پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حباب ترکید /وزن واقعی اصلاح‌طلبان معلوم شد

حباب ترکید /وزن واقعی اصلاح‌طلبان معلوم شد

سرانجام پس از ماه‌ها فضاسازی رسانه‌ای جریان اصلاحات درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس دهم شورای اسلامی، نتیجه به دست آمده درباره ترکیب هیئت رئیسه این دو نهاد، عیار اصلاح‌طلبی را روشن ساخت و حباب کاذب ایجاد شده خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها ترکید.

 

روزنامه جوان با انتشار این تحلیل نوشت: چند روز پس از آنکه اعضای مجلس خبرگان رهبری در تصمیمی انقلابی به ریاست آیت‌الله جنتی رأی دادند و توهم اصلاح‌طلبان را برای این نهاد غیر حزبی و غیرجناحی باطل کردند، نمایندگان مجلس دهم نیز گام دوم را محکم‌تر برداشتند و با انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس موقت مجلس نشان دادند بین واقعیت و آرزو فاصله بسیار است.

محمدرضا عارف که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به رغم میل باطنی و تحت فشار پدر خوانده‌های اصلاحات مجبور به کناره‌گیری از رقابت‌ها شد، خرداد امسال با اندیشه ریاست مجلس دهم نامزد انتخابات مجلس شد. به صورت طبیعی شاید او این انتظار را در خود تقویت کرده بود که با حمایت اصلاح‌طلبان و طیف نزدیک به دولت راه همواری برای رئیس شدن دارد، اما اتفاقات روز یکشنبه دو واقعیت را برای دکتر عارف آشکارتر ساخت؛ اول اینکه برخلاف القائات رسانه‌ای، اعتدال و اصلاحات قرابت چندانی با هم ندارند و هر کدام از آنها راه خود را می‌پیمایند، ولو اینکه در مواردی اشتراک منافع آنها را به هم نزدیک کند. چه آنکه اگر غیر از این بود اکثریت ادعایی اصلاحات و اعتدال می‌بایست عارف را بر کرسی ریاست می‌نشاند. بنابراین برخلاف توجیهات پس از شکست اصلاح‌طلبان که از خلوص و انسجام 103 نفره آنها می‌گوید، فراکسیون ادعایی آنها بسیار شکننده و تابع حوادث است (به این ادعای خنده‌دار اضافه کنید که گاهی تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس را تا 145 نفر هم افزایش دادند!) چنانکه مصطفی کواکبیان در اظهارنظری طعنه‌آمیز به اعضای لیست ادعایی امید، پس از اشاره به این نکته که 50 نفر از اعضای این لیست به لاریجانی رأی دادند، گفت: «آنها گرچه میثاق نامه امیدرا امضا کرده بودند و عکس یادگاری با ما گرفتند اما زنبیل را جای دیگری بردند!»

واقعیت دیگری که می‌توان اشاره کرد، نوع نگاه پدر خوانده‌های اصلاحات به عارف است. همان‌ها که او را «اصلاح‌طلب بدلی» می‌خوانند و از تکرار آن هم ابایی ندارند. این جماعت همواره کسانی را اصلاح‌طلب واقعی می‌دانند که سابقه عبور از ساختارهای رسمی نظام داشته باشند. اینان خود را نه «در نظام» که «برنظام» تعریف کرده‌اند. بنابراین هرچه ساختارشکن‌تر، اصلاح‌طلب‌تر! بنابراین عارفی که همواره خود را درون نظام تعریف کرده و می‌کند، نمی‌تواند مطلوب این جریان باشد.

در کنار اینها اگر دکتر عارف در سال 92 با «کناره‌گیری» از رقابت‌های انتخاباتی توانست اصلاح‌طلبان را شریک پیروز معرفی کند، «حضور» او در انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم برای مشخص کردن وزن جریان اصلاح‌طلب تا اندازه‌ای توانست توهم پیروی اصلاح‌طلبان را از بین ببرد و القای پیروزی دروغین را برطرف کرد که آن ادعاها طبل توخالی بیش نبوده است.

انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم این واقعیت را عیان کرد که چگالی وزن اصلاح‌طلبان بسیار پایین‌تر از آنی است که تبلیغ و بزرگنمایی رسانه‌ای می‌شود. تصمیم نمایندگان خانه ملت بار دیگر توهم «این همانی» نزد مدعیان اصلاحات را فروپاشید و ثابت کرد ایران، تهران نیست. ضمن اینکه تصمیمات خانه ملت در بهارستان گرفته می‌شود نه در کف خیابان و صفحات روزنامه‌ها.

مخالفت کرباسچی با نام فراکسیون ناکام امید

دبیر کل کارگزاران در واکنش به ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست مجلس گفت کار اصلاح‌طلبان برای وزن‌کشی در مجلس اشتباه بود.

کرباسچی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: در اردوگاه اصلاحات دوستان ما با وزن‌کشی اشتباه بزرگی را رقم زدند. باید در این میان کسی به عنوان کاندیدای ریاست مطرح می‌شد که یا با شخصیت کاریزماتیک خود بتواند نیروهای مختلف را به دور خود جمع کند یا از عوامل و عناوین کم‌هزینه‌تری برای رأی‌آوری استفاده می‌کرد.

وی با دعوت به وکیل‌الدوله شدن فراکسیون امید می‌گوید: ای کاش فراکسیون امید با نام فراکسیون حامیان دولت شکل می‌گرفت. تصمیمی که یقیناً معادلات دیگری را برای مجلس رقم می‌زد.

کرباسچی گفت: توجه کنیم که همه افراد لیست امید که مورد حمایت چهره‌های مطرح اصلاح‌طلبان هستند در فراکسیون امید حضور ندارند. در فهرست امید تعداد زیادی نیروهای معتدل اصولگرا جای گرفته بودند که از جمله خود آقای لاریجانی بود. نباید به اشتباه پس از پیروزی، همه را به عنوان اعضای فراکسیون امید تصور کرد. اگر اسم این فراکسیون به عنوان حامیان دولت مطرح می‌شد و به طور معقول و منطقی بر سر ریاست مذاکره صورت می‌گرفت، هر چند باز هم احتمال ریاست علی لاریجانی بیشتر بود اما در نایب رئیسی و انتخاب اعضای هیئت رئیسه می‌توانستیم امتیازهای بیشتری به دست آوریم.

کرباسچی پیش از این انتخابات در مصاحبه با روزنامه شرق که تحت عنوان «یارگیری از رقیب» منتشر شد، از لاریجانی نام برده و خواستار «سربازگیری»(!) از اصولگرایان شده بود.

در همین حال روزنامه قانون نوشت: انتخاب لاریجانی نشان داد اصلاح‌طلبان نباید هدف‌گذاری را فراموش کنند و با پیروزی‌های به دست آمده «سطح توقعات» را بالا ببرند. این درست است که باید در سیاست به بدنه اجتماعی توجه لازم را داشت اما این هم درست نیست که برای به دست آوردن دل بدنه اجتماعی هر حرکتی (ولو اینکه می‌دانیم نتیجه‌بخش نیست) انجام داد.

متأسفانه آقای عارف یک تصمیم شخصی مهم گرفت و البته برخی بزرگان نیز از آن حمایت کردند. آقای عارف تمایل نداشت به عنوان «نامزد انصراف» شناخته شود. طرف مقابل هم که از این تصمیم شخصی ایشان آگاهی داشت.

حالا که گفته‌ایم فتح الفتوح پس باید پایش بایستیم!

هاشمی می‌گوید مذاکرات هسته‌ای برخلاف دولت قبل به نتیجه رسید چون روحانی مناسب عمل کرد.

