جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد.
NEW YORK, NY - APRIL 27: U.S. Secretary of Defense Ashton Carter attends a press conference announcing a reconfirmation and revision to the "Guidelines for U.S.-Japan Defense Cooperation," created by the U.S.-Japan Security Consultative Committee on April 27, 2015 in New York City. The last time the guidelines between the two countries were updated was in 1997. (Photo by Andrew Burton/Getty Images)

امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد.

ادعای وزیر دفاع آمریکا درباره ایران، اقدامات انگلیس برای احیای روابط تجاری با ایران، گزارش نشریه آمریکایی از گسترش نفوذ فرهنگی ایران در آمریکای لاتین، روند عادی سازی روابط عربستان سعودی و ترکیه با رژیم اسرائیل و گزارش نماینده ویژه سازمان ملل از روند مذاکرات صلح سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات وزیر دفاع آمریکا را در جلسه ای در سنای این کشور بازتاب داده که بار دیگر ایران را یکی از چالش های اصلی پیش روی واشنگتن خوانده است. وی در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته: «من ماه گذشته در جلسه دفاع از بودجه وزارت دفاع به پنج چالش پیش روی آمریکا اشاره کردم که شامل روسیه، چین، کره شمالی، ایران و تروریسم، به خصوص داعش می‌شود». وی افزوده: «وزارت دفاع آمریکا نمی‌تواند بین یک چالش یا چالشی دیگر انتخاب داشته باشد. نمی‌تواند بین اقدام در زمان حال و یا سرمایه گذاری برای آینده انتخاب داشته باشد؛ بلکه باید همه را با هم انجام دهد. تمرکز صحبت‌های امروز من روی خاورمیانه خواهد بود. اقدامات و وضعیت نظامی ما در این منطقه همچنان در راستای منافع ملی آمریکا خواهد بود».

*****

شبکه خبری «اسکای نیوز» در گزارشی به اقدامات انگلیس در راستای احیای روابط تجاری با ایران پرداخته است. بر اساس این گزارش، انجمن بانکداران انگلیس (بی‌بی‌ای) توافق کرده کمیته‌ای را به منظور بررسی پیامدهای لغو تحریم‌های بین المللی علیه ایران، با هدف از سرگیری روابط بانکی با تهران، تشکیل دهد. بانک‌های بزرگ انگلیسی، با توجه به مخالف آمریکا با برخی از مبادله بانک‌های بین‌المللی با ایران، درصدد تشکیل یک کمیته عالیرتبه به منظور حرکت به سمت رفع تحریم‌های علیه ایران برآمده‌اند. درخواست برای تشکیل کمیته یاد شده، هفته گذشته به هیات مدیره انجمن بانکداران بریتانیا ارجاع شد. این درخواست در پی آن صورت می‌گیرد که دولت انگلیس از بانک‌های این کشور خواست تا رابطه مالیشان را با ایران گسترش دهند. این کمیته درحالی تشکیل می‌شود که ساجد جاوید، وزیر تجارت و توسعه انگلیس، قرار است ماه آینده در رأس یک هیات تجاری به ایران سفر کند.

*****

گسترش نفوذ فرهنگی ایران در آمریکای لاتین، موضوعی است که «نشنال اینترنست» در قالب گزارشی تحلیلی به آن پرداخته است. در این مطلب آمده که ایران در آمریکای لاتین حضوری موجه و بی‌ضرر، همچون فعالیت ساخت مراکز فرهنگی و مساجد، مدارس، اعزام ناظران ذبح اسلامی و تبلیغ ادبیات مذهبی، برپایی شبکه‌های اجتماعی و حتی گسیل مبارزین نبردهای نیابتی دارد. با این وجود و در لوای مباحث مذهبی و پیشبرد ادیان، ایران در واقع از اهرم ارتباط با حکومت‌ها و نهضت‌های ضد آمریکایی برای یافتن جایگاهی در این منطقه بهره می‌برد و به مسلمانان منطقه نمونه‌ای از «اسلام انقلابی» را آموزش می‌دهد. ایران به جای تکیه بر ابزار سنتی سیاستمداری، پیشرفت از طریق مساجد و مبلغان را در دستور کار خود دارد. البته به کارگیری روحانیون شیعه ایرانی و لبنانی به عنوان عوامل غیر رسمی انقلابی ایران، موردی جدید نیست.

*****

اما در میان دیگر موضوعات، باید اشاره کرد که بحث بر سر احتمال عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم اسرائیل که از مدتی پیش آغاز شده، همچنان در مطبوعات و رسانه ها جریان دارد. روزنامه صهیونیستی «معاریو» در مطلبی به همین موضوع پرداخته و با اشاره به روند تحولات در روابط تعدادی از کشورهای عربی با رژیم اسرائیل و در راس آن‌ها عربستان سعودی، تأکید کرده که رژیم اسرائیل و عربستان سعودی در آینده‌ای نه چندان دور با هم سازش می‌کنند. هم اکنون، مقامات سعودی و اسرائیلی در مکان‌هایم مختلف از جمله در حاشیه اجلاس‌ها و همایش‌ها به طور علنی و غیرعلنی ملاقات می‌کنند. یک مقام رژیم اسرائیل می گوید: «سعودی‌ها با دیدگاه‌ها و رویکردهای مشابه با اسرائیل، ما را شگفت زده کردند. آن ها از‌‌ همان مسائلی در ملاقات‌ها سخن می‌گویند که ما دوست داریم. بنابراین، سازش با آن‌ها دور نیست و فقط منتظر مناسب‌تر شدن شرایط هستیم».

*****

به موازات این امر، روند عادی سازی روابط ترکیه و رژیم اسرائیل نیز در جریان است. به نوشته «هاآرتص»، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد دور جدید مذاکره با رژیم اسرائیل که از ماه آینده میلادی آغاز می‌شود، بر مسئله برق و آب نوار غزه و دیگر طرح‌های مرتبط با ساکنان تمرکز خواهد داشت. رجب طیب اردوغان اعلام کرد نمایندگانش در آخرین تلاش خود برای رسیدن به توافق با رژیم اسرائیل، ماه مه با فرستادگان این رژیم دیدار خواهند کرد. به گفته وی، هیئت‌های ترک و صهیونیست پیشنهاداتی را که در مورد اجرای طرح های بشردوستانه در نوار غزه وجود دارد بررسی خواهند کرد؛ از جمله اینکه پیشنهادی در مورد تأمین برق نوار غزه توسط یک نیروگاه شناور در آب های سرزمین های اشغالی وجود دارد که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پیش از این یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژیم اسرائیل گفته بود بیشتر مسائل مربوط به آشتی با ترکیه حل شده‌اند و امیدوار است توافق به‌زودی انجام شود.

*****

در نهایت، در مطلبی درباره مذاکرات صلح سوریه، شبکه خبری «راشا تودی» اظهارات نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را بازتاب داده که از حصول برخی پیشرفت ها در روند مذاکرات سخن گفته است. استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در تازه‌ترین گزارش خود برای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که آتش بس در سوریه همچنان پایدار است، اما هر لحظه احتمال فروپاشی آن وجود دارد. در عین حال، وی تأکید کرد که شرکت کنندگان در مذاکرات سوریه با تشکیل هیئتی انتقالی در این کشور که قانون اساسی جدید را تدوین خواهد کرد، مواففت کرده‌اند. دی میستورا گفت که پیش نویس قانون اساسی جدید، همه پرسی عمومی را مطرح خواهد کرد و انتخابات در پایان دوره انتقالی برگزار می‌شود.