جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مشاور روحانی: کشور به عوام‌فریبی ساختاری گرفتار است

مشاور روحانی: کشور به عوام‌فریبی ساختاری گرفتار است

حسام‌الدین آشنا با تاکید بر این‌که اقبال شرکت‌های خارجی به ایران دایمی نخواهد بود، گفت کشور برای توسعه به اصلاحات گسترده اقتصادی، اجتماعی و قضائی نیاز دارد. او گفت مسئولان مدت‌هاست از “تصمیم‌های دشوار ضروری” فرار کردند.

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور ایران، با این هشدار ‌که اقبال شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به ایران “دایمی” نخواهد بود، بر لزوم “اصلاحات ساختاری” در کشور تاکید کرد.

آشنا که روز جمعه (۳ اردیبهشت‌ماه) در گردهمایی مدیران و معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور صحبت می‌کرد، گفت: «امید خلق‌شده در میان مردم ما برای ساختن ایران بهتر، دایمی نیست و اقبال شرکت‌های خارجی به ایران نیز همیشگی نخواهد ماند.»

این مقام مسئول “لزوم اصلاحات گسترده در کشور” را “دومین ویژگی پسابرجام” دانست و تاکید کرد که اگر اصلاحات صورت نگیرد، در بهترین حالت تنها بخشی از پول‌های ایران آزاد شده و از منظر اقتصادی به دوران پیش از تحریم برمی‌گردیم و پیشرفتی مشاهده نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران، آشنا که رئیس “مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری” نیز هست، در این سخنرانی اعلام کرد که ایران به ۱۰ اصلاح ساختاری نیازمند است.

او گفت: «کشور به بهینه‌سازی نظام قضایی برای جرم‌زدایی، مقابله با فساد درون دستگاهی، اصلاح نظام بودجه و برنامه‌ریزی، اصلاح نظام بانکی عقب‌مانده، مقابله با پول‌شویی، اصلاح نظام قیمت‌گذاری برق و بنزین و نفت و گاز و آب و کاستن از بورکراسی متورم دولتی نیازمند است.»

آشنا از “افزایش پایه مالیاتی و لغو معافیت مالیاتی برخی از بزرگ‌ترین نهادهای اقتصادی” به عنوان یکی دیگر از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین اصلاحات در کشور نام برد.

“با گشاده‌دستی زمان از دست داده‌ایم”

این مقام مسئول می‌گوید کشور ۵ دهه است به “عوام‌فریبی ساختاری” مبتلا است و افزود: «باید بتوانیم از فرصت‌های پساتحریمی و شرایط بین‌المللی به‌وجود آمده فعلی برای هموار کردن مسیر توسعه استفاده کنیم.»

حسام‌الدین آشنا در سخنان صریح خود از سیاست‌های غلط و اتلاف وقت و مدیریت نیروهای انسانی و مادی کشور انتقاد کرد و تاکید کرد: «گشاده‌دست زمان از دست دادیم و اخد تصمیم‌های دشوار را به تعویق انداخته‌ایم.»

مشاور فرهنگی حسن روحانی در انتقادات خود گفت: «نظام بانکی کشور مشحون از رباست، محیط زیست تخریب شده، انبوهی از صندوق‌های مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی نیست، نیروهای متخصص از کشور گریخته‌اند، آسیب‌های اجتماعی به حد خطرناکی رسیده، واردات بی‌رویه فراوان شده است و بیکاری سر به فلک می‌زند.»

“بورکراسی ناشفاف” راهی به سوی پنهان‌کاری

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در این گردهمایی تاکید کرد که این حق برای همه نخبگان و مردم ایران محفوظ است که بدانند چرا سال‌هاست به هشدارها توجهی نشده است و وضعیت در عرصه‌های مختلف به وضعیت بحرانی فعلی رسیده است.

او خود ۴ دلیل را برای این بی‌توجهی‌ها و “فرار از اخذ تصمیم‌های دشوار” برای دولت‌های ایران برشمرد: هراس سیاست‌مداران ایران از واکنش‌های مردمی به تصمیم‌های دشوار و ریشه‌ای، تعارض و تضاد این تصمیم‌ها برای اصلاحات ساختاری با منافع بسیاری از نهادهای اقتصادی، بورکراسی ناشفاف و تصمیم‌گیری در اتاق‌های دربسته که راه پنهان‌کاری و فرار از مسئولیت را باز گذاشته است و دست آخر نبود دانش لازم برای شناسایی تصمیم‌های درست و متقاعد کردن سیاست‌مداران ایران.

این مقام مسئول دولتی تاکید کرد که اگر زمامداران مردم را نسبت به واقعیات کشور و ضرورت اصلاحات ساختاری اگاه نکنند، عده‌ای “صاحب منافع” فضاسازی به نفع خود کرده و “دایه مهربان‌تر از مادر” خواهند شد.

حسام‌الدین آشنا پیش از این گفته بود که محمود احمدی‌نژاد قبل از تحویل دولت به حسن روحانی، دست به اقداماتی زده بود که به “مین‌گذاری” شباهت دارد. او تاکید کرده بود که پای دولت یازدهم “روی مین” است و برخی مین‌ها در حال انفجارند یا هر آن منفجر خواهند شد.