جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » طرح امنیت اخلاقی از امنیت اجتماعی جدا می‌شود

طرح امنیت اخلاقی از امنیت اجتماعی جدا می‌شود

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران گفته که با نظر وزیر کشور، قرار شده است «طرح امنیت اخلاقی جدا از طرح امنیت اجتماعی تنظیم شود».

به گزارش جمعه ۱۰ اردیبهشت خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، آقای ذوالفقاری توضیح داده که در طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی نیروی انتظامی موضوعات مختلفی مانند «برخورد با اراذل، قاچاقچیان مواد مخدر، سرقت و ایجاد ناامنی» در کنار یک موضوع «امنیت اخلاقی و حجاب» مطرح بود که «با نظر وزیر کشور گفته شد امنیت اجتماعی جدا باشد، چون ساز و کار خود را دارد».

معاون وزارت کشور گفته که این وزارتخانه معتقد است «می‌توانیم از ظرفیت سایر نهاد‌ها استفاده کنیم تا سطح امنیت اجتماعی را افزایش دهیم» پس قرار شد «طرح امنیت اخلاقی جدا تنظیم شود».

آقای ذوالفقاری افزوده است: «آنچه مطرح شد و موجب برخی نگرانی‌ها شد تلفیق این دو طرح بود و غیرمحسوس بودن آنکه اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگرفت و دغدغه‌هایی را ایجاد کرد».

معاون امنیتی و اجتماعی وزارت کشور در توضیح بیشتری گفته است: «نیروی انتظامی اعلام کرد این موضوع مسئله جدیدی نیست و بعد غیرمحسوس بیشتر در حوزه امنیت اجتماعی مدنظر بوده نه امنیت اخلاقی. ما منتظریم نیروی انتظامی این طرح را تهیه کند و بحث مربوط به عفاف و حجاب آشکار‌تر شود این طرح باید شفاف برای مردم تبیین شود که نگرانی برای مردم از باب سؤالاتی که برای آن‌ها ایجاد شد مرتفع شود».

در همین روز عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته است که از آنجا که طرح گشت نامحسوس، با هماهنگی وزارت کشور نبوده، «اجرای آن باید در شورای امنیت و شورای اجتماعی کشور مطرح شود اما اصل موضوع آنگونه که مطرح شد، نبود».

آقای رحمانی فضلی افزوده است که «افرادی که در این طرح به کار گرفته می‌شوند همه نیروهای ناجا هستند و از آن‌ها خواسته شده که در حوزه شرارت، سرقت، باج‌گیری و برخی موارد عفاف و حجاب به خصوص کشف حجاب در خودروها گزارش دهند اما این گزارش‌ها به معنای اقدام مستقیم نیست».

وزیر کشور تأکید کرده که «این نیروها در صدد دخالت در زندگی مردم نیستند و معتقدیم امنیت در کشور ما پایه مردمی دارد».

پیش از این، حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور گفته بود که با توجه به واکنش‌ها به طرح گشت‌های نامحسوس پلیس، قرار شد این طرح برای بررسی به دو نهاد شورای امنیت و شورای اجتماعی كشور ارجاع شود.

شورای اجتماعی کشور با ریاست وزیر کشور و شورای امنیت با نایب رئیسی وزیر کشور فعالیت می‌کند.

حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران، ۳۰  فروردین اعلام کرد که هفت هزار مامور در قالب «گشت امنیت اخلاقی نامحسوس» پلاک خودروهایی که اقدام به مواردی چون «کشف حجاب در خودرو»، «مزاحمت برای نوامیس»، «آلودگی صوتی» و «انجام حرکات نمایشی» کنند را از طریق «ارسال پیامک» گزارش می‌دهند.

این طرح با واکنش منفی مقام‌های دولتی و واکنش مثبت مقام‌های قضایی روبرو شد. از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که به انتقاد از آن پرداخت.