چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهم‌ترین موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است

مهم‌ترین موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است

استفاده گروه‌های تروریستی در سوریه از کودکان برای عملیات‌های خود، تلاش جبهه النصره برای تشکیل یک خلافت اسلامی، انجام تغییرات گسترده در ساختارهای دولتی عربستان سعودی، عزم ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی و ادعای فریب مردم آمریکا توسط اوباما درباره توافق هسته‌ای ایران، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

در ادامه اوضاع متشنج و بی‌ثبات در سوریه، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی نیز به اخبار و گزارش‌های مربوط به این کشور اختصاص یافته است. شبکه خبری «المیادین» با انتشار گزارشی به حملات اخیر گروه‌های تروریستی به حلب پرداخته و اشاره می‌کند که این گروه‌ها، در حملات خود از کودکان استفاده می‌کنند. بر اساس این گزارش، گروه «جیش الفتح» برای جبران فرار هزاران تن از مبارزان خود اقدام به جذب کودکان در نبردهای خود کرده است. در حملات اخیر ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه صد‌ها تن از نیروهای این گروه در حومه‌های حلب و ادلب کشته شدند. در این میان، جبش الفتح با جذب کودکان به شدت در پی جبران شکست‌های خود است. سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه در شمال سوریه گروه جیش الفتح و دیگر گروه‌ها را نظیر اجناد الشام، فیلق الشام، احرار الشام، لواء الحق و جیش السنه را بازسازی کردند.

*****

در همین حال، روزنامه «ایندیپندنت» از تلاش گروه تروریستی جبهه النصره برای تشکیل یک «خلافت اسلامی» در سوریه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، جبهه النصره بعد از آنکه توانست در سایه حمایت بین‌المللی از خود در مقابل داعش، نیروهای خود را تقویت کند، در روزهای آینده از تشکیل خلافت اسلامی در سوریه خبر خواهد داد. چارلز لیستر، تحلیلگر مسائل خاورمیانه می‌گوید، پس از پنج سال که جبهه النصره در بحبوحه جنگ داخلی پایه‌های خود را تقویت کرد، سرکرده‌های این گروه تروریستی تلاش می‌کنند تشکیل «امارت اسلامی جدید» را در سوریه اعلام کنند. این تحلیلگر هشدار داد که این اقدام جبهه النصره بخشی از استراتژی بلند مدت این گروه همانند آنچه گروه‌های تروریستی در یمن و مالی انجام می‌دهند، بوده که برای اعلان امارت اسلامی، سرکرده‌های گروه‌های «جهادی»، در مناطق سوریه پخش شده‌اند و قصد از بین بردن معارضان داخلی سوریه را دارند.

*****

انجام تغییرات گسترده در ساختارهای دولتی عربستان سعودی، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. بر اساس گزارش «العربیه»، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، طی فرمانی براساس سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ که اخیراً محمد بن‌سلمان، جانشین ولیعهد اعلام کرده بود، تعدادی از وزرا از جمله وزیر نفت، حج و وزیر بازرگانی را برکنار کرد. ملک سلمان دستور برکناری بندر حجار، وزیر حج این کشور را صادر و محمد بنتن جانشین وی معرفی شد. در فرمان جدید پادشاه عربستان همچنین علی النعیمی که بیش از دو دهه تصدی وزارت نفت این کشور را به ‌عهده داشته از این وزارتخانه برکنار و خالد الفالح به‌عنوان وزیر جدید این وزارتخانه که به وزارت انرژی، صنایع و منابع معدنی تغییر نام داده است، انتخاب شد. بر اساس این گزارش، پادشاه عربستان وزارت آب و برق را حذف و تغییراتی را در ساختار مجلس مشورتی اعمال کرده است.

*****

در مطلبی درباره ایران، پایگاه اینترنتی «المانیتور» از انجام برخی تغییرات در ایران در حوزه مالی به منظور تشویق سرمایه‌گذاری خبر داده است. در این مطلب آمده، مقامات ایران به منظور تشویق وارد شدن سرمایه به اقتصاد کشور در حال بررسی راه اندازی مرکز آزاد مالی، به احتمال زیاد در یکی از مناطق آزاد ایران هستند. اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ویژه، ماه مارس در دیداری در جزیره کیش با علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طرح هایی برای تبدیل مناطق آزاد تجاری به قطب‌های سرمایه گذاری وجود دارد. این کار از طریق گشایش دفا‌تر مرکزی در بازارهای سهام و اوراق تهران، تأسیس بانک‌های فرا ساحلی و یک مرکز آزاد مالی انجام می‌شود. با این حال، دولت ایران پیش از هر گونه تصمیم گیری در این زمینه، باید به سرمایه گذاران بالقوه اطمینان خاطر بدهد که خطرات ناشی از فعالیت در یک مرکز آزاد مالی به درستی مدیریت خواهد شد.

*****

در ‌‌نهایت، «فاکس نیوز» با انتشار گزارشی مدعی شده رئیس‌جمهور آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و ماهیت آن به مردم آمریکا دروغ می‌گفت تا حمایت آن‌ها را به دست آورد. بن رودس، معاون امور راهبردی مشاور امنیت ملی اوباما، که به نوشتن متون تمام سخنرانی‌های سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکا کمک کرده، در مصاحبه اختصاصی با نیویورک تایمز گفته، روایتی که به مردم آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران ـ که به شدت مورد مذاکره قرار گرفته بود ـ القا شده است، با کمک به‌ اصطلاح کارشناسانی صورت گرفته که صرفاً نکاتی را که کاخ سفید برای مطرح کردن در رسانه‌ها به آنان می‌خورانده است، انعکاس می‌داده‌اند. این در حالی است که حتی پس از برملا شدن این خبر، خبرنگاران ویژه‌ کاخ سفید حتی یک سؤال از رئیس جمهور آمریکا در این خصوص نکردند و بیشتر آن‌ها درباره دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز ریاست جمهوری از سوی حزب جمهوری خواه، از اوباما سؤالاتی پرسیدند.