پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کانون توجه روزنامه های امروز

کانون توجه روزنامه های امروز

برخی موضوعات از قبیل توافق فروش اب سنگین به آمریکا و همچنین سفر اولین زن رئیس جمهور به ایران از  موضوعات مهم امروز است.
به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران در گفت و گویی با سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره قرارداد فروش« آب سنگین» به امریکا با عنوان«جزئیات نخستین همکاری هسته‌ای تهران- واشنگتن» به نقل از کمالوندی می نویسد:« این توافق در حالی میان ایران و امریکا به امضا رسیده است که مصرف آب سنگین جدید رآکتور اراک تا 5 سال آینده تنها 65 تن است و برای تأمین نیازهای اضطراری در شرایط خاص، 65 تن مازاد بر این مقدار نیز کنار گذاشته شده است و مابقی آن به کشورهای متقاضی فروخته می‌شود.جمع این دو ۱۳۰ تن می‌شود که ما خیلی بیشتر از این ۱۳۰ تن و چیزی در حدود 200تن در اختیار داشتیم. بنابراین با در نظر گرفتن ملاحظات برجام که تعیین می‌کند ایران مازاد یکصد و سی تن آب سنگین تولیدی خود را به بازار‌های بین‌المللی عرضه می‌کند برای فروش آن اقدام کردیم. این در حالی است که با توجه به حساسیت و استراتژیک بودن آب سنگین و در نظر گرفتن مسائل امنیتی و تعهدات بین‌المللی نمی‌توان این ماده را به هر کشور یا هر جایی صادر کرد و ما بر اساس قوانین تجاری و بین‌المللی در این حوزه به فروش این مواد اقدام کردیم. طبیعتاً به همین دلیل وارد مذاکره با کشورهای مختلف دنیا شدیم امریکایی‌ها علاقه‌مندی خوبی نشان دادند البته همه ملاحظات حقوقی و مالی بررسی شده است تا مطمئن شویم این کشور بازار تجاری قابل اعتمادی است. برای ما بازار امریکا یک هدف بود اینکه ما محصول یک کارخانه‌ای را که آنها بنا داشتند تعطیل کنند به خود همان کشور ارسال کنیم به لحاظ سیاسی و ماندگاری در تاریخ ارزش بالایی دارد به همین دلیل با آنها وارد مذاکره شدیم و چندین دور مذاکرات فشرده صورت گرفت و به قراردادی در وین بین یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان انرژی اتمی کشورمان با مؤسسه «UT-Battelle» از امریکا منتهی شد.این شرکت به نمایندگی از طرف مؤسسه اوکریچ طرف قرارداد شرکت ایرانی است. اوکریچ یک مؤسسه تحقیقاتی است که هم برای مصرف خود و هم برای دیگر شرکت‌های امریکایی نیاز به آب سنگین دارد واین توافق از طریق این مؤسسه صورت گرفت. به این ترتیب با قراردادی که میان ایران و امریکا به امضا رسیده است تکلیف ۳۲ تن از مازاد آب سنگین ما مشخص شده است و بقیه هم باید بتدریج در بازارهای جهانی فروخته شود. این توافق می‌تواند سبب دستیابی ما به بازار بهتر صادراتی و قابل اتکا باشد. نباید فراموش کرد که امریکا به تنهایی 90درصد از بازار جهانی غیرهسته ای(یعنی حوزه تحقیقاتی و داروسازی) این ماده را در اختیار دارد بنابر این برای ما بازار امریکا یک بازار هدف عمده محسوب می‌شود.»
روزنامه شرق نیز عکس یک خود را به سفر رئیس جمهور کره به تهران اختصاص داده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«سفر ٢٠ميليارددلاري» نوشته:« «پارك گئون های»، رئیس‌جمهوری كره‌جنوبی، عصر دیروز به تهران آمد تا در سفری سه‌روزه با مقامات ارشد كشورمان دیدار و گفت‌وگو كند. او در این سفر تنها نیست و هیأتی متشكل از ٢٣٦ نفر از مسئولان و رئیسان بزرگ‌ترین شركت‌ها و صاحبان صنایع كشورش را به‌همراه آورده است. پیش از این هیچ رئیس‌جمهوری از كره به ایران نیامده بود و كره‌ای‌ها این سفر را تاریخی و مهم ارزیابی می‌كنند چراكه دیدار امروز (دوشنبه) او با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری كشورمان، درواقع مهم‌ترین دیدار در روابط رسمی دو كشور از سال ١٩٦٢ تاكنون است.
