال آن به نسل جوان جامعه مان نقایصی داشتیم. این جالب است که در اولین سالگرد رحلت حضرت امام یعنی در سال ۶۹ حضرت آقا در مرقد حضرت امام سخنرانی داشتند و در آن سخنرانی اولین سخنرانی شان در سالگرد امام از آغاز دوران  و عصری جدید به نام دوران و عصر امام خمینی یاد کردند و فرمودند امروز یک دوران و عصر جدید آغاز شده که آن را باید عصر امام خمینی بنامیم.

حضرت آقا در بهمن ۷۷ که البته در این فاصله یعنی بین سال ۶۹ و ۷۷ مکرر و پی در پی در این رابطه سخنرانی کردند و سخنرانی هایی با موضوع عصر امام خمینی و لزوم شناخت این عصر، آثار امام و لزوم شناخت اندیشه های حضرت امام ارائه فرمودند و رهنمودهایی دادند.

در بهمن ۷۷ حضرت آقا فرمودند: این دوران و این جریان یعنی انقلاب اسلامی و انقلاب حضرت امام سرگذشتی ناگفته و عمدا مکتوم دارد. خواهش می کنم عزیزانی که مطالب که دقت می کنند به این عبارت دقت کنند؛ ناگفته و مکتوم. حضرت آقا ادامه دادند: سزاوار است محققان جوان پیگیر ما در رشته های سیاسی و اجتماعی  و تاریخی درباره آن به کنکاش برخیزند.

خوب موضوع، موضوع مهمی بوده و هست اما در این رابطه متاسفانه کوتاهی و غفلت هایی صورت گرفت و ما در این رابطه باید کار کنیم و تولید فکر بکنیم. اندیشه امام باید بازشناسی شود و شخصیت امام باید بازخوانی بشود. آثار منطقه ای و جهانی امام باید مورد کنکاش قرار بگیرد. خوب پس ما امروز هم به تفسیر و تالیف و پژوهش بازخوانی امام نیازمندیم.

امروز دشمن در این رابطه دارد کار می کند. دشمن و اتاق های فکرش، دشمن و اندیشکده هایی که در این رابطه تاسیس کردند به خوبی امروز متوجه عظمت تفکر و دایره نفوذ حضرت امام شده اند. به همین دلیل است که امروز با سرمایه گذاری میلیاردی به دنبال یافتن شیوه مقابله با نفوذ این افکار در بین ملت های مسلمان بلکه ملت های مستضعف و غیر مسلمان هستند. به همین جهت راهکارهایی را هم دارند پیگیری می کنند؛ مثل اینکه الان در صدد هستند که القا کنند دوران امام خمینی به اتمام رسیده است. لذا می بینیم که جریانی در داخل و خارج کشور با همین هدف به تولید فکر و محتوا و آثار فرهنگی پرداخت که القاء کند دوران امام خمینی به اتمام رسیده است.

بر همین اساس دهها شبکه ماهواره ای غربی و آمریکایی و صهیونیستی یک منطقه بسیار وسیعی را در جهان اسلام از مراکش تا پاکستان مورد هدف قرار داده اند و با بمباران فکری و فرهنگی شبانه روزی به دنبال القاء این تفکر باطل بودند. یادمان نمی رود که در همین زمان و بر همین اساس بعضی از افراد، از مرزهای ایران خارج شدند و در مصاحبه با آن نشریه آلمانی اعلام کردند که خمینی را باید به موزه های تاریخ سپرد.

خوب پس عرض من این بود ما امروز به تفسیر و تالیف و پژوهش پیرامون امام نیازمندیم ولو نیم قرن بعد از آغاز قیام امام، ولو ۲۸ سال بعد از رحلتشان، ولو ۳۷ سال بعد از پیروزی انقلاب شکوهمندی که ایشان معماری کردند. به جهت اینکه ما برای ادامه این مسیر نورانی و راه امام در شکوفایی انقلاب اسلامی، به یک نقشه راه نیاز داریم. نقشه را را از کجا باید تهیه کنیم؟ داشتن نقشه راه برای ادامه مسیر نورانی امام در گرو درک ماهیت انقلاب اسلامی و همان سیرت انقلاب اسلامی است که در سئوال جنابعالی آمده بود.

