پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » دستهبندی نشده » بازگشت گشت ارشاد و مامور مخفی‌های گشت ارشاد

بازگشت گشت ارشاد و مامور مخفی‌های گشت ارشاد

خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس گزارش داده که از صبح امروز شنبه ۲۸ فروردین ماه گشت‌های امنیت اخلاقی پلیس پایتخت به همراه ماموران پلیس امنیت عمومی ‏تهران بزرگ در بزرگراه‌ها، خیابان‌های پر تردد و مراکز خرید و تجاری مستقر شده‌اند تا «با بدپوششان، ‏بدحجابان و کسانی که کشف حجاب نموده و عفت عمومی را جریحه‌دار می‌‌کنند، برخوردی قاطع و قانونی داشته باشند.»

این گزارش تاکید می‌کند که «برخورد با جرایم مشهود و ‏توقیف خودروهایی که سرنشینان آن کشف حجاب نموده‌اند» یکی از اهداف این طرح است و با مراجع قضایی نیز در این زمینه هماهنگی شده است.

خبرگز اری فارس اضافه می‌کند که ‎گشت‌های امنیت اخلاقی اعم از خودرویی و موتوری در خیابان‌ها و بزرگراه های تهران مستقر شده‌اند و مأموران پایتخت به کسانی که آنها را هنجارشکن می‌نامد، تذکر می‌دهند.

برای اجرای این طرح، خودروی کسانی که به تذکر پلیس بی اعتنا بوده‌اند، توقیف شده و با تشکیل پرونده به محاکم قضایی معرفی شده‌اند.

خبرگزاری فارس افرادی را که با آنها برخورد شده، «برهم زنندگان امنیت روانی جامعه و جریحه دارکنندگان عفت عمومی» نامیده است.

پلیس پایتخت اعلام کرده که در روزهای آینده مراحل دیگری از «طرح برخورد با ناامن کنندگان امنیت اخلاقی جامعه و افرادی که اقدام به مزاحمت نوامیس، آلودگی صوتی و کشف حجاب می‌کنند» را اجرا خواهد کرد.

آبان ماه گذشته، محمد سعید منتظر المهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به گزارشاتی از «عدم رعایت حجاب و عفاف در قم» گفت که گشت‌های ارشاد ۴۰ برابر شده است.

NAMAHSSOUSSSگزارش گاردین از استقرار هزاران مامور گشت نامحسوس ارشاد در خیابان‌های تهران

روزنامه بریتانیایی گاردین، گزارشی از استقرار ۷ هزار نیروی مامور گشت نامحسوس ارشاد منتشر کرده، مامورانی که به گفته مقام‌های نیروی انتظامی ایران، برای گزارش «جرایمی» مانند «بد حجابی» مستقر شده‌اند.

به گزارش «نامه نیوز» در این گزارش آمده است که هرساله با آمدن فصل بهار و بالا رفتن دمای هوا و همزمان با آن بالا رفتن تمایل مردم برای بیرون رفتن از خانه، مقامات ایران قوانین اجتماعی تشدید می‌کنند و تعداد نیروهای گشت ارشاد در مکان‌های عمومی را افزایش می‌دهند.

بر این اساس، گشت ارشاد با روسری‌های باز، مانتوهای تنگ، شلوار کوتاه برای زنان و مدل موهای عجیب و غریب و گردنبند برای مردان مقابله می‌کنند.

این گزارش ادامه می‌دهد: «همراه داشتن سگ و پیاده روی با آن در مکان‌های عمومی نیز به لیست کارهایی افزوده شده است که موجب ناراحتی مقامات شده است».

بنا بر این گزارش: «هنوز روشن نیست که این اقدام پلیس تهران در راه اندازی نیروهای گشت نامحسوس در واکنش به راه اندازی اپلیکیشن اندرویدی ارشاد باشد. اپلیکیشنی که به کاربران خود در ایران را برای آگاهی از محل استقرار ون‌های گشت ارشاد و مکان‌های فعالیت آن‌ها که از سوی دیگر کابران گزارش می‌شود، کمک می‌کند».

روزنامه بریتانیایی گاردین می‌افزاید: «این اقدام پلیس تهران با واکنش‌های فراوانی در میان کاربران فضای مجازی همراه بود. یک کاربر در این باره نوشته است:‌ای کاش در کشوری زندگی می‌کردیم که به جای گشت پلیس نامحدود اخلاقی، گشت پلیس نامحدود برای گزارش فساد مقامات داشت».

این روزنامه نوشته است: «یک کاربر دیگر هم می‌نویسد: از امروز اگر کسی در خیابان در کمین شما بود، او دزد نیست، او یک مامور مخفی پلیس گشت ارشاد است».

