چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موضوعات مهم امروز

موضوعات مهم امروز

ادامه جنجال بر سر اظهارات سیف و موضوع هیچ و همچنین واکنش وزیر امورخارجه به برخی اقدامات امریکایی‌ها در اجرای برجام ، شیوه جدید گشت ارشاد و همچنین کارشکنی سعودی‌ها در جریان حج امسال از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

روزنامه کیهان در ادامه انتقادها نسبت به برجام و پرداختن به اظهارات سیف در گزارشی با تیتر «دستاورد «تقریبا هیچ» برجام، سوغات بزک‌کنندگان آمریکاست» می نویسد: «در حالی که دغدغه افکار عمومی پس از توافق هسته‌ای، رفع تحریم‌ها است، جریانی خاص قصد دارد با به حاشیه بردن اصل هدف برجام و موضوع رفع تحریم‌ها، هدف اصلی را شکستن تابوی رابطه با آمریکا معرفی کرده و کشور را به مسیر خسارت بار برجام‌های بعدی سوق دهد.
چشم‌هاي نامحسوس در خيابان‌ها/ دعوا بر سر هیچ!

از زمانی که اظهارات رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگو با بلومبرگ و همچنین صحبت‌های وی در شورای روابط خارجی آمریکا انعکاس خبری پیدا کرد افکار عمومی نگرانی بیشتری نسبت به برجام و عواقب حاصل از آن پیدا کرده است.