قریب پنج ماه پس از اجرای برجام و در حالی که حتی برخی مقامات دولتی به عهدشکنی برجام اعتراض دارند و از دستاورد تقریبا هیچ آن سخن می‌گویند، هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه با سایت آفتاب گفته است: آقای روحانی این دفعه در مذاکرات با سیاست مناسب‌تری عمل کرد. به نظرم اگر آمریکایی‌ها عقل به خرج بدهند و درست عمل کنند، می‌توانند به جای خوبی برسند. آنها در داخل خودشان مشکلات زیادی دارند و بیشتر از ما مشکل دارند و ما هم در اینجا مخالف و موافق، تندرو و معتدل، داریم. در آمریکا که جمهوری‌خواهان کنگره را دارند، عملا مخالف این کار بودند. اسرائیلی‌ها که خیلی در آنجا طرفدار و نفوذ دارند، مخالف هستند.

کشورهای منطقه که نفتی هستند و آمریکایی‌ها در منطقه با آنها کار دارند، مخالف هستند. اوباما تحت فشار همه اینها جریان را هدایت کرد و به اینجا رساند، ولی آن مشکلات داخلی باقی است. البته ما انتظار داشتیم که بعد از برجام درست عمل کنند تا مشکلی ایجاد نشود، ولی کارهای نادرستی انجام دادند که خراب می‌کند، یکی همین مسئله مصادره کردن دو میلیارد اخیر بود.

وی می‌افزاید: بی‌اعتمادی‌های این سال‌های طولانی، احتیاج دارد که اینها ]آمریکایی‌ها[  چند سالی نرمش به خرج بدهند و امتیاز بدهند تا مسئولان ایران اعتماد کنند. اما آمریکایی‌ها تا الان این کار را نکردند. البته در مذاکرات هسته‌ای خوب بود و نسبتا قوی عمل کردند و به نفع ما هم عمل می‌کردند.

وی درباره عمل دولت به وعده‌های اقتصادی هم گفت: فکر می‌کنم همین امسال می‌تواند کارهای بزرگی بکند و وضع را در کشور عادی کند. می‌توانیم در کشور اشتغال ایجاد کنیم. اولین اقدامی که دولت هم دستور داده ولی در استان‌ها آنچنان فعال نیستند، این است که برنامه‌ریزی کنیم تا تمام کارخانه‌هایی که تعطیل شده‌اند و خیلی زیاد است، کارشان را از نو شروع کنند. سرمایه‌گذاری شده و نیرو دارند، ولی فعلا نقدینگی ندارند. می‌توان از طریق تسهیلات بانکی به آنها نقدینگی داد که کارشان را شروع کنند. طرح‌های نیمه‌تمام داریم که در سیاست‌های کلی نظام آمده اینها را به مردم واگذار کنند. صدها طرح بزرگ نیمه تمام داریم.

هاشمی در عین حال با انتقاد از دولت قبل گفت: یک عده‌ای فریب ظاهر‌کاری‌ها مثل مسکن مهر و یارانه‌ها و امثال آنها را می‌خورند. اینها کارهای روبنایی است. البته سیاست کشور این نیست که دولت این‌گونه کارها را بکند. بخش خصوصی باید انجام بدهد و دولت به آنها میدان، زمین و تسهیلات بدهد تا آنها مسئله مسکن را حل کنند.

هاشمی این را هم گفته که بحران بیکاری و گرانی نگران‌کننده است.

ادبیات هاشمی در رفع مسئولیت از دولت آمریکا و انداختن مشکلات به گردن اسرائیل و جمهوری‌خواهان در حالی است که دولت آمریکا – از جمله وزارت خزانه‌داری – رسما علیه اجرای برجام کارشکنی می‌کند و مشغول ارعاب بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی برای عدم همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با ایران است. با این وصف، ادعای اینکه دولت در مذاکرات خوب عمل کرد، بلاوجه به نظر می‌رسد. به این معنا که در ازای امتیازات هنگفت، اتفاق اقتصادی در خودی رخ داده است.

