شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رئیس‌جمهور آمریکا طرح اعزام 250 نیروی زمینی به سوریه را امضا کرده است

رئیس‌جمهور آمریکا طرح اعزام 250 نیروی زمینی به سوریه را امضا کرده است

روز دوشنبه گذشته یک مقام آمریکایی به روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا طرح اعزام 250 نیروی زمینی به سوریه را امضا کرده است. بدین صورت تعداد نیروهای زمینی آمریکایی حاضر در سوریه به 300 تن افزایش خواهد یافت.

با وجود عدم اعلام محل اعزام این نیروها از جانب اوباما در سفر اخیرش به آلمان، اما او مدعی شد که این نیروها نه برای جنگیدن بلکه به منظور آموزش و حمایت از نیروهای محلی اعزام خواهند شد. اما تمام نشانه‌ها حاکی از این است که این نیروها به پایگاهی که از ماه مارس گذشته در حال ساخت است، اعزام خواهند شد. پایگاهی در جنوب شهر «عین العرب» (کوبانی) در شمال شرق استان حلب و بخش دیگری از این نیروها نیز به پایگاه «رمیلان» در منطقه «الجزیره» در استان «الحسکه» سوریه خواهند رفت.
از سوی دیگر باید به روسیه اشاره کرد که بعد از شروع مذاکرات ژنو برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه،  بخشی از نیروهای نظامی خود را از سوریه بیرون کشید. اما نشانه ها حاکی از آن است که بعد از شکست تقریبی مذاکرات ژنو برای خاتمه دادن به بحران سوریه و بعد از اعلام اعزام نیروهای آمریکایی به این کشور، روس ها نیز درصدد بازگشت مجدد نیروهای خود به سوریه هستند.
در همین زمینه، خبرنگار بی بی سی گزارش داده است که روسیه قصد خروج از سوریه را ندارد و به زودی شاهد تحرکات جدید نظامی از سوی روس ها در سوریه خواهیم بود. بی بی سی مدعی است که همه نشانه ها حاکی از شکست آتش بس نسبی در سوریه و به بن بست خوردن مذاکرات صلح است و ارتش روسیه  به همراه متحدان خود یعنی ایران و حزب الله در حال آماده سازی خود برای راه اندازی یک تهاجم گسترده در حلب هستند.
در همین راستا، چند روز پیش نیز موسسه مطالعات جنگ در گزارش خود پیرامون تحولات سوریه گزارش داد که واحدهای توپخانه روسیه در حال انتقال تجهیزات خود از پالمیرا به حلب هستند. هفته گذشته نیز پنتاگون گزارش داده بود که نیروهای ارتش سوریه با همراهی ایران و روسیه در حال آغاز فاز جدیدی از حملات در حلب هستند.
ولادیمیر پوتین در ماه مارس گفته بود بخش بزرگی از نیروهای روسی از سوریه خارج می شوند. اما تنها نیمی از هواپیماهای روسی لاذقیه را ترک کردند و عملیات های روسیه در سوریه به صورت کامل متوقف نشد. در حال حاضر نیز با ورود بالگردهای تهاجمی Ka 52 و Mi-28N، حملات روس های تقویت شده است.
چه چیزی در جریان است؟ چرا روس های ظاهرا خود را برای حملات جدیدی آماده می کنند؟ و چرا آمریکایی ها نیروهای خود در سوریه را 6 برابر کرده اند؟
تحلیلگر بی بی سی می گوید آمریکا و روسیه در حال آماده سازی خود برای بدست آوردن زمین حلب هستند. آن ها از حصول توافق میان دولت و معارضان ناامید شده اند و به همین دلیل می خواهند بازی را در درون صحنه نبرد ادامه دهند.
همچنین، به نوشته پایگاه خبری روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، به نظر می‌رسد که باراک اوباما پس از سلسله شکست‌های گروه داعش در سوریه و پیروزی‌های ائتلاف «نیروهای سوریه دموکراتیک» (SDF) و همچنین آزادسازی شهر تدمر از سوی ارتش سوریه، به شکست داعش امیدوار شده و این مسأله باعث شده تا وی تعداد نیروهای آمریکایی در سوریه را شش برابر کند.
بنابراین به نظر می رسد به زودی همه چشم ها به سوی حلب خیره خواهد شد. جایی که نیروهای کرد با پشتیبانی نیروهای آمریکایی قصد دارند حلب را تحت سیطره خود بگیرند و روسیه نیز با همراهی ارتش سوریه، حزب الله و ایران در تلاش اند ضمن بازپسگیری حلب، تمام معارضان را در موضع ضعف قرار دهند و زمینه های حملات بزرگ برای پس گرفتن مناطق دیگر و به ویژه رقه را فراهم کنند.
از سوی دیگر، آمریکایی ها در صحنه تحولات میدانی سوریه بیش از حد خود را نیازمند به کردها خواهند دید و کردها نیز برای به دست آوردن خودمختاری خود به آمریکایی ها دل بسته اند.
پشتیبانی آمریکا از کردها می تواند اعتماد به نفسی فزاینده ای به کردها برای مقابله با ارتش سوریه بدهد. این موضوعی است که می تواند خود را در صحنه میدانی حلب، رقه و در ادامه حسکه نشان دهد و علاوه بر اینکه می تواند بر حجم و میزان مداخلات آمریکا و روسیه در سوریه تاثیرگذار باشد، می تواند موج جدیدی از منازعات دامنه دار را در سطوح مختلف در صحنه تحولات میدانی سوریه به وجود آورد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: تا پایان دوره ۵ ساله باقیمانده از ریاست‌جمهوری سوریه، بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است. به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در دیدار رئیس مجلس سنای بلژیک، اظهار کرد: ما و اروپا بر اساس گفته شما می‌توانیم تفاهم داشته باشیم که با هرگونه تروریسم در منطقه بدون دسته بندی خاص و مضحک تروریست میانه‌رو و تندرو مقابله و با هر کس که اسلحه به دست گرفته و علیه مردم مظلوم منطقه و از جمله سوریه جنایت می کند مبارزه کنیم. وی افزود: دو سال پیش انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه برگزار و بشار اسد با رای مردم به عنوان رئیس‌جمهور قانونی این کشور انتخاب شد. تا پایان دوره ۵ ساله باقیمانده از ریاست‌جمهوری سوریه نیز، بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است. ولایتی خاطر نشان کرد: اروپایی‌ها هر زمانی این موضوع را پذیرفتند می‌توان در مورد دیگر مسایل گفتگو  کرد. نکته سوم آنکه چند هفته پیش انتخابات پارلمانی در سوریه برگزار شد و با رای مردم نمایندگان انتخاب شدند. اینها موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.