هدف اصلی این جریان خاص که صحبت‌های خود را در قالب رسانه‌های زنجیره‌ای مطرح می‌کند بزک چهره شیطانی استکبار  به هر قیمتی است و در این بین موضوعاتی همچون رفع تحریم‌ها و توافق هسته‌ای یک بهانه و موضوعی فرعی به شمار می‌آید چرا که از نظر جریان مذکور هدف اصلی شکستن تابوی ارتباط با آمریکا و برقراری روابط سیاسی و دیپلماتیک با آنهاست و واقعیت موضوع اینجاست که تا زمانی که این جریان چنین القائاتی را به افکار عمومی تزریق می‌کند برجام نیز محتوم به عواقبی است که امثال رئیس بانک مرکزی از آن پرده‌برداری کردند. به این معنا که ناکامی در نیل به اهداف مندرج در توافق هسته‌ای به خاطر بدعهدی و نقض تعهدات از سوی طرف آمریکایی است و دولت آمریکا زمانی که چنین پالس‌هایی را از این جریان و رسانه‌های زنجیره‌ای دریافت می‌کند همچنان رفع تحریم‌های هسته‌ای را گروگان نگه خواهد داشت تا از آن سوء استفاده حداکثری را داشته باشد.
همچنین روزنامه جوان در گزارشی به اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان با برخی رسانه ها و انتقاد از موضع امریکایی ها در برابر برجام پرداخته است. جوان در این گزارش با عنوان«ظريف: 30 ماه مذاكره نكرديم براي يك سند توخالي »می نویسد:«نگراني از حال و روز برجام، محمدجواد ظريف را بازهم براي مذاكره با همتاي امريكايي‌اش به واشنگتن كشيد. ظريف قبل از رفتن به واشنگتن، انتقادات تندي روانه امريكا كرد و در گفت و گو با رسانه‌هاي اروپايي گفت كه ايران 30 ماه مذاكره نكرده كه حالا يك سند توخالي دستش باشد.
به گزارش «جوان»، وزير امور خارجه ظريف روز گذشته به همراه عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي معاونينش و جابري‌انصاري سخنگوي وزارت خارجه، تهران را به مقصد نيويورك ترك كرد تا در مراسم امضاي «موافقتنامه تغييرات اقليمي» شركت كند؛ سفري كه البته قصد اصلي‌اش، گفت و گو با مقام‌هاي امريكايي درباره توافق هسته‌اي است. منابع غربي به سفر فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اروپا به ايران اشاره مي‌كنند و مي‌گويند كه ايران سعي دارد با استفاده از نفوذ، اتحاديه اروپا، امريكا را تحت فشار بگذارد. رويترز ديروز گزارش كرد كه ايران از اتحاديه اروپا درخواست كرده كه به واشنگتن براي دسترسي اقتصاد ايران به سيستم مالي جهاني فشار بياورد و موگريني هم گفته كه به نفع خود اتحاديه اروپا هم هست كه مطمئن شود بانك‌هاي اين اتحاديه با اطمينان بتوانند با ايران تجارت كنند. ظاهراً  موگريني هم سعي كرده از وضع موجود استفاده و ضمن انتقاد از آزمايش‌هاي موشكي ايران، گفته كه اتحاديه اروپا در برابر نقض حقوق بشر در ايران خواهد ايستاد.»
روزنامه شرق به وقایع دوحه و طرح فریز نفتی عربستان که با کارشکنی خودش بدون نتیجه به پایان رسید واکنش نشان داده است. شرق در این گزارش با عنوان « منافع مشترك ايران و آمريكا در فريز نفتي » با اشاره به توهم نفتی عربستان بعد از ١٤ ساعت گفت‌وگوی پرتشنج شکست خورد می نویسد: «نشست دوحه بي‌نتيجه ماند. آن‌هم با اصرار عربستان بر حضور ايران و پذيرش فريز نفتي در ماه ژانويه كه به گفته وزير نفت ايران در واكنش به كارشكني عربستان در نشست دوحه، تحريمي ديگر عليه نفت ايران محسوب مي‌شود. ايران نيز با حمايت از ادامه رايزني‌ها براي تثبيت بازار نفت، از موضع خود براي بازگشتن به سهم كشورمان در دوران قبل از تحريم‌ها كوتاه نمي‌آيد. بسياري از كارشناسان معتقدند اصرار كشورهاي حاضر در نشست دوحه به سردمداري عربستان بر فريز نفتي ايران با منطق همخواني ندارد. ايران معتقد است در صورتي فريز نفتي را خواهد پذيرفت كه توليد نفت خود را به ميزان پيش از تحريم‌ها برساند. همچنين خبرگزاری رویترز گزارش داد که به‌دنبال اقدام عربستان در نشست دوحه و عدم‌حصول توافق در این اجلاس، قیمت جهانی نفت به‌یک‌باره کاهش ٦,٧ درصدی را شاهد بود.»
همچنین این روزنامه در کاریکاتوری به موضوع اقتصاد پرداخته است!

