سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ارتش آزاد سوریه ۲۴ ساعت به جامعه جهانی برای فشار به اسد فرصت داد

ارتش آزاد سوریه ۲۴ ساعت به جامعه جهانی برای فشار به اسد فرصت داد

اتاق عملیات حلب وابسته به ارتش آزاد سوریه، روز شنبه در بیانیه ای به جامعه جهانی، 24 ساعت فرصت داد تا به بشار اسد فشار وارد کند، بمباران غیر نظامیان در این شهر را متوقف نماید.

بیانیه ارتش آزاد در بیانیه خود گفته که در صورت ادامه حملات هوایی اسد، آتش بس را لغو شده به حساب خواهد آورد، و مواضع رژیم را هدف قرار خواهد داد.

حملات جنگنده های بشار اسد در روزهای اخیر، با وجود آتش بس اعلام شده، به کشته و زخمی شدن شماری از غیر نظامیان انجامید.

ریاض حجاب هماهنگ کننده هیئت عالی گفتگوهای صلح، روز گذشته اعلام کرد که این هیئت به خاطر احترام به خون سوری ها، مشارکت خود در گفتگوهای ژنو را تعلیق کرد.

او گفت که رژیم سوریه در برابر دید استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، به جنایت های خود از جمله بمباران و محاصره مردم این کشور می پردازد.

alaanjadidآلان جدید در سوریه.. این بار کشته شده به دست نظام اسد

عکس کودک سوری که آوریل، در بمباران هوایی جنگنده‌های ارتش اسد به حلب کشته شد، خشم وسیعی را در محالف سوری، بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی برانگیت.

فعالان حلب می‌گویند، کودکی که تصاویر جنازه‌ها منتشر شده است، جمال الاشقر نام دارد. او هنگامی که در حال چیدن توت از درختی در کنار مدرسه‌اش در محله صالحین حلب بود، در بمباران هوایی ارتش اسد، کشته شد.

عکس‌های کودک را، بهاء الحلبی از فعالام مرکز اطلاع رسانی حلب برداشته است. این عکس کودک سوری را خوابیده بر روی زمین نشان می‌دهد، ان هم پس از ۱۴ حمله هوایی ارتش اسد که ۱۹ کشته از غیر نظامیان و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

صدها تن عکس جمال الاشقر را منتشر کردند و کودک سوری دیگر، آلان را یاد آور شدند؛ کودکی که عکس جنازه‌اش در پی غرق شدن در سواحل بودروم ترکیه در سفر مهاجرت ناخواسته، جهان را لرزاند.

پس از چند هفته آرامش نسبی، کشتارها بار دیگر به سوریه باز گشت. به همین دلیل، اپوزیسیون سوریه مشارکت خود را در مذاکرات صلح ژنو، به حال تعلیق درآورد.

استفان دی‌مستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه گفته است که آتش بس «با خطر شدیدی» مواجه است. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز نسبت به احتمال فروپاشی آتش بس «به شدت» ابراز نگرانی کرده است.

حلب که طی هفته‌های گذشته شاهد درگیری‌های شدیدی بود، دومین شهر بزرگ سوریه به شمار می‌آید. مخالفان کنترل بخش شرقی حلب و شماری از محله‌های قدیمی را در دست دارند.

دستکم ۳۰ غیر نظامی در حملات هوایی ارتش اسد کشته شدند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در بمباران شهرک دوما در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه توسط جنگنده‌های نظام اسد، دستکم ۱۳ غیر نظامی کشته شدند.

در حلب نیز بمباران مناطق تحت کنترل مخالفان توسط نیروی هوایی اسد، دستکم ۱۷ غیر نظامی را کشت.

این حادثه یک روز پس از بمباران مناطقی در حلب توسط جنگنده‌های نظام سوریه روی می‌دهد که طی آن، دستکم ۱۹ تن کشته شدند.

این در حالی است که میانجی‌های بین‌المللی، تلاش کردند طرف‌های درگیر در جنگ ۵ ساله سوریه را به پایبندی به توافق آتش بسی که ۲۷ فوریه گذشته منعقد شد، متقاعد کنند تا زمینه برای پیش‌برد مذاکرات صلح در ژنو، فراهم شود. اما دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه پیش‌بینی می‌کند که شمار قربانیان بمباران دوما که در کنترل مخالفان حکومت اسد قرار دارد، افزایش یابد زیرا وضعیت بیش از ۲۲ زخمی، وخیم گزارش شده است.

این گزارش می‌افزاید که درگیری‌هایی شدید در نزدیکی بالا در باغ‌های غوطه در شرق دمشق نیز میان نیروهای دولتی و مخالفان در جریان است و شماری از نیروهای دو طرف در این درگیری‌ها کشته شدند.

در حلب نیز دستکم ۱۷ غیر نظامی در بمباران یک مرکز تجاری توسط نیروی هوایی اسد، کشته شدند.

آتش گرفتن یکی از مهمترین بازارهای تاریخی دمشق

بازار منطقه العصرونیه در دمشق قدیم روز شنبه آتش گرفت و طی آن دهها مغازه تجاری آسیب دید.

یکی از مقامات مسئول در دفاع شهری، بیان داشت که این آتش سوزی در بازار قدیم العصرونیه در ساعت شش صبح آغاز شد.

این بازار در قلب دمشق قرار دارد و آتش سوزی در آن بسیاری از مغازه ها را که بیشتر اجناس آن لوازم خانگی بودند به کام خود فرو برد.

وی در گفتگو با تلویزیون سوریه درباره علت وقوع این آتش سوزی گفت که آتش سوزی در منطقه العصرونیه ناشی از اتصالی برق بود و از چند محور مهار شده است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داد که 50 معازه تجاری و یک انبار آتش گرفت و نیروهای دفاع شهری در حال خاموش کردن آن هستند.

یکی از صاحبان مغازهای آسیب دیده در حالیکه دستانش را بالای سر خود قرار داده ب خبرگزاری فرانسه گفت: رزق و روزی ما بر باد رفت، در این مغازه ده نفر کار می کردند.

نیروهای امنیتی سوریه، منطقه العصرونیه را محاصره کرده و بازار حمیدیه را که در مجاورت العصرونیه است را بستند.