مولف کتاب “دین پژوهی فلسفی”حجت الاسلام کبیر عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران اظهار داشت: پتانسیل عرفان در اسلام در درجه ای بالا قرار دارد و می توان این آموزه های خام را در قالب تولیداتی همچون فیلم سینمایی، هنر و … که زبانی جذاب برای تمامی اقشار جامعه به ویژه جوان ها است، ارائه داد و ترویج کرد.برای مثال ما عرفان امام خمینی (ره)، صحیفه سجادیه، مولوی، ابن عربی، سید حیدر آملی، عطار، سنایی، حافظ و … داریم اما کجا دیده و مشاهده کرده ایم که این منابع اصیل و خام به صورت تولیداتی جذاب آماده شود و در اختیار جوانان قرار بگیرد؟! امروز در کشورهایی همچون آلمان، سوییس و سوئد عرفان ناب اسلامی تدریس می شود اما ما از آن غافل هستیم، چرا باید عرفان فوق العاده خود را ندیده بگیریم و در پی کسب همین عرفانی که در اختیار ماست از دانشگاه های خارج از کشور باشیم!آموزه های عرفانی ما به اندازه ناب و خالص و درخور توجه است که هانری کُربَن فیلسوف فرانسوی با اشاره به عرفان سید حیدر آملی بیان می کند عرفان سید حیدر غنی ترین عرفان شیعه است که مخفی و متروک مانده است! از سوی دیگر در دانشگاه آکسفورد انگلستان ده ها واحد درسی در خصوص عرفان اسلامی تدریس می شود اما حوزه ها و دانشگاه های ما تنها بین 3 تا 15 درصد آموزه های خود را به این امر اختصاص داده اند و این جای تعجب دارد. عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: وقتی ما صحنه را خالی گذاشته و برای افراد جامعه به ویژه جوان ها دستاورد و تولیدات جذاب عرفانی نداریم، این مساله موجب می شود آن ها به سراغ عرفان های کاذب همچون عرفان سرخپوستی، حلقه، کیهانی و … رفته و زمینه انحراف آن ها فراهم شود؛ بنابراین ما به هنر و عشق در این زمینه نیاز داریم و نباید از این امر غافل بمانیم.
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » برای متوقف کردن موج مکاتب وارداتی شبه معنوی، باید به طور گسترده به عرفان اسلامی پرداخت