پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است

موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است

اظهارات وزاری خارجه روسیه و آمریکا و نماینده سازمان ملل پس از نشست وین، تکرار مواضع تهدیدآمیز عربستان در قبال سوریه، تحویل کامل نیروگاه هسته‌ای بوشهر به ایران، رهگیری هواپیماهای نظامی روسی توسط جنگنده انگلیسی و ادامه رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

 

اخبار و گزارش‌های مربوط به مذاکرات بین‌المللی سوریه در وین، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «اسپوتنیک» به کنفرانس خبری وزرای خارجه آمریکا و روسیه و نماینده ویژه سازمان ملل، پس از گفت‌و‌گوهای دیروز پرداخته و می‌نویسد، جان کری از تمام طرف‌های درگیر خواست به آتش بس شکننده در سوریه پایبند باشند تا خود را از گروه‌های تروریستی داعش و النصره جدا کنند. به گفته وی، تمام طرف‌ها از جمله روسیه، ایران و دیگر کشورهای مهم منطقه، روی یک چارچوب اولیه برای دستیابی به یک سوریه متحد و غیرفرقه‌ای به توافق رسیدند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز پس از وی در سخنانی نتیجه اصلی نشست دیروز را تأیید تعهد طرف‌ها به توافق‌های انجام شده در روند حل بحران سوریه توصیف کرد. استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه نیز گفت که باید مذاکرات بین سوری‌ها هر چه سریع‌تر از سر گرفته شود.

*****

در همین حال، عربستان سعودی بار دیگر مواضع تهدیدآمیز خود را در قبال سوریه تکرار کرده است. بر اساس گزارش «اسکای نیوز»، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی طی سخنانی گفت در صورتی که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با خواسته‌های آتش‌بس در این کشور همراهی نکند، باید به فکر گزینه‌های جایگزین باشیم. جبیر، علاوه بر این، با تلاش برای متهم کردن دولت سوریه گفت: «انتخاب اینکه به سمت طرح جایگزین حرکت شود و انتخاب اینکه حمایت نظامی (از معارضان) افزایش پیدا کند، کاملاً با حکومت بشار اسد است. اگر آن‌ها به معاهدات جامعه بین المللی عمل نکنند، ما مجبور می‌شویم اقدامات دیگری که می‌توانیم انجام دهیم را بررسی کنیم». وزیر خارجه سعودی همچنین اظهار داشته: «ما اعتقاد داریم که باید خیلی وقت پیش به سمت طرح جایگزین حرکت می‌کردیم».

*****

تحویل کامل نیروگاه بوشهر به ایران، موضوعی است که خبرگزاری «ایتارتاس» به آن پرداخته است. شرکت «روس اتم» اعلام کرد حق و حقوق بهره برداری از اولین بلوک انرژی نیروگاه بوشهر، به طور کامل به ایران منتقل شد و این کشور مجوز بهره برداری صنعتی آن را دریافت کرد. یک منبع در روس اتم ضمن بیان این مطلب، افزوده است: «پروژه ساخت اولین بلوک تولید انرژی اتمی در ایران و خاور میانه پایان یافت و بدین ترتیب دیروز رسما پروژه ساخت آن به پایان رسید». واحد نیروگاه بوشهر سپتامبر سال ۲۰۱۳ برای بهره برداری تحت ضمانت به تهران تحویل داده شد و اوت سال ۲۰۱۵ پروتکل پذیرش نهایی آن نیز امضا شد و همچنین آوریل سال جاری سازمان تولید و توسعه انرژی اتمی ایران (NPPD) مجوز بهره برداری از نیروگاه بوشهر را دریافت کرد. دریافت مجوز، شرط لازم الاجرای قید شده در پروتکل برای انتقال نهایی تمام حقوق بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر به ایران بود.

*****

در مطلبی دیگر درباره روسیه، روزنامه «تلگراف» رهگیری هواپیماهای نظامی روسیه توسط جنگنده‌های انگلیسی را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه، جنگنده «رافائل» نیروی هوایی انگلیس حین گشت زنی هوایی نزدیک مرز استونی روز سه شنبه دو «سوخو -۲۷ فلانکر» روسیه همراه با یک هواپیمای تجسسی «ایلوشین -۲۰ Coot-A» این کشور را در شمال استونی شناسایی و رهگیری کردند. هواپیماهای روسی در حال پرواز در مسیرهای بین‌المللی در شمال و غرب مرزهای استونی بودند. تلگراف از عدم تماس جنگنده‌های روسی با برج مراقبت و رد و بدل شدن کدهای شناسایی از سوی خلبانان روسی خبر داد. این در حالی است که خلبان سرگروه جنگنده‌های رافائل انگلیس بر آماده بودن هواپیماهای حاضر در گروه خود برای مقابله با هر رویدادی اشاره کرد.

*****

در ‌‌نهایت، ادامه رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می‌رود. به نوشته «پولیتیکو»، با روشن شدن نتایج انتخابات درون حزبی در ایالت کنتاکی، کلینتون و سندرز، هر یک ۲۵ رأی ایالتی را از آنِ خود کردند. در این ایالت، برنی سندرز ۴۶ درصد از آرا و کلینتون نزدیک به ۴۷ درصد از آرا را به دست آورد. بدین ترتیب، با احتساب حق رأی مقام‌های حزب دمکرات، هیلاری کلینتون برای کسب عنوان نامزدی حزبش تنها به ۱۱۸ رأی ایالتی دیگر نیاز دارد و ایالت اورگان نیز که انتخاباتش در حال برگزاری است، می‌تواند ۷۴ رأی ایالتی را به اندوخته نامزد‌ها اضافه کند. سندرز برای اینکه بتواند نامزد نهایی حزبش شود، اکنون باید دستکم ۸۸ درصد از آرای انتخاباتی در ایالت‌های باقی مانده را کسب کند. رقابت‌های سه‌شنبه برای دموکرات‌ها در کنتاکی و اورگان و برای جمهوری‌خواهان تنها در اورگان برگزار شد.