شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رهبر نظام در ديدار اعضاي مرکز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت:الگوهای رایج توسعه مطلوب مانیست

رهبر نظام در ديدار اعضاي مرکز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت:الگوهای رایج توسعه مطلوب مانیست

رهبري روز گذشته در ديدار اعضاي شوراي‌ عالي مرکز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، هدف انقلاب اسلامي را «تحقق تمدن اسلامي» خوانده و با اشاره به مباني غلط و ناکارآمدي الگوهاي توسعه جهاني و ضرورت ارائه الگوي جديد اسلامي- ايراني، «کار جهادي و انقلابي»، «استفاده از ظرفيت غني و قوي منابع اسلامي و حوزه‌هاي علميه»، «برخورداري از قوت علمي» و «گفتمان‌سازي» را از الزامات توليد و تدوين «الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت» برشمرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين مراحل پنجگانه تحقق اهداف انقلاب اسلامي و نسبت آن با الگوي پيشرفت گفتند: مرحله‌ اول در اين فرآيند، شکل‌گيري انقلاب اسلامي است و پس از آن بايد بلافاصله نظام اسلامي تشکيل شود که هنر بزرگ امام خميني(ره) نيز ايجاد نظام اسلامي بود.  رهبر انقلاب، مرحله سوم را که اکنون در آن قرار داريم، «تشکيل دولت اسلامي» يعني تشکيل دولتي براساس الگوها و معيارهاي کاملاً اسلامي خواندند و افزودند: تا وقتي اين مرحله به طور کامل محقق نشده است، نوبت به «تشکيل جامعه اسلامي» نمي‌رسد و در اين صورت، موضوع سبک زندگي اسلامي نيز صرفاً در سطح گفتمان‌سازي در جامعه باقي خواهد ماند. ايشان، گام نهايي در مراحل پنجگانه اهداف انقلاب اسلامي را تحقق «تمدن اسلامي» دانستند و خاطرنشان کردند: تمدن اسلامي، کشورگشايي نيست بلکه به معناي تأثير پذيرفتن فکري ملت‌ها از اسلام است.

الگوي پيشرفت بايد متکي بر مباني اسلامي و ايراني تعريف شود

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي توليد الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني را لازمه تحقق «تمدن اسلامي» خواندند و در پاسخ به اين سؤال که «چرا الگوهاي موجود و آزموده‌شده در دنيا نمي‌توانند الگوي مطلوبي براي ما باشند»، گفتند: الگوهاي رايج توسعه، از لحاظ مباني، غلط و بر پايه اومانيسم و اصول غيرالهي هستند و از لحاظ آثار و نتايج نيز نتوانسته‌اند وعده‌هايي را که در خصوص ارزش‌هايي نظير آزادي و عدالت داده بودند، محقق کنند.

رهبر انقلاب، وضعيت نامناسب برخي کشورهاي دنبال‌کننده اين الگوها در شاخص‌هايي نظير بدهي‌هاي کلان مالي دولت‌ها، بيکاري، فقر و اختلاف طبقاتي شديد را نشانه‌هايي از ناکارآمدي الگوهاي رايج خواندند و افزودند: اين جوامع اگرچه پيشرفت‌هايي نيز داشته‌اند اما پيشرفت‌ها تا اعماق آن جوامع نفوذ نکرده و به «اخلاق، عدالت، معنويت و امنيت» منتهي نشده است، بنابراين ما بايد الگوي پيشرفت بومي خود را متکي بر مباني اسلامي و فرهنگ ايراني، تعريف و ارائه کنيم. ايشان، «اسلامي بودن» الگوي پيشرفت را اساس کار خواندند و تأکيد کردند: لازمه تحقق اين موضوع، تحقيقات عميق اسلامي و ارتباط وثيق و پيوسته با حوزه‌هاي علميه و فضلاي متفکر، آگاه و مسلط بر مباني فلسفي، کلامي و فقهي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، توجه به وجه ايراني در عنوان الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت را نيز مهم ارزيابي کردند و افزودند: ايران، زمينه‌ تحقق اين الگوست و اگر به فرهنگ، تاريخ، جغرافيا، اقليم، آداب و سنن و سرمايه‌هاي انساني و طبيعي کشور توجه نشود، الگوي پيشرفت، سندي غيرقابل تحقق و بدون استفاده خواهد شد.

الزامات الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني

رهبر انقلاب پس از بيان اهميت و ضرورت الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني به بيان الزامات توليد آن پرداختند. ايشان، «تنظيم و تدوين علمي»، «ايجاد زمينه براي بحث و تضارب آرا درباره الگو»، «مشخص شدن مرزبندي‌ها و تمايزات الگو با نسخه‌هاي فراوان و مکاتب موجود در دنيا»، «توجه توأمان به آرمان‌ها و واقعيات»، «کاربردي بودن» و «برخورداري از قوت و مقاومت علمي در برابر نظرات معارض و مخالف» را از جمله الزامات تدوين الگوي پيشرفت اسلامي – ايراني خواندند.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه چند توصيه نيز خطاب به اعضاي شوراي‌ عالي مرکز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت بيان کردند.

«عجله نکردن در تهيه و تدوين الگو»، «آسيب‌شناسي عملکرد پنج‌ساله مرکز»، «نقد جدي و قوي الگوهاي رايج توسعه جهاني»، «کار جدي، جهادي و انقلابي و استفاده از محققان جوان، خوشفکر، مؤمن و انقلابي»، «ارتباط با دستگاه‌ها و بدنه مديريتي کشور» و «گفتمان‌سازي» توصيه‌هاي رهبر انقلاب اسلامي به اعضاي شوراي‌ عالي مرکز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اهميت «گفتمان‌سازي» افزودند: بايد با استفاده از دستگاه‌ها و امکانات، به نحوي گفتمان‌سازي شود که الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني، به گفتماني حاکم بر ذهن‌ها و دل‌هاي جوانان يعني نسل آينده مديران کشور تبديل شود. ايشان همچنين شرط لازم براي موفقيت در هر اقدامي را «ايمان و اعتقاد راسخ» خواندند و از فعاليت‌هاي رئيس و اعضاي شوراي‌ عالي مرکز الگوي اسلامي ايراني تشکر کردند.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، دکتر واعظ‌زاده، رئيس شوراي ‌عالي مرکز الگوي

اسلامي – ايراني پيشرفت، گزارشي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي مرکز و مراحل تهيه و تدوين الگوي پايه‌ پيشرفت اسلامي – ايراني بيان کرد.