جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موضوعات مهم امروز رسانه های صبح پایتخت

موضوعات مهم امروز رسانه های صبح پایتخت

کشمکش ها بر سر اخلاق و بی اخلاقی در انتخاب رئیس مجلس و همچنین تأیید اعتبارنامه ها در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع لغو سفر حج تمتع امسال و دلایل آن، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
به گزارش «تابناک»، دو روزنامه اصولگرای وطن امروز و کیهان در گزارش های اول خود به بی اخلاقی مدعیان اصلاح طب پرداخته اند. روزنامه کیهان در همین زمینه در گزارشی با تیتر «رقابت و اخلاق /مدعیان اصلاحات هر دو را باختند» نوشته: «مجلس دهم با تمام متن‌ها و حاشیه‌هایش سرانجام افتتاح شد و رئیس و هیأت رئیسه آن برخلاف آن چه در یک ماه گذشته از سوی اردوگاه اصلاح طلبان تبلیغ می‌شد اصولگرا باقی ماند. در این میان واکنش روزنامه‌های زنجیره‌ای که هفته‌ها بود بر طبل تو خالی پیروزی می‌کوبیدند جالب توجه است؛ از فحاشی به منتخبان ملت تا تحلیل‌های متوهمانه!
ترکیدن حباب اکثریت پنداری اصلاح طلبان واکنش‌های متفاوتی را در میان آنها برانگیخته است؛ بعضی تلاش می‌کنند تا امید را به اردوگاهشان باز گردانند، آن‌ها که به مدد اتاق فرمانشان در بسیاری موارد یکپارچه توپخانه‌هایشان را به سمتی مشخص آتش می‌کنند، این بار اما گیج و گم از این اتفاق‌ها تحلیل‌هایی متضاد هم ارایه می‌دهند و البته بعضی نیز به فحاشی روی آورده‌اند؛ حتی به اردوی خودی! روزنامه ابتکار، مجلس دهم و هر آنچه در افتتاحیه و انتخاب رئیس و هیئت رئیسه آن گذشت را کماکان «یک گام به جلو» خوانده است و همچنان صدای غالب در مجلس دهم را اصلاح‌طلبانه می‌شنود! در مقابل اما روزنامه آفتاب یزد برافروخته و سرخورده می‌نویسد؛ «نمایندگان پیام رای مردم به تغییر را نشنیده گرفتند!»

همچنین حسین شریعتمداری در یادداشتی در رابطه با همین موضوع با تیتر «پیکاسو هم نمی‌تواند!» نوشت: «تقریبا همه روزنامه‌های زنجیره‌ای در نوشته‌های دیروز خود، از برخی نمایندگان که تصور می‌کردند وابسته به جبهه مدعیان اصلاحات هستند ولی به عارف رأی نداده‌اند، به شدت گلایه کرده و در مواردی نیز آنان را آماج تهمت و افتراء قرار داده و – مخصوصا با کنایه به برخی از نمایندگان تهران- پرسیده‌اند؛ چرا مرزهای میان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را نادیده گرفته‌اند؟! دراین‌باره فقط به تحلیل یکی از سایت‌های ضدانقلاب که از خارج کشور بارگذاری می‌شود بسنده می‌کنیم. سایت زیتون با ابراز عصبانیت به پیچیده‌‌نمایی موضوعات ساده و همه فهم از سوی سردمداران جبهه اصلاحات اشاره کرده و می‌نویسد؛ «مادام که اصلاح‌طلبی چنان بی‌رنگ و بی‌خاصیت شده باشد که تمایز دوست و دشمن در آن دشوار باشد و 50 نفر به غلط بتوانند در فهرست 150 نفره آن قرار گیرند، چه ضرورتی دارد که دچار وهم سیاسی بشویم و خود را به غلط، اکثریت مجلس بدانیم؟! واقعیت آن است که اکثریت نیستیم و نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم».»
روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان «شاه كليد اصلاح‌طلبان در اختيار اصولگرايان» نوشت: «اصلاح‌طلبان باز هم اشتباه كردند؛ اشتباه بزرگي كه شيريني حماسه ۷ اسفند را در مذاق آگاهان به اين اشتباه تلخ كرد. باز هم شروع خوب و پايان بد. باز هم ندانستن ارزش دستاوردها و تقديم آن به رقيب سياسي. حضور لاريجاني در ليست اميد برگ برنده جريان اصلاح‌طلبي بود كه بر وزانت و اعتبار ليست اميدي افزوده بود. حضور لاريجاني در ليست اميد نشان داد كه اصلاحات براي پيشرفت كشور اهل تعامل است اما از اين ارزش و موقعيت پاسداري نشد. كانديدا شدن عارف براي رياست اگرچه يك حق براي او و جريان اصلاحات بود اما جايگاه اين حق در ساختار منافع ملي و تحقق خواست ملت در كجا بود؟ آيا بايد آن گونه رفتار مي‌شد كه لاريجاني مجبور شود در نشست خبري خود آنچنان جايگاهي براي ليست اميد در پيروزي خود قائل نشود؟ اگر هدف رفع موانع از مقابل دولت و تصويب طرح‌ها و لوايح مفيد است، معرفي نكردن كانديدايي غير از لاريجاني براي رياست سبب تسهيل در رسيدن به آن هدف نبود؟ ايجاد دو قطبي عارف- لاريجاني براي كرسي رياست و گذاشتن نمره منفي در رزومه مجلسي اصلاح‌طلب در راستاي تدبير است؟ در نهايت بايد فارغ از راي نياوردن عارف به اين مهم اعتراف كرد كه باز هم اصلاحات باخت؛ اين‌بار به توهم پيروزي باخت…».
روزنامه قانون در همین زمینه در بخش نیشخط خود با کاریکاتور زیر به انتخاب آقای لاریجانی واکنش نشان داده است.

همچنین این روزنامه در گزارشی به موضوع تأیید اعتبار نامه های نمایندگان مجلس پرداخته و در گزارش با تیتر « پيروزي نادر خان » با اشاره به تصویب اعتبار نامه قاضی پور نوشته: « سیدمهدی مقدسی، حسین نیازآذری، فرهاد فلاحتی، سیدکاظم دلخوش، ژرژیک آبرامیان، محمدصادق حسنی، محمد خالقی، محسن علیجانی زمانی، مهرداد لاهوتی، محمدرضا تابش، محمد محمودی، صدیف بدری، ناهید تاج‌الدین، محمدقسیم عثمانی، سید علاءالدین خادم، بشیر خالقی، سید محمدجواد ابطحی و مجید ناصری‌نژاد، اين اسامي‌ نمايندگاني است كه ديروز اعتبارنامه كسي را تصويب كردند كه خشم بسياري از مردم را برانگيخته بود! در اين لیست، بزرگان اصلاحات نيز حضور دارند و بيشتر افراد حاضر در شعبه يك كه قاضي‌پور را به عنوان نماينده تائيد كردند، اصلاح‌طلب هستند. هرچند كه برخي از اين نمايندگان در گفت‌‌وگو با «قانون» مدعي بودند كه از ماجرا اطلاعي‌ندارند! و عده‌اي نيز مي‌گفتند كه بايد اعتراضي به روند تصويب اعتبارنامه مي‌شد تا ما بررسي مي‌كرديم، ولي دست‌كم انتظاري كه از اين نمايندگان مي‌رفت اين بود كه صداي عموم مردم را بشنوند. حتي اگر هم به گفته مهرداد‌لاهوتي كه در گفت‌وگو با «قانون» مي‌گويد اعتبار قاضي‌پور با راي حداكثري نه قاطع تصويب شد ولي اي كاش به گونه‌اي برخورد مي‌شد كه اين نماينده متوجه شود كه اين مجلس با مجلس قبل تفاوت دارد،ولي حيف كه نشد!لاهوتي مي‌گويد نمايندگان زن مجلس بايد اعتراض مي‌كردند تا ما رسيدگي كنيم ولي خبري نشد!
مزد وحشت!
