جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهمترین موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی

مهمترین موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی

ادامه پیشروی های نیروهای عراقی در فلوجه، مشخص شدن عامل حملات انتحاری اخیر طرطوس و لاذقیه، تغییر دیدگاه آمریکا درباره ضرورت کنار رفتن بشار اسد در سوریه، ادامه اعتراض ها به انتصابات جدید در کابینه نتانیاهو و بالا گرفتن تنش ها در حزب دموکرات آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 ادامه نبردها برای آزادسازی فلوجه عراق از اشغال داعش، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. در همین راستا، شبکه خبری «المیادین» از آمادگی نیروهای عراقی برای ورود به فلوجه خبر داده است. بر اساس این گزارش، نیروهای بسیج مردمی که  از محور جنوب شرق فلوجه در حال پیشروی هستند، با نیروهای محور شمالی در کنار پل السجر در نزدیک مقبره اسلامی به هم رسیدند. این شبکه همچنین از رسیدن 5 هزار تن از نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم به اطراف فلوجه به منظور مشارکت در عملیات آزاد سازی این شهر خبر داد. نیروهای مشترک عراقی، مواضع داعش در حد فاصل دو منطقه الصقلاویه و السجر را آماج حملات خود قرار دادند. به این ترتیب، بخش نخست عملیات فلوجه به پایان رسید و اکنون کمربندی از آتش، داعش را در داخل این شهر دربرگرفته است.
مشخص شدن عامل حملات در «طرطوس» و «لاذقیه»/ بالا گرفتن تنش میان سندر و کلینتون
به جز عراق، سوریه نیز همچنان در کانون اخبار بین المللی قرار دارد. روزنامه «الوطن» با انتشار مطلبی از مشخص شدن عامل انفجارهای اخیر در شهرهای طرطوس و لاذقیه سوریه خبر داده است. به گفته منابع محلی سوری، احتمالاً ائتلاف تروریستی «جیش الفتح» در پس این انفجارهاست؛ ائتلافی که تحت حمایت عربستان، قطر و ترکیه است و اوایل سال 2014 تشکیل شد. برخی منابع از روستاهای ریف شمالی حماه تأکید کردند که چنین انفجارهای بزرگی قطعاً توسط «جبهه النصره» صورت می گیرد؛ گروهی که هدایت جیش الفتح را بر عهده دارد. به گفته این منابع، محمد الصطوف ملقب به ابو ابراهیم ـ که پیشتر در نیروهای امنیتی سوریه فعالیت داشته ـ یکی از کسانی بود که خود را در این انفجارها منفجر کرده بود. وی همچنین ساکن روستای کفرزیتاست؛ روستایی که عناصر احرار الشام در آن فعالیت می­ کنند.
مشخص شدن عامل حملات در «طرطوس» و «لاذقیه»/ بالا گرفتن تنش میان سندر و کلینتون
در همین حال، روزنامه «ایندیپندنت» در مطلبی به قلم رابرت فیسک، ستون نویس سرشناس این روزنامه، اشاره کرده که در محافل سیاسی به این ادعای آمریکایی‌ها که اسد باید از قدرت برکنار شود، دیگر توجهی نمی‌شود. فیسک با اشاره به ناکامی های امریکا و اظهارات ژنرال ووتل امریکایی هنگام حضور در منطقه که گفت، «ما قطعاً باید از آنچه به دست می آوریم راضی باشیم» تصریح می کند: «معنی حرف جوزف ووتل این است که این سخن تکراری که اسد باید برود، در حال تغییر است». من تصور می کنم که شعار اسد باید برود، به آرامی محو می شود، البته به خاطر داعش که از منظر آمریکایی ها، منفورتر از دولت سوریه در دمشق است؛ هرچند در سوریه و لبنان، هیچ طرحی برای آینده وجود ندارد بی شک ارتش سوریه، در هر گونه سوریه جدید، نقش خواهد داشت.
مشخص شدن عامل حملات در «طرطوس» و «لاذقیه»/ بالا گرفتن تنش میان سندر و کلینتون
ادامه اعتراض ها به کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو در رژیم اسرائیل، موضوعی است که «الجزیره» به آن پرداخته است. در ادامه این انتقادات، رئیس پیشین دستگاه جاسوسی رژیم اسرائیل، گرایش این رژیم را به سوی افراطی گری، تهدیدی بسیار خطرناک تر از ایران هسته ای برای این رژیم خوانده است. افراییم حلوی، رئیس پیشین موساد، انتخاب آویدگور لیبرمن را به سمت وزارت جنگ اسرائیل، آغازی بر پایان دوره نخست وزیری نتانیاهو خواند و افزود: «این نخستین رویداد در نوع خود به شمار می آید که نوید پایان کابینه نتانیاهو و آغاز دوره ای نو را می دهد». وی کابینه نتانیاهو را تندروترین کابینه اسرائیل خواند و گفت، باید دید چگونه سیاست ها را به مرحله اجرا درمی آورد و برای نمونه اگر در مرز با غزه ناآرامی اتفاق افتاد، که خیلی هم بعید نیست، آیا این کابینه مانند کابینه های پیش از خود برای فرونشاندن تنش اقدام خواهد کرد یا خیر.
مشخص شدن عامل حملات در «طرطوس» و «لاذقیه»/ بالا گرفتن تنش میان سندر و کلینتون
در نهایت، در مطلبی درباره رقابت های انتخاباتی در آمریکا، سایت «پولیتیکو» انتقادات برنی سندرز، یکی از دو نامزد دموکرات ها را از کنوانسیون این حزب بازتاب داده است. به نوشته این سایت، در ادامه جنجال ها و حاشیه های انتخابات سال 2016 آمریکا که به یکی از جنجالی ترین انتخابات تاریخ آمریکا تبدیل شده، برنی سندرز کنوانسیون حزبی دموکرات ها را به حمایت از رقیب خود هیلاری کلینتون متهم کرد و خواستار برکناری دو تن از حامیان کلینتون شد. ستاد انتخاباتی سندرز جمعه شب با ارسال نامه ای رسمی به رؤسای کمیته فرعی مقررات کمیته ملی حزب دموکرات، خواستار برکناری دانل مالوی، فرماندار ایالت کنکتیکت و بارنی فرانک، نماینده سابق ایالت ماساچوست از ریاست دو کمیته کنوانسیون ملی حزب دموکراتیک شدند. بنا بر اعلام ستاد سندرز، این دو تن نیابتی از طرف ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون به وی حمله کرده اند.