پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهم‌ترین موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرارگرفته

مهم‌ترین موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرارگرفته

اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره پابرجا بودن بخشی از تحریم‌های ایران، تشدید تلاش عربستان برای رقابت با ایران در منطقه، دیدار وزرای خارجه آمریکا و عربستان در ریاض، هشدار پلیس اروپا درباره احتمال حملات تروریستی جدید و متحد شدن دو گروه تروریستی داعش و بوکوحرام، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

 

بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا را بازتاب داده که مدعی شده، ایران همچنان تحریم است و شرکت‌های آمریکایی نیز همچنان با منع همکاری بازرگانی با ایران مواجهند. جک لو اظهار داشته: «تحریم‌های هسته‌ای در روز اجرای برجام برداشته شد، زیرا ایران پیروی کرد و ما نیز پیروی کردیم. وقتی ما توافقی انجام می‌دهیم، به آن عمل می‌کنیم. این بسیار مهم است. ما به اطراف جهان رفته‌ایم تا این مسأله را روشن سازیم که چه تحریم‌هایی برداشته شده و چه مبادلاتی مجاز است. این وظیفه ما نیست که به شرکت‌ها بگوییم، چه تصمیمات تجاری برای خود بگیرند، اما این وظیفه ماست که اطمینان حاصل کنیم، آن‌ها درک کنند خطرات احتمالی مربوط به تحریم‌ها کدام موارد هست یا نیست… روشن است که ایران همچنان تحت تحریم‌هایی به علل دیگر قرار دارد».

سایت شبکه خبری «راشا تودی» در مطلبی به تلاش عربستان برای رقابت منطقه‌ای با ایران پرداخته و می‌نویسد، ریاض هر تلاشی انجام می‌دهد تا مانع افزایش سهم نفت ایران در بازارهای جهانی در برهه‌ای شود که این کشور، در حال جلب مشتریان قدیم و جدید و بازگشت به دوره صادرات قبل تحریم‌ها است. امیر هندیجانی، عضو هیأت مدیره شرکت نفتی «راک پترولیوم» در این زمینه معتقد است، رویکرد اینچنینی عربستان، موجب تنش‌های بعدی بین دو کشور خواهد شد. هندیجانی می‌گوید: «عربستان سعودی می‌خواهد ایران را در منطقه جریمه نگه دارد. این کشور علی النعیمی، وزیر نفت قدیمی خود را برکنار کرده است؛ اقدامی که رقابت بین ایران و عربستان را بد‌تر خواهد کرد. روشن است که محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، خواهان مواجهه با ایران نه تنها در خاورمیانه، بلکه در بازارهای انرژی است. تصور اینکه شاهزاده بن سلمان یا ایران از تصمیم خود عقب نشینی کنند، سخت است».

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته برای دیدار با مقامات سعودی، به عربستان سفر کرده است. بر اساس گزارش «واس» (خبرگزاری رسمی عربستان) جان کری و عادل الجبیر، وزرای خارجه آمریکا و عربستان، روز شنبه در ریاض درباره آخرین تحولات سوریه گفت‌وگو کردند. کری و الجبیر همچنین روابط دوجانبه بین آمریکا و عربستان و راه‌های توسعه و تقویت این روابط در همه زمنیه‌ها و نیز پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای و جهانی مورد علاقه مشترک را مورد بحث و رایزنی قرار دادند. جان کری پس از دیدار با مقامات سعودی، روز دوشنبه عربستان را به مقصد وین ترک خواهد کرد تا در نشست‌هایی که با موضوع سوریه و لیبی تشکیل می‌شود، شرکت کند. وی روز چهارشنبه به بروکسل خواهد رفت تا در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو شرکت کند.

اما هشدار پلیس اروپا درباره احتمال حملات تروریستی در این قاره همزمان با برگزاری مسابقات جام ملت‌های اروپا، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. راب رین‌رایت، مدیر پلیس اروپا، در گفت‌و‌گویی با «دی ولت» درباره این احتمال که اماکن عمومی به اهدافی جذاب برای تروریست‌ها در بازی‌های جام ملت‌های اروپا تبدیل شود، ابراز نگرانی کرد. به گفته وی، مقامات ذیربط در نهادهای پلیسی اروپا، خود را آماده می‌کنند تا در صورت بروز حملاتی مانند حملات سال ۲۰۱۵ در پاریس و ۲۰۱۶ در بروکسل، اوضاع را مهار کنند. رین‌رایت اظهار داشت، اینکه اماکنی مانند کافه‌ها، رستوران‌ها یا سالن‌های کنسرت، ممکن است به راحتی آماج تروریست‌ها قرار گیرد، بسیار تکان دهنده است. پیش بینی می‌شود از دهم ژوئن تا دهم ژوئیه سال جاری، نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار هوادار ورزش فوتبال به اماکن برگزار کننده بازی‌های جام ملت‌های اروپا رفته و شاهد رقابت‌ها باشند.

در ‌‌نهایت، در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «رویترز» به متحد شدن دو گروه تروریستی داعش و بوکوحرام در شمال آفریقا پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، یک مقام آمریکایی از وجود نشانه‌هایی دال بر اعزام نیروهای بوکوحرام نیجریه به لیبی برای پیوستن به گروه تروریستی داعش و افزایش همکاری بین این دو گروه خبر داده است. آنتونی بلینکن، معاون وزارت خارجه آمریکا گفت، گزارش‌هایی وجود دارد که حاکی از رفتن تروریست‌های بوکوحرام به لیبی است؛ جایی که داعش حضور گسترده‌ای دارد و از نابسامانی امنیتی در آنجا بهره می‌برد. وی روز جمعه در سفر به نیجریه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: «شاهدیم که توان ارتباطی بوکوحرام، کارآمد‌تر شده است. به نظر می‌رسد آن‌ها از همکاری با داعش سود می‌برند. گزارش‌ها همچنین حاکی از کمک‌های پشتیبانی و لجستیکی است». همزمان، نیجریه خواستار فروش تسلیحات از سوی آمریکا به منظور جنگ با بوکوحرام شده که از هفت سال پیش مسبب شورش و ناآرامی در این کشور شده است.