جزئیات نخستین همکاری هسته‌ای تهران- واشنگتن/ سفر ٢٠ميليارددلاري
رؤسای‌جمهوری دو كشور در این دیدار علاوه بر موضوعات مرتبط با راه‌های گسترش روابط دوجانبه، در حوزه‌های مختلف، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌دهند. آنها جست‌وجوی راه‌های تقویت همكاری مشترك در حوزه‌های انرژی، بانك و بیمه، پروژه‌های زیربنایی، بهداشت و درمان، علمی، فناوری و فرهنگی را در دستور كار دارند. ارزش توافق‌نامه و تفاهم‌نامه‌هایی كه قرار است در جریان سفر رئیس‌جمهوری این كشور به ایران به امضا برسد، ٢٠ میلیارد دلار است كه بخشی از آن به طرح‌های صنعت نفت اختصاص دارد. این را نیز روز گذشته «كانگ هو این»، وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل‌ونقل كره‌جنوبی گفت.»
این روزنامه در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام با عنوان«فرزندان «زنده» اصلاحات» نوشته:« آمار شهرهایی را که برای برنامه‌های انتخاباتی قبل و بعد از عید رفتم، درست به خاطر نمی‌آورم؛ ولی مجموعا در دو دور انتخابات به یک، دو ‌جین شهرستان و مراکز استان برای سخنرانی‌های انتخاباتی سفر کردم. گاهی در دانشگاه‌ها سخنرانی داشتم و گاهی هم در ستادهای «ائتلاف امید» یا مجموعه‌های وابسته به اصلاح‌طلبان. آنچه در یک تصویر کلی می‌توانم از این یک، دو جین سفر انتخاباتی بگویم، آن است که به قول تهرانی‌های قدیم، اصلاحات «بچه کرده است». جریان اصلاحات که بعد از دوم خرداد ٧٦ پا به عرصه وجود گذاشت، در نزدیک به دو دهه گذشته با‌وجود شرایط دشوار و برخی بی‌مهری‌ها توانسته همچنان به حیات خود ادامه دهد. این گفتمان ریشه‌دار، نه‌تنها از بین نرفته و زنده مانده بلکه توانسته رشد کند و «زاد و ولد» هم کرده است. اصلاح‌طلبان در این ٢٠ سال، کمتر امکان آن را داشتند که تشکیلات منسجم و سازمان‌یافته‌ای در سطح کشور ایجاد کنند و به آنها خیلی اجازه داده نمی‌شد تا بتوانند فرضا از صداوسیما یا سایر تریبون‌های متعلق به مردم و بیت‌المال برای گفت‌وگو با جامعه ایران استفاده کنند. به‌علاوه برای شماری از احزاب و تشکل‌های رسمی و فعالان سیاسی شاخص، مشکلاتی هم پدید آمد. با‌وجود‌این، اصلاحات توانست به بالندگی خود ادامه دهد و بدون‌تردید امروز جدی‌ترین جریان سیاسی کشور است. در واقع اگر درست‌تر گفته باشیم، نتایج انتخابات اخیر را هر طور که جمع و منها و ضرب و تقسیم کنیم، بیش از یک‌سوم کرسی‌های آن را اصلاح‌طلبان توانسته‌‌اند از آنِ خود کنند. اگر با مستقل‌ها که بسیاری از آنها در لیست امید قرار داشتند، به توافق و ائتلاف هم برسند، عملا خواهند توانست اصولگرایان را از اکثریت بیندازند. حتی اگر چنین سناریویی تحقق نیابد، واقعیت آن است که اکثریت سفت‌و‌سخت و نیرومند اصولگرایان، در مجالس هفتم تا نهم عملا فرو ریخته است. پیروزی یا مطرح‌شدن مجدد جریان اصلاحات در شرایطی اتفاق افتاده است که با انتخاب آقای احمدی‌نژاد در تیر ٨٤، اصولگرایان نه‌تنها هر سه قوه را در اختیار گرفتند بلکه حضوری جدی و تمام‌و‌کمال در بسیاری از نهادهای دیگر کشور هم پیدا کردند. در ادامه به هیچ چهره اصلاح‌طلب برجسته‌ای از سال ٨٤ به این سو، اجازه داده نشده در تریبون‌های رسمی
– نه در صداوسیما، نه در تریبون‌های نماز جمعه، نه در همایش‌ها، سخنرانی‌ها، گردهمایی‌ها و نشست‌های رسمی – حضور يابد و حتی در مجالس هفتم، هشتم و نهم امکان بلندشدن صدایی از آنها وجود نداشت. »
