سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ارزیابی اولیه از آخرین نشست شورای همکاری خلیج فارس با اوباما/ با ایران نمی‌شود کاری کرد!

ارزیابی اولیه از آخرین نشست شورای همکاری خلیج فارس با اوباما/ با ایران نمی‌شود کاری کرد!

گروه بین‌الملل جهان نیوزـ اوباما در آخرین سفر ریاست جمهوری خود را به عربستان و شرکت در شورای همکاری خلیج در حالی وارد ریاض شد که برخی اختلافات آمریکا و عربستان درباره پرونده های منطقه ای (مخصوصا سوریه)، نوع و سطح همکاری و حمایت های نظامی و درخواست برای انتشار اسناد دست داشتن عربستان در حوادث 11 سپتمامبر و دست آخر نحوه مواجه و مقابله با ایران بر این سفر سایه افکنده بود.

اما مهمترین نگرانی ها عربستان درباره قدرت روزافزون ایران و درماندگی در مواجه با نفوذ منطقه ای و قدرت نظامی جمهوری اسلامی است. عربستان در این‌باره به دنبال تضمین های عینی و قطعی و البته رادیکال از آمریکا برای مقابله با ایران است. موضوعی که آمریکایی ها نه در توان خود می بینند و نه به مصلحت منافع خود.

البته اوباما در ماه های اخیر تلاش کرده مرتبا طرف عربستانی و برخی کشورهای همسو با او را در حاشیه خلیج فارس به پشتیبانی آمریکا از آنها اطمینان بدهد و در سفر آخرین نیز رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد با ادبیات ضد ایرانی این پشتیبانی و اطمینان دادن را حداقل زبانی تقویت کند.

خبرگزاری آمریکایی اسوشیتدپرس در آستانه سفر اوباما به عربستان نوشت در حالیکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امیداورند بتوانند با آمریکا درباره همکاری دفاع موشکی به توافق برسند، اما اوباما خواستار نوعی صلح سرد بین ایران و کشورهای عضور شورای همکاری خلیج فارس هست.

این در حالیست که رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان همزمان با سفر اوباما به ریاض گفته است که روابط عربستان و آمریکا همانند قبل نیست و روزهای به یاد ماندنی بین دو کشور سپری شده است. ترکی فیصل همچنین گفته است: «امکان بازگشت به روزهای به یاد ماندنی مجددا وجود ندارد. به نظر من آمریکا تغییر کرده است به همان میزان که ما تغییر کرده ایم.»

این در حالیست که اوباما گرچه تلاش کرد در نشست اخیر با شورای همکاری خلیج فارس یکبار دیگر برای خوشایند متحدین عربش اتهامات بی پایه همیشگی به ایران مبنی بر حمایت از ترورسیم و نقش بی ثبات کننده در منطقه را تکرار کند ولی تاکید کرد که دشمنی با ایران به نفع هیچکس نیست!

در همین حال یک مقام آمریکایی نیز در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ گفته است که اوباما در نشست غیر علنی با پادشاه عربستان به او گفته که ریاض باید همزیستی با ایران را یاد بگیرد.

این مقام آمریکایی اظهار داشت: اوباما در نشست خصوصی به ملک سلمان اطمینان داده که واشنگتن متحد ریاض خواهد ماند. اما اوباما بابت انتقادهای تند و تیز اخیرش از عربستان معذرت خواهی نکرده و بار دیگر اصرار کرده که این کشور باید همزیستی با رقبیش ایران را یاد بگیرد.

در  همین حال نیویرک تایمز نیز نوشت: اوباما و سلمان بیش از 2 ساعت پشت درهای بسته دیدار کردند اما مقامات آمریکایی می گویند که اختلافات اساسی میان دوطرف بر سر ایران و حقوق بشر همچنان باقی مانده است.

این در حالیست که سایت کاخ سفید گزارش داده است که اوباما در جلسه ای خصوصی با امیر کویت درباره سیاست های منطقه و تعامل کشورهای عربی خلیج فارس با ایران صحبت کرده است.

درباره جزییات این دیدار بن رودز مشاور امنیت ملی کاخ سفید  نیز گفت: به نظر می رسد توافق های بین دو طرف در چگونگی تعامل با ایران و بهبود روابط با ایران صورت گرفته است.

با این وجود وزیر دفاع آمریکا از توافق برای راه اندازی گشت مشترک دریایی واشنگتن و شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با آنچه وی قاچاق سلاح توسط ایران عنوان کرد، خبر داد.

کارتر گفت: همکاری و شراکت آمریکا با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مقابله با فعالیت های ایران ثابت و پایدار است و توافق هسته ای هدف حمایت از ثبات بوده و هیچ قید و بندی به واشنگتن تحمیل نشده و آمریکا به تلاش های خود در مقابل کارشکنی های ایران ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در نشست خبری با اشتون کارتر از همکاری دفاع موشکی میان شورای همکاری و آمریکا خبر داده است. هرچند وی درباره میزان توافق و جزییات عملی آن مطلبی را بیان نکرده است. این در خالیست که همچنین توافق جدیدی درباره فروش تسلیحات نظامی صورت نگرفته است