جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی

مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی

دیدگاه نماینده ویژه سازمان ملل درباره زمان برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه، درگیری میان گروه های تروریستی داعش و النصره در سوریه، پایان مرحله نخست عملیات آزادسازی فلوجه، توافق مقدماتی گروه های حاضر در مذاکرات صلح یمن و آمادگی روسیه برای میانجی گری میان ایران و کشورهای منطقه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 

بخش عمده ای از مهمترین مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی را موضوعات مربوط به منطقه، به ویژه سوریه تشکیل می دهد. در این راستا، خبرگزاری فرانسه، اظهارات نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را درباره زمان برگزاری دور جدید مذاکرات صلح این کشور بازتاب داده است. به نوشته این خبرگزاری، استفان دی میستورا در نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل گفت: پیش از آنکه بتوان مذاکرات را از سر گرفت، باید پیشرفت های بیشتری در زمینه تقویت آتش بس در سوریه و ارایه کمک های انسانی صورت بگیرد. دیپلمات های سازمان ملل نیز روز پنجشنبه به نقل از نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفتند، او تصمیم ندارد در دو یا سه هفته آینده، دور جدید مذاکرات سوریه را برگزار کند. طبق توافق صورت گرفته میان روسیه و آمریکا و نیز موافقت دولت سوریه، از هشتم اسفند سال گذشته میان نیروهای دولتی و مخالفان سوری آتس بس برقرار شد.

*****

این در حالی است که در عرصه میدانی سوریه، دور جدیدی از درگیری ها میان خود گروه های تروریستی آغاز شده است. به نوشته پایگاه اینترنتی «اورینت»، گزارش ها از شروع دوباره درگیری تروریست‌های داعش و جبهة النصره در اردوگاه «یرموک» حکایت دارد. سایت‌های خبری وابسته به داعش اعلام کردند، این گروه تروریستی 15 تن از عناصر جبهه النصره را ـ که خود را تسلیم داعش کرده بودند ـ آزاد کرده است. گروه تروریستی داعش بعد از درگیری‌های شدید با جبهة النصره توانست بر این اردوگاه سیطره پیدا کند. اردوگاه یرموک محل اسکان آوارگان فلسطینی بوده و آژانس امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی «آنروا» اعلام کرده است که بیش از 10 هزار شهروند در این اردوگاه در شرایط انسانی ناگواری محاصره شده‌اند. پیشتر، دولت سوریه با داعش به توافق رسید که از این اردوگاه به سمت استان رقه عقب نشینی کنند.

*****

در مطلبی درباره عراق، پایگاه خبری «العهد» از پایان مرحله نخست عملیات آزادسازی فلوجه خبر داده است. به نوشته این سایت، وزارت دفاع عراق از پایان مرحله اول عملیات آزادسازی فلوجه و رسیدن نیروهای عراقی به ورودی های شهر فلوجه خبر داد. وزارت دفاع عراق اعلام کرد، مرحله دوم عملیات آزادسازی فلوجه در استان الانبار از تصرف گروه تروریستی داعش آغاز شده و نیروهای عراقی هم اکنون به ورودی های شهر فلوجه رسیده اند. وزارت دفاع عراق با بیان اینکه مرحله اول عملیات آزادسازی فلوجه به پایان رسیده است اعلام کرد، در مراحل بعدی عملیات به شهر فلوجه حمله می شود تا مردم از ظلم داعش خلاص شوند. پیشتر، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، وعده آزادسازی فلوجه در چند روز را داده بود.

*****

این تحولات در شرایطی است که در رابطه با یکی دیگر از کانون های بحران در خاورمیانه، یعنی یمن نیز روندهای جدیدی در جریان است. بر اساس گزارش «المنار»، منابع یمنی می گویند، هیأت ملی یمن و هیأت ریاض در مذاکرات صلح کویت بر سر تبادل 1000 اسیر از هر طرف قبل از فرا رسیدن ماه رمضان به توافق رسیدند. این منابع همچنین از توافق مذاکره کنندگان بر ساز و کار و تشکیل کمیته های میدانی که متولی روند تبادل اسرا می شوند، خبر دادند. مذاکرات گروه‌های یمنی در کویت روز دوشنبه بعد از شش روز وقفه در پی کارشکنی‌های هیأت ریاض، زیر نظر سازمان ملل متحد از سر گرفته شد. مذاکرات صلح یمن در کویت 21 آوریل (دوم اردیبهشت ماه) آغاز شده بود، ولی طرف‌های یمنی در این مذاکرات نتوانستند بر سر مسائل اساسی توافق کنند.

*****

در نهایت، در مطلبی درباره ایران، روزنامه «الوطن» مصر اظهارات وزیر خارجه روسیه را بازتاب داده که از آمادگی کشورش برای میانجی گری میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس سخن گفته است. سرگئی لاوروف اظهار داشته: «روسیه بر اساس روابط خوبی که با سایر کشورهای منطقه دارد، آماده میانجی گری برای برطرف کردن مشکلات موجود بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس است». وی همچنین اظهار داشت: «هر کشوری حق دارد برای بهبود روابطش بر مبنای حسن همجواری با کشورهای مجاور اقدام کرده و طبیعی است، برای بسط نفوذ خود در خارج از مرزهایش نیز تلاش کند؛ نه اینکه برنامه های خارجی کشوری بر پایه هزینه از منافع کشورهای دیگر استوار باشد. هر اقدامی باید تنها بر مبنای قوانین بین المللی انجام شود»