شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » لغو حج تمتع امسال و علل این اتفاق از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

لغو حج تمتع امسال و علل این اتفاق از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

پیروزی علی لاریجانی در رقابت با محمد رضا عارف بر سر ریاست مجلس وادامه کشمکش بر سر پیروز این رقابت در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشت. این در حالی است که لغو حج تمتع امسال و علل این اتفاق از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصولگرا از جمله کیهان، وطن امروز و جوان با به سخره گرفتن ادعای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات به تحلیل پیروزی آقای لاریجانی پرداخته اند.

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان«دستاورد «امید» در بهارستان /تقریبا هیچ!» نوشته:« در حالی که اصلاح‌طلبان مدعی پیروزی قاطع در انتخابات بودند و بشدت از ریاست عارف حمایت می‌کردند، نامزد مورد حمایت آنان با اختلاف فاحشی کرسی ریاست مجلس دهم را به علی لاریجانی واگذار کرد.پ س از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفندماه سال گذشته و اعلام نتایج، جریان مدعی اصلاحات و حامیان دولت با تیترهای ریز و درشت خود در رسانه‌های متبوعشان تحت عناوینی چون «تغییر اصلاح طلبانه پارلمان»، «پیروزی امید»، «تکمیل حماسه بهاری با امید»، «امید مردم در بهارستان»،«تکرار پیروزی» و… اینگونه وانمود کردند که پیروزی عظیمی رخ داده است و اصلاح طلبان اکثریت مجلس را در اختیار گرفتند.

به اعتقاد کارشناسان، یکی از دلایل اصلی این بلوف انتخاباتی- که مسبوق به سابقه نیز می‌باشد- سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید است. در حقیقت آنان که پیش از انتخابات با حاشیه‌سازی قصد فرار از ناکامی‌های اقتصادی و فراموشی وعده‌ها را داشتند، امروز با ادعای پیروزی درصدد انحراف افکار عمومی از مسائل اصلی و واقعی کشور هستند. پیروزی علی لاریجانی بر محمدرضا عارف در مجلس شورای اسلامی متعاقب تکیه زدن آیت‌الله جنتی بر صندلی ریاست مجلس خبرگان رهبری، درس بزرگی بود به این معنا که سیاست ابعاد مختلفی دارد که با غوغاسالاری رسانه‌ای و دروغ‌پردازی به‌تنهایی نمی‌توان قواعد بازی را به سود خود رقم زد.

هر چند پیش از این و پس از روشن شدن نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مشهود شد که مجلس خبرگان با ترکیبی مشابه ترکیب گذشته خود ادامه راه خواهد داد و به اذعان شخصیت‌های انقلابی همچون آیت‌الله احمد خاتمی، مجلس خبرگان پنجم از افرادی تشکیل شده که مثل همتایان پیشین خود انقلابی و طرفدار نظام ولایی و دارای گرایشات ضداستکباری هستند.

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان«پليس نامحسوس اصلاح طلبان بالاي سر اعضاي فراكسيون اميد! » نوشته:« قسم مي‌خورم که سال‌ها بود چيزي به اين کم‌مايگي نشنيده بودم. حتي اگر سال‌هاي بسيار ديگر نيز حوصله کنيم بعيد است که بتوان از اين بي‌مايه‌تر سخني شنيد. يک بار ديگر پرسش آفتاب يزد و پاسخ عضو فراکسيون اميد را مرور مي‌کنيم تا ببينيم آيا اين يک رؤياست يا واقعيتي است که از زبان نماينده اصلاح‌طلب چاپ شده است.

آفتاب يزد: جناب صادقي شنيده شده که در روز رأي‌گيري براي انتخاب رئيس مجلس قرار است تدابير خاصي اتخاذ شود تا مشخص گردد کدا‌م‌يک از اعضاي فراکسيون به عارف رأي نمي‌دهند. چنين موضوعي صحت دارد؟

محمود صادقي: من شنيده‌ام که افرادي به صورت نامحسوس(!) قرار است در کنار اعضاي فراکسيون اميد قرار بگيرند و ببينند اين افراد به چه کسي رأي مي‌دهند.

