جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » عملیات پی در پی در شهرهای جبله و طرطوس در سوریه، 100 نفر کشته شده اند

عملیات پی در پی در شهرهای جبله و طرطوس در سوریه، 100 نفر کشته شده اند

در شرایطی که تمرکز میدانی مبارزه با داعش در سوریه این روزها بر مقر اصلی این گروه در رقه متمرکز شده، وقوع مجموعه ای از حملات در مناطق غربی سوریه، توجه بین المللی را متوجه دور جدید اقدامات این گروه کرده است. نکته اصلی در این میان، آن است که عملیات های جدید داعش در مناطقی انجام گرفته که تاکنون به نسبت دیگر مناطق، امن تلقی می شدند.

 

گزارش ها حاکی از آن است که در اثر چند عملیات  پی در پی در شهرهای جبله (در جنوب لاذقیه) و طرطوس در سواحل مدیترانه سوریه، دستکم 100 نفر کشته شده اند. این در حالی است که مناطق مذکور – که هم مناطق اصلی وفادار به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را تشکیل داده و هم محل استقرار پایگاه های نظامی روسیه در این کشور است – تاکنون از امنیت نسبی برخوردار بودند.

«بی بی سی» گزارش داده که یک ایستگاه اتوبوس و یک بیمارستان، از جمله اهدافی بودند که مورد حمله قرار گرفته اند. یکی از رسانه های وابسته به گروه تروریستی داعش اعلام کرده که این گروه، مسئولیت این حملات را – که گفته می شود تعدادی از آن ها انتحاری بوده – بر عهده گرفته است.

در واکنش به این حملات، نخست وزیر سوریه هدف از اقدامات این چنینی را سرپوش نهادن بر پیروزی های ارتش در میدان های نبرد، افزایش روحیه از دست رفته تروریست ها و تحقق پیروزی های خیالی عنوان کرد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز تأکید کرد دمشق از قطره خونی که در سوریه به دشت گروه های تروریستی ریخته شده، نخواهد گذاشت. عمران الزعبی همچنین با اشاره به اینکه عاملان انفجارهای جبله و طرطوس گروهی افراد ترسو هستند، عربستان، قطر و ترکیه را در پس این رخدادها دانست.

اما فارغ از موضع گیری های رسمی، برای درک دقیق تر آنچه امروز در مناطق غربی سوریه رخ داد، توجه به دو نکته ضروری است. نخست اینکه این اقدام درست در شرایطی انجام می شود که تمرکز تمامی نیروهای ضد داعش در سوریه – از ارتش سوریه گرفته تا گروه های تحت حمایت ائتلاف آمریکایی – بر رقه، پایتخت خودخوانده داعش متمرکز است و طبق اخبار، قرار است طی روزهای آتی برنامه ریزی ها برای آزادسازی این شهر نهایی شود.

در چنین شرایطی، به نظر می رسد داعش قصد دارد با انجام حملات در مناطقی که پایگاه های اصلی حمایتی دولت اسد را تشکیل می دهد، توجه ارتش این کشور را از رقه به سمت این مناطق معطوف کرده و به این ترتیب، از فشار موجود در مقر اصلی خود بکاهد.

نکته دوم اینکه این عملیات ها دقیقاً یک روز پس از آن انجام می گیرد که روسیه اعلام کرد از چهارشنبه این هفته، حملات خود علیه گروه های تروریستی را از سر خواهد گرفت. اکنون می توان چنین گفت که گروه تروریستی داعش قصد دارد با انجام اقداماتی پیش گیرانه در مقرهای اصلی استقرار نیروهای نظامی روسی، به نوعی به آن ها هشدار داده و قدرتنمایی کنند.

به هر ترتیب، آنچه مسلم است، وقوع این حملات، اوضاع میدانی سوریه را که انتظار می رفت با نزدیک شدن نیروهای ضد داعش به رقه به سمت و سویی کم و بیش مثبتی سوق پیدا کند، بار دیگر پیچیده می کند و در صف بندی های داخلی و همچنین منطقه ای در موضوع سوریه تأثیرگذار خواهد بود

منابع بیمارستانی سوریه از افزایش تعداد تلفات انفجارهای شهرهای ساحلی «طرطوس» و «جبله» به ۱۴۵ کشته خبر دادند.

به گزارش فارس، تعداد کشته‎های انفجارهای امروز غرب و شمال سوریه ساعاتی پس از وقوع آن افزایش پیدا کرد.

پایگاه خبری «الوسط» به نقل از منابع پزشکی سوریه گزارش داد که شمار تلفات چندین انفجار در منطقه «جبله» واقع در شهر ساحلی لاذقیه و منطقه «الکرجات الجدیده» در بند طرطوس به 145 نفر رسید.

امروز (دوشنبه) چهار انفجار همزمان، شهر ساحلی جبله در جنوب بندر لاذقیه را لرزاند. گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که سه انفجار نیز در منطقه «الکرجات الجدیده» بندر طرطوس و همچنین در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس رخ داده است