جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » عبدالرحیم بیرانوند، رفیعی، و ملاهای خمینی ستیز دیگری نیز در میان ملاهای تهرانی نفوذ کرده بودند

عبدالرحیم بیرانوند، رفیعی، و ملاهای خمینی ستیز دیگری نیز در میان ملاهای تهرانی نفوذ کرده بودند

چرا این قبیل اشخاص به عنوان سخنران در محضر رهبری راه یافته بودند!

حضور و سخنرانیهای این گروه از عمامه به سرها  – که برعلیه طریقت تصوف و عرفان اسلامی و مکتب فقر و درویشی فعالیتها داشته و سخنرانیها کرده و در دهسال گذشته بارها باتحریک حلقه های بسیجی، شهرهای گوناگون را به آشوب کشیده بودند سئوالهای بسیاری به همراه آورده است.  گذشته تیره و تاریک و پیشانی سیاه این خمینی زدایان- که در معارضه با میراث معنوی بنیانگذار نظام برآمده از انقلاب -آیت الله العظمی سیدروح الله خمینی- شهره عام و خاص بوده و حتی محکومیتهای کیفری هم از دادگاه های ویژه روحانیت به جرم آشوبگری در پرونده اعمالشان ثبت است، در جمع معممین تهرانی بسیار مسئله انگیز است!

پيش از صحبتهای رهبري، حجت‌الاسلام والمسلمين صادقي‌رشاد، رئيس شوراي حوزه‌هاي علميه استان تهران با اشاره به سابقه حوزه علميه تهران و نقش آن در تحولات سياسي و اجتماعي گفت: اين حوزه با ۱۳۳ مدرسه، شش مرکز تخصصي و ۱۵ هزار طلبه و هزار و 600 استاد در سطح استان تهران، فعال است. حجت‌الاسلام والمسلمين رشاد با بيان اينکه حوزه‌هاي علميه استان تهران ۳۶۰ شهيد تقديم انقلاب اسلامي کرده است، برخي از فعاليت‌ها و موفقيت‌هاي اين حوزه را برشمرد و افزود: البته يکي از نگراني‌هايي که امروز حوزه‌هاي علميه با آن مواجه هستند، فاصله گرفتن از هويت اصلي و تبديل هويت آنها به هويت دانشگاهي است.

همچنين حجج الاسلام والمسلمين آقايان صديقي، حسيني، پناهي، روحاني، تحصيلي، رستمي، بيرانوند، رفيعي، پناهيان و خانم‌ها راستي و ميرمؤمني، ديدگاه‌هاي خود را در خصوص موضوعات مختلف طلاب و حوزه‌هاي علميه بيان کردند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر رهبري،  آيت‌الله خامنه‌اي با توصيه به طلاب براي قدر دانستن ارزش‌ها و مسئوليت‌هاي طلبگي گفت: اگر همه تخصص‌هاي مورد نياز يک جامعه به بهترين شکل وجود داشته باشد اما جامعه، ديني نباشد، آن ملت در دنيا و آخرت دچار خسران و مشکلات واقعي خواهد بود و اين مسئوليت عظيم يعني تبديل جامعه به جامعه‌اي ديني، بر عهده علما و روحانيت و طلاب است. ايشان مفهوم هدايت ديني را «تبيين انديشه‌هاي ناب اسلامي» خواندند و با اشاره به تأثير فضاي مجازي در افزايش شبهات ديني و وجود انگيزه‌هاي سياسي براي تزريق افکار منحرف و غلط در ذهن جوانان تأکيد کردند: اين ميدان، ميدان واقعي جنگ است و روحانيون و طلاب بايد مسلح و آماده، وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافي شوند.

اسلام ارتجاع و التقاط دولبه قيچي عليه اسلام ناب
رهبر انقلاب، «اسلام ارتجاعي، متعصب، بدون فهم حقايق معنوي و دچار جمود در ظواهر» را، نمود واقعي تفکرات انحرافي برشمرد و افزود: در لبه ديگر اين قيچي، «اسلام التقاطي» و «اسلام امريکايي» مشغول مقابله با «اسلام ناب» هستند.

