پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » یك تروریست هزگر نمی تواند مسلمان باشد

یك تروریست هزگر نمی تواند مسلمان باشد

ایسابل رومرو، رئیس شورای اسلامی اسپانیا بابیان این كه یك تروریست هزگر نمی تواند مسلمان باشد ،گفت: داعش و اعمال افراطی این گروه تروریستی ربطی به اسلام ندارد.
به گزارش ایرنا، وی در مصاحبه با روزنامه «ال موندو» در پاسخ به این سوال كه جامعه اسپانیا چه دیدی نسبت به مسلمانان دارد؟ تصریح كرد: تصویری كه از مسلمانان در ذهنیت جامعه اسپانیا نادرست و وحشت آور است.

او اظهاركرد: این وضعیت مشابه با همان دیدی است كه اسپانیایی ها با مردم ایالت باسك در زمان جدایی طلبان اتا داشتند؛ یك مساله مسلمان بودن ما است و مساله دیگر تروریست ها هستند. به عقیده من یك تروریست، مسلمان نیست زیرا در اعمال او چیزی پیدا نمی‌ كنم كه ربطی‌ به هویت مسلمان داشته باشد.
وی با بیان این كه استفاده از كلمه جهاد برای تروریسم صحیح نیست و در ساختن این تصور غلط از مسلمانان نقش بسزایی داشته است، افزود: جهاد در قرآن 9 بار بكار رفته و تنها در دو مورد اشاره به جنگ دارد اما قوانین و مقرارت این جهاد هیچ نوع تناسبی با رفتار داعش ندارد. حتی آكادمی زبان اسپانیا جهاد را به معنی جنگ مقدس مسلمانان معنا كرده و این امر جای تاسف دارد.
رومرو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این كه آیا از شما درخواست می‌ شود كه این نوع تروریسم را محكوم كنید؟ گفت: همین طور است اما من می‌ گویم كه چرا باید چیزی را محكوم كنم كه هیچ ربطی‌ به من ندارد. به رغم همه اینها، ما درك می‌ كنیم كه جامعه از مسلمانان بخواهد كه یك پاسخ قاطع بدهند و ما این پاسخ را می‌ دهیم.
رئیس شورای اسلامی اسپانیا درباره این كه چه جذابیت هایی موجب می شود كه اسپانیایی ها به این گروه بپیوندند؟ بیان كرد: داعش یك پدیده بسیار پیچیده است و در بین جوامع مهاجرین، جوامع غیر متحرك، محله نشین، حاشیه ای و بدون تماس با سایر جوامع ارتباط مسنقیم دارد.
وی ادامه داد: در چنین محیط هایی آنها می‌ توانند نفوذ كرده و این پیام را بدهند كه جامعه از آنها اجتناب می‌ كند و به ایمان آنها احترام نمی‌ گذارد. این می‌ تواند باعث شود كه یك جوان فكر كند كه مساله او، مساله داعش است و شاید یك جوان بیكار كه هیچ چشم اندازی ندارد با پولی‌ كه داعش به وی می‌ دهد، متقاعد شود.
رومرو گفت: در اروپا و اسپانیا شاهد رشد دست راستی های افراطی هستیم كه برای نمونه می توان «خوسه ماریا آسنار» نخست وزیر سابق اسپانیا را ذكر كرد ؛ آنها معتقد به سفید بودن و كاتولیك بودن قاره اروپا هستند و با گوناگونی و اتحاد مخالفند. چند ماه پیش شهردار ‘ویتوریا’ الجزایریها و مغربی ها را متهم كرد كه با كمك های اجتماعی و بدون میل به كار كردن زندگی می كنند. اما او تنها نیست و رهبر حزب مردمی در كاتالونیا نیز حرف های مشابهی در این باره می زند.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه به حملات به مساجد در اسپانیا اشاره كرد و افزود: حالا مد شده است كه در مكانی كه می خواهند مسجد بسازند، خوك می كشند و پول خوك را به آنها می پردازند. شهرداری بیلبائو (مركز ایالت باسك )، تصمیم گرفته است كه مساجد را به مجتمع های حاشیه شهر منتقل كند اما این امر با اتحاد و گوناگون بودن در تضاد است.