البته واضح است که نه روزنامه اصلاح‌طلب چنين چيزي را شنيده است و نه محمود صادقي و اين فقط يک «تدبير» دوسويه بوده است تا با طرح چنين مطلبي اعضاي فراکسيون اميد را از لولوي نامحسوسي که کنار آنها قرار مي‌گيرد، بترسانند. »

اما روزنامه های اصلاح طلب در این کارزار سعی کردهاند هرکدام به نوعی پیروزی آقای لاریجانی را توجیه کنند!

به عنوان مثال الهه کولایی در یادداشتی با عنوان « هنر جذبي فراكسيون اميد » در روزنامه اعتماد نوشت:«

وجود ١٠٣ راي به آقاي دكتر عارف در انتخابات ديروز رياست مجلس دهم ضرورتا نمي‌تواند به معناي تعداد اعضاي فراكسيون اميد باشد، زيرا كساني كه در دوره انتخابات در ليست اميد قرار گرفتند و برنامه‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان و اعتدال گرايان را به مردم اعلام كردند و توانستند راي و اعتماد آنها را كسب كنند، مي‌توانند همچنان در دايره گسترده و اثربخش فراكسيون اميد به شمار آيند و تعداد اعضاي اين فراكسيون را بيش از آنچه ديروز به نظر مي‌رسيد گسترش دهند. حقيقت امر اين است كه مجلس تنها رياست آن نيست و اصلاح‌طلبان براي مجلس برنامه‌هاي مهمي را در دستور كار دارند. اين رويكرد جذبي، هنري است كه فراكسيون اميد بايد براي مطالبات و خواسته‌هاي مردم با تمركز بر مصالح عمومي و منافع جمعي به فعليت يافتن آن كمك كند. در واقع نتايج راي‌گيري ديروز در مجلس نشان داد كه ما بيش از پيش نيازمند تقويت گرايش‌هاي واقع‌گرايانه در مورد ساز و كارهاي شكل‌گيري قدرت در كشور و حتي در خارج از كشور هستيم. نتيجه آراي ديروز نشان داد كه بايد از ساده‌سازي مسائل پيچيده اجتماعي و سياسي پرهيز كرد. نبايد فراموش كرد فراكسيوني كه با نام اميد در مجلس دهم شكل گرفته است فراتر از نتايج راي‌گيري ديروز بود و بايد در جهت پاسخ به خواسته‌ها و مطالبات مردم و اجرايي‌كردن برنامه پيشنهادي اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گراها كه نتايج ارزشمند انتخابات اخير را در بر داشت همه تلاش و توان خود را به كار گيرد، تا با تقويت يكپارچگي و انسجام در مسير تامين خواسته‌ها و مطالبات مردم گام بردارند. در اين مسير به‌شدت بايد از سياه و سفيد كردن مسائل پرهيز كرد و فعاليت فراكسيون اميد را بر پايه اميد و انتظار مردم براي اجرايي كردن قانون و تحقق خواسته و مطالبات قانوني مردم مورد بهره‌برداري قرار داد. برنامه‌ريزي و اقدام براي حضور پررنگ در كميسيون‌هاي تخصصي و نمايندگي در شوراها و نهادهاي گوناگون عالي كشور و همچنين حضور فعال در عرصه نظارت و مبارزه با فساد و رانت و حوزه‌هاي گوناگون نظارتي كه ظرفيت بالايي را در اختيار مجلس قرار داده، فراتر عمل كردن از مباحث جاري را ضروري مي‌سازد.

همه كساني كه با ائتلاف اميد به مجلس راه يافته‌اند اينك در مسير عمل به وظايف و وعده‌هاي خود گزينه‌اي بهتر از تقويت فراكسيون اميد پيش رو ندارند. در اين زمينه تجربه‌هاي دوره‌هاي گذشته مجلس درس‌هاي بسيار خوبي را براي بهره‌برداري فراكسيون و اعضاي آن فراتر از كساني كه ديروز در انتخابات رياست مجلس به آقاي دكتر عارف راي دادند فراهم آورد و نبايد از آن غفلت كرد.»