روزنامه قانون در بخش نیشخط خود در کاریکاتوری به موضوع حاشيه انتقاد رئيس جمهور از بي احتياطي در خريد اوراق قرضه دولت آمريكا پرداخته است.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان«تله تفرقه» تاكتيك جريان رسانه‌اي- سياسي را كه در تلاش براي اختلاف‌افكني ميان حاميان محمدرضا عارف و علي لاريجاني است، بررسي مي‌كند و نوشته:« مباحث توليدي و توزيعي رسانه‌هاي جناح افراطي طي دو روز گذشته عجيب و غريب بوده. آنان همزمان با پيگيري خط تخريب شديد محمدرضا عارف با محوريت بي‌تجربگي او در مديريت مجلس به تعريف و تمجيد پر قدرت از علي لاريجاني برخاستند و از ديگر سو با دنبال كردن اين خط كه موفقيت اصلاح‌طلبان، موفقيت دولت نيست با كنايه‌هاي فراوان اعلام كردند كه كانديداهاي مورد تاييد دولت راي نياورده‌اند. جالب آنجاست كه همين رسانه‌ها جايي ديگر از شكست اصلاح‌طلبان در انتخابات گزارش داده‌اند و در گفت‌وگوهايي از لياقت عارف براي رياست مجلس نوشته‌اند. هدف اين جمع‌الاضداد رسانه‌اي جريان افراطي ساخت هندسه تفرقه ميان عقلاست. چه آنكه مديران جريان موصوف از قدرت و اثرگذاري اين‌گونه اخبار و گزارش‌ها در اردوگاه جريان‌هاي مقابل آگاهند.
روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« واحدهای صنعتي در مسلخ مصادره بانک‌ها » می نویسد:« بعد از آنكه رئيس سازمان بسيج از وجود 6 هزار واحد اقتصادي راكد در كشور خبر داد، سخنگوي دولت تعداد واحدهاي توليدي راكد را 7 هزار معرفي كرد، در اين بين معاون وزير صنعت، از مصادره هزار و 99 واحد صنعتی توسط بانك‌ها خبر داد، اين در حالي است كه پيش از اين مديرعامل شركت شهرك‌هاي صنعتي مازندران مشكل ركود اقتصادي و ضعف تقاضا در بازار را دليل به تعويق افتادن اقساط بانكي بنگاه‌هاي اقتصادي و در نهايت مصادره واحد اقتصادي توسط بانك عنوان داشته بود.
به گزارش «جوان، به رغم اجراي سه بسته اقتصادي توسط دولت هنوز تورم دورقمي و ركود در اقتصاد وجود دارد و كارشناسان خبره اقتصادي اقتصاد ايران را همچنان در حالت ركود تورمي عنوان مي‌كنند، اين در حالي است كه ركود اقتصادي به بهای کنترل تورم و ضعف تقاضا در اقتصاد موجب شده تا توليدكنندگان با مشكل فروش كالا روبه‌رو باشند، در چنين حالتي به گفته وزیر کار، رفاه و تعاون حقوق برخی کارگران تا هشت ماه هم پرداخت نشده و به تعویق افتاده است و اقساط بانكي واحد اقتصادي يكي پس از ديگري به تعويق مي‌افتد، در اين بين بانك‌ها كه عزم جدي در كنترل مطالبات غير جاري‌شان دارند، به سرعت واحد اقتصادي را مصادره مي‌كنند.
بازار داغ مصادره
به این ترتیب اصرار بر نگه داشتن نرخ سود در ارقام بالا و حمایت‌های زیاد ناشی از سیاست‌های اقتصادی دولت می‌رود تا واحدهای صنعتی را به مسلخ مصادره بکشاند و بانک‌ها را با مازاد دارایی‌های بیشتری مواجه کند. يك منبع آگاه در بانك پيش از اين در گفت‌وگو با «جوان» از بازار داغ مصادره واحدهاي اقتصادي در سراسر كشور توسط بانك‌ها خبر داده و دليل مصادره واحدهاي اقتصادي را مطالبات معوق واحد توليدي به بانك‌ها عنوان داشته بود.
وي با بيان اينكه بانك‌ها براي آنكه مطالباتشان سوخت نشود به هيچ عنوان از مصادره وثيقه واحدهاي اقتصادي بدهكار چشم‌پوشي نمي‌كنند، گفت: بانك مسئول اشتغال كشور نيست و نسبت به سهامداران و همچنين سپرده‌گذار و تعهدات و صورت‌هاي مالي خود مسئول است. »