جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روزنامه‌های اصلاح طلب و اصولگرا موضوعات مورد پردازش متفاوتی داشتند.

روزنامه‌های اصلاح طلب و اصولگرا موضوعات مورد پردازش متفاوتی داشتند.

روزنامه های اصلاح طلب موضوع حمله به برادر میرحسین موسوی را مورد توجه قرار داده اند. روزنامه آرمان و شرق در گزارش هایی به این موضوع پرداخته اند. روزنامه شرق در همین زمینه در گزارشی با تیتر «پيگيري حمله به ميرمحمود موسوي» نوشته: «میرمحمود موسوی شنبه‌شب از سوی افراد ناشناس با سلاح سرد مورد حمله قرار گرفت و مجروح شد.

 

او پس از انتقال به بیمارستان و انجام پانسمان برخلاف نظر پزشکان، به منزل خود بازگشته است. روزنامه‌های اصلاح طلب و اصولگرا موضوعات مورد پردازش متفاوتی داشتند. اصولگرایان سخنان رهبر انقلاب در باب امنیت اخلاقی را مورد توجه قرار داده‌اند؛ اما روزنامه‌های اصلاح طلب، موضوع انتخاب رئیس مجلس و همچنین داستان یک حمله را مورد توجه جدی قرار داده‌اند.

resized_593307_954
وزیر کشور و استانداری تهران دستور پیگیری اين حادثه را صادر کرده‌اند؛ هرچند مقامات مسئول احتمال مي‌دهند علت حادثه، زورگیری و نه امنیتی بوده است. حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي سخنگوی قوه قضائیه نيز ديدگاه مشابهي دارد. میرمحمود موسوی در گفت‌وگویي کوتاه با خبرنگار «شرق» درباره وضعیت خود تنها به این دو جمله بسنده کرده است: «حالم مناسب توضیح نیست. در منزل استراحت می‌کنم». میرمحمود با بیان اینکه به دلیل خونریزی زیاد دچار ضعف شده و به خواب می رود، توضیح بیشتر را به زمانی بعد از بهبود اوضاع جسمی خود موکول کرد. نرگس موسوی، برادرزاده میرمحمود درهمين‌باره با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «… در یکی از شب‌های اردیبهشت، میرمحمود موسوی دیپلمات شناخته‌شده، برادر میرحسین موسوی توسط گروهی ناشناس مورد حمله قرار گرفته و با سلاح سرد این گروه مورد ضرب‌وجرح قرار می‌گیرد. امیدوارم در جهت امنیت‌سازی و پاک‌کردن سطح شهر از دشمنان آسایش، ضاربین ایشان پیدا و آمرین و عاملین این حمله هرچه‌سریع‌تر معرفی شوند».

