شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اما علت این تکذیب توسط وزیر دفاع ایران چه بود؟

اما علت این تکذیب توسط وزیر دفاع ایران چه بود؟

در حالی چند روز پیش توسط خبرگزاریهای نزدیک به سپاه پاسداران خبر آزمایش موشک بالستیک 2 هزار کیلومتری با خطای 8 متر منتشر شد،  وزیر دفاع این ازمایش را تکذیب کرد. اما علت این تکذیب چه بود؟
رجانیوز به نقل از سایت جهان نیوز – پژمان پورجباری: همه‌چیز از آنجا آغاز شد که در پی آزمایش موشکی موفق و دقیق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اواخر سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در 8 اردیبهشت فرمودند: “ذهنی که می‌تواند یک موشک درست کند که این موشک دو هزار کیلومتر طی می‌کند و با کمتر از ده متر خطا به هدف می‌رسد؛ این چیز کوچکی است؟ بنده خواستم مثال بزنم”.
هنوز چند روزی فرمایش رهبر انقلاب نگذشته بود که سردار علی عبدالهی معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح در جشنواره علمی و تحقیقاتی باقرالعلوم در 20 اردیبهشت به آزمایش موشک بالستیک 2 هزار کیلومتری با خطای 8 متر در هفته‌های گذشته اشاره نمود و این خبر به‌ سرعت در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد اما ساعاتی نگذشت که سردار دهقان وزیر دفاع اعلام کرد که ما آزمایش موشک دو هزار کیلومتری با این میزان خطا نداشته‌ایم. به‌عبارت دیگر وزارت دفاع، وقوع آزمایش موشکی جدیدی را تکذیب نکرد اما خبر سردار عبدالهی را تکذیب نمود. به راستی علت این تکذیب با توجه به فرمایش رهبر انقلاب اسلامی چه می‌توانست باشد؟

عکس منتشر شده در رسانه های غربی از پایگاه فضایی امام خمینی(IKSLC)
واقعیت این بود که چند روز قبل از اظهارات سردار علی عبدالهی، وزارت دفاع روسیه خبر از وقوع آزمایش موفق موشکی جدید ایران در ساعت دو بعدازظهر روز 31 فروردین داده بود. خبری که آژانس اطلاعات دفاعی امریکا با تائید آن عنوان کرد که این موشک از پایگاه فضایی امام خمینی(IKSLC) با موفقیت شلیک‌شده اما در مرحله سوم محموله‌ای را در مدار فضا قرار نداده است و احتمالاً تنها آزمایشی 2 مرحله‌ای از موشک جدید ایران است؛ بنابراین طبیعی به نظر می‌رسید که هرگونه نسبت داشتن شلیک موشک 2000 کیلومتری با دقت 8 متر در رسانه‌ها تکذیب شود چراکه آزمایش موشکی اخیر به دور از چشم رسانه‌ها، در واقع ماهیتی فضایی داشت.


تشریح جزئیات پایگاه پایگاه فضایی امام خمینی(IKSLC) در مقایسه با یک پایگاه فضایی غربی
این اخبار نهادهای نظامی و اطلاعاتی روسیه و امریکا در حالی بود که فرمانده معظم کل قوا مقتدرانه فرموده بودند: «اینکه بعضی‌ها بیایند بگویند “فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست”، این حرف اگر از روی ناآگاهی گفته‌شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته‌شده باشد، خیانت است… سپاه که پیشرفت‌های موشکی خودش را نشان می‌دهد، نه‌فقط مایه‌ی افتخار و مباهات ایرانی‌ها است، بلکه وقتی این موشک‌های سپاه با این دقّت و با این زیبایی آزمایش می‌شود، خیلی از ملّت‌های آزادی‌خواهِ دُوروبَر ما که دلشان از آمریکا و از رژیم صهیونیستی خون است، خوشحال می‌شوند. وقتی این‌ها انجام می‌گیرد، ما بیاییم این‌ها را بکوبیم و بگوییم آقا! امروز دیگر روز موشک گذشته! نه، روز موشک نگذشته. دشمن دائم در حال به‌روز کردن خود و آماده کردن خود است، ما اینجا ساده‌لوحانه خودمان را عقب بکشیم و بگوییم نه!.»
بنابراین به نظر می‌رسد که بیست روز پس از این فرمایشات و در آستانه 13 رجب و سالگرد تأسیس سپاه پاسداران، آزمایش موشکی بسیار حساسی در ایران به وقوع پیوسته که در میان اخبار ضد و نقیض داخلی، ابعاد آن پنهان مانده است. بنابر اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی این موشک یا همان ماهواره‌بر چهار موتوره ارتقاءیافته سیمرغ، ظاهراً برخلاف سایر پرتاب‌های فضایی ایران، از پایگاه فضایی امید سمنان صورت نگرفته است؛ بلکه برای نخستین بار، از پایگاه فضایی پیشرفته امام خمینی(ره) در 3 کیلومتری پایگاه فضایی امید، پرتاب شده است و مقدمات مونتاژ و آماده سازی آن در روزهای پایانی سال گذشته صورت گرفته است. رسانه‌های غربی مدعی هستند که کار ساخت این پایگاه فضایی جدید با سازه‌های عظیم و سکوی 45 متری، قبل از شهادت حسن تهرانی مقدم در سال 1390 به‌عنوان مغز متفکر برنامه موشکی ایران، آغازشده است.

