پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پیگیری برای دستگیری خلبان فراری نیروی ویژه انتظامی به دانمارک از طریق اینترپل

پیگیری برای دستگیری خلبان فراری نیروی ویژه انتظامی به دانمارک از طریق اینترپل

سخنگو و معاون اجتماعی ناجا توضیحاتی را درباره گشت نامحسوس امنیت، جریمه ریالی سربازان، انتشار کلیپ قرآن‌سوزی، دستگیری عامل انتشار تصاویر منتسب به مینو خالقی، خلبان فراری و… ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی صبح امروز در نشست خبری که در دفتر سخنگوی ناجا برگزار شد، درباره طرح جریمه ریالی سربازی اظهار کرد: چیزی به نام خرید سربازی نداریم، بلکه این طرح جریمه مشمولان غایبی است که بیش از 8 سال غیبت دارند و این افراد همانطور که بارها گفته شده، با توجه به مدرک تحصیلی و سنوات غیبت از 10 تا 50 میلیون تومان جریمه می‌شوند.

وی ادامه داد: این طرح مشابه پارسال است و امسال تنها تغییری کرده این است که امکان پرداخت جریمه سربازی به شکل قسطی نیز فراهم شده است.

سخنگو و معاون اجتماعی ناجا با اشاره به فعالیت باندهای جعل کارت‌های پایان خدمت اعلام کرد: در سال گذشته 4 باند در تهران و 6 باند نیز در دیگر نقاط کشور که در زمینه جعل کارت‌های پایان‌خدمت فعالیت می‌کردند شناسایی و منهدم شدند.

منتظرالمهدی با بیان اینکه ضریب امنیتی کارت‌های فعلی سربازی بیش از 95 درصد است، گفت: به همین دلیل احتمال جعل این کارت‌ها وجود ندارد.

وی درخصوص سوالی درباره مسمومیت 10 تن در غرب تهران در پی خوردن حلوای نذری اظهار کرد: بررسی‌های پلیس نشان داد که هیچ قصد عامدانه‌ای در کار نبوده و این تنها یک مسمویت غذایی بوده است.

پیگیری برای دستگیری خلبان فراری از طریق اینترپل

سخنگو و معاون اجتماعی ناجا درباره خلبان فراری که گفته می‌شود از پرسنل ناجا بوده است، نیز گفت: این کمک دوم خلبان بوده و بررسی‌ها نشان می‌داد که از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برده و در حال حاضر نیز در دانمارک بوده و اقدامات برای شناسایی و دستگیری وی از طریق اینترپل در حال انجام است و به زودی برای او اعلان قرمز اعلام می‌شود.

منتظرالمهدی در پاسخ به خبرنگار ایسنا، درباره انتشار کلیپ‌ها و تصاویر خودکشی در شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: برخی از این خودکشی‌ها واقعا رخ داده و تصاویر آن هم منتشر شده است اما بعضی از تصاویر قدیمی بوده و عده‌ای مجددا آن را منتشر می‌کنند که در این زمینه باید اقدامات مختلفی انجام شود و گرچه پلیس با دستور قضایی می‌تواند نسبت به شناسایی و دستگیری این افراد اقدام کند، اما قبل از آن باید اقداماتی همچون فعالیت رسانه‌های رسمی و همچنین افزایش اطلاعات کاربران انجام شود. در حقیقت این کاربران هستند که باید توانایی تشخیص خبرهای جعلی را از خبرهای روز داشته باشند که این امر با همکاری و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها انجام می‌شود.

توضیح درباره کلیپ قرآن‌سوزی

وی در پاسخ به سوالی درباره انتشار کلیپ قرآن‌سوزی در ایران اظهار کرد: این ماجرا در ایران بوده و فرد 25 ساله‌ای به نام سالار آن را انجام داده است اما قبل از آنکه کلیپ را بارگذاری کند، کشور را به مقصد نروژ ترک کرده و سپس این کلیپ پخش شده است.

سخنگو و معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: بررسی‌های پلیس در این زمینه ادامه دارد و تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که نامبرده جرایم دیگری نیز مرتکب شده و از شرایط مناسب روحی و روانی مناسبی برخوردار نیست.

توضیح درباره ورود مجری شبکه “من و تو” به کشور

به گزارش ایسنا، منتظرالمهدی درباره ورود منصوره کریمی مجری سابق شبکه تلویزیونی “من و تو” و حضورش در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز گفت: درباره این فرد دستور قضایی برای ورود و خروجش به کشور وجود نداشته و پلیس نیز تنها براساس اعلام مرجع قضایی ورود و خروج را بررسی می‌کند.

وی درباره پیگیری ناجا عامل منتشر کننده تصاویر خصوصی مینو خالقی نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم نیز گفت: پلیس در مورد بازداشت فردی که گفته می‌شود اقدام به انتشار این فرد کرده است، چیزی اعلام نکرده و ما حرفی درباره بازداشت یا عدم بازداشت این فرد نزده‌ایم و خبرهای مربوط به آن از قول دیگر منابع و در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود.

