پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رسمیت یافتن عنوان «جانباز مدافع حرم»

رسمیت یافتن عنوان «جانباز مدافع حرم»

JANBAAZ جمهوری اسلامی با حسن موسوی‌نژاد٬ از نیروهای جمهوری اسلامی که در درگیری‌های سوریه شرکت داشته٬ دیدار کرد.

آقای موسوی‌نژاد در این درگیری‌ها و در جریان آزادسازی دو شهر شیعه‌نشین الزهرا و نبل از ناحیه دو چشم به شدت آسیب دیده است.

وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی نوشته وی در این دیدار به آقای خامنه‌ای گفته «شما خیلی دوست داشتید نبل و الزهراء آزاد شود» و خامنه‌ای هم «با لبخند، تأیید و برای سیّدحسن جانباز دعا می‌کنند که بینایی‌اش را دوباره به دست آورد.»

بدنبال کشته و زخمی‌شدن تعداد زیادی از نیروهای نظامی ایران در جنگ داخلی سوریه٬ علی دارابی٬ مدیر دفتر عقیدتی و نظارت بسیج سازمان تبلیغات اسلامی پیشنهاد داده بود که روز ۱۵ ماه رجب (سالروز درگذشت حضرت زینب) به طور رسمی روز تجلیل از «شهدا و جانبازان مدافع حرم» نامگذاری شود.

به نظر می‌رسد با انتشار عکس‌های دیدار موسوی‌نژاد و خامنه‌ای تحت عنوان «دیدار با جانباز مدافع حرم» و نیز انتشار مطالبی در این زمینه در خبرگزاری‌های وابسته به سپاه و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی٬ این عنوان رسمیت یافته باشد.

دنیای نظامی‌گری تمام نشده است

احمد وحیدی٬ وزیر پیشین دفاع می‌گوید دنیای «نظامی‌گری» تمام نشده٬ هر «اتفاقی» که در جهان اسلام می‌افتد نتیجه سیاست‌های آمریکا است٬ تنها ایران و سپاه قادر به مقابله با «تروریسم افسارگریخته و جریان مرتجع عرب» در منطقه است و تولیدکنندگان تجهیرات نظامی٬ «سلاج چندانی» به ایران نمی‌فروشند.

آقای وحیدی افزوده که ایران٬ عضو هیچ «کنوانسیونی برای کنترل موشک‌ها» نیست و در مقابل اظهارات «متجاوزانه» اسرائیل٬ طبیعی است که جمهوری اسلامی خودش را مجهز کند.

مهمترین اظهارات وحیدی:

● بحث موشک اصولاً تحت هیچ کنترل رسمی بین‌المللی نیست. یعنی هیچ سازمان رسمی بین‌المللی منطبق با سازمان ملل وجود ندارد که مسئولیت آن، کنترل یا محدود کردن توان موشکی باشد و هیچ کمیسیونی هم برای نظارت بر موشک‌ها در دنیا وجود ندارد.

● بنابراین این مبحث که موشک‌های بالستیک و غیربالستیک باید تحت کنترل باشند، اساسا خلاف حقوق بین‌المللی است و هر قطع‌نامه‌ای هم در این رابطه صادر شود، چون مبتنی بر هیچ اصول بین‌المللی نیست، مسموع و قابل‌قبول نخواهد بود.

● حرف‌هایی که امروز از سوی آمریکایی‌ها و برخی غربی‌ها مطرح می‌شود، از لحاظ اصول و حقوق بین‌الملل هیچ پایه و اساسی ندارد چون اصولا ما عضو هیچ کنوانسیونی برای کنترل موشک‌ها نیستیم.

● جمهوری اسلامی ایران‌ بحث موشک را در چارچوب دکترین دفاعی خاص خود تعریف کرده و امروز هم توانمندی‌های بسیار گسترده و مناسبی در اختیار دارد که پاسخگوی نیازهای کشور است.

● جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که موشک‌های ما ربطی به کشورهای همسایه و حتی کشورهای خارج از منطقه ندارد اما با توجه به مواضع متجاوزانه‌ای که مرتباً از زبان صهیونیست‌ها مطرح شده، طبیعی است که جمهوری اسلامی خودش را مجهز کند.