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان«راه تعامل باز است» نوشت:« بسیاری از اصولگرایان تندرو پیروزی علی لاریجانی را شکست اصلاح‌طلبان تلقی کردند، در حالی که بسیاری از فعالان اصلاح‌طلب از ابتدا قائل به دوقطبی عارف و لاریجانی نبودند و حالا هم با پیروزی لاریجانی نباید از آن چه رخ داده نگران بود، زیرا که از ابتدا بنا بر رقابت بود تا تکلیف و وزن نیروهای سیاسی در مجلس روشن شود و آن چه امروز به دست آمده می‌تواند نقشه راه تعاملات بعدی در صحن مجلس باشد؛ این چکیده سخنان فعالان اصلاح‌طلب است.»

روزنامه قانون در بخش بی قانونی خود نیز با این کاریکاتور به استقبال انتخاب آقای لاریجانی رفته است.

همچنین این روزنامه در گزارشی با اشاره به لغو سغر حج تمتع در گزارشی با عنوان« حماسه خو دسر ها! » نوشت:« آن روز كه در مقابل سفارت تسخير شده عربستان، تندروها سلفي يادگاري گرفتند و به رفتار افراطي خود باليدند، همزمان نسخه حج سال بعد را نيز پيچيدند تا بار ديگر مثل معروف «از ماست كه برماست» جامه عمل پوشد. اگر چه از كنار اهمال و سهل انگاري رفتار سعودي‌ها در حادثه منا و شهيد شدن تعداد زيادي زائر نمي توان گذشت، يا نمي توان رفتار خصمانه سعودي‌ها در اعدام شيخ نمر را توجيه و تفسير كرد، اما رفتار افراطي داخلي در برابر بي درايتي سعودي ها سبب شد تا يك «بازنده» در مقام «برنده» براي اجراي يك حكم الهي خط و نشان كشد. يادمان نمي رود كه پس از فاجعه منا كه خانواده هاي بسياري را در ايران و ساير كشورهاي اسلامي داغدار كرد، دولت بي عرضه سعودي مورد انتقاد فراوان بين المللي در مديريت اعمال حج قرار گرفت. پس از آن و در اعدام يكباره شيخ نمر رهبر شيعيان در عربستان، بسياري از دولت ها ، رفتار سعودي‌ها را نكوهش و محكوم كردند و خواستي بين المللي براي برخورد با ضعف مفرط دولت سعودي در اداره حج و نيز اعدام شيخ نمر شكل گرفت. واكنش ها و پيگيري هاي حقوقي و ديپلماتيك فاجعه منا و اعدام شيخ نمر از سوي دولت‌ها به خصوص مقامات ايراني دنبال شد و درحالي كه مي رفت تا دولت ايراني، به حقوق خود و خانواده هاي ايراني در اين فاجعه دست يابد و از سويي، دولت سعودي تبعات بين المللي اعدام شيخ نمر را برعهده گيرد، اما افراطي گري عده‌اي، سبب شد تا همه چيز بر عكس شده و دولت طلبكار ايراني، بدهكار شود. سعودي ها كه منتظر فرصتي براي فرار از مهلكه منا و اعدام شيخ نمر بودند، حمله شبانه به ساختمان سفارت شان در ايران را فرصتي مغتنم شمردند تا دست پيش بگيرند و بيشتر بدهكار نشوند. آنها، با مظلوم نمايي در حادثه تسخير سفارت، حمايت هم پيمانان سياسي خود در محكوم كردن رفتار ايراني‌ها را خواستار شدند و با ناامن جلوه دادن فضاي داخلي ايران، روابط سياسي و ديپلماتيك خود را قطع كردند. سعودي هاي فرصت طلب، عربده هاي افراطي در ايران را به مجالي براي سوء استفاده در ديگر عرصه ها همچون نامه به فدراسيون فوتبال آسيا براي بازي نكردن در ايران به بهانه نبود امنيت تبديل كردند. آنها آنقدر بر سازي كه افراطي هاي ايران كوك كرده بودند، نواختند تا موضوع مطالبه حقوق حادثه منا و اعدام ظالمانه شيخ نمر، كاملا فراموش شده در عرصه بين الملل شود.