از سوی دیگر عجیب است که آقای هاشمی عنوان معتدل را به دولت بدعهد و متعدی آمریکا می‌دهد در حالی که بر سخت‌گیری‌ها و عداوت‌هایش در پسابرجام افزوده است. هاشمی قبلا با ذوق‌زدگی نفس مذاکره با آمریکا را تابوشکنی بزرگ خوانده و سپس برجام را بزرگ‌تر از فتح خرمشهر دانسته بود.
از سوی دیگر آقای هاشمی مشکل کشور را نقدینگی توصیف می‌کند حال آن که نقدینگی در 3 ساله دولت یازدهم حدودا 3 برابر شده و از 430 هزار میلیارد به 1100 هزار میلیارد تومان رسیده است.

هاشمی از کمک طرح‌های نیمه‌تمام به اقتصاد می‌گوید اما به مسکن مهر که می‌رسد چون به دولت قبل و هر چیز منسوب به دولت سابق آلرژی دارد آن را روبنایی و مخالف سیاست نظام معرفی می‌کند، حال آن که این پروژه هم 2/3 میلیون خانواده را صاحب خانه کرد و هم به اعتبار صدها شغل و صنعت وابسته، اسباب گردش چرخ اقتصاد بود و هم اینکه نیز بنابر اذعان برخی حامیان دولت (نظیر احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات) می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند و به رونق برساند؛ اما چه می‌توان کرد که هرچه نسبت به دولت بدعهد آمریکا خوش‌بینی وجود دارد، به همان نسبت با نقاط قوت دولت قبل (با وجود همه نقطه ضعف‌هایی که می‌‌توان برای آن دولت شمرد) لجبازی و کینه‌توزی می‌شود!

اسرائیل: نقشه خاورمیانه و مرزهای کشورهای منطقه باید تغییر کند

وزیرجنگ مستعفی رژیم اشغالگرقدس گفت مرزهای بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه باید تغییر کند.

به گزارش نشریه «اسرائیل فلش» موشه‌یعلون گفت: نقشه آینده خاورمیانه با نقشه فعلی آن بسیار تفاوت خواهد داشت. مرزهای بسیاری از کشورهای عربی یک قرن قبل ترسیم شده‌اند اما جنگ‌های سالهای اخیر نشان می‌دهد که شماری از این مرزها محکوم به از بین رفتن هستند.

وی می‌افزاید البته باید بین وضع کشورهایی از قبیل مصر با توجه به تاریخ آن و وضع کشورهای دیگر تمایز قایل شد. مصر همچنان مصر باقی خواهد ماند، چرا که کشوری تاریخی و تغییرناپذیر است. اما قضیه در مورد لیبی تفاوت دارد. لیبی نتیجه جنگ جهانی اول است.

یعلون گفت: عراق و سوریه نیز وضعی مشابه لیبی دارند. این کشورها، ملت-دولتهای ساختگی هستند و اکنون ایده‌های غربی در این کشورها محکوم به فرو ریختن هستند. شک نکنید که تغییر نقشه خاورمیانه رخ خواهد داد و در واقع مرزهای خاورمیانه از همین حالا تغییر کرده‌اند. بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه فقط 25 درصد از خاک سوریه را در کنترل خود دارد.

تغییر نقشه خاورمیانه و ایجاد خاورمیانه‌ جدید، از اهداف شروع جنگ‌های آمریکایی صهیونیستی از سال 2001 (حمله به افغانستان و عراق و لبنان و غزه و سوریه و…) بوده است. جعل رژیم صهیونیستی در منطقه مقدمه تحرکات انگلیسی و سپس آمریکایی برای بلعیدن منطقه اسلامی غرب آسیا می‌باشد و به خاطر همین منطق تجاوزطلبی است که در همین 15 ساله قرن جدید میلادی 16-17 جنگ به منطقه تحمیل شده است.

براساس نقشه منتشره درباره آرزوهای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، کشورهای اسلامی از افغانستان و پاکستان تا ایران و ترکیه و عراق و سوریه و عربستان باید به چند کشور تجزیه شوند. با این حال چند جنگ راه‌اندازی شده از سوی صهیونیست‌ها علیه حزب‌الله و مقاومت اسلامی فلسطین که با هزیمت صهیونیست‌ها همراه شد، ضربه ویرانگری به ادعاهای این رژیم بود.

