جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » “گشت نامحسوس” دستمایه طنز و شوخی در شبکه‌های اجتماعی

“گشت نامحسوس” دستمایه طنز و شوخی در شبکه‌های اجتماعی

انتشار تصاویر سازماندهی ۷ هزار “پلیس مخفی گشت ارشاد” بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. قرار است ۷ هزار جفت چشم با عنوان “گشت ارشاد نامحسوس” در خیابان مردم را بپایند.

استانداری تهران: هیچ اطلاعی از ابعاد گشت‌های نامحسوس نداریم

معاون امنیتی استانداری تهران ضمن تاکید بر لزوم «طرحی که در حال حاضر توسط نیروی انتظامی تهران اجرا می‌شود»، افزوده هیچ هماهنگی در این مورد با استانداری انجام نشده و استانداری در مورد آن ملاحظاتی دارد که لازم است روشن شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن نسج همدانی، دوم اردیبهشت ماه گفته است «امنیت اجتماعی و اخلاقی» در ایران «یک ضرورت» است.

او در عین حال با اشاره به طرح تازه پلیس در مورد «گشت‌های نامحسوس» آنچه «امنیت اخلاقی» نامیده می‌شود، افزوده «نباید انتظار داشت اجرای برخی طرح‌ها بدون همراهی و هماهنگی با سایر ارگان‌های امنیتی دولت، منجر به موفقیت گردد.»

به گفته این مقام دولتی، استانداری تهران به عنوان «متولی امور اجتماعی و امنیتی» در مورد «ابعاد و اجزای» طرح تازه پلیس هیچ اطلاعی ندارد و استاندار تهران «چند روزی است به نمایندگی از مردم تلاش می‌کند هماهنگی‌های لازم انجام و گزارش مربوطه اخذ گردد.»

آقای نسج همدانی تاکید کرده است که پیش از اجرای طرح تازه پلیس در مورد آنچه «امنیت اخلاقی» نامیده می‌شود، باید ملاحظات استانداری تهران روشن شده و «اجازه داده نشود که از این طرح سوءبرداشت یا سو‌ءاستفاده شود».

دوشنبه گذشته فرمانده پلیس تهران اعلام کرد هفت هزار «مامور» در قالب آنچه «گشت امنیت اخلاقی نامحسوس» نامیده شده، به رصد شهروندان می‌پردازند. بنا به گفته پلیس تهران کار این افراد «گزارش پلاک خودروهایی‌ست» که به‌ گفته او «کشف‌ حجاب» کرده یا برای «نوامیس» مزاحمت ایجاد می‌کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در واکنش به طرح اخیر، گفته است «اولین وظیفه» حکومت در قبال مردم «احترام به شخصیت، جایگاه و کرامت» آنهاست زیرا «این کرامت مقدم بر دین است».

محسن نسج همدانی نیز دوم اردیبهشت ماه تاکید کرده است «ضمن احترام به اصل این‌گونه طرح‌ها»، بر اساس نظر وزیر کشور و معاون امنیتی‌انتظامی آن وزارت‌خانه، استانداری تهران «لازم می‌داند چگونگی این طرح را بررسی کند و پاسخگوی برخی نگرانی‌ها باشد».

نیروی انتظامی تهران هنوز واکنشی به گفته‌های معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران نشان نداده است.

هر ساله با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش گرما در ایران، پلیس بر طرح‌هایی که به گفته این سازمان هدف از آن حفظ «امنیت اخلاقی» است، می‌افزاید.