سخنگو و معاون اجتماعی ناجا درباره تاکیدات رهبر معظم انقلاب به موضوع امنیت اخلاقی اظهار کرد: هنجارها، برگرفته از دل ارزش‌ها و رعایت بر همگان لازم است. امنیت اجتماعی ابعاد مختلفی داشته که تمام آن مدنظر است. ابعاد روانی، مالی، جسمی، اخلاقی و… از جمله این مولفه‌هاست که از موضوع امنیت اخلاقی بسیار موثرتر از مولفه‌های دیگر است.

منتظرالمهدی ادامه داد: در همین راستا مردم هیچ کوتاهی را از ما به عنوان پلیس قبول نخواهند کرد و ما نیز تمام ماموریت‌هایمان براساس قانون انجام خواهد شد.
فعالیت گشت‌های نامحسوس پلیس در تهران آغاز شده است

وی درباره فعالیت گشت‌های نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی نیز گفت: این گشت‌ها مراجعه‌ای به مردم نداشته‌اند و فعالیت‌شان در تهران آغاز شده است که بر این اساس مواردی همچون مزاحمت برای نوامیس، سرقت، آلودگی صوتی، بدحجابی و… را گزارش می‌دهند. این اقدام در حالی انجام می‌شود که در کشوری همچون انگلیس بیش از پنج میلیون دوربین برای کنترل حرکات و رفتار مردم نصب شده است.

سخنگو و معاون اجتماعی ناجا درباره قاچاق کالا و ادعای تعزیرات که پلیس همکاری لازم را با آنان ندارد، گفت: سازمان تعزیرات از پلیس درخواست کمک کرده و ما نیز همواره بیشترین همکاری را در بین سازمان‌ها با تعزیرات داشته‌ایم. تعزیرات از پلیس خواسته که یگان‌ویژه آنان را همراهی کند که این درخواست در حال بررسی است.

منتظرالمهدی با اشاره به استانداردهای جهانی برای تعداد پلیس، گفت: براساس استانداردهای جهانی برای هر 1000 نفر هفت پلیس مسوولیت تامین امنیت را برعهده دارد در حالی که در کشور ما به ازای هر 1000 نفر 3.5 نفر نیروی پلیس فعالیت می‌کنند که باید این عدد را در ماموریت‌های رسمی و اقدامات مختلف ناجا قرار داده و مقایسه کرد.

وی درباره تشدید مبارزه با قاچاق کالا نیز گفت: در این زمینه اقدامات پلیس در قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا تشدید شده و همکاران من با استفاده از تجهیزات به روز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

سخنگو و معاون اجتماعی ناجا درباره حذف نام “محمود خاوری ” مدیرعامل فراری بانک ملی در دولت احمدی‌نژاد از اعلان قرمز اینترپل نیز گفت: زمانی که محل فرد مشخص باشد دیگر اعلان قرمز معنایی ندارد. خاوری در کاناداست و محل او مشخص است اما همچنان اعلان قرمزش در دیگر کشورها دارای اعتبار است.

منتظرالمهدی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره انتشار تصاویر سرباز راهنمایی و رانندگی که بارانی‌اش را سرپناه کودکی فال‌فروش کرده بود، گفت: از عکاس این تصویر باید قدردانی کرد و من از او تشکر می‌کنم. از این سرباز نیز در دفتر فرمانده انتظامی تهران بزرگ تقدیر شد و باید بگویم که مشابه این اقدامات از سوی ماموران پلیس بارها و بارها انجام شده است.

وی درباره انتشار کلیپ کتک خوردن یک مامور پلیس در خانه نیز اظهار کرد: این کلیپ قدیمی بوده و در بررسی‌های پلیس مشخص شد که این فرد پس از اتمام ساعت کاری‌اش به این محل رفته و آن اتفاق برایش رخ داده که با این فرد برخورد شد.

سخنگو و معاون اجتماعی ناجا درباره انتشار کلیپ دیگر از برخورد گشت ارشاد با یک زن نیز اظهار کرد: این زن سابقه‌دار و پیش از این تحت تعقیب پلیس قرار داشت و پس از آنکه به دلیل حجاب نامناسب از سوی گشت ارشاد مشاهده و مشخص شد که او سارق سابقه‌دار بوده، این اتفاق رخ داد.

منتظرالمهدی همچنین درباره شلیک پلیس در بزرگراه باکری نیز گفت: دو سارق در حال فرار از دست پلیس بودند که ماموران با رعایت قوانین به کارگیری سلاح، تیراندازی کرده‌ بودند.

سخنگو و معاون اجتماعی ناجا در پاسخ به سوال دیگر درباره احتمال سوء استفاده مامور نامحسوس پلیس اظهار کرد: نیروی انتظامی به هیچ وجه به افراد لباس شخصی و خارج از سیستم ماموریتی واگذار نمی‌کند و اگر شهروندان با چنین افرادی مواجه شدند، حتما درخواست کارت شناسایی کرده و اگر مورد مشکوک بود، آن را به پلیس 110 گزارش دهند.