جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » دستهبندی نشده » مهم‌ترین موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.
People inspect the damage at al-Quds hospital after it was hit by airstrikes, in a rebel-held area of Syria's Aleppo, April 28, 2016. REUTERS/Abdalrhman Ismail TPX IMAGES OF THE DAY

مهم‌ترین موضوعاتی که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

توافق ارتش سوریه با برقراری آتش‌بس ۴۸ ساعته در حلب، پیش شرط جدید آمریکا برای مذاکرات صلح سوریه، آمادگی ترکیه برای مداخله نظامی در سوریه، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش شبکه خبری «المیادین»، تلویزیون رسمی سوریه اعلام کرد که ارتش این کشور از اولین ساعت صبح پنجشنبه به مدت تا ۴۸ ساعت به آتش بس نظامی در حلب پایبند خواهد بود. این در حالی است که تلاش گروه‌های مسلح برای پیشروی در حلب با مقاومت ارتش سوریه و پمپیمانان آن با شکست مواجه شده است. گروه‌های مسلح همچنان مناطق مسکونی حلب را با استفاده از گلوله‌های خمپاره هدف قرار می‌دهند که تعداد زیادی از غیر نظامیان در اثر این حملات جان باخته‌اند و بیشترین قربانیان از بین کودکان هستند. از سوی دیگر، تلاش‌ها در صحنه سیاسی برای برقراری آتش‌بس در حلب ادامه دارد.

 

 

این در حالی است که برخی منابع خبری، از تعیین پیش‌شرط‌هایی جدید از سوی آمریکا برای دولت سوریه خبر می‌دهند. به نوشته «بیزنس اینسایدر»، کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از قدرت تا روز اول ماه آگوست پیش‌شرط جدیدی است که آمریکا برای مذاکرات سوریه تعیین کرده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری این موضوع را مطرح کرد. وی گفت: «زمان هدف برای دوره انتقالی، اول آگوست است». وی افزود: «ما حالا وارد ماه می‌شده‌ایم. بنابراین، ظرف این چند ماه، یا اتفاقاتی می‌افتد و یا اینکه این به معنی آن است که آن‌ها خواستار قدم گذاشتن در مسیر دیگری هستند». بیزینس‌اینسایدر، این هشدار جان کری را یادآور اظهارات او در سال ۲۰۱۱ دانسته که گفته بود بشار اسد در حال گذراندن روزهای آخرش در قدرت است. در حالی که کشورهای غربی کناره‌گیری بشار اسد را شرط موفقیت مذاکرات سوریه عنوان می‌کنند، دمشق این پیش‌شرط را خط قرمز خود برای مشارکت در مذاکرات عنوان کرده است.

 

در همین حال، به نوشته روزنامه «رای الیوم»، نخست وزیر ترکیه اعلام کرده کشورش آماده است در صورت لزوم، نیروهای زمینی خود را به سوریه اعزام کند. احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در گفتگو با شبکه الجزیره قطر در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ترکیه در اندیشه اعزام نیرو به سوریه است گفت: «اگر ضرورت یابد، نیروهای زمینی ارتش را به سوریه اعزام خواهیم کرد. ما آماده‌ایم برای حفظ امنیتمان هرگونه اقدامی را انجام دهیم». داوود اوغلو در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا ترکیه به طور یکجانبه علیه داعش وارد عمل خواهد شد، گفت: «بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل، ترکیه حق دارد در مقابل داعش از خود دفاع کند». منطقه مرزی کیلیس ترکیه به دلیل نزدیکی با مناطق تحت سیطره داعش در خاک سوریه، مدت‌هاست هدف حملات موشکی قرار می‌گیرد. در اثر این حملات موشکی از ژانویه ۲۰۱۶ تا کنون ۲۰ شهروند ترکیه جان باخته‌اند

 

*****

اما اخبار مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز از روز گذشته تاکنون به شدت در عرصه بین‌المللی مورد توجه قرار داشته است. در آخرین خبر در این زمینه، مشاوران انتخاباتی جان کیسیک، فرماندار ایالت اوهایو و از نامزدهای انتخاباتی جمهوری‌خواهان، به شبکه خبری «ان.بی.سی» اطلاع دادند که وی تصمیم به کناره گیری از این رقابت‌ها گرفته و در نظر دارد روز پنجشنبه رسماً این تصمیم را به اطلاع مردم آمریکا برساند. چند نفر از مشاورین ارشد جان کیسیک آخرین رقیب دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا بعدازظهر چهارشنبه در تماسی با شبکه خبری ان بی‌سی اطلاع دادند که او نیز در پی پیروزی ترامپ درایالت ایندیانا وکناره گیری تد کروز از این رقابت‌ها تصمیم به کناره گیری گرفته است. به گفته همین مشاوران، جان کیسیک به همین دلیل کنفرانس خبری امروز خود در ایالت ویرجینیا را لغو کرده و تصمیم به بازگشت به ایالت اوهایو گرفته و درنظر دارد فردا در یک نطق رسمی این تصمیم را به اطلاع مردم آمریکا برساند.

*****

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌های جدید، هیلاری کلینتون در رقابت با ترامپ، پیروز خواهد شد. بر اساس گزارش «سی ان ان»، نظرسنجی‌ مشترک سی‌ان‌ان/اُآرسی که پیش از پیروزی شب گذشته انجام گرفت نشان می‌دهد که کلینتون با ۵۴ درصد آرا از ترامپ با ۴۱ درصد آرا پیش افتاده است. رأی‌دهندگان در بسیاری از موارد به کلینتون بیش از ترامپ اعتماد داشتند، اما رأی‌دهندگان معتقد بودند که ترامپ تنها در مباحث اقتصادی عملکرد بهتری از کلینتون نشان خواهد داد. رأی‌دهندگان در مجموع دارای عقاید کاملاً متفاوتی درباره کلینتون هستند. ۴۹ درصد او را مطلوب دانسته‌اند و به همین میزان وی را نامطلوب توصیف کرده‌اند. در حالی که ۵۶ درصد ترامپ را نامطلوب و ۴۱ درصد مطلوب توصیف کرده‌اند.