پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شورای روابط بین‌الملل کشورهای خلیج فارس تلاش نظام ایران را برای سیاسی کردن حج و اقدامات قومی و فرقه‌ای محکوم کرد.

شورای روابط بین‌الملل کشورهای خلیج فارس تلاش نظام ایران را برای سیاسی کردن حج و اقدامات قومی و فرقه‌ای محکوم کرد.

این شورا تاکید کرد که حق عربستان برای مقابله با هرگونه سیاسی کردن حج سالانه و برهم زدن تامین امنیت حجاج محفوظ است.

طارق بن خلیفه آل شامری رئیس شورای روابط بین الملل خلیج فارس و رئیس بخش رسانه انجمن عرب ایران را به انجام اقدامات تروریستی در خلال مراسم حج سالهای گذشته متهم کرد وگفت نظام  ایران در حلال حج سالهای گذشته چندین بار امنیت زائران را با اقدامات تروریستی نشانه رفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری سعودی، شورای روابط بین الملل کشورهای خلیج فارس آنچه  تلاش ایران برای سیاسی کردن حج و اقدامات قومی و فرقه ای خوانده را محکوم کرد.وزیر خارجه عربستان روز یک شنبه در نشست خبری با وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به سوالی درباره مسأله حج و حجاج ایرانی مدعی شد عربستان هیچ فردی را از حضور در عربستان برای حج عمره و تمتع منع نمی‌کند اما ایران امسال از امضای توافق‌نامه مربوط به برگزاری مراسم حج سر باز زده و خواستار اجرای اقدامی شبیه به تظاهرات بوده که مراسم حج را سیاسی کند.

مقامات ایرانی پس از چند روز مذاکره با مقامات سعودی روز یک شنبه اعلام کردند که به دلیل کارشکنی ریاض و مسائل مهمی از قبیل عدم تضمین امنیت جانی حجاج، زائران ایرانی امسال نمی‌توانند به حج تمتع مشرف شوند.

سال گذشته به دلیل بی کفایتی آل سعود در مدیریت مراسم حج، صدها نفر از حجاج بیت الله الحرام طی چند حادثه از جمله فاجعه منا و سقوط جرثقیل جان خود را از دست دادند.