● اگر امروز اسرائیل مرتکب جنایت‌های بی‌حدوحصر می‌شود، متهم اصلی رژیم آمریکاست، اگر برخی کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی، یک سال است ناجوانمردانه کودکان و سالخوردگان یمنی قتل‌عام می‌کند و همه زیرساخت‌های یک کشور اسلامی را از بین می‌برد، مجرم اصلی آمریکاست که هم از آنها حمایت کرد و هم در مراحل اولیه، حتی ۷۰ درصد سوخت‌رسانی هواپیماهای سعودی با آمریکایی‌ها بود.

● القاعده از کجا درست شد؟ گروهی در عربستان از درون خاندان سعودی با حمایت آمریکا شکل گرفت و اولین گروه تروریستی در این مقیاس بود.

● هر اتفاقی که امروز در جهان اسلام می‌افتد، نتیجه سیاست‌های آمریکاست. اگر لیبی نابود شد، متهم اصلی آن آمریکا و ناتو و برخی از کشورهای عربی هستند.

● همه این کشورهای مدعی به ایران بدهکارند؛ صدام را همین‌ها درست کردند اما ایران با بزرگ‌منشی سعی کرد حمایت‌های این کشورها را از صدام بعد از جنگ نادیده بگیرد.

● عربستانی که چند صد حاجی ما را فقط به جرم اینکه مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل گفتند شهید کرد، می‌آید و ادعا می‌کند حزب‌الله تروریست است و مدعی می‌شود ایرانی‌ها در لیست حامیان تروریست هستند.

● سپاه پاسداران به عنوان پیشگام مبارزه با تروریسم در منطقه…از غرق شدن سوریه در جریان تروریسم جلوگیری کرد.

● متاسفانه برخی کشورها هنوز هم بجای اعتراف و ابراز پشیمانی، همان سیاست‌های قبلی خود را به شکلی دیگر ادامه می‌دهند و حاضر نیستند تروریست‌هایی که دانشگاه، بیمارستان و مراکز غیرنظامی را بمباران می‌کنند، از لیست گروه‌های تروریستی خارج کنند اما باید بدانند کسی که باد بکارد، طوفان درو می‌کند.

● امروز تنها نیروی مسلحی که می‌تواند در مقابل این جریان تروریسم افسارگسیخته که توسط آمریکا و اسرائیل و جریان مرتجع عرب شکل گرفت بایستد، ایران است.

● زمانی که کوبانی در خطر بود…کمک‌های ایران و سوریه بود که جلوی این فاجعه انسانی را گرفت. در اربیل عراق هم اوضاع همین‌گونه بود و این شهر در معرض سقوط قرار داشت و تروریست‌ها به ۲۰ کیلومتری آن رسیده بودند اما اینجا هم جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران با قدرت ایستاد.

● اگر بگوییم قدرت مقاومت {حزب‌الله} نسبت به آخرین جنگ با رژیم صهیونیستی ده‌ها برابر افزایش یافته، حرف گزافی نزده‌ایم.

● مبارز و مجاهدی که حاضر است جان خود را از دست بدهد تا یک عنصر منحوس صهیونیستی را از بین ببرد، برایش مشکل نیست که تلاش کند و سلاح به دست بیاورد.

● چه در تحریم رسمی باشیم و چه نباشیم، آنچنان سلاحی به ما نمی‌فروشند و اساساً رشدی که در نیروهای مسلح در حوزه‌های دریایی، هوایی، زمینی و فضایی شاهد بودیم، ناشی از یک عزم و اعتماد به‌نفس ملی است.

● برخلاف اینکه برخی تلاش می‌کنند بگویند دنیای نظامی‌گری تمام شده، اما می‌بینیم که همه اتفاقات اطراف کشور ما از همین سنخ است و حمله و تجاوز به امری جاری در منطقه ما تبدیل شده و کشورها به‌راحتی یکدیگر را بمباران می‌کنند، بنابراین دفاع از مرزها جزو وظایفی است که دولت‌ها همواره باید از آن حمایت کنند.