این در حالی است که برخی روزنامه ها نیز به موضوع عربستان و کارشکنی سعودی ها در مراسم حج امسال ایران پرداخته اند.
حمیدرضا آصفی در یادداشتی در روزنامه ایران در همین رابطه با تیتر « درس‌هايي كه عربستان بايد بياموزد» نوشته: «جمهوري اسلامي ايران نشان داده توسعه، گسترش و دوستي با كشورهاي همسايه از اولويت‌هاي جدي اين كشور است و حتي عربستان سعودي با همه اين دشمني‌ها مي‌تواند بر روي اين دوستي حساب كند. جمهوري اسلامي ايران رژيم صهيونيستي را مهم‌ترين دشمن جهان اسلام مي‌داند و اعتقاد دارد همگرايي كشورهاي منطقه تنها راه‌حل مقابله با سياست‌هاي متجاوزانه اين رژيم است. همكاري‌هاي منطقه‌اي نه تنها در ابعاد سياسي بلكه در همكاري‌هاي اقتصادي بلند از جمله تثبيت بهاي نفت كليدي است. جمهوري اسلامي ايران هم‌اكنون مركز ثقل و كانون توجه جهاني است اين بر عهده دولت سعودي است كه با تغيير سياست و رويكرد غلط خود برحمايت از تروريسم و مداخله درساير كشورها و با استفاده از تجربات گذشته جايگاه خود را از يك كشور مختل‌كننده برتحولات منطقه به آنچه شايسته روابط بين‌الملل است ارتقا دهد در اين صورت مي‌تواند بركمك و حمايت جمهوري اسلامي ايران حساب ويژه‌اي باز كند.»
همچنین روزنامه ابتکار نیز در گزارشی با عنوان «حج امسال و کارشکنی های ادامه دار عربستان» نوشته: «از شبی که تعدادی جوان نتوانستند جلوی خشم خود را بگیرند و به سفارت کشور عربستان حمله کردند چند ماه می‌گذرد. حمله به سفارت کشوری که دوست بود اما دشمنی کرد. پس از آن حاشیه ها آغاز شد، حاشیه ها به فوتبال کشید، کشوری سوم برای برگزاری مسابقات بین دو کشور انتخاب شد. حواشی فراتر رفت و به رفتن و نرفتن حجاج به عربستان کشید. عربستان مخالف حضور حجاج ایرانی شد، ایران هم کوتاه نیامد. همین 7 ماه پیش فاجعه منا نیز رخ داد که در واکنش‌های دو کشور نسبت به این قضیه بی تاثیر نبود. حال «حج» بعدی نزدیک است، گروه هایی از ایران برای مذاکره در این باره راهی عربستان شده اند، تا به توافقاتی در این باره برسند. «امنیت زائران»، «نحوه صدور ویزا» و «راه هوایی و شرکت هواپیمایی که زائران با آن مسافرت کنند» در این بین از نکات مهم مذاکرات بوده است. باید دید شروطی را که دو طرف برای حج امسال در نظر گرفته اند به نتیجه خواهد رسیدیا ن.»
روزنامه اعتماد نیز گزارش یک خود را به موضوع گشت ارشاد نامحسوس اختصاص داده است. اعتماد در این گزارش با تیتر «چشم‌هاي نامحسوس در خيابان‌ها » می نویسد: «صف‌هاي درهم فشرده‌اي از آدم‌هاي معمولي كنار هم قطار شده بودند؛ چهره‌هايي شبيه افرادي كه هر روز از كنارشان مي‌گذريم، با همان لباس‌هاي معمول. چهره‌هاي جوان و ميانسال با كت‌هاي خاكستري و قهوه‌اي، برخي‌هاي‌شان با عينك دودي، آن يكي با تي‌شرت آبي آسماني. رو به روي اين صف‌هاي به هم فشرده فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ پشت تريبون ايستاده بود و سخنراني مي‌كرد. همه اينها در قاب چند عكس خبرگزاري ميزان ثبت شده بود، گزارشي از آغاز به كار «پليس نامحسوس امنيت اخلاق». عكس پليس‌هاي نامحسوس و خبري كه سردار حسين ساجدي‌نيا اعلام كرد خيلي سريع ميان كاربران شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست شد. سردار گفت: «از امروز گشت نامحسوس پليس امنيت اخلاقي نيز در سطح معابر فعاليت خود را آغاز خواهد كرد. براين اساس بيش از ٧٠٠٠ نيروي زن و مرد با حضور در معابر نسبت به رصد اين موارد و اطلاع آن به پليس امنيت اقدام خواهند كرد. »
روز شنبه همزمان با آغاز دوباره حضور گشت‌هاي ارشاد در خيابان‌ها و اتوبان‌ها و مراكز خريد پايتخت، گزارش‌هاي رسانه‌اي و واكنش‌هاي مجازي به حضور ماموران ارشاد در سطح شهر آغاز شد اما دو روز بعد، خبر افزوده شدن نيروهاي نامحسوس امنيت اخلاقي موج متفاوتي را به راه انداخت.»
روزنامه شهروند نیز در کاریکاتور زیر به موضوع تعداد کاربران ایرانی تلگرام پرداخته است.