نقشه راهی که ما باید داشته باشیم در گرو اطلاع از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی است. یعنی چیستی و چرایی انقلاب اسلامی را باید درک بکنیم. درک چیستی و چرایی انقلاب اسلامی بی شک بدون معرفت همه جانبه معمار بزرگش، امام خمینی(ره) ممکن نیست و حاصل نمی شود. لذا امام خامنه ای، امام حاضرمان به صراحت فرمودند: از بزرگترین وظایف نسل جوان ما و محققان ما این است که اصل شخصیت امام را بازشناسی کنند و آثار عظیم امام را شناسایی و تالیف کنند.

ما به بررسی شخصیت امام، ویژگی های شخصیتی حضرت امام، دلایل اصلی قیام و نهضت الهی حضرت امام، دلایل خستگی ناپذیربودن حضرت امام و تسلیم ناپذیر بودن ایشان، دلایل تاکید امام بر آرمان های بزرگ اسلامی و مسائلی از این قبیل، بسیار نیازمندیم چرا که بازخوانی و بازشناسی این موضوعات و این عناوین و این مفاهیم ما را کمک می کند تا در تحلیل همه جانبه امام موفق بشویم.

ما اگر بتوانیم به خوبی شخصیت معمار بزرگ انقلاب را تحلیل کنیم، توانا می شویم تا انقلاب اسلامی را به خوبی بشناسیم. اگر ما خوب امام را شناختیم و به جامعه معرفی کردیم اگر خوب امام را توانستیم تحلیل بکنیم و به نسل جوانمان ارائه کنیم، آنگاه دیگر امام برای نسل جوان ما و نسل های آینده هم مرجعیت پیدا می کند. منظورم از مرجعیت یعنی مرجعیت فکری و مرجعیت عملی.

امام مرجعیتشان در تقلید برای کسانی که مقلدشان نبودند با رحلتشان به اتمام رسید. این حکم مشروع فقهای شیعه است. اما مرجعیت شان به عنوان یک اسلام شناس بصیر با ۵۰ عنوان کتاب تألیفی ادامه دارد. این مرجعیت به این معنا هیچگاه تمام نشده و نخواهد شد. ما اگر امام را درست تحلیل کنیم و به جامعه معرفی کنیم، در این زمینه خدمت بزرگی هم نسبت به نسل فعلی هم نسبت به نسل آینده انجام داده ایم.

وقتی تحیل می می کنیم می بینیم پیروزی انقلاب اسلامی در یک تحلیل همه جانبه کار بسیار دشوار و سختی است، مگر اینکه از واژه ای به نام غیب مدد بگیریم. کار ساده ای نیست لذا حضرت امام(ره) می فرمایند انقلاب اسلامی یک معما است. من خلاصه تعابیر ایشان را عرض می کنم؛ فرمودند انقلاب اسلامی یک معما است، دست غیب است، بارقه الهی است، تصرف ربوبی است. حضرت امام(ره) در یک بیان بلندی فرمودند همچون نهضتی فقط یک بار در طول تاریخ اتفاق می افتد.

تقریبا دو مرتبه در صحیفه امام آمده است که ما در حساس ترین نقطه تاریخ به سر می بریم. در حساس ترین نقطه تاریخ! امام(ره) هیچ گاه اهل مبالغه نبوده و قطعا هم در این زمینه مبالغه نکرده اند. این مرد اندیشمند، فکور، تحلیلگر و اهل اشراف به خوبی اوضاع را می دید و فراتر از زمان می اندیشید. فلذا باید ببینیم که چرا این جمله را به زبان جاری کردند.

پس اگر ما امام را و انقلاب امام را به درستی بشناسیم و معرفی کنیم مرجعیت امام برای جامعه ما و جامعه جهانی تثبیت خواهد شد و نسل جوان ما با امام بیشتر و بهتر آشنا خواهد شد. تحلیل همه جانبه انقلاب اسلامی نشان از آن دارد که انقلاب از سایر انقلاب های جهانی به شدت متمایز بوده و مدیریت امام هم در این انقلاب یک مدیریت متمایز بوده است و اساسا گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان متمایز با تمام گفتمان هایی است که در دنیای مادی امروز رایج هستند. بی دلیل نیست که خانم اسکاچپل به عنوان یک پژوهشگر انقلاب های معاصر جهان بودند می گفت که انقلاب اسلامی تحلیل هایی رایج ما را در تحلیل انقلاب های اجتماعی مخدوش کرد. با معیارهای رایج نمی شود انقلاب اسلامی را تحلیل کرد.