در همین زمینه، روزنامه کیهان در یادداشتی به قلم محمد ایمانی با تیتر «گزارش یک سوء قصد» نوشته: «فرض کنید خدای نکرده خبر برسد به جان مثلاً فرزند رئیس دولت یا مثلاً وزیر ارتباطات یا اطلاعات یا کشور «سوء قصد» شده است. طبیعتاً دستگاه‌های بسیاری برای برخورد با سوء قصد کنندگان به تکاپو می‌افتند. اصلا چرا سوء قصد؟ مثلاً به سمت فلان آقای نماینده چهار تا تخم مرغ و گوجه پرتاب می‌شود، خود این آقا و حامیانش در دولت ماه‌ها بسیج می‌شوند تا پدر معترضان را درآورند. یامثلاً همین دیروز، پریروز سارقان زورگیر متعرض برادر یکی از سران فتنه می‌شوند و بلافاصله خبرگزاری‌های ایسنا و ایلنا و… نام «سوء قصد» بر آن می‌گذارند و پای وزیر کشور را به ماجرا باز می‌کنند و آقای استاندار احساس مسئولیت می‌کند و… البته سرانجام اعلام می‌کند «اطلاعات، حاکی از زورگیری بودن حادثه است». خیلی عیبی هم ندارد این قدر حساسیت بالا باشد که وزیر و استاندار و رسانه‌ها برای امنیت یک شهروند دل‌نگران و حساس شوند؛ البته اگر شهروندها مانند دهک‌های اقتصادی، طبقه‌بندی 10 گانه نشوند».
همچنین موضوع برنامه اکسیر و اقدام زشت فرزاد حسنی در این برنامه در کانون توجه روزنامه هاست. روزنامه شهروند در گزارشی با تیتر « «تلویزیون» در تور «حسنی» » نوشته: «انتشار فیلمی کوتاه از نحوه برخورد فرزاد حسنی، مجری تلویزیون با میهمان برنامه «اکسیر» با انتقادهای فراوانی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. هرچند بلافاصله دست‌اندرکاران این برنامه، فیلمی از پشت صحنه‌ تمرین فیلمنامه‌ زرشک، با حضور فرزاد حسنی منتشر کرده‌اند تا بر نمایشی بودن این آیتم تأکید کنند، اما حجم انتقادهایی که در شبکه‌های اجتماعی به رفتار مجری این برنامه صورت گرفت، به ‌حدی بود که عذرخواهی و توضیحات تهیه‌کننده نیز نتوانست مرهمی بر احساسات جریحه‌دار شده مردمی باشد.
ماجرای حمله به میرمحمود موسوی/ کدام گزارش باعث گریه رهبر انقلاب شد؟/ پیشنهاد مطهری به عارف و لاریجانی
بعد از تمام این واکنش‌ها تازه نوبت رسید به انتشار کلیپی دیگر از پشت صحنه برنامه مبنی بر این‌که منتقدان این جریان زود قضاوت کرده‌اند و اصلا کل ماجرا، چیز دیگری بوده است. در این کلیپ کوتاه که زیر نوشته «پشت صحنه برنامه اکسیر»، دوربین فرزاد حسنی را به همراه دست‌اندرکاران برنامه و فرد شرکت‌کننده نشان می‌دهد که درحال تمرین آیتم مربوطه هستند. درواقع این کلیپ قرار است نشان بدهد که منتقدان زود قضاوت کرده‌اند، چراکه آیتم مربوطه از قبل تمرین شده و هیچ قصدی مبنی بر توهین و تحقیر شرکت‌کننده نبوده است. با این حال درباره این کلیپ همچنان دو نظر مطرح است؛ اول این‌که بخش‌هایی از آن به نظر تصنعی می‌رسند ازجمله پیراهنی که فرزاد حسنی به تن دارد. به همین جهت اواسط کلیپ فرزاد حسنی پیراهنی اتوشده را از کنار میز بیرون می‌آورد و به دست تدارک می‌دهد که درواقع قرار است به ما بگوید این پیراهن اصلی مجری برای اجراست. صحنه‌هایی مانند این هرچند ممکن است صددرصد اتفاقی بوده باشند، اما شائبه ساخت این کلیپ و تصنعی بودن آن را همزمان تقویت می‌کنند. ضمن این‌که پرسش جدی این است: به فرض که این برخورد زننده قبلا با شرکت‌کننده تمرین شده باشد، چه چیزی را توجیه می‌کند؟ فردی را جلوی دوربین ببریم، او را تحقیر کنیم و بگوییم این آیتم قبلا تمرین شده است؟! به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران برنامه اصولا عذری بدتر از گناه پیش آورده باشند و سوراخ دعا را گم کرده باشند. پایان کلیپ نوشته «باز هم زود قضاوت کردیم» اما آیا واقعا زود قضاوت کردیم؟
روزنامه ایران نیز در گفت و گو با معاون وزیر نفت با عنوان «جزئیات بنزین دو نرخی » به نقل از عباس کاظمی می نویسد: « معاون وزیر نفت با بیان اینکه هدف مجلس شورای اسلامی از طرح این مصوبه حفظ کارت‌های سوخت و به طور کلی سامانه هوشمند سوخت است، گفت: اما وزارت نفت نیازی به استفاده مجدد از کارت سوخت ندارد و حتی از سال گذشته که سهمیه‌بندی بنزین متوقف شد دولت در کنترل مصرف سوخت موفق‌تر از گذشته عمل کرد. به طوری که در سال گذشته پیش‌بینی می‌شد که مصرف سوخت 5 درصد رشد کند اما فقط یک درصد افزایش یافت. کاظمی ادامه داد: آثار منفی این طرح را قطعاً در بخش حمل و نقل و مناسبات اقتصادی شاهد خواهیم بود. چراکه متأسفانه محاسبات حمل و نقل براساس نرخ دوم انجام خواهد شد.