يكي از نمايندگاني زن كه قصد نداشت اسمش فاش شود در گفت‌وگو با «قانون» از فشارهايي مي‌گويد كه در مجلس وجود داشت كه جرياني را مقابل نيروي‌هايي قرار دهد كه به اقدام قاضي‌پور اعتراض داشتند!بيشتر نمايندگان زن نيز در همين روزهاي اوليه كار پاسخگوي تلفن‌هاي خود نبودند و برخي نيز تا موضوع را مي‌شنيدند، مسئله را به بعد موكول مي‌كردند و در ادامه نيز پاسخگو نبودند!به طور حتم تغيير در مجلس با همين مسائل شروع مي شود و ارتباطي به حضور يك رئيس‌اصلاح طلب در راس امور ندارد! وقتي نمايندگاني كه به تازگي و براي اصلاح امور وارد پارلمان شدند در برابر اين مسائل اينگونه عمل مي‌كنند، بزرگ‌ترين چهره اصلاحات نيز در راس امور بنشيند، برخي راه خود را خواهند رفت.اگر ادعاي مطرح شده در رابطه با تهديد نمايندگان و فشار بر آنها براي اين تصميم، صحت داشته باشد، بايد پرسيد كه چه تضميني وجود دارد كه نمايندگان مجلس دهم در ادامه راه نيز با فشارهاي گوناگون بر سر مسائل اصلي كشور، وا ندهند و مصالح ملي را فداي اين بازي‌هاي سياسي نكنند!اميدواريم در اين مسير ديگر شاهد اين اقدامات نباشيم».
روزنامه ایران نیز تیتر یک امروز خود را به موضوع لغو حج تمتع اختصاص داده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «11 منفی سعودی‌ها علیه حجاج ایرانی» نوشت: «اعمال محدودیت در تعداد درمانگاه‌های ایران در عربستان هنگام موسم حج و اعمال محدودیت در انتقال دارو برای استفاده‌ زائران ایرانی از بندهای تفاهمنامه پیشنهادی بود ممنوعیت نصب پرچم جمهوری اسلامی ایران در ساختمان‌های محل اسکان زائران ایرانی و همچنین در مسیر حرکت زائران، از دیگر بندهای منفی بود».
داوود هرمیداس باوند نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «شمشير از رو بسته عربستان عليه ايران » در این زمینه نوشت: « من به ياد دارم كه در ابتداي انقلاب اسلامي هنگامي كه من در وزارت امور خارجه مسئوليت داشتم و به كشورهاي عربي سفر مي‌كردم، برخي از مقامات عربي به من مي‌گفتند شعار صدور ارزش‌هاي اسلامي لوايي براي احياي امپراتوري ايران است. اين سابقه نشانگر آن است كه مقامات سعودي از ابتدا اين تصور را در خصوص ايران داشتند و اكنون نيز اين مساله را بهانه خوبي براي حمله به ايران يافته‌اند. آنها اكنون پس از شكست تلاش‌هاي‌شان براي به سرانجام نرسيدن مذاكرات هسته‌اي و عدم دستيابي به برجام تلاش مي‌كنند تا اتهام فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران را محور حملات ضدايراني قرار دهند. با اين وجود تا زماني كه عربستان به اين مساله فكر كند كه مي‌تواند از قبال چنين سياستي بهره‌مند شده و ايران را مي‌تواند تحت فشار قرار دهد، شاهد تداوم سياست‌هايش خواهيم بود. البته من فكر مي‌كنم به بن‌‌بست رسيدن اين سياست‌ها و همچنين دستيابي به توافقي در خصوص سوريه يا بهبود روابط ايران و غرب و به ويژه ايران و امريكا مي‌تواند در تغيير و اصلاح اين سياست‌ها تسريع ايجاد كند».
روزنامه شرق نیز عکس یک امروز خود را به اظهارات آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره رفع حصر و موضع دولت اختصاص داده است. درباره حصر نباید از دولت توقعی داشته باشید. دولت نمی‌تواند کاری بکند. فعلا در این فضا، پیش‌بینی آن، یک‌مقدار آسان نیست. البته می‌تواند تحولی پیش بیاید و نمی‌خواهم منفی بگویم؛ نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.» البته این روزنامه در عکسی جالب این اظهار نظر را منعکس کرده است.
رونمایی از اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان!/ پيروزي نادر خان در مجلس!
روزنامه شهروند نیز در کاریکاتور زیر به موضوع غرق شدن خانواده ها در فضای مجازی می پردازد.