رهبری، «درک اسلام ناب و متکي بر کتاب و سنت» را با ابزار خرد و انديشه اسلامي، وظيفه مهم روحانيون برشمرد و افزود: راه انبيا، ترويج اين تفکر اصيل است و روحانيون نيز ادامه‌دهنده‌ همين راه سعادت‌بخش يعني هدايت ديني مردم هستند. ايشان، هدايت عملي مردم را مکمل هدايت انديشه‌اي آنان دانستند و افزودند: با بهترين روش‌ها، مردم را به عبادات و ظواهر و مصاديق ديني از جمله صدق، امانت، تقوا، ترک منکر، امر به معروف و سبک زندگي صحيح، هدايت کنيد. ايشان در همين زمينه عمق بخشيدن به اعتقادات موروثي مردم را مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: بايد با استدلال صحيح، اعتقادات موروثي را که ممکن است در گذر زمان دچار زوال شده باشند، عمق ببخشيد و به مسير صحيح بکشانيد.

آيت‌الله خامنه‌اي، «هدايت سياسي» را ديگر وظيفه مهم علما و روحانيون خواندو افزود: علت تأکيد مکرر بر ضرورت انقلابي بودن حوزه‌هاي علميه اين است که استمرار حرکت صحيح و انقلابي کشور و جامعه، بدون حضور مستمر روحانيت امکان‌پذير نيست.

امريکا در حذف روحانيت و مردم از صحنه موفق نخواهد شد
رهبری با اشاره به قضاياي «تنباکو، مشروطيت و نهضت ملي شدن صنعت نفت» افزود: مشروطيت و نهضت ملي به علت استمرار نيافتن حضور روحانيت به اهداف خود نرسيد، اما هنر امام خميني(ره) اين بود که نگذاشت دشمن، حضور روحانيت را در حرکت عظيم انقلاب و پس از آن متوقف کند چراکه در غير اين ‌صورت، نه انقلاب پيروز مي‌شد و نه جمهوري اسلامي به حرکت خود ادامه مي‌داد.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: امريکايي‌ها از اول انقلاب نيز مانند امروز درصدد حذف روحانيت از حرکت عمومي ملت ايران بوده‌اند تا در مرحله بعد، حضور مردم در صحنه از بين برود و سپس انقلاب به شکست بينجامد اما تاکنون موفق به تحقق اين هدف نشده‌اند و به فضل الهي نخواهند شد.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در زلزله بيداري اسلامي هم، «دين»، مردم را به ميدان کشاند اما چون دستگاه‌هاي ديني در آن کشورها متفرق هستند، اين کار استمرار نيافت و بيداري به نتيجه لازم نرسيد، اما در جمهوري اسلامي، تداوم حضور علما و روحانيون و در نتيجه حضور مردم در عرصه‌ها، استمرار حرکت انقلاب را ممکن کرده است.  آيت‌الله خامنه‌اي پس از تبيين هدايت ديني و هدايت سياسي، به سومين وظيفه مهم روحانيت يعني «حضور هدايتگر و نيز ميداني در عرصه خدمات اجتماعي» پرداخت و افزود: حضور طلاب در خدمات‌رساني به مردم، مدرسه‌سازي، بيمارستان‌سازي، کمک به مردم هنگام حوادث و ديگر عرصه‌ها، نيروهاي مردمي را نيز به صحنه مي‌آورد و منشأ خدمات خواهد شد.

هيچ تخصصي نمي‌تواند جايگزين مسئوليت روحانيت شود
رهبری با توصيه به طلاب براي «درس خواندن خوب و تهذيب نفس» خاطرنشان کرد: همت خود را براي ايفاي مسئوليت‌هاي روحانيت که هيچ تخصص ديگري نمي‌تواند جايگزين آن شود، به‌ کار گيريد؛ البته اين کار نبايد به معناي هدف‌گيري مناصب و مقامات و عناوين باشد بلکه در همه اوقات بايد کسب رضايت پروردگار و امام عصر(عج)، هدف اصلي قرار گيرد.
رهبري در بخش ديگري از سخنانش  با اشاره به مطالب برخي از اساتيد و طلاب حوزه‌هاي علميه تهران، گفت: «مراقبت از اينکه حوزه‌هاي علميه از شيوه‌ طلبگي به شيوه‌ دانشگاهي گرايش پيدا نکنند»، «طرح آموزش اخلاق در حوزه‌ها» و «منطقه‌اي کردن گزينش و جذب طلاب»، از مسئوليت مديران حوزه‌ها است که بايد پس از بررسي‌هاي لازم در خصوص اين موضوعات تصميم‌گيري کنند.

رهبری همچنين با اشاره به قدمت و اهميت حوزه علميه تهران و علما و فضلاي برجسته‌اي که در اين حوزه حضور داشته‌اند، خاطرنشان کرد: حوزه علميه تهران اکنون داراي هويت است و اين هويت نيز بايد قدر دانسته شود تا برجستگاني در فقه و علوم عقلي و تفسير و حديث، در اين حوزه پرورش يابند.