خراسان

پیشنهاد عجیب یک مسئول درباره ساکنان مسکن مهر

بر اساس نامه رسمی یک مقام مسئول به مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری، پیشنهاد شده است که دولت هزینه هایی را که قصد دارد بابت اجرای طرح مسکن مهر از ساکنان این خانه ها دریافت کند، از طریق اعمال تدریجی این مبالغ روی برخی قبوض دریافت کند که این موضوع با واکنش منفی برخی مسئولان مهم اجرایی همراه شده و در پاسخ به این درخواست، ضمن اشاره به مغایرت قانونی دریافت ارقام جدید در قبوض، نحوه و ضمانت اجرای این طرح فاقد پشتوانه صحیح توصیف شده است.

ذره بین دولت روی واردات تعاونی های مرزنشین

بر اساس ابلاغیه جدید یک نهاد مسئول در دولت به تعدادی از استانداران و مدیران در زمینه واردات کالا، تاکید شده است که با توجه به ضرورت اطلاع و اشراف برخی مقامات از حجم دلاری و نوع کالاهای وارداتی توسط برخی تعاونی های مرزنشین، مدیران مربوطه با تهیه فهرستی از کالاهای وارد شده طی چند سال اخیر با تاکید بر موضوعات مهمی مانند نوع، وزن و ارزش این اقلام، این فهرست را در اسرع وقت به مرکز ارسال کنند.

جمهوری اسلامی

حضور فریدون به همراه دولت در سفر آذربایجان‌غربی

حسین فریدون، برادر و دستیار ارشد رئیس‌جمهور با حضور در دیدار نخبگان آذربایجان غربی با رئیس‌جمهور که دیروز صورت گرفت به شایعاتی که توسط مخالفان دولت دامن زده می‌شد پایان داد. مخالفان شایع کرده بودند که فریدون بازداشت شده ولی دادستان کل کشور این خبر را تکذیب کرد.

اردوغان هم با تنظیم خانواده مخالفت کرد

رجب طیب اردوغان از خانواده‌های مسلمان خواست فرزندان بیشتری داشته باشند و تاکید کرد که این خانواده‌ها نباید در برنامه‌های مربوط به کنترل جمعیت و تنظیم خانواده مشارکت کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ما باید اولاد و تبار خود را چند برابر کنیم. برخی درباره برنامه‌ریزی جمعیت و کنترل آن صحبت می‌کنند. هیچ خانواده مسلمانی نمی‌تواند چنین رویکردی داشته باشد. اردوغان در این سخنرانی که در یک بنیاد آموزشی در شهر اسلامبول انجام و به طور زنده از تلویزیون پخش شد گفت: هیچ کس نمی‌تواند در کار خداوند مداخله کند. در این جا اولین وظیفه بر دوش مادران است. وی افزود: «کنترل موالید و تنظیم خانواده برخلاف سنت‌های مسلمانان است و ما باید هر آنچه که خدایمان گفته، هر آنچه که پیامبر عزیزمان گفته از آن پیروی کنیم.»

ادعای گزاف شورای روابط بین‌الملل خلیج فارس علیه ایران

شورای روابط بین‌الملل کشورهای خلیج فارس، ایران را برای سیاسی‌کردن حج و اقدامات قومی و فرقه‌ای متهم کرد. به گزارش پایگاه خبری سعودی، این شورا جمهوری اسلامی ایران را با همین اتهام و تلاش برای اقدامات قومی و فرقه‌ای محکوم کرد. این شورا تاکید کرد که حق عربستان برای مقابله با هرگونه سیاسی کردن حج سالانه و برهم زدن تامین امنیت حجاج محفوظ است. طارق بن خلیفه آل شامری رئیس شورای روابط بین الملل خلیج فارس و رئیس بخش رسانه انجمن عرب در ادعایی گزاف ایران را به انجام اقدامات تروریستی در خلال مراسم حج سالهای گذشته متهم کرد. وی مدعی شد: «ایران در خلال حج سالهای گذشته چندین بار امنیت زائران را با اقدامات تروریستی نشانه رفته است.» این سخنان، نوعی سرپوش گذاشتن بر بی‌کفایتی آل سعود در اداره صحیح امور حج و تامین امنیت زائران خانه خداست.

