پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » چگونگی سقوط خان طومان از زبان مستشاران سپاه پاسداران

چگونگی سقوط خان طومان از زبان مستشاران سپاه پاسداران

انغماسیون افرادی با تفکر کاملا تکفیری که حاضرند در هر لحظه خود را به صورت یک بمب در عملیات منفجر کنند و از تجهیزات پشرفته اهدایی سران مرتجع منطقه ای و غرب استفاده می کنند.
خان طومان شهرکی با جمعیت قریب به سه هزار نفر در فاصله بین ده تا پانزده کیلومتری جنوب حلب قرار دارد. این شهرک در شمال شهر الحاضر و در منطقه ای نزدیک به اتوبان حلب – دمشق نزدیک است.
سال گذشته در عملیات نصر 2 بعد از آزاد سازی بخش های وسیعی از استان حلب به ویژه نبل و الزهرا، سناریوی معارضان و تروریست ها برای ایجاد پایتخت سوریه آزاد فروپاشید و طرح غرب برای نابودی سوریه و تقسیم این کشور به بخش های مختلف سیاسی همچون لیبی از بین رفت. (1) سوالی که در اینجا باقی می ماند چرایی بهم ریختگی و گسترده شدن موضوع خان طومان است.
در دوماه گذشته عملیاتی توسط تروریست های حاضر در منطقه العیس  تحت عنوان جیش الفتح ( گروه های تکفیری زیر شاخه القاعده با همپیمانی ارتش به اصلاح ازاد)  صورت پذیرفت که به اشغال این منطقه و ناکامی نیروهای مدافع شهرک برای بازپس گیری محور اشغال شد. دقیقا همین سناریو در خان طومان رخ داد.
نوع عملیات به این صورت است: «ابتدا پهبادهای تروریست ها بر فراز منطقه پرواز نموده و به صورت آن لاین تصاویر خود را برای مدیریت اتاق نبرد ارسال میکنند. سپس حجم بالایی از تسلیحات توپخانه ای توسط گروه های تروریستی در خط اولیه نیروهای مدافع شهرک بکار گرفته می شود و پس از مشغول سازی نیروهای مدافع جبهه مقاومت، با ارسال خودروهای زرهی انتحاری سعی بر آن می شود از فرصت موجود استفاده نموده و خود را در خطوط اولیه مدافعان منفجر نماند. سپس یگان ویژه خود(2) را که به اسم «انغماسیون» نامگذاری شده به منطقه اعزام میکنند تا از شکاف ایجاد شده استفاده کرده و به خطوط داخلی جبهه مقاومت نفوذ نمایند.
در همین شرایط نیروهای آماده به رزم جریان تروریستی با گسیل گروه های فراوان سعی میکنند به عمق نیروهای مقاومت رفته و منطقه ار تصرف نمایند.
بر همین اساس است گاهی بعد از دفاع سخت نیروهای مقاومت شاهد برجای ماندن تعداد بالایی جنازه تروریست ها در درون خط پدافندی مقاومت هستیم. » آنچه در صحنه خان طومان رخ داد به صورت خلاصه این نوع رزم و درگیری میدانی با حجم بالایی از تسلیحات اهدایی و نیروهای رزمی دشمن بوده است.
سال گذشته تروریست ها به همین منطقه برای تصرف خان طومان و اشرف بر اتوبان حلب – دمشق حمله کردند که دستاوردی جز شکست و کشته شدن نزدیک به 400 تروریست نداشتند.
اما متاسفانه بدون درس گرفتن از تجربه العیس و استفاده از وسایل جمینگ و جنگال برای قطع ارتباط پهبادی و رادیویی دشمن و نیز حمایت هوایی مناسب و توپخانه سنگین، دشمن توانست به عمق نیروهای حاضر در خان طومان حمله نموده و بخش هایی از این شهرک راهبردی را تصرف نماید.
طبق آخرین اخبار بخش های قابل توجهی از نیروهای مقاومت از جمله فاطمیون، مقامت عراق، مقاومت لبنان، نیروهای مردمی سوریه و ارتش سوریه به همراه مستشاران ایرانی در شهرک حمیره نزدیک خان طومان آماده عملیات آزاد سازی و انتقام خان طومان هستند.
فضای عملیات در منطقه سوریه تفاوت هایی با میدان های دیگر جنگ های شهری و نیمه شهری دارد. بدی هوا و نیز جغرافیای سرزمینی نشان می دهد  نمی توان بدون توجه به عناصر نظامی و آرایش صحیح یک عملیات وسیع انجام داد. همراهی نیروی هوایی در شرایطی خواهد بود که هوا برای بمباران دقیق و هدف قراردادن تجمع تکفیری مساعد باشد.
در همان ساعت های اولیه، حضور جنگنده های سوری و روسی موجب شد «معراته» و ارتفاعات «المسطاوی» از حضور تروریست ها پاکسازی شود و گروه های تروریستی با برجای گذاشتن تلفات انسانی و تجهیزاتی بالا منطقه را ترک نمایند. در همین منطقه با کمین دقیق نیروهای مقاومت لبنان و مستشاران ایرانی  بیش از 30 تروریست تکفیری به هلاکت رسیدند که جنازه های انان هنوز در خطوط نبرد باقی مانده است.
اما آنچه سبب شده خان طومان برجسته سازی شود عدم مدیریت در رسانه های جبهه مقاومت به ویژه داخل کشور بوده است. در داخل هیچ پیوست رسانه ای برای مقابله با عملیات روانی دشمن تهیه نشد و متاسفانه تروریست های مستقر در حلب به دلیل شکست های پی در پی یک سال گذشته و عدم دست یابی به پیروزی های برنامه ریزی شده، توانستند با برجسته سازی بیشترین منفعت را از صحنه نبرد ببرند.
جریان معارض در خلا رسانه ای جبهه مقاومت با برجسته سازی فضای غیر واقعی به گونه ای ادراک سازی نمود که انگار تمام سوریه از دست رفت و هیچ بهبودی در اوضاع این کشور در آینده وجود نخواهد داشت. باید توجه داشت یکی از مهمترین بخش های عملیات روانی، بخش نظامی و فعال شدن در صحنه نبرد است. متاسفانه عدم برنامه ریزی دقیق موجب شد تا دشمن از این فضا بهترین بهره ممکن را برده و بر خلاف واقعیت صحنه خان طومان را یک صحنه بحرانی نشان دهد.