نرخ اول همان هزار تومان است
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان اینکه در سال‌جاری قیمت بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد و نرخ پایه همان هزار تومان برای هر لیتر باقی می‌ماند، گفت: همچنان باوجود پایین آمدن قیمت جهانی نفت برای بنزین یارانه پرداخت می‌کنیم؛ ولی برنامه‌ای برای افزایش مجدد نرخ بنزین در دولت وجود ندارد. کاظمی، در مورد میزان سهمیه و تعیین قیمت بنزین گفت: هیأت دولت نرخ و شیوه توزیعی را بعد از بررسی در کارگروه‌های تخصصی تعیین خواهد کرد و ما از زمان ابلاغ مصوبه ملزم به اجرا خواهیم بود. وی افزود: قیمت‌های جدید فقط در دو نرخ تعیین خواهد شد و دولت بنزین را چند نرخی و پلکانی نخواهد کرد.
سخت‌افزارها فراهم است اما به فکر مردم هستیم
معاون وزیر نفت با بیان اینکه دولت آمادگی دارد این قانون را از فردا اجرایی کند گفت: سامانه هوشمند سوخت و همین‌طور جایگاه‌های سوخت آمادگی دارند که از یک روز پس از ابلاغ مصوبه اجرای قانون را شروع کنند اما مردم ظرفیت اجرای نادرست قانون را ندارند و به این منظور دولت در تلاش است که سازوکاری را تعریف کند که کمترین فشار به مصرف‌کنندگان وارد شود.»
روزنامه اعتماد نیز در گفت و گو با علی مطهری با عنوان « پيشنهاد مطهري به لاريجاني وعارف » به نقل از وی نوشته: « من خودم قبلا يك پيشنهاد داشتم كه يكي براي رياست وارد شود و ديگري رييس فراكسيون اكثريت شود. يعني براي رياست نهايتا در صحن مجلس يك نفر از اين دو نفر وارد شوند.
چرا اين پيشنهاد را داشتيد؟
براي اينكه نهايتا فراكسيون سومي تشكيل نشود و افراد مستقل و معتدل به فراكسيون اميد بپيوندند و اين فراكسيون به شكل قاطع فراكسيون اكثريت شود. بعد اينجا ما در مجلس دو چهره موثر و با نفوذ و هماهنگ مي‌توانستيم داشته باشيم. همين موضوع را با هر دو نفر آقايان هم مطرح كردم ولي نهايتا ديدم خيلي هماهنگي و تمايل براي اين كار وجود ندارد.
چرا اين تمايل نبود؟
به هر حال هر دو طرف دلايلي مي‌آوردند.
چه دلايلي در دو سمت ماجرا بود؟
مثلا مي‌گويند برخي از مستقل‌ها ترجيح مي‌دهند نهايتا به فراكسيون اميد يا فراكسيون اصولگرايان نروند و نخواهند عنوان اصلاح‌طلبي يا اصولگرايي داشته باشند و ما آنها را در مجلس از دست بدهيم و ضعيف شويم. استدلال هم اين است كه به همين دليل امكان تحقق آن فراكسيون ضعيف مي‌شود. به هر حال شرايط الان طوري شده كه هر دو نفر براي رقابت وارد مي‌شوند و مشغول فعاليت هستند.»
همچنین این روزنامه در گزارش دیگری با تیتر «زنگ خطر دو وزير» به گزارشی اشاره می کند که گریه رهبر انقلاب را درآورده است. اعتماد در بخشی از این گزارش نوشته است: «وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي گفت: سن مصرف مواد پايين آمده و زنانه‌ شده است. آمارهاي مطرح شده از آسيب‌هاي اجتماعي در ماه‌هاي گذشته باعث شده حتي در عالي‌ترين سطح و در حضور مقام معظم رهبري نيز جلساتي براي بررسي اين موضوعات برگزار شود. علي مطهري درباره يكي از اين جلسات گفته بود: » در اين رابطه (آسيب اجتماعي) گزارش عميق و وسيع خدمت مقام معظم رهبري رسيد. گزارشي در خصوص افزايش نرخ طلاق، اعتياد و حاشيه‌نشيني شهرها و مواردي از اين دست كه مأيوس‌كننده نيز بود. شنيدم رهبري خودشان ٦ ساعت وقت گذاشته‌اند و گزارش را شنيدند و در آخر گفتند كه خودشان مسوولند و در برخي حوزه‌ها نيز اشك ريخته و گريه كرده‌اند. »البته تاكنون گزارشي از جزييات جلسه مسوولان عالي كشور با رهبر انقلاب درباره آسيب‌هاي اجتماعي منتشر نشده اما از سوي معاون وزير كشور اعلام شده كه رهبري بر كنترل آسيب‌ها و كاهش آمار قربانيان تاكيد كرده و خواستار اقدامات جدي دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف و ارايه گزارش از عملكردشان به رهبري شده است. گزارشي درباره پنج آسيب اصلي كه از سوي شوراي عالي اجتماعي كشور اعتياد، حاشيه‌نشيني، فقر، بيكاري و طلاق تعيين شده است. با همه اين هشدارها بايد منتظر بود و ديد كه عملكرد عيني نهادها و سازمان‌هاي مسوول براي كنترل آسيب‌هاي اجتماعي در ماه‌هاي آينده به چه نقطه‌اي خواهد رسيد، آيا زنگ خطر آسيب‌هاي اجتماعي جدي گرفته مي‌شود؟»