در پایان این گزارش آمده است:‌«از سوی دیگر، روزنامه نگاران و فعالان محیط زیست در ایران در توییترنوشتند: در تمام ایران ما ۲ هزار و ۶۰۰ نیروی محافظ محیط زیست داریم در حالی که تنها در تهران ۷ هزار نیروی نامحسوس پلیس برای گزارش وضعیت حجاب مردم مستقر شده است».

Hossein-Sajediniaفرمانده پلیس تهران: گشت‌های نامحسوس را مردم خواستند

سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره «طرح امنیت اخلاقی نامحسوس» گفت اجرای این طرح به خواست مردم بوده است.

ساجدی‌نیا روز چهارشنبه دوم اردبیهشت ضمن اعلام این موضوع افزود چندین موضوع، از جمله «مزاحمت نوامیس» و «حرکات نامتعارف و خطرآفرین در حوزه راهنمایی و رانندگی» از دغدغه‌های مردم بوده است و مردم از پلیس انتظار دارند در این زمینه‌ها دغدغه آن‌ها را برطرف کند.

رئیس پلیس تهران، دوشنبه ۳۰ فروردین خبر داد که بیش از هفت هزار مأمور «نامحسوس پلیس امنیت» برای اجرای «طرح امنیت اخلاقی» تنها در پایتخت فعال شده‌اند. به‌گفته او این مأمورهای مخفی برای برخورد با بدحجابی، آلودگی صوتی، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و کشف حجاب در خودروها راهی خیابان‌های تهران شده‌اند.

حسین ساجدی‌نیا استفاده از مأموران مخفی در اقدامات پلیس و گشت ارشاد را «قانونی» خواند و گفت کلیه عملیات این مأموران تحت نظارت سیستم‌های نظارتی پلیس قابل کنترل است.

او همچنین افزود همه این مأموران از کارکنان کادر پلیس تهران و ضابط قضائی هستند و انتخاب آن‌ها براساس معیارهای از پیش تعیین‌شده و تأیید مراجع مربوطه صورت گرفته است.

به‌گفته ساجدی‌نیا مأموران مخفی صرفاً اطلاعات لازم را از طریق سیستم‌های ارتباطی به مرکز پلیس اعلام می‌کنند و خود «به هیچ‌وجه، مواجهه حضوری و برخورد با مردم را ندارند» و هرگونه اقدامی که نیاز به برقراری ارتباط با مردم باشد توسط مأموران انتظامی با شناسه پلیسی انجام می‌گیرد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ «افزایش امنیت روانی جامعه» را مهمترین مأموریت مأموران مخفی عنوان کرد.

GASHT-E-NAMAHSOUS

 

H-ROHAAANIروحانی در واکنش به اقدام‌های اخیر پلیس: کرامت انسان مقدم بر دین است

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به راه اندازی «گشت نا محسوس» توسط نیروی انتظامی این کشور، گفت «کرامت انسان مقدم بر دین است».

سخنان حسن روحانی یک روز پس از سخنان حسن ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران درباره آغاز به کار هفت‌هزار مامور برای «کنترل نا محسوس امنیت اخلاقی» مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه ۱۹ آوریل در سمنان در واکنش به طرح نیروی انتظامی گفت: «طرح‌هایی در کشور اجرا می‌شود که بخشی از آن مربوط به دولت می‌شود و بخشی از طرح‌ها نیز مربوط به دستگاه‌های دیگر مثل قوه قضائیه یا دیگر نیروها است».

روحانی با بیان این‌که اولین وظیفه حکومت در قبال مردم «احترام به شخصیت، جایگاه و کرامت» آن‌ها است، تاکید کرد: «این کرامت مقدم بر دین است».

حمایت شجونی از فعالیت ماموران «نامحسوس» در تهران

جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز گفته «طرح امنیت اخلاقی باید به روش عاقلانه و دینی انجام شود و لازم است مجریان این طرح راه صحیحی برای اجرا داشته باشند.»

آقای شجونی افزوده «نمی‌دانم نحوه عملکرد مجریان این طرح چگونه است٬ اما در مجموع درست نیست در نظامی که با خون شهدا آبیاری شده شاهد بی‌حجابی باشیم.»

وی در واکنش به انتقاداتی که نسبت به اجرای این طرح شکل گرفته نیز گفته «هیچ مملکتی با اباحه‌گری و لاالبالی‌گری و دهن کجی به اسلام، آباد نشده است.»

شجونی در ادامه سخنان خود این پرسش را مطرح کرده که «آیا درست {است} بعد از ۳۷ سال که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، در عروسی‌های ما مشروب استفاده شود؟»