جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » برنامه «دورهمی» هنوز رسماً کارگردان مشخصی ندارد و به صورت دورهمی اداره می‌شود

برنامه «دورهمی» هنوز رسماً کارگردان مشخصی ندارد و به صورت دورهمی اداره می‌شود

برنامه «دورهمی» که برای شب‌های آخر هفته‌ها تدارک دیده شده بود و قرار بود از پایان سال، پنج‌ شب (شنبه تا چهارشنبه) در هفته برنامه «خندوانه» و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها برنامه «دورهمی» به تماشاگران شبکه نسیم ارائه شود؛ رویکردی که با آغاز سال 1395 آغاز شد اما از همان ابتدا با حواشی همراه بود.

تهیه‌کننده برنامه «دورهمی» در شرایطی از حضور بازیگران جدید در این مجموعه سخن به میان آورده که این برنامه هنوز رسماً کارگردان مشخصی ندارد و به صورت دورهمی اداره می‌شود؛ رویکردی که ضعف‌های این محصول گرانقیمت تلویزیون را دو چندان می‌نماید و به همین دلیل انتظار می‌رود به سرعت درباره سازنده این برنامه تعیین تکلیف شود.

به گزارش «تابناک»؛ برنامه «دورهمی» که برای شب‌های آخر هفته‌ها تدارک دیده شده بود و قرار بود از پایان سال، پنج‌ شب (شنبه تا چهارشنبه) در هفته برنامه «خندوانه» و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها برنامه «دورهمی» به تماشاگران شبکه نسیم ارائه شود؛ رویکردی که با آغاز سال 1395 آغاز شد اما از همان ابتدا با حواشی همراه بود.

دکور «دورهمی» که پیش از این «شب‌های شاد» و «زعفرون» نام داشت، ظرفیت بیش از ۳۰۰ تماشاگر را دارد و ظاهراً پروژه‌ای که رامبد جوان کلید زد، قرار بود در ابعاد بزرگ‌تری در «دورهمی» پیگیری شود و اکنون بنابر اذعان هاشم رضایت مشخص شده که اساساً برنامه رامبد جوان موتور طراحی «دورهمی» را روشن کرده است.

تهیه کننده دورهمی در این ارتباط گفته است: «اواخر سال 93 و هنگام استقبال فوق‌العاده مخاطبان از برنامه «خندوانه» ایده ساخت «دورهمی» به ذهنم خطور کرد و قصد داشتم با ساخت آن یک قدم رو به جلو داشته باشیم. هر چند ایده اولیه و دعوت از رامبد جوان برای حضور در «خندوانه» نیز توسط من شکل گرفت اما این بار قصد داشتم برنامه‌ای را طراحی کنم که به صورت ترکیبی تولید شود و مخاطبان نیز مانند یک تئاتر به تماشای بازی بازیگران بنشینند.»

«دورهمی» با نقش آفرینی مهران مدیری، سیامک انصاری، شقایق دهقان، الیکا عبدالرزاقی، محمد نادری، مهران رنجبر و امیرمهدی ژوله، فرصتی برای رقابت مهران مدیری و رامبد جوان و البته احیای مهران مدیری بود که حتی با «در حاشیه» نیز نتوانست به موقعیت گذشته‌اش بازگردد، به گونه‌ای که اساساً در فصل دوم «در حاشیه» به شکل جدی توجه مخاطبان را جلب نکرد و دیده نشد.

مدیری یک فرصت تازه برای بازگشت به روزهای اوجش دارد اما پیش از آغاز بهره برداری از این فرصت، دقیقاً «تابناک» متذکر شد که مدیری در صورتی می‌تواند از این فرصت بهره برداری مناسب داشته باشد که علاوه بر عدم تکرار تجربه‌های گذشته‌اش برای مخاطب تنوع طلب، سراغ تقلید از «خندوانه» نرود و البته در کنار این دو نکته، از چهره‌های قوی‌تری در اتاق فکر و برای نویسندگی آثارش استفاده کند؛ در غیر این صورت، این برنامه نیز کمکی به بهبود موقعیت این چهره باهوش نخواهد داشت و از هم‌اکنون «دورهمی» در حاشیه «خندوانه» خواهد بود.

با این حال اتفاق بدتری رخ داد و جزیی‌ترین اجزای صحنه و حتی برخی جزئیات اجرا در «دورهمی» عیناً از «شب‌های طنز با کاپیل / Comedy nights with Kapil» کپی شد و حتی میز عجیب مهران مدیری و ننشستن در بین جمعیت در دورهمی و در نظر گرفتن جایگاه اختصاصی برای او نیز کپی از این سریال هندی شد که به واسطه عدم به کارگیری خلاقیت در اجرا، فاقد کف جذابیت برنامه هندی نیز شد.

در ابتدای پخش دورهمی «مهراب قاسم‌خوانی» به عنوان کارگردان این اثر معرفی شده بود اما در متن سریال خبری از اسم او نبود و حتی حضورش در جایگاه کارگردان تکذیب شد و عنوان شده این مجموعه دورهمی تولید می‌شود! اینکه چرا حضور قاسم‌خوانی در مقام کارگردان تکذیب شده، جای ابهام داشت، تا اینکه خبر رسید قاسم‌خوانی که حتی در یک برنامه موهایش توسط مدیری تراشیده شد، ممنوع التصویر گشته است.

قاسم‌خوانی پس از اندکی سکوت نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و پس از انتصاب عبدالعلی علی عسگری، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جدید سازمان صداوسیما از چندین سال ممنوع‌التصویری‌اش -بدون ذکر دلیل- خبر داد و از علی عسگری درخواست کرد تا زمینه رفع این تنگنای کاری او رفع شود؛ خواسته‌‎ای که البته بعید است به همین سادگی تحقق یابد و احتمالاً قاسم‌خوانی را مدت دیگری در تلویزیون تماشا نخواهیم کرد.

در این شرایط برنامه «دورهمی» که قاسم‌خوانی مجوز حضور در پشت صحنه‌اش را نیز ندارد، بدون کارگردان مانده اما در عین حال تهیه کننده برنامه در گفت و گویی عنوان کرده تغییراتی در این برنامه رخ می‌دهد و بازیگرانی به مجموعه بازیگران «دورهمی» افزوده می‌شود. ظاهراً در نبود قاسم‌خوانی، واقعاً این برنامه دورهمی اداره می‌شود و خلاء عدم وجود کارگردان احساس نمی‌شود که طبیعتاً اتفاق غیرمعمول و غیرقابل پذیرش است.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد مهران مدیری عملاً کارگردانی این برنامه را برعهده دارد، کما اینکه شواهد نشان می‌دهد حتی در زمان کارگردانی قاسم‌خوانی، بخش‌های عمده‌ای از این برنامه با سلیقه مدیری پیش رفته است. بنابراین اگر واقعاً چنین فضایی بر برنامه «دورهمی» حاکم است و مدیری در حال کارگردانی است، چرا این ابهام با تاکید علنی بر کارگردانی‌اش به پایان نمی‌رسد و دورنمای این برنامه مشخص نمی‌شود؟