آرمان

واكنش دري‌نجف‌آبادي به اتفاقات خرم‌آباد

عضو مجلس خبرگان مي‌گويد موضوعي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه از زمان احمدي‌نژاد همه‌چيز به هم ريخت. قربانعلي دري نجف‌آبادي با بيان اينكه اين آشوب‌گران همان هستند كه ۸ سال روي كار بودند، خاطرنشان كرد: متاسفانه رياست‌جمهوري آقاي احمدي‌نژاد اشتباه بود و باعث بروز اين اتفاق‌ها شد. وي با اشاره به اينكه آنان حرف رهبري را زير پا گذاشتند، گفت: هرچه مقام معظم رهبري بگويد درست است. كشور را كه نمي‌توان با اينگونه آشوب‌ها و جنگ اداره كرد. بايد تعامل داشته باشيم.

تذكر هيات نظارت به چند نشريه

هيات نظارت برمطبوعات ديروز به دليل انتشار مطلب «عاشورا، استبداد و فضيلت» در نشريه چشم‌انداز ايران، مستند به بند ٧ ماده ۶ قانون مطبوعات، به مديرمسئول اين نشريه تذكر كتبي داد. همچنين هفته‌نامه پايتخت كهن، به علت انتشار مطلب «اگر فقيه عاليقدر…»، مستند به بند ٧ ماده ۶ قانون مطبوعات، مشمول دريافت تذكر كتبي و ارجاع پرونده به دادگاه شد. بنا به گزارش دبيرخانه هيات نظارت بر مطبوعات، در جلسه اخير اين هيات همچنين نشريه رمز عبور به دليل درج مطلبي تحت عنوان «بتن‌ريزي در قلب دانشگاه»، به استناد بند ١١ ماده ۶ قانون مطبوعات، مشمول دريافت تذكر كتبي قرار گرفت.

نظر ولايتي درباره رياست لاريجاني

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه قوه مقننه بسيار اهميت دارد گفت: لاريجاني در دو دوره گذشته نشان داد كه كفايت لازم را براي رياست قوه مقننه دارد و ما اميدواريم در اين دوره نيز توفيق يابد. علي اكبر ولايتي در حاشيه ديدار با جمعي از نمايندگان اهل تسنن و سوفي‌هاي هندي در جمع خبرنگاران در رابطه با انتخاب مجدد لاريجاني به عنوان رئيس مجلس بيان كرد: اين انتخاب نشان از دموكراسي واقعي در كشور است؛ چراكه مردم در انتخابات گذشته بطور چشمگيري حضور يافتند و نمايندگان مجلس هم با اكثريت قاطع به دكتر لاريجاني راي دادند.

نخستين دستور كار رسمي مجلس دهم

نائب رئيس اول موقت مجلس گفت كه نخستين دستور كار رسمي مجلس دهم در هفته آينده استماع گزارش برخي وزراي كابينه درباره شرايط اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، امنيتي و بهداشتي كشور خواهد بود. مسعود پزشكيان اظهار كرد: بر اساس تصميم هيات رئيسه موقت مجلس برخي وزراي كابينه هفته آينده براي ارائه گزارشاتي از وضعيت اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، امنيتي و بهداشت و درمان در جلسه علني مجلس حاضر خواهند شد. وي افزود: ما فكر مي‌كنيم نياز است كه پيش از آغاز فعاليت نمايندگان مجلس دهم اطلاعات كلي كشور در حوزه‌هاي مختلف در اختيار آنها قرار گيرد.

