جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » دانش و تکنولوژی » کشف یک گنجینه هنری دوره پارینه سنگی در غار زیرزمینی در اسپانیا

کشف یک گنجینه هنری دوره پارینه سنگی در غار زیرزمینی در اسپانیا

این گنجینه شگفت انگیز هنری بجا مانده از دوران پارینه سنگی در عمق هزارپائی در غاری در اسپانیا تا به امروز دست نخورده باقیمانده است

براساس نظر کارشناسان حاذق، عمر این گنجینه هنری شامل هفتاد نقاشی خارق العاده دیواری قریب به 14500 سال میباشد!

 

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از phys.org، باستان‌شناسان این مجموعه سنگ‌های نقاشی‌شده استثنائی را در غاری در 1000 پایی زیر زمین کشف کرده‌اند و به گفته دانشمندان، با وجودی که اسپانیا تعداد چشمگیری از مهم‌ترین غارنگاره‌های دنیا را دارد ولی این مجموعه جدید بهترین آثار یافت‌شده در این کشور به شمار می‌رود و لقب «قدیمی‌ترین گالری هنری تاریخ اسپانیا» و «مهم‌ترین غارنگاره‌های دنیا» را به آن داده‌اند.

تعداد این نقاشی‌ها که روی دیواره‌ غار «آکسورا» در شمال اسپانیا کشیده شده‌اند‌، حداقل ۷۰ عدد گزارش شده است. باستان‌شناسان معتقدند که این آثار که در مساحت ۱۰۰ متری از این غار کشیده شده‌اند، اواخر دوره پارینه‌سنگی خلق شده‌اند.

دیه‌گو گاراته، رئیس باستان‌شناسان این سایت، این آثار هنری را «لیگ قهرمانان غارنگاره‌ها» خوانده است و شرح می‌دهد که این نقاشی‌ها شامل اسب، بوفالو، بز و آهو است و تاریخ دقیق آن به 12500 تا 14500 سال پیش برمی‌گردد. البته به گفته وی، دسترسی به این منطقه بسیار دشوار و خطرناک بوده است و شاید بازگشایی آن برای بازدید عموم مردم اصلا امکان‌پذیر نباشد.

این غار در سال 1929 برای نخستین بار کشف شد و اولین اکتشافات از 1934 تا 1935 انجام شد اما عملا تا سال 2014 که گاراته و تیم اکتشافی‌اش به این سایت نیایند، موارد خاصی از این غار به دست نیامد.

به گفته باستان‌شناسان، نقاشی‌های بسیاری در این غار وجود دارند اما همه آنها قابل رویت و تشخیص نیستند و کیفیت لازم را برای شناسایی ندارند.

یکی از این نقاشی‌ها گاومیش کوهان‌دار آمریکایی است که نیزه‌هایی به پشتش فرو رفته است. گاراته در مورد این نقاشی می‌گوید: «از معدود نقاشی‌هایی است که در آن برای شکار بوفالو از چندین نیزه استفاده شده است و در این در حالی است که در نقاشی‌های دیگر حداکثر چهار تا پنج نیزه در بدن این حیوان به تصویر کشیده شده است ولی در این نقاشی بالغ بر 20 نیزه به چشم می‌خورد و هنوز دلیل آن را متوجه نشده‌ایم».

از نظر دانشمندان، محل مخفی غار و تعداد، تنوع و کیفیت نقاشی‌ها نشان‌دهنده آن است که این محل «محراب» و یا محل خاصی برای مراسم مذهبی مردم پارینه سنگی است.

مقامات محلی امیدوارند که با بازسازی سه‌بعدی این آثار هنری بتوانند آنها را در معرض دید مردم قرار دهند.

مترجم: نسترن صائبی