امام خمینی(رض) گفتمان نویی را در رهبری بزرگترین انقلاب اجتماعی جهان به جهانیان ارائه دادند که در این گفتمان عناصری مثل عدالت خواهی و استقلال طلبی در کنار عناصری مثل انتظار فعال کنار هم گذاشته شده بود. عناصری مثل مردمی بودن، توجه به محرومان، در کنار ساده زیستی بسیار عجیب رهبر بزرگ ترین رهبر سیاسی جهان قرار گرفته و رهبری سیاسی جامعه در کنار مفهوم بسیار بلندی که از آن به عنوان «ولایت فقیه» یاد می شود قرار گرفت و امام در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بیش از پیش ما را با این مفهوم نورانی آشنا کردند.

نقل می کنند از بوش پدر، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، که روزی به رئیس سازمان سیا و رئیس وقت سازمان سیا گفته بود چطور شد که شما انقلاب امام خمینی را نتوانستید پیش بینی کنید و غافلگیر شدید. رئیس جمهور وقت آمریکا، جیمی کارتر چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وقتی به ایران آمده بود از شاه ستمگر ایران تجلیل کرده بود و از مملکت تحت مرزها و مملکت تحت حکومت این رژیم سابق به عنوان جزیره ثبات یاد کرده بود و آنها در پیروزی انقلاب غافلگیر شدند.

وقتی بوش پدر این سوال را از رئیس سازمان سیا طرح می کند او در جواب می گوید تحلیل گران ما با یک «بی تعریف» مواجه بودند. در واقع اشاره به این داشته است که تحلیل های مادی گرایانه های آنها هیچ گاه قادر به شناخت رهبر سیاسی این قیام و گفتمان الهی امام نبودند و به همین جهت غافلگیر شدند. امروز و بعد از گذشت سالها پس از پیروزی انقلاب اسلامی  و پس از رحلت امام(ره) هنوز هم ملت ما امام را در میان خودشان احساس می کنند. ما امامی را داریم که در بین ما حاضر است ولو جسمش از بین ما رحلت کرده است.

*بزرگترین دستاورد امام چه بود؟

بزرگترین موهبت امام و هدیه امام برای ما و ملت ایران و بلکه ملت های مسلمان و تشنه عدالت، موهبتی بود به نام ولایت فقیه. یعنی ادامه و استمرار جریان امامت ائمه اطهار(ع) و جانشینی امام زمان(ع) که امروز این جریان در امت اسلامی زنده است.

هیچ تحلیلگری حتی بدبین ترین و مغرض ترین تحلیلگران این را انکار نمی کنند که ایران اسلامی امروز یک جزیره ثبات در بین دریای آتش، خون و ناامنی است و حتی دشمنان ما امروز این را تایید می کنند که تدبیر و درایت ولی فقیه این امنیت بی نظیر امروز را به جامعه ما عطا کرده است؛ تدبیری که باعث شد که خاکریز دفاعی ما ۲ هزار کیلومتر آن طرف تر در شرق دریای مدیترانه در مقابل نیروهای مزدور استکبار جهانی و صهیونیسم و تکفیری ها کشیده شود و آنها را از تعرض به سرزمین اسلامی و ام القرای جهان اسلام یعنی ایران اسلامی باز دارد.

امروز ما واقفیم بر این نکته که امام نه یک پدیده تاریخی که به تاریخ سپرده شده بلکه یک عنصر فعال تاریخ ساز هستند و این نکته ای است که از دید تحلیلگران نباید پنهان بماند که پنهان هم نمی ماند. چند سال قبل در نیویورک در موزه ای به نام موزه «هنر مدرن» نشریه معروف آمریکایی، نیویورک تایمز یک نمایشگاهی به عنوان یکصدمین سالگرد انتشارش برگزار کرده بود. در این نمایشگاه مفصل تنها یک عکس از ایران وجود داشت و آن عکسی بود که خبرنگار این نشریه از صحنه تشییع جنازه حضرت امام برداشته بود و به تصویر کشیده بود و در زیر آن تصویر نوشته شده بود من آن خبرنگاری هستم که صحنه استقبال آیت الله خامنه ای را هم به تصویر کشیدم و بعد اشاره کرده بود به راستی مردی که با ۵ میلیون نفر استقبال می شود و بعد از ۱۰ سال با آن همه فراز و نشیب های عجیب و غریب با ۱۰ میلیون نفر تشییع جنازه می شود، باید مورد مطالعه قرار بگیرد. الان هم عرض ما همین است که امام یک حقیقت زنده، سیال و بالنده در جامعه امروز ماست. فکر و تفکر امام زنده است و لذا ما هم در این زمینه باید امام را بیشتر مورد مطالعه قرار بدهیم.

*رهبر انقلاب سال گذشته به مسأله تحریف شخصیت و اندیشه های امام اشاره کردند. به نظر شما تحریف امام با چه اغراضی صورت می گیرد؟

خدمت شما عرض کنم ببینید از پیش از انقلاب اسلامی سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، قدرت ها و ابرقدرت های فاسد جهان که قدرت و منافع نامشروع خودشان را در استعمار و استثمار ملت های مظلوم جهان می دیدند برای بلعیدن جهان برنامه ریزی کرده بودند که این خود یک در واقع داستان مفصلی است که در جای خودش باید به آن پرداخته شود. تاریخ مدونی در این رابطه وجود دارد که باید به آن مراجعه بشود.

نکته اینجاست که با آغاز نهضت حضرت امام در سال ۱۳۴۲ این قدرت ها و ابرقدرت های فاسد که احساس کردند یک رهبر دینی و مذهبی در مقابل یکی از فاسدترین و دژخیم ترین رژیم هایی که نوکر آنها در منطقه است، ایستاده به سانسور و حذف امام روی آوردند. ما قبل از اینکه با پدیده تحریف امام در سالهای اخیر مواجه شویم در سالهای دور گذشته یعنی در سالهای آغازین شروع نهضت امام در سال ۴۲ با توطئه حذف فیزیکی امام مواجه بودیم؛ این واقعیت ثبت شده است که رژیم پهلوی تصمیم به اعدام امام گرفت که به شرح آن نمی پردازم.

حادثه ۱۵خرداد که رخ داد هیچ نشریه غربی حتی برای یک مورد به این واقعه اشاره نکرد و در این رابطه حتی یک عکس حضرت امام را چاپ نکردند. هیچ نشریه غربی به حادثه به این مهمی که دهها یا صدها نفر در آن به شهادت رسیدند به این موضوع نپرداخت. امروز این یک واقعیت پژوهش شده و با قضاوت دقیق است که تبعید امام خمینی در سال ۱۳۴۳ و بعد از قضایای ۱۳ آبان ۱۳۴۳ با دستور مستقیم آمریکا صورت گرفت.

خط سانسور امام تا آنجایی پیش رفت که حتی نشریات معروف غربی هیچگاه حاضر به چاپ پیام حضرت امام به گورباچف نشدند و باز هم برای اینکه از حوصله این مصاحبه خارج نباشد من به جزئیات آن نمی پردازم. حتی دانشجویان ما در اروپا موفق نشدند در کشورهای اروپایی از جمله آلمان پیام امام را منتشر کنند و به آنها به صراحت می گفتند ما دستور داریم از انتشار پیامی که متعلق به آیت الله خمینی است جلوگیری کنیم. این جریان ادامه پیدا کرد و وقتی دیدند نمی توانند امام را سانسور کنند، در زمان حیات حضرت امام کتابها و مقالات فراوانی بر علیه امام نوشتند و بازهم موفق نشدند این نور الهی را خاموش کنند.

بعد از رحلت حضرت امام(ره) با رهبری حکیمانه جانشین شایسته شان یعنی امام خامنه ای، نام امام، یاد امام، اندیشه امام و مکتب امام دایره نفوذش در دنیا بسیار بسیار گسترده تر شد. امروز بنا بر اعتراف صریح بسیاری از تحلیلگران از باب المندن در یمن تا شرق سواحل مدیترانه جبهه انقلاب اسلامی گسترده شده است.

امروز در آمریکای لاتین بسیاری با رهنمودهای جانشین شایسته اش به حضرت امام اقتدا کرده اند. امروز آمریکای لاتین، دیگر حیات خلوت آمریکای شمالی و ایالات متحده آمریکا نیست. امروز بسیاری از رهبران موثر سیاسی جهان به اندیشه حضرت امام اقتدا کرده اند و شعار عدالت خواهی و آزادی خواهی سر داده اند. به همین جهت دشمن، نوع جدیدی از تحریف را در دستور کار خودش قرار داد؛ تحریف البته این دفعه تحریف از درون است. تحریف از زبان بعضی به ظاهر خودی ها. امام حاضرمان یعنی امام خامنه ای اخیرا فرمودند: دشمن تصمیم گرفته انقلاب اسلامی را به شکست بکشاند اما به دست آنهایی که سوابق انقلابی دارند.

وقتی نمی تواند پیوند امام و امت را قطع کنند، وقتی نمی توانند افکار نورانی امام را سانسور کنند و وقتی نمی توانند بر اساس سیاست های شکست خورده سابق امام را انکار کنند، طبعاً امروز این سیاست جدید با هدف جدید پی گرفته می شود که از درون به تحریف امام دست بزنند. به این صورت که شاخصه های اصلی تفکر امام را وارونه جلوه دهند. مثال می زنم؛ یکی از اصلی ترین شاخصه های گفتمان امام خمینی(ره) که همان گفتمان انقلاب اسلامی است، شاخصه استکبار ستیزی و آمریکا ستیزی است. امام بارها این جمله را یا به صراحت یا تلویحا یا به عبارت های مختلف فرمودند که امروز جنگ ما جنگ بین اسلام و الحاد و جنگ بین اسلام و کفر است. اگر امروز دیدیم صدایی برخاست که این قاعده و این اصل مهم و این شاخصه مهم تفکر امام را نادیده بگیرد و آن را وارونه جلوه بدهد، باید بفهمیم این صدا و این ندا از هر کس که باشد خواسته یا ناخواسته در مسیر تحریف امام است.

به همین جهت بود که سال گذشته در سالگرد رحلت حضرت امام(ره)، حضرت آقا شاخصه های گفتمان تفکر امام را که بیان کردند فرمودند از جمله این بود که امام، آمریکا را شیطان بزرگ می دانست و تا آخرین لحظات عمر مبارکشان به این گفته اعتقاد اصیل و محکم داشت.

پس امروز تحریف امام یعنی تحریف اندیشه حضرت امام، تحریف امام یعنی تحریف شاخصه های فکری حضرت امام و گفتمان انقلاب اسلامی. یکی دیگر از این شاخصه ها، شاخصه عدالت خواهی حضرت امام بود. جای جای فرمایشات حضرت امام این بود که ما باید به قشر محروم جامعه توجه کنیم . امام به عنوان بزرگترین اسلام شناس می فرمودند عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان نیست. اگر ما دیدیم جریانی در صدد فربه کردن قشر مرفه جامعه و فراموشی قشر مستضعف هست باید بدانیم این شخص یا این جریان، این گوینده و یا این نویسنده از امام و افکار امام و شاخصه های فکری امام فاصله گرفته و اگر اغراض خود را به امام استناد بدهد در حال تحریف امام هست.

*در پایان اگر جمع بندی و نکته ای دارید بفرمایید.

امروز به صراحت دارم عرض می کنم الان که در سالگرد ایام رحلت حضرت امام(ره) قرار داریم اندیشه امام اندیشه فراگیر و جهانی شده است. چندی قبل یک نشریه غربی با استناد به سخنان الوین تافلر، نویسنده کتاب موج سوم، به مقامات اروپایی هشدار داد که سران اتحادیه اروپا نباید فراموش کنند که برانگیختی و انقلاب این مرد یعنی امام خمینی فراتر از ایران است.

تحلیگران و اتاق های فکر و اندیشکده های دشمن، امروز به این واقعیت دست پیدا کرده اند که با استمرار ولایت فقیه با رهبری امام خامنه ای اندیشه امام روز به روز در جهان نفوذ بیشتری دارد پیدا می کند و زبان هم زبان مبالغه نیست و عرایضم بر اساس پژوهش و تحقیق است. دنیای امروز ما این واقعیت را دارد نشان می دهد که هویت جامعه فردای جهانی معنویت، دین، دین باوری و دین مبین اسلام ناب محمدی(ص) خواهد بود.