بازديدي از ندامتگاه بزرگ تهران

رئيس قوه قضائيه روز گذشته از ندامتگاه تهران بزرگ بازديد كرد. آيت‌ا… آملي لاريجاني در نخستين روز از سفر استاني خود به استان تهران، از ندامتگاه تهران بزرگ بازديد به عمل آورد. آيت‌ا… آملي لاريجاني از مجموعه دادگستري استان تهران، دادسراي كاركنان دولت، دادگاه‌هاي تجديدنظر و دادگاه كيفري ۱ بازديد كرد. در اين بازديد حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجعفر منتظري دادستان كل كشور، غلامحسين اسماعيلي رئيس كل دادگستري استان تهران، عباس دولت‌آبادي دادستان تهران، اصغر جهانگير رئيس سازمان زندان‌ها و رحيم مطهر‌نژاد رئيس بنياد تعاون زندانيان و جمعي ديگر از مسئولان قضائي رئيس دستگاه قضائي را همراهي مي‌كنند.

مشتري تازه براي آب سنگين ايران

يك مقام ارشد روسي از تمايل شركت روس اتم براي خريداري آب سنگين از جمهوري اسلامي ايران خبر داد. ولاديمير ورونكوف فرستاده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در مصاحبه با ريانوستي تاكيد كرد: شركت روس اتم امكان خريداري آب سنگين از ايران را مورد بررسي قرار مي‌دهد. وي در ادامه تصريح كرد: تا اين تاريخ، آمريكايي‌ها بخش قابل توجهي از آب سنگين ايران را خريداري كرده‌اند.

علاوه بر اين، روس اتم نيز درباره اين مساله در حال فكر كردن است و احتمالا همين مسير را دنبال خواهد كرد. وي افزود: گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نشان مي‌دهد كه ايران به مفاد برجام پايبند بوده است و اين نشانه‌اي از موثر بودن و كارايي سندي است كه سال گذشته امضا شده است.

تاييد اعتبارنامه‌ها در شعب ۱۵گانه

در جلسه دوشنبه شعب ۱۵ گانه همه اعتبارنامه‌هاي منتخبان مجلس دهم را مورد بررسي و تصويب قرار داد. تاكنون در بررسي‌ها هيچ اعتراضي به اعتبارنامه‌ها نشده ولي بر اساس آيين نامه، منتخبان مي‌توانستند اعتراض خود را نسبت به اعتبارنامه ديگر منتخبان تا آخر وقت دوشنبه اعلام كنند. براساس ماده ۲۷ آیين نامه داخلي مجلس، هر يك از شعب براي تمام دوره نمايندگي رسميت دارند و وظايف و اختيارات آنها عبارتند از: ۱- رسيدگي به اعتبارنامه‌ها. ۲- تعيين اعضاي كميسيون تحقيق. ۳-تعيين اعضاي كميسيون تدوين آيين‏نامه داخلي مجلس. ۴-بررسي و تشخيص صلاحيت نامزدهاي عضويت دركميسيون‏هاي تخصصي مجلس. هر يك از شعب موظفند صورتجلسات خود را با قيد اسامي حاضران و غايبان و تاخيركنندگان به وسيله دبير شعبه تنظيم و تقديم هيات رئيسه مجلس نمايند.

حکم مدیرعامل سابق بانک صادرات صادر شد

معاون اول دستگاه قضائی از صدور قرار بازداشت موقت ۱۹ نفر در پرونده شورای شهر تبریز خبر داد. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه نخستین روز سفر استانی آیت‌ا… آملی لاریجانی به استان تهران به پزشکی قانونی کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران در رابطه با پرونده شورای شهر تبریز گفت: آن طور که دادستان این شهر نقل کرده در حال حاضر ۳۱‌نفر تحت تعقیب قرار گرفتند که از این تعداد برای ۱۹ نفر قرار بازداشت موقت صادر شده و مابقی با قرار وثیقه آزاد هستند.ایلنا نوشت؛ معاون اول دستگاه قضائی در رابطه با حکم مدیرعامل بانک صادرات و سایر متهمان این پرونده در فساد سه هزار میلیاردی گفت:‌ حکم صادر شده است. کلا احکام چهل و چند پرونده صادر شده است. سخنگوی قوه قضائیه همچنین از صدور حکم مدیرعامل سابق بانک صادرات به همراه چهل و پنج نفر دیگر در ارتباط با پرونده فساد سه هزار میلیارد تومان خبر داد.