این خبر رسانه‌های غربی در حالی است که دکتر منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی ایران در مهرماه سال گذشته خبر از طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی(ره) به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین ایستگاه‌های فضایی جهان داد که مأموریت آماده‌سازی و پرتاب ماهواره‌برهای سنگین را بر عهده دارد که قرار بود اواخر سال گذشته به طور آزمایشی بهره‌برداری شود.
برای قراردادن ماهواره سنجش از دور طلوع 1 که چندی است در دولت اعتدال به خاطر اعتمادسازی در برجام به تأخیر افتاده است، می‌بایست 2 آزمایش در این مرکز جدید فضایی صورت می‌گرفت تا درنهایت با پرتاب 3 مرحله‌ای، این ماهواره به مدت یک سال و نیم در مدار 500 کیلومتری زمین قرار بگیرد و اطلاعات و تصاویری با دقت 25 متر در اختیار کشورمان قرار دهد؛ بنابراین احتمال می‌رود پایگاه فضایی امام خمینی(ره) و ماهواره‌بر سیمرغ که مقدمات ساخت آن به قبل از شهادت حسن طهرانی مقدم بر می‌گردد، اکنون با اولین پرتاب آزمایشی خود به بهره‌برداری مقدماتی رسیده و ایران را در سال جاری، در آستانه قرارگرفتن درمیان 10 کشور برتر جهان در پرتاب ماهواره‌برهای سنگین قرار داده است.
اما آنچه غم‌انگیز و مایه تأسف است، اتخاذ سیاست تأخیر و سکوت دولت تدبیر و امید در به ثمر رساندن و تکمیل دستاوردها و نوآوری‌های فضایی در فضای پسابرجام است که اوج آن را در پیام‌های توئیتری آقای هاشمی رفسنجانی و دکتر حسن روحانی شاهدیم.
این سیاست تأخیر و سکوت، شواهدی از برجامی موشکی را آشکار می‌سازد که دولت تدبیر و امید آن را به ظرافت در اسناد بالادستی پنج سال آینده کشور تعبیه نموده است و برخلاف سیاست‌های ابلاغی برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی که بر ارتقای توان بازدارندگی از طریق “توسعه‌ی توان موشکی و فناوری‌ها و ظرفیت تولید سلاح‌ها و تجهیزات عمده‌ی دفاعی برترساز با توان بازدارندگی و متناسب با انواع تهدیدات” تأکید شده است، در اقدامی بی‌سروصدا و هوشمندانه توسط دولت، در احکام چند کلمه‌ای برنامه ششم توسعه در حوزه دفاعی به‌جای کلمه “توسعه توان موشکی” قیدشده است “توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی”. این عبارت بدان معنا است که در دوران پسابرجام، فقط افزایش ظرفیت تولید موشک در پنج سال آینده مورد توجه قرار گرفته است و ارتقای متوازن توان کمی و کیفی برای بازدارندگی برترساز و هرگونه تحقیق و توسعه غیرمعطوف به ظرفیت کمی تولید، به محاق رفته است.
با این توصیف در فضای پسابرجام، توسعه و ارتقاء توانمندی فضایی و موشکی که به‌شدت به هم وابسته هستند را تنها در سایه سکوتی سنگین و مظلومانه باید رصد و فهم کرد. در فرایند برجام موشکی، ملت ایران و مستضعفان جهان از این قدرت نرم باورساز و آنچه که به فرمایش امام خامنه‌ای مایه‌ی افتخار، مباهات و دلگرمی آن‌هاست، محروم‌ می شوند و فقط سرویس‌های نظامی و امنیتی استکبارند که متوجه و البته محرم اسرار پسابرجامی خواهند بود؛ درست همان‌طور که در برجام هسته‌ای شاهد آن بودیم. متاسفانه در قرنی که آن را قرن فضا نامیده‌اند، ملت ایران سیاست تاخیر و سکوت در برجام موشکی را در توئیت آقای حسن روحانی به نظاره نشسته است، آنجا که اخیراً نوشته شد: “توانمندی نیروهای مسلح ما را دیگران [مستکبران] متوجه می‌شوند، بیان و تکرار آن [برای مستضعفان] ضرورتی ندارد.”