ایران

نگاه بلومبرگ به انتخابات ریاست مجلس

بلومبرگ در گزارشی با اشاره به انتخابات هیأت رئیسه موقت مجلس دهم و ریاست دوباره لاریجانی نوشت: « علی لاریجانی، از قانونگذاران با نفوذ که از حامیان توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان بود، برای بار سوم به ریاست مجلس ایران رسید و در جایگاهی تأثیرگذار قرار گرفت تا چنان که به نظر می‌رسد به روحانی در جذب سرمایه گذاری کمک کند.»

به گزارش «انتخاب»؛ بلومبرگ به نقل از یک تحلیلگر ارشد حوزه ایران، نوشته است: «انتخاب مجدد لاریجانی می‌تواند با همراهی دولت روحانی رشد اقتصادی ایران را با ورود میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی بشدت بالا ببرد و از سوی دیگر زمینه را برای انتخاب مجدد روحانی در دور بعدی ریاست جمهوری فراهم کند.» وی گفت: «او رابطه کاری خوبی با رئیس جمهوری دارد و حمایت بی‌اندازه‌ای از توافق هسته‌ای داشت. او فرصت بهتری برای کمک به دولت در ایجاد اجماع نظر میان طیف‌ها و لابی‌های مختلف دارد.»

حبس ابد ۵ بحرینی به اتهام جاسوسی برای ایران

دادگاه تجدید نظر بحرین در ادامه ادعاهای واهی رژیم آل خلیفه، روز یکشنبه حکم حبس ابد ۵ شهروند شیعه این کشور را به اتهام جاسوسی برای ایران تأیید کرد. به گزارش مهر به نقل از پایگاه النشره، دادگاه مدعی شده است که « این افراد به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران به منظور حمله به مؤسسات و بانک‌ها و مؤسسات مالی بحرین محکوم شده‌اند.» در ادامه اتهام زنی‌‌های دستگاه قضایی بحرین علیه ایران آمده است که «دو نفر از محکومان این پرونده به منظور آموزش‌های نظامی و دوره دیدن ساخت و به کارگیری اسلحه و مواد منفجره به ایران سفر کرده بودند.» دادگاه ماه نوامبر ۲۰۱۵ این افراد را با ادعای جاسوسی برای ایران به حبس ابد و لغو تابعیت محکوم کرده بود. این در حالی است که یک مقام وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به احکام صادره دادگاه بحرین علیه 5 تبعه آن کشور به اتهام جاسوسی برای ایران، اتهام مداخله در امور داخلی بحرین و جاسوسی اتباع این کشور برای ایران را بی اساس خواند.

برجام، ترامپ را وارد کارزار انتخاباتی کرد

پسر دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات امریکا، در مصاحبه‌ای با یک برنامه رادیویی در نیویورک گفت: «صادقانه بگویم، به نظر من توافق هسته‌ای یکی از چیزهایی بود که باعث شد پدرم تصمیم بگیرد وارد این کارزار شود.» به گزارش ایسنا، اریک ترامپ اضافه کرد: «آن موقع بود که گفت، بچه ها، من وارد عمل می‌شوم. می‌خواهم واقعاً برای این کار تلاش کنم.» دونالد ترامپ ماه گذشته، در سخنرانی انتخاباتی خود در ویسکانسن گفت: «ایرانی‌ها در مذاکرات هسته‌ای ذهن وزیرخارجه امریکا جان کری را «مثل یک بچه» به بازی گرفتند. آنها انگار که او بچه باشد از او سوءاستفاده کردند.»

پوربابایی: «تاج‌زاده» هفته آینده آزاد می‌شود

هوشنگ پوربابایی وکیل‌مدافع مصطفی تاج‌زاده به ایسنا گفت: موکلم با سپری کردن دوران محکومیتش، احتمالاً هفته آینده [15